הרב חיים נבון, רב קהילת השמשוני במודיעין, מתייחס לנוסח תפילות יום העצמאות ואומר כי מדובר בהחמצה.
לדברי הרב נבון "תפילת ערבית עצמה נותרה כמות שהיא, כתפילת ערבית של יום חול רגיל, אלא שעיטרו אותה מפנים ומאחור, והוסיפו עליה מזמורי תהלים, הצהרות חגיגיות ואמירות נרגשות. תפילת ליל יום העצמאות בבתי הכנסת שלנו מלוקטת מקטעי תפילות הלקוחות מקבלת שבת ומיום הכיפורים, שעליהן נוספו קטעי קריאה שונים".
הרב נבון מסכים כי התפילה גורמת להתרגשות אך מבהיר כי "על פי התרשמותי האישית, זוהי התרגשות הדומה יותר לחוויית טקס הדלקת המשואות מאשר לחוויית התפילה. לפי תחושתי, תוספות אלו לתפילה חסרות שלמות וגיבוש, וגם דומני שהחוויה של עמידה לפני ה', שהיא לב-לבה של התפילה, מתבטאת בתוספות אלו במידה מעורפלת למדי. המימד הטקסי, הנעדר בדרך כלל מתפילותינו, עובר כאן למרכז הבמה".
על תקיעת השופר לאחר תפילת ליל יום העצמאות כותב הרב נבון: "תקיעת שופר בסיום יום הכיפורים באה אחרי יום שלם של תפילה וזעקה, והיא אף מסמלת את תקיעת השופר ביום הכיפורים של שנת היובל. לא הרי זו כהרי תקיעת השופר של יום העצמאות, שאינה אלא אלמנט טקסי. אין בעיניי פסול בטקסים כשלעצמם; אך אינני סבור שמקומם בבית הכנסת. בבית הכנסת מקומה של חוויית התפילה, שהיא ביסודה דיאלוג אינטימי עם בורא העולם, ולא מפגן חגיגי".
לאחר שהתייחס לתפילת ערב יום העצמאות, עבר הרב נבון לתפילת שחרית: "בתפילת שחרית של יום העצמאות המצב שונה. המימד הייחודי בתפילת שחרית של יום העצמאות מתבטא בעיקר בהלל, אשר מהווה גוף מגופי התפילה היהודית. אמירת הלל בברכה מבטאת בצורה הטובה ביותר את תפיסתינו, שהיום הזה ראוי לבוא בקהלם של מועדי ישראל".
"ברם", הוא ממשיך, "לדעתי ישנו אלמנט טקסי בעייתי גם בתפילה זו: קריאת ההפטרה בלא ברכות. עצם הצירוף הזה הוא מוזר בעיניי: אם הפטרה היא – מדוע לא נברך? ואם אין ברכות – במה קריאה זו זכתה לכינוי "הפטרה"? הרי אין כאן אלא עצירת התפילה לשם קריאת פרק בתנ"ך, והקריאה בטעמים היא נראית כחיקוי להפטרות האמיתיות. ובכלל – ממתי קוראים הפטרה ביום שמחה, שאינו שבת או יום טוב? הפטרה זו מעוררת תחושה של חיקוי טקסי, ולא של תפילה אותנטית".
הרב נבון המשיך וכתב כי "כבר יש לנו מודל הלכתי מסורתי, איך לציין את יום קימומה של מלכות ישראל: חנוכה. חלומי הוא להשתתף ביום מן הימים בתפילת יום העצמאות שיהיו בה, מלבד הלל, גם "על הנסים" וקריאת התורה, ותו לא. לאמור: "ליישר קו" בין יום העצמאות לחנוכה מבחינת התפילות. אינני חושב שכל בית כנסת צריך, או רשאי, לעשות במה לעצמו ולתקן תוספות אלו. עם ישראל מתפלל יחדיו, ואני מייחל ליום שרבותינו הגדולים יתקנו תפילות אלו. בינתיים אני משתדל לצמצם ככל הניתן את האלמנטים הטקסיים החיצוניים בתפילות יום העצמאות, ולהדגיש בעיקר את ההלל – שהוא כרגע הביטוי היחיד של מעמדו ההלכתי המיוחד של יום העצמאות בתוך עולם התפילות".
מה דעתך בנושא?
26 תגובות
5 דיונים
שב
מסכים שהרב טל שליט"א מפליא בהתמדתו, גאונותו ובחיפוש האמת. קצת פחות מסכים עם הסברות שלו והכרעותיו ההלכתיות או האמוניות. שתי הערות לגופו של עניין: א. קרא את דברי הרב גורן. גאון וחדשן לא...
מסכים שהרב טל שליט"א מפליא בהתמדתו, גאונותו ובחיפוש האמת. קצת פחות מסכים עם הסברות שלו והכרעותיו ההלכתיות או האמוניות. שתי הערות לגופו של עניין: א. קרא את דברי הרב גורן. גאון וחדשן לא פחות (ולדעתי הרבה יותר) מהרב טל שליט"א. ב. פשוט לדעתי שעניינו של יום העצמאות אינו רק על נס ההצלה (כדבריך על יום כיפור. למרות שגם בזה ההצלה של תש"ח גדולה הרבה יותר), אלא על עצם הקוממיות שאין לה אח ורע בתולדות ימי עמנו, גם לא בימי חנוכה.
המשך 11:39 07.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שב
למיטב זכרוני, בתורת החיים אמרו הלל בברכה בשנים הראשונות. מעיקרא מאי קסבר רבך הרב טל שליט"א?
11:46 05.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל פירר
א. מעולם לא אמרו הלל בברכה בתורת החיים, אלא בלא ברכה. ב. איני מייצג כאן את מו"ר הגה"צ הרב טל שליט"א כלל וכלל, כל הנכתב כאן הוא על דעתי בלבד. גם את הטענות שכתבתי כאן לא שמעתי מפיו. ובכלל, כל מכריו של הרב יודעים שהוא כל ימיו מתקדם ומחפש אמת עוד ועוד, וגם קורה שסוגיות שנלמדו בעיון רב וזמן רב, הרב חוזר בו ומשנה דברים אפילו לאחר שנים. כל זה לשבחו הגדול. הנגזר מזה שגם בעבודת ה' הרב טל מתעלה ומתקדם ברמות שלא מצויות כלל, וכל מי שקצת מכיר יודע על מה אני מדבר. ג. אחרי הכל, העיקר להתייחס לגופם של דברים, מי שמחפש אמת אמור לשאול את עצמו את השאלות ששאלתי. מדוע בכל הדורות תוקן הלל רק על חנוכה ופורים. לא קיבלתי תשובה לשאלה זו. מה עם ניסי הנצחונות שבתנך? מה עם חידוש המלכות והחזרה לארץ בימי בית שני? מדוע אין אומרים הלל על נס ההצלה של מלחמת יום הכיפורים? האם דוד המלך היה כפוי טובה כשלא תיקן הלל לדורות על נצחונותיו? בברכה רבה.
16:36 05.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נעם
יעיין מר במה שהציע בבא חאקי ע"ה, ומה שתיקן לעשות הרב שלוש מנתניה ע"ה, וחכמי טריפולי ע"ה ועוד. חבל על דאבדין ולא משתכחין.
21:35 04.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ננ
כנראה שלא הסתכלת באחרונה במגילת תענית. על דברים הרבה יותר פשוטים מיום העצמאות תקנו יום טוב...
08:00 04.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל פירר
לא התייחסת לכך שאין ספור ניסים במקרא ובימי חז"ל שהיו הצלת ישראל מיד צר, לא תיקנו עליהם יו"ט לדורות, ובטח לא הלל. ב. מה הראיה ממגילת תענית? הרי שם לא תקנו הלל בברכה, אם היו מתקנים בוודאי שלא היה אפשר לבטל זאת, רק היו מציינים אותם לזכר הניסים באיסור הספד ותענית. ושמה מדובר אפילו בניסים פעוטים, לאו דווקא בהצלה, ואין לזה קשר לנד"ד שלומדים מהגמ' במגילה "ומה ממות לחיים וכו'". ג. היא גופא, איננו חוגגים את אותם ימים כי ביטלום. אף אני לא אמרתי אלא שצריך סנהדרין לשם כך. ד. כל זאת מבלי לדון לגופו של יום, רק מצד המסגרת האם אפשר לתקן הלל בברכה, ועל הניסים וכו'. בברכה רבה.
15:54 04.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל פירר, יצהר
הסתכלתי בפניני הלכה במקום שהפנית, לא ראיתי התייחסות לשאלותיי. אוסיף ואחדד: הטענה על חזקיהו לא היתה שלא קבע יום חג לדורות כחנוכה, אלא שלא אמר שירה באותו זמן. גם דבורה אמרה שירה על מפלת אויביה, אך לא תקנה זאת בהלל לדורות. וכן דוד בנצחון גוליית, וכן עזרא בחידוש הישוב היהודי בארץ והשלטון בימי בית שני, ועוד אין ספור דוגמאות. וביותר קשה, אם הצלה על נס בעינן, מדוע אף אחד לא טוען שיש לומר הלל לדורות על הצלת מלחמת יום הכפורים, כדאי להיזכר בניסים הגדולים שהיו בשתי החזיתות כשכמעט לא היה דבר שהפריד בין הערבים לבין ערי ישראל. ועוד הערה קטנה לר' חיים, חנוכה לא נקבעה על "קימומה של מלכות ישראל" (וראיה מבית שני כנ"ל), אין לזה שום זכר בחז"ל ולא בעצם נוסח ההודאה בעל הניסים. (ולדברי הרמב"ם שטעו בהם יש הסבר אחר, יעויין בדברי הרב טל שליט"א באריכות, ואכמ"ל).
22:33 04.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
אני רחוק מאוד מלהימנות על חסידיו של הכותב, אך הפעם הוא ביטא את רגשותי היטב. מעולם לא הבנתי מה טיבן של ההוספות הללו ואיך הם קשורות לתפילה (למעט ההלל שהוא...
אני רחוק מאוד מלהימנות על חסידיו של הכותב, אך הפעם הוא ביטא את רגשותי היטב. מעולם לא הבנתי מה טיבן של ההוספות הללו ואיך הם קשורות לתפילה (למעט ההלל שהוא היחיד שמבטא תפילה מובהקת). אהבתי גם את ההסתייגות, שהשינוי צריך להגיע מגדולח ישראל ובנתיים עלינו להתאזר בסבלנות.
המשך 07:50 04.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מומו
נכון שהרב נבון תלמיד של הרב סולוביצ'יק, והרב סולוביצ'יק נגד טקסיות. אבל כל עוד אין לך הצעות יותר טובות, למה לזלזל ולקטרג?
20:26 03.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
אין לנו סמכות היום לתקן תפילות
10:37 03.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צביקה
זהו הביטוי החד ביותר ליום הזה שהפך יותר ליום הוללות מיום של הודיה לד' על תקומת עמו ומולדתו וזה נובע בין השאר מכיוון שלא הצלחנו או שהם לא רצו להגיע...
זהו הביטוי החד ביותר ליום הזה שהפך יותר ליום הוללות מיום של הודיה לד' על תקומת עמו ומולדתו וזה נובע בין השאר מכיוון שלא הצלחנו או שהם לא רצו להגיע לאחדות של יראי ד' ביחס למדינה והעם
המשך 09:42 03.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אור
אל תורה הוראה...
08:36 03.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר יאיר
ולדעתי ההחמצה הגדולה היא שאין נוסח אחיד לתפילה ביום הזה
07:28 03.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר