חזון העצמות היבשות: התשובה הניצחת לחרדים האנטי-ציונים
ההפטרה שקוראים בחול המועד מדברת על אותם אנשים שיצאו ממצרים לפני הזמן, אפילו נגד דעת הרבנים. אלא שאותם החייה הקב"ה ואילו אלה שנשארו בחו"ל נמחקו פיזית ורוחנית
בחגים ובימי חול המועד אנו עוצרים את סדר הקריאה הרגיל של שבתות השנה וקוראים בתורה על ענייני אותו המועד. קריאת התורה של שבת חול המועד (פסח וסוכות) עוסקת במחילה על חטא העגל ובציווים שבאים בעקבות מחילה זו.
בהפטרות של אותן השבתות, קוראים שתי נבואות סמוכות זו לזו מתוך דברי הנביא יחזקאל. בפסח קוראים את "חזון העצמות היבשות" ובסוכות את הנבואה על "מלחמת גוג ומגוג".
"חזון העצמות היבשות" היא נבואתו של יחזקאל, בה הוא רואה במראה הנבואה כיצד הוא מונח בתוך בקעה מלאה עצמות יבשות, שאין בהם חיות, וכיצד הקב"ה מחייה את אותם שלדים, קורם בהם עור ובשר ומפיח בהם נשמת חיים. כשהנמשל לעצמות היבשות הוא מצב עם ישראל בגלות והתחייה שתהיה לו באחרית הימים:
"וַיֹּאמֶר אֵלַי בֶּן אָדָם הָעֲצָמוֹת הָאֵלֶּה כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הֵמָּה הִנֵּה אֹמְרִים יָבְשׁוּ עַצְמוֹתֵינוּ וְאָבְדָה תִקְוָתֵנוּ נִגְזַרְנוּ לָנוּ. לָכֵן הִנָּבֵא וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה אָמַר יי א-לוהים הִנֵּה אֲנִי פֹתֵחַ אֶת קִבְרוֹתֵיכֶם וְהַעֲלֵיתִי אֶתְכֶם מִקִּבְרוֹתֵיכֶם עַמִּי וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל". המדף מאות שנים היה החזון הזה בגדר נבואה, אולם בדורנו, ברוך ה', זכינו לראות בדורנו כיצד העצמות והאפר קמים מתוך בתי הקברות באירופה, באסיה ובצפון אפריקה ובאים אל ארץ ישראל.
מיהן אותן עצמות יבשות?
התלמוד במסכת סנהדרין (דף צב,ב) דן בנבואה זו של יחזקאל ומברר מה היה המאורע שגרם לאותם אנשים למות ומדוע זכו דווקא הם לתחיית המתים עוד בעולם הזה. התלמוד מספר כי התנאים, נחלקו לכמה זמן חזרו אותם מתים לתחייה:
"רבי אליעזר אומר מתים שהחיה יחזקאל עמדו על רגליהם ואמרו שירה ומתו". ר' אליעזר סובר כי החייאת המתים נעשתה רק באופן סמלי, כדי להראות שתחיית המתים יכולה להתקיים גם בעולם הזה ולכן אותם מתים לא האריכו ימים. לעומתו "רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר מתים שהחיה יחזקאל עלו לארץ ישראל ונשאו נשים והולידו בנים ובנות". לדעת ר' אליעזר בנו של ריה"ג, החייאת המתים החזירה אותם לחיים רגילים, ולא רק בדורם, אלא הם הותירו אחריהם צאצאים והמשך בעולם.
על השאלה מי היו אותם מתים עונה האמורא רב: "אלו בני אפרים שמנו לקץ וטעו". אנו יודעים כי בברית בין הבתרים נגזר על אברהם אבינו שבניו ישתעבדו 400 שנה ואחרי כן יצאו ברכוש גדול. אותם בני אפרים, ספרו 400 שנה מאותו יום של ברית בין הבתרים וכשהשלימו את המניין ברחו ממצרים. אלא שהחשבון שלהם היה מוטעה מכיון, שהיו צריכים לספור מלידת יצחק, אירוע שהתרחש 30 שנה לאחר מכן.
אותם "מקדימי קץ" יצאו ממצרים 30 שנה לפני הזמן, וחוסלו על ידי אנשי גת (דברי הימים א ז,כא). אם כן עצמות אלו היו שייכות לאנשים שעלו לארץ לפני המועד אותו קבע הקב"ה לגאולת עם ישראל.
אנשים מלאים חטאים
מן הסתם, גדולי הדור ההוא, ניסו להניא את בני אפרים מהרעיון לעלות לארץ לפני הזמן, אבל דבריהם לא נשמעו, בני אפרים היו נחושים לעלות לארץ גם נגד דעתם של הרבנים. אם הרבנים אומרים להישאר בגולה, אז הם מוכנים לפרוק כל עול, העיקר לצאת כבר מהגלות. הם היו מוכנים למסור את החיים שלהם למען העליה לארץ.
על השקפתם זו יכולה להעיד גם דעתם של שאר האמוראים בתלמוד, הרואים את אותם אנשים כטיפוסים שליליים: "ושמואל אמר אלו בני אדם שכפרו בתחיית המתים … רבי ירמיה בר אבא אמר אלו בני אדם שאין בהן לחלוחית של מצוה … רבי יצחק נפחא אמר אלו בני אדם שחיפו את ההיכל כולו שקצים ורמשים". הצד השווה של כל הדעות של האמוראים היא שמדובר באנשים שליליים מבחינה תורנית, אפיקורסים, חילונים או אפילו כאלה שעושים להכעיס.
אך כאן מתחזקת השאלה. למה להחיות אותם? אם מדובר באנשים כאלה רעים וחטאים, מדוע החזירם הקב"ה לחיים?
בסוגיה הנזכרת בתלמוד לגבי משך הזמן בו חזרו לחיים, מעיד אחד התנאים, כי הוא צאצא של אותם מתים-חיים. "עמד רבי יהודה בן בתירא על רגליו ואמר אני מבני בניהם והללו תפילין שהניח לי אבי אבא מהם". ר' יהודה בן בתירא, מגדולי התנאים, מעיד כי הוא צאצא ישיר של אותם בני אפרים. ולא רק זאת, אלא הוא גם מעיד כי צאצאיהם של אותם רשעים, היו שומרי תורה ומצוות ואחד מבניהם אפילו הגיע למדרגת תנא.
מהציונים עוד תצא תורה
אותם יהודים שהקדימו את הקץ ובעקבות כך פרקו עול, זכו שבני בניהם חזרו לקיים תורה ומצוות בארץ ישראל. לעומתם אלו שנשארו במצרים ולא רצו לעלות (הייתה קבוצה שגם ביציאת מצרים האמיתית לא הסכימו לעלות, כי לא הסתיימו 400 שנות שעבוד) מתו כולם בשלושת ימי החושך.
גם בסיום הגלות האחרונה, ראינו כי ישנם יהודים שרצו לעלות לארץ ונתקלו בסירוב מצד רבנים "כי עדיין לא הגיע הזמן", יהודים אלו החליטו לעלות למרות הרבנים וברובם המוחלט הפסיקו לשמור תורה ומצוות. בניהם של אותם יהודים וביותר נכדיהם, כבר מתו מבחינה רוחנית.
אלא שכעת אנו רואים גל של חזרה אל היהדות מצד בני בניהם. יהודים אלו שחזרו לחיים רוחניים, כבר יוכלו להוריש לילדיהם תפילין. לעומתם מאלו שנשארו בחו"ל, לא נשאר זכר, הם הושמדו בשואה. הניצולים שבחרו להגר לארה"ב או למדינות אחרות מתבוללים בקצב מחריד, כך שבניהם או נכדיהם אינם נחשבים כיהודים עוד. דווקא האפיקורסים והחילונים שיצאו לפני הזמן חזרו לחיים, הן פיזית והן רוחנית, והיהודים החזקים בחוץ לארץ הושמדו פיזית ורוחנית.
הנביא והתלמוד מלמדים אותנו על זכותה של ארץ ישראל, ארץ שיכולה להחיות אפילו אנשים שמתו מבחינה פיזית או רוחנית. "וְנָתַתִּי רוּחִי בָכֶם וִחְיִיתֶם וְהִנַּחְתִּי אֶתְכֶם עַל אַדְמַתְכֶם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יי דִּבַּרְתִּי וְעָשִׂיתִי".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו