בשנים האחרונות הזדמן לי להכיר מקרוב אנשים שגדלו בציבור החרדי. חלקם עדיין מגדירים עצמם חרדים וחלקם כבר לא. המשותף לכולם הוא תחושת הניכור והאדישות כלפי מדינת ישראל.
רבים יוצאים לרחובות וקוראים לחרדים להיות שותפים בנטל ולהתגייס לצבא ולצאת לעבודה. אני מבינה את הדאגה של אותם אנשים. הם מסתכלים על המציאות ורואים שהחברה החרדית אומנם מהווה כיום שלושה עשר אחוזים בלבד מתוך החברה הישראלית, אבל כשמסתכלים על התפלגות תלמידי כיתה א', מתברר שעשרים ושמונה אחוז מביניהם לומדים בחינוך החרדי. ברור שמיעוט שגדל בקצב מהיר כל כך חייב להיות שותף פעיל יותר במשימות הכבדות של הגנה על הארץ ותשלום מיסים באופן מלא.
נכון שמדובר בציבור שרבים ממנו מתנדבים במסגרות שונות כגון מד"א, זק"א, עזר מציון ועוד, אבל זה פשוט לא מספיק. החברה הישראלית זקוקה להם בשותפות גבוהה הרבה יותר. כדי שזה יקרה, צריך קודם להבין את הבעיה לעומק.
ד"ר מיכה גודמן ואפרת שפירא רוזנברג מדברים בפודקאסט שלהם "מפלגת המחשבות" על החברה החרדית, ובניגוד לחלוקה המקובלת: חסידים, ליטאים ומזרחיים, הם מציעים לחלק את החברה החרדית לשתי קבוצות: אלה שיש להם טלפון חכם ואלה שלא.
מה שלא הצליחה הטלוויזיה לעשות, עושה האינטרנט באופן חלקי. החשיפה אליו מחוללת שינויים דרמטיים בתוך החברה החרדית, וחלקים ממנה נפתחים לחברה הישראלית והכללית.אבל צריך להבין שגם בקבוצה החשופה לאינטרנט, לא השתנה יחסם למדינת ישראל. חברי שתי קבוצות החרדים מתייחסים בניכור ובאדישות כלפי המדינה. מבחינתם זה בסדר גמור גם אם הבריטים יחזרו לשלוט פה, או כל גורם זר אחר בתנאי שיעשה זאת באופן סביר. אין להם עניין במדינה שיהודים הם הרוב בה, ואין להם צורך בצבא עברי.

הדבר נטמע בזהות שלהם עד כדי כך, שאפילו מי שעוזבים את החברה החרדית והופכים לחילונים גמורים, נשארים על פי רוב ביחסם האדיש והמנוכר למדינת ישראל. יחס זה מתבטא בתחומים רבים, לא רק בהימנעות מגיוס לצבא. המכון החרדי למחקרי מדיניות מצביע על כך שבין השנים 2013 ל-2022 היתה ירידה באחוז ההצבעה בערים חרדיות כמו ביתר עילית, מודיעין עילית ואלעד. נכון שעדיין אחוז ההצבעה בחברה החרדית גבוה מאחוז ההצבעה בכלל החברה הישראלית, אבל צריך להבין שהצבעה אינה מעידה על קשר למדינה, אלא על רצון לקבל נתח גדול ככל האפשר מנכסיה.
לעומת זאת, ירידה באחוז ההצבעה, עלולה בהחלט להעיד על ירידה בתחושת הקשר כלפי המדינה. משמעות הדבר היא שאפילו אם יש שיפור מסוים בהשתלבות החרדים באוכלוסייה הישראלית, יחסם למדינה ותחושת האחריות שלהם כלפיה אינה בעלייה, ואולי אפילו להפך. שוחחתי עם מכר שלי, שגדל בחברה החרדית. הוא לא הצביע בבחירות האחרונות, והתקשה להבין מדוע אני מזדעזעת מכך. המדינה עבורו היא גוף לא רלוונטי, והוא חש זרות של ממש כלפיה.
מי ששמחים על כך שהציבור החרדי לא מממש את מלוא פוטנציאל כוחו הפוליטי, כדאי שיחשבו על כך שוב. כל עוד מדובר היה במיעוט קטן, יכולנו להכיל את תחושת הניכור, והמחיר היה נסבל. אך כשמדובר במיעוט הולך וגדל, הדבר מהווה סכנה פנימית עבור מדינה שעדיין נלחמת על חייה. לא רק שהחרדים אינם שותפים בלחימה האקטיבית ולא מגנים על המדינה, הם אף אדישים לסמליה ולאתוס שלה. ההיסטוריה שהם גדלים עליה היא שהעם היהודי חי אלפיים שנה בגלות ו"הסתדר" לא רע. בעשרות השנים האחרונות חלק גדול מהעם היהודי חי בישראל, אבל מבחינתם זו מציאות שאינה הכרחית כלל.
אני, לעומתם, כמו רבים מקוראי האתר "סרוגים", גדלתי על אתוס שונה לחלוטין: אלפיים שנה חי העם היהודי בגלות, לעיתים קרובות סבל מרדיפות ופוגרומים שונים, והיה תלוי באחרים שיגנו עליו. שיא הרדיפות התבטא כמובן בשואה, שמזכירה לכולנו מה עלול לקרות אם לא נדאג להגן על עצמנו בעצמנו.
גם בחברה החרדית השואה תופסת מקום משמעותי, אלא שאצלם הלקח הנלמד הוא שצריך להקפיד יותר בקיום מצוות ולהתפלל לקב"ה בדבקות, כדי שהאסון הנורא לא יתרחש שוב. הצורך בצבא עברי אינו חלק מהמסקנות שלהם. לכן אין פלא שהם אינם ממהרים להתגייס אליו.

חייב להיות שינוי בלימודי הליבה של החברה החרדית, אבל השינוי צריך להתבטא לא רק בלימודי אנגלית ומתמטיקה, שיאפשרו להם להשתלב בשוק העבודה העתידי. השינוי צריך להיות בראש ובראשונה בלימוד ההיסטוריה והבנת חשיבותה של מדינת ישראל כצורך קיומי להגנה על העם היהודי. רק כך ניתן יהיה להוביל לשינוי ביחס שלהם למדינה ובתחושת האחריות כלפיה, וממילא תהיה נכונות גבוהה יותר של החרדים להיות שותפים אמיתיים לנטל: להתגייס לצבא ולצאת לשוק העבודה.
חשוב להבין שאת השינוי הזה לא ניתן יהיה לחולל בכפייה. ניסיון לכפות חינוך על חברה ועל יחידים עלול בעיקר להזיק ולייצר אפקט הפוך. מי שצריכים להוביל את השינוי הם אך ורק אנשים שמגיעים מתוך הציבור החרדי ובחרו להיות שותפים מלאים בנשיאת המדינה על כתפיהם, אם על ידי כך שהתגייסו לצבא ואם בדרכים אחרות. רק להם יש את הכוח לחולל שינוי מבפנים. התפקיד שלנו הוא לתמוך בהם, כשעיקר התמיכה יתבטא בכך שנתאפק ולא נפריע.
המטרה צריכה להיות שבעוד עשרים וחמש שנים, כשתחגוג מדינת ישראל מאה שנים לעצמאותה, החרדים – שיהוו כשליש מאוכלוסייתה – יהיו שותפים מלאים לחגיגות. אולי אפילו יגידו הלל.
הכותבת היא מנהלת לשעבר של תיכון דמוקרטי, יהודי-פלורליסטי, כיום מלווה מנהלי בתי ספר, מורה למחשבת ישראל ומטפלת ב-Li.c.b.t. בוגרת האולפנא בכפר-פינס ומדרשת לינדנבאום.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
2 דיונים
ירמיה
לא סביר שהשינוי יבוא מבפנים כי משטרת המחשבות של החברה החרדית לא תסכים להפחתה בעוצמתה הדתית, החברתית והכלכלית. מבעד לעיניו של החמור הלבן של המשיח זו עצימת העיניים של המאמינים שלימוד...
לא סביר שהשינוי יבוא מבפנים כי משטרת המחשבות של החברה החרדית לא תסכים להפחתה בעוצמתה הדתית, החברתית והכלכלית. מבעד לעיניו של החמור הלבן של המשיח זו עצימת העיניים של המאמינים שלימוד תורה ותפילות משנים מציאות ולא מעשים. עם יד על הלב, האם חרדי שחולה חושב שרק תפילות יעזרו או שהוא פונה לרופא? ומניין יבוא הרופא? ומי ישלם לו משכורת? ואגב, שלטון המנדט לא ישוב אבל החרדים המתעלמים מהצורך לתרום לחברה, בהשתלבות בשוק העבודה ובשירות צבאי מלא עלולים להביא בעתיד שלטון של אוייבינו שלא ירצו יהודים בכלל בארץ. מה שקורה כעת מצטייר בעיני החמור הלבן כחזירות מתגברת; גם השתמטות משירות צבאי (שכאמור חיוני לקיומה של המדינה), לימוד תורה לכאורה במשרה מלאה (ואל תספרו שכל תלמידי הישיבה הם באותה רמת הבנה ובאותה יכולת ריכוז). והשאלה שאינכם עונים עליה: אם 18 שנים של אורח חיים חרדי אינם מחסנים צעירים וצעירות חרדים מפני "פיתויי החילוניים" בצבא בפרט ובמקומות עבודה רגילים בכלל, אז זו הסיבה שהחרדים זקוקים לסביבה סגורה חסר. פיתויים. כלומר, זה לע עניין של אמונה וחוסן נפשי (שבוודאי יש לחלק מהחרדים) אלא כפייה חברתית וכלכלית של החברה שלהם.
המשך 13:10 15.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שורת
בכל מה שנוגע למגזר החרדי. חלקו הגדול של המגזר חש חיבור כלפי המדינה, אני מסכימה אתך שהאשכנזים החרדים פחות אבל רוב רובו של המגזר המזרחי ורבים מהאשכנזים החרדים מרגישים חיבור, אבלים...
בכל מה שנוגע למגזר החרדי. חלקו הגדול של המגזר חש חיבור כלפי המדינה, אני מסכימה אתך שהאשכנזים החרדים פחות אבל רוב רובו של המגזר המזרחי ורבים מהאשכנזים החרדים מרגישים חיבור, אבלים ביום הזיכרון, שמחים ביום העצמאות (גם אם לא בצורה אקטיבית), ומייחלים לשלום ולשגשוג המדינה היהודית.
המשך 11:18 15.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום ל.
צודקת בכל מילה. אבל זה לא הולך לשום מקום. אם ההנהגה החרדית לא תגיע למסקנה שמספיק עם משחקי המחבואים מאחורי ארון הקודש. לא יהיה שום שינוי. הם היו ככה בראשית...
צודקת בכל מילה. אבל זה לא הולך לשום מקום. אם ההנהגה החרדית לא תגיע למסקנה שמספיק עם משחקי המחבואים מאחורי ארון הקודש. לא יהיה שום שינוי. הם היו ככה בראשית חובבי ציון... ולא השתנו בדבר. אז מה עושים???
המשך 09:38 15.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רחל
בבקשה הסירו את התגובות המבישות
09:07 15.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תורת משה אמת
מה זה חרדים. יש עם ישראל ותו לא. כל השאר פולטיקה.
08:47 15.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפאלה סולומון
צודקת כפייה לא תעזור זה צריך לבוא מהחרדים עצמם
08:43 15.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אכפת לי
איזה שטויות את כותבת. כל אחד מקבל מקלדת נהיה חכם ומבין יודע מה טוב לאחר...תסתכלי על עצמך ותתקני את מה שאת צריכה לתקן לפני שאת מתקנת ציבור שיש לו מסורת...
איזה שטויות את כותבת. כל אחד מקבל מקלדת נהיה חכם ומבין יודע מה טוב לאחר...תסתכלי על עצמך ותתקני את מה שאת צריכה לתקן לפני שאת מתקנת ציבור שיש לו מסורת והוכחה שהשיטה עובדת.
המשך 08:40 15.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איזה הזויה
מי אמר לך שהם בכלל רוצים להשתנות?
19:08 14.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
איזו פטרונות מתנשאת…
18:34 14.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שימי
עוד פעם הפסית הזו???? למה דחוף לאתר לקדם כל הגיג שלה?
18:34 14.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר