ראש ישיבת איתמר, הרב אביחי רונצקי מסכם שנתיים עם בנט ולפיד, מאז החליטו להקים את תנועת 'ישראלים' ועד לסיכום השנה בה בנט חבר בממשלה.
לדבריו, מטרתו ביצירת המפלגה החדשה הייתה: "ליצור בית פוליטי שיחבר את כל מי שמסורת ישראל, העם והארץ חשובים לו. הבנו שישנם רבים וטובים שמאסו בפוליטיקה הישנה וחפצים במשהו חדש שיתחיל."
הרב רונצקי חשף היום כי התנגד לחבירת בנט לבית היהודי "מחשש שנאבד את הדגלים שביקשנו להניף בהקמת התנועה הישראלית ונהיה כמפד"ל הישנה". והוסיף: "מאז הכל התרחש במהירות הבזק, כשנפתלי ואיילת סחפו אחריהם את מירב בוחרי הבית היהודי. ואחר כך החבירה ל"תקומה", מהלך שגם בו היה חשש גדול לאיבוד עקרון הכלליות, שהיה נר לרגלנו."
את ההצלחה בבחירות זוקף הרב רונצקי לזכותם של שקד ובנט, שהיו לדבריו "הגורם העיקרי וכמעט היחידי שהביא להישג הגדול… ובאישיותם יכלו להכיל ציבור רחב ולא רק את קהל המצביעים המסורתי של הבית היהודי ותקומה. לשמחתי הרבה גם בהתנהלות הסיעה התבדו חששותיי המוקדמות, ולמעשה לא ניתן היום להכיר בין הח"כים את מוצאם הפוליטי, כשהחברות והאמון האישי גדולים ביותר."
ברית בנט-לפיד מוצלחת
על הברית בין בנט ללפיד, והעדפתה על הברית הדתית עם החרדים, כותב הרב רונצקי: "גם החבירה ל"יש עתיד", מלבד הכורח הפוליטי שהיה בה, כדי שניכנס לקואליציה, לדעתי, יש לשתי התנועות מכנה משותף רחב יותר מאשר עם המפלגות החרדיות. נדמה שהמפלגות הללו כל עניינן הוא תועלתן הפרטית, כשטובת המדינה מהן והלאה. ל"בית היהודי" ול"יש עתיד" עם כל המחלוקות, יש אינטרס מובהק לעשות למען החינוך, הכלכלה, הביטחון ושאר ענייניה של מדינת ישראל".
מסקנותיו של הרב רונצקי היא שיש צורך באיחוד הציונות הדתית ותוקף את העיתונות המגזרית הפוגעת באחדות: "חיוני שנדע לשמור על החברות והאמון הקיימים היום. כתבות ענק בעיתוני המגזר שנותנות רוח גבית למי שפוגע באחדות הסיעה מיותרות ומזיקות. "
מסקנתו השנייה במלאות שנה לכניסת הבית היהודי לממשלה היא "שאיפתנו להיות תנועה שתנהיג בע"ה את עם ישראל, מחייבת אותנו לנקוט בעמדות ובדרך שתחבר אלינו ציבור רחב, כאלו שרוצים במדינה יהודית שנשענת על אדני המסורת ונאמנים לשותפות בבנייתה על כל מרכיביה הכלכליים, הביטחוניים והמדיניים".
מה דעתך בנושא?
41 תגובות
0 דיונים
כמה הבהרות קטנות
משקלו הוא קל שבקלים. היחידים שמתייחסים אליו אליו הם הדתיים לייט, שכדרכם מתייחסים לרב כאחראי על הוואי דתי ותו לא. או בעגה שלכם- לא מיניה ולא מקצתיה.
22:14 12.05.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני
כבוד הרב רונצקי, ברצוני לשאול אותך כמה שאלות, ואשמח מאוד אם תמצא דרך להשיב לי על שאלותיי : 1. כשאתה כותב של'יש עתיד' יש אינטרס מובהק לפעול למען טובת המדינה. האם...
כבוד הרב רונצקי, ברצוני לשאול אותך כמה שאלות, ואשמח מאוד אם תמצא דרך להשיב לי על שאלותיי : 1. כשאתה כותב של'יש עתיד' יש אינטרס מובהק לפעול למען טובת המדינה. האם הינך סבור באמת ובתמים שיאיר לפיד כוונתו לשם שמיים, ואך ורק טובת הכלל לנגד עיניו? או שאינטרס מובהק לדעתך זה לדאוג לבוחרים שלך. 2. האם אתה לא חושב שהאינטרס המובהק של לפיד הוא לפעול למען הסקטור שהעלה אותו לשלטון [כן, ציבור בוחריו של לפיד מוגדר עפ"י סוציולוגים מובהקים כ'סקטור']. מדוע לאותו סקטור אתה קורא "המדינה", הרי כמות המצביעים של יש עתיד ושל המפלגות החרדיות היא זהה ובפרט אם נצרף את כלל הדתיים יחדיו [אם אתה לא מפריד אותם מהגוש החרדי] הרי שהם הם המדינה! קח דוגמא מהשבוע, ביטול המע"מ עפ"י הקריטוריונים שלפיד חפץ בהם, משרתים רק אחוז קטן באוכלוסיה, ומדוע על זה אתה לא אומר שלפיד מעניין אותו רק לדאוג למפלגה שלו? 3. מדוע עיקרון הכלליות שבו אתה כל כך דוגל, מכיל רק את אלה שרוחקים יותר מהמסורת, ולא את אלה שקרובים? מדוע עיקרון אהבת ישראל לא חל כלפי החרדים? [הטענה שיש שנאה אצל החרדים כלפי הדת"ל, לא עונה על כך. כיון שדגל אהבת ישראל בידכם - ולא ביד החרדים. ועליו לחול כלפי כל עם ישראל - גם המגזר החרדי. ובנוסף יש שנאה לדת"ל גם בקרב החילונים - לא פחות אם לא יותר] 4. מילא אם היית מדבר על מפלגה כמו הליכוד או אפילו מפלגת העבודה. אלו מפלגות שלטון שבאמת בנו את המדינה, ויש להם השקפת עולם ציונית שורשית, ונאמנות לבנין ארץ ישראל. ועליהם אולי אתה יכול לומר שהם - המדינה. ועל ראשי המפלגה אולי אתה יכול לומר שהם בעלי אינטרס מובהק לבנות את המדינה וכו'. אבל יאיר לפיד ומפלגתו הוא הרי הדוגמא לפופיליזם זול ועלוב, ולא אני אומר זאת, אלא רבים רבים. ברור לכל שזו מפלגת טרנד אופנתית. כיצד עליו אתה אומר שהוא דואג באמת ובתמים למדינה? 5. אני מסכים עם זה שהמפלגות החרדיות מכוונות מטרה פנימה. הם חשות שהם עוסקות בהישרדות, וכמיעוט שחש נרדף ומאויים, וחושש להישרדותו הן פועלות להנציח את קיומן הלאה. ואני גם מסכים שראוי שהמבט שלהן יהיה גם כללי יותר. אבל, מכאן ועד האמירה שיש לכם מכנה משותף רחב יותר עם יש עתיד, הדרך רחוקה. הרי אני ואתה מאמינים באותו א-ל ומשתדלים מאוד לעבוד אותו, וכל חיינו הם בכדי לעשות רצונו. אז בנושאי מדינה וחברה אנו חלוקים, מדוע החלק הזה יותר רחב ומכריע שבגינו אתה אומר שיש לכם מכנה משותף יותר רחב עם יש עתיד? מדוע החלק הלואמי מכריע יותר מהחלק הדתי? מדוע הזהות הכללית/ישראלית קודמת לזהות הדתית? 6. גם אם אתה חולק על השקפת העולם החרדית, שרואה חובה להסתגר, ולדאוג לשימור גחלת ישראל בצורה של שימור אדוק. מדוע אתה לא מכבד ומכיל את ההשפקה הזו? הרי אתה יודע מהיכן היא נובעת. [ואם אתה לא יודע, מדוע כבודו מדבר על מה שהוא לא יודע, בפרט שהמפלגות החרדיות מייצגות מאות אלפי יהודים.] היא נובעת מהדביקות בהעברת לפיד האש לדורות הבאים, והפחד שאותה אש תכבה חלילה, כשם שהיא כמעט כבתה מספר פעמים בהיסטוריה. אני לתומי סברתי שרב דתי לאומי מכבד את ההשקפה הזו לא רק בגלל שהוא יודע לכבד דעות של אחרים כמו למשל של יאיר לפיד, אלא בגלל שהוא שותף לאותו חשש לשמירת הגחלת, רק שהוא סבור שישנה אחריות כלפי כל החברה היהודית - גם החילונית, ויש לצאת מחומת השימור האדוקה בכדי לחבר את כל קצוות ישראל יחד, ולבנות את המדינה היהודית. אך כשאתה אומר שהמפלגות החרדיות דואגות רק לעצמם, אני מבין שלא רק שאתה לא מלמד זכות עלינו, ולא רק שאתה לא מרבה אהבת ישראל, ולא רק שאתה מוציא את המגזר החרדי מהכלליות הישראלית. אלא שאתה לא סבור שיש כאן בכלל איזו בעיה בשימור המסורות היהודית, אתה כלל לא סבור שיש איזה קונפליקט של מודרנה מול דת, של חילוניות מול דתיות, של מערביות מול מסורת ישראל. ואם אתה כן סבור שאנו במלחמת הישרדות של היהדות, היה עליך להעריך את דרך ההתמודדות החרדית גם אם אתה חלוק עליה, וגם אם אתה סבור שהיא לוקה בחסר. וכבודו לא היה אמור להתבטאות כך כלפי המפלגות החרדיות.
המשך 01:00 06.04.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
מי נתן לו תואר רב מה הוא יודע ללמוד אולי כמו חדר ינגל מהרסיך ומחרביך ממך יצאו היזהרו מהצבואים
06:34 28.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אולי תתעוררו כבר נמאס מיזה שצריך כל היום להתחנף ללפיד יאאללה עזבו אותו הרב רונצקי אתה מגזים
10:14 26.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי גאה
אמר מרן החזון איש על הציבור הדת"ל- מוסיפים לדתי את לאומי ובסוף ישארו רק עם הלאומי, וזה מה שהתברר שהאדם הנ"ל שדיבר דואג ללאומיות ולא לדת, אוהבי הדת חוברים להיכן...
אמר מרן החזון איש על הציבור הדת"ל- מוסיפים לדתי את לאומי ובסוף ישארו רק עם הלאומי, וזה מה שהתברר שהאדם הנ"ל שדיבר דואג ללאומיות ולא לדת, אוהבי הדת חוברים להיכן שנמצאים רוב מוחלט של גדולי התורה והיראה, עוקרי הדת חוברים להיכן שנמצאים פושעים שונאי הדת והתורה- עשרות חוקים חקקו יש עתיד והבית "היהודי" נגד הדת בשנה אחרונה [והודה לכך חה"כ יוני שטבון] העיקר לדאוג ללאומיות, בושה וחרפה, יתנו את הדין.
המשך 00:13 26.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בקרוב בקרוב בעזרת ה', יראו החרדים ויש עתיד עין בעין את הצורך לחבירה משותפת, למען בטחון ישראל ושלומו. ביחד נפנה את כל השטחים עד האחרון שבהם, בעוד שהציונות הדתית תדאג...
בקרוב בקרוב בעזרת ה', יראו החרדים ויש עתיד עין בעין את הצורך לחבירה משותפת, למען בטחון ישראל ושלומו. ביחד נפנה את כל השטחים עד האחרון שבהם, בעוד שהציונות הדתית תדאג רק למגזר ותדבוק בכל רגב אדמה. אולם ללא הועיל. השלום והביטחון מעל לכל. לכן נתעלה מעל השיקול המגזרי ונחבור ליש עתיד למען הפינוי וקווי 67
המשך 09:26 25.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
תגובתך מרתקת וחן חן לך!
00:24 25.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
שיש לבית היהודי דבר יותר משותף לחרדים-דעת תורה.
20:58 24.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב דב פוברסקי
לא לחינם הלך רונצקי אצל האורב - אלא שהוא מינו עוד לפני שהכרתי את הרב רונצקי, הבנתי, שיש מי שמוכר את דת ישראל בנזיד עדשים, והתפילה של החייל בבוקר, איננה חשובה...
לא לחינם הלך רונצקי אצל האורב - אלא שהוא מינו עוד לפני שהכרתי את הרב רונצקי, הבנתי, שיש מי שמוכר את דת ישראל בנזיד עדשים, והתפילה של החייל בבוקר, איננה חשובה לו אפילו לא כעגבנייה צה"לית שלא הבשילה (טור) לפני כ-15 שנה בעת שירותי בצה"ל , כרב צבאי, בבית הספר לקצינים - בה"ד 1 במצפה רמון, הייתי פקודו של מי שהיה אז מפקד הבה"ד - אלעזר שטרן, לימים האלוף שטרן / חה"כ שטרן. שטרן כחובש כיפה, גרם לי לא מעט להזיע בתפקידי, כמו שלא גרמו לי אחרים שלא חבשו כיפות לראשיהם. גם לשבחו ייאמר, שהוא ביקש שנלמד כל בוקר דף גמרא, שעה קלה שבה הוא ביקש שלא יפריעו לו. שטרן גילה הבנה וידע בלימוד גמרא. אחת הסוגיות שעסקתי בהם בתפקידי, ושהיו יותר מדוברות בזמנו בבסיס, היא סוגיות המד"ס, מד"ס למי שלא יודע, פירושו - מדריך ספורט, כאשר הלכה למעשה זוהי שעת ספורט, שכל 'צוער' בבה"ד 1 מחויב לה. כך בכל בוקר בשעה 5:00 קמו הצוערים, ומיהרו ללבוש בגדי ספורט, ולפתוח את היום בריצה ב'שכיבות סמיכה'. כרב הבסיס, הרי שאת הצוערים הדתיים, פטרתי בשלב זה משעת המד"ס, כדי שבשעה זו של בוקר ובתחילתו של יום, ימהרו לפתוח את היום, בתפילה והודאה לפני בורא עולם, כפי שמורה לנו ההלכה. רק לאחר התפילה הרשמית בבית הכנסת של היחידה, אם וכאשר נשאר הזמן, ניתן היה לצוערים הדתיים - להתפנות לשעת הספורט והכושר הגופני. מפקד הבה"ד - אל"מ אלעזר שטרן, מאד לא אהב את ההסדר הנ"ל, אך לנוכח התעקשותי, לא נותרה בידו ברירה, והחלטתי בעניין נותרה בעיינה. שטרן כמו שטרן, הוא לא אחד שמוותר בקלות על רצונותיו, ואם תרצו על עקרונותיו. כך שיום התשלום הגיע ובגדול, כל זאת על התעקשותי ועל עמידה איתנה על עקרונות ההלכה ושמירתם לטובת החיילים בבית הספר לקצינים של צה"ל. והתשלום שלא איחר לבוא, הגיע בדיון מטה שהתקיים, בפורום מג"דים, בהשתתפותי, ובראשותו של שטרן, כאשר העלה זה האחרון, שאלה הלכתית - תמימה למדי, השאלה הופנתה לדיון בפורום המכובד - כאילו ביקש מהקצינים שחלקם או רובם, הכיר את התורה בעיקר מהדגלים שנושאים הילדים בשמחת תורה - לא יותר ואולי גם לא פחות. השאלה התמימה נלקחה מספר בשם 'כחיצים ביד גיבור' - והלא הוא הגיבור כותב הספר, לא פחות מאשר הרב אביחי רונצקי, ראש ישיבה 'קדם צבאית' - לימים הרבצ"ר, חיצו של הספר כוון על ידי שטרן, הישר אל תוך ליבי, שהוא לב העשייה היהודית בבית הספר לקצינים של צה"ל. וכך שאל שטרן את הנוכחים, במקרה שצה"ל מקיים תרגיל, שמתחיל בשעה 1 בלילה, ואמור להסתיים למחרת בשעה 1 בצהריים. כיצד ינהג חייל, לגבי תפילת שחרית, האם ישבור את התרגיל ויתפלל, או שידלג על תפילת שחרית. שאלת המשך מתבקשת: האם החייל שוויתר על תפילת שחרית, רשאי להשלים את החסר - דהיינו את תפילת השחרית, על ידי כך שיתפלל פעמיים מנחה, כדין מי שהיה אנוס או שוגג, או שמא איננו יכול להשלים את תפילת שחרית, כי בזדון הוא החסיר את תפילתו - תפילת השחר. שטרן, הקריא את פסיקתו של מיודעינו הרב אביחי רונצקי, וכך פסק: אל לו לחייל להפסיק את התרגיל לטובת תפילת שחרית, וממילא רשאי הוא ואף חייב להשלים את תפילת שחרית במנחה – על ידי כך שיתפלל פעמיים מנחה. רונצקי נימק את פסיקתו החדשנית והמקורית, בכך שהשווה את המצב של החייל בתרגיל, לאלה של שלוחי מצווה שהיו מקדשים את החודש בזמן המקדש, שהיו פטורים מכל מצווה אחרת. כי הלא קיום דרישות הצבא ופקודותיו, קודמות לכל דבר אחר, ולא כאילו, אלא ממש - זאת על פי הבנתו הלקויה בעייני, כאילו ניתנו מפי הגבורה ממש... עייני כולם היו נשואית אלי, אני רב סרן צעיר, מול שטרן החזק - הנושא דרגות אלוף משנה, חובש כיפה, וידען מאין כמוהו, אמור להתמודד בלי הכנה מראש לשאלה, בשאלה עקרונית, שעשויה להיות ברת משקל והשפעה להמשך חיי החייל הדתי בבה"ד 1 - ואולי אף בצה"ל כולו. הבנתי מיד, שעל סוג של שאלות שכאלה, לא נדרשת תשובה הלכתית מנומקת, שרובם של היושבים כלל לא יבינוה, אלא דרושה תשובה המתאימה יותר לקטגוריה של - 'דע מה תשיב'. לפני שפחתי את פי, נשאתי תפילה חרישית לבורא עולם, ובקשתי והתחננתי בפניו, שייתן בי את המילים הנכונות, כדי שהתשובה שתצא, תקדש שם שמים, ולא חלילה להפך. וזו התשובה שיצאה בזכות התפילה: השאלה במקרה דנן, כלל לא מתחילה, ואינני מבקש לעסוק בעניין ההלכתי האם הרב רונצקי צודק בפסיקתו, והאם יש לפסיקתו ערך ומשקל סגולי לחיילי צה"ל, כאשר אז, הוא לא היה חלק מסגל הרבנות הצבאית ומפוסקיה, כאלה שפסיקותיהם נשענו אך ורק על פסקי ההלכה של גדולי ישראל. לכן אני מבקש להסיט את השאלה ולו למספר שניות למחוזות אחרים לגמרי. והנה, האם תרגיל שמתחיל בשעה 1 בלילה ומסתיים למחרת בשעה 1 בצהרים, יכול להתקיים בוויתור על ארוחת בוקר לחייל, ועל שעות השינה שלו - כאלה שהמפקדים חייבים להקפיד על קיומם? התשובה היא ברורה, אין זכות למפקד לקבוע תרגיל, שיש בו למנוע ארוחת בוקר וכמות שעות שינה המחייבות והכתובת בפקודות מטכ"ל. אם כן מה ההבדל, האם פקודות הצבא בנושא אוכל שונות מפקודות הצבא בנושא אחר - וכי חיילנו בעלי מומין הם חלילה, רק בטן בגופם, וכי הראש חסר מן הספר? ולכן, גם במקרה דנן, אין זכות למפקד לקבוע תרגיל, שאין בו התייחסות והקצאת זמן, לתפילה לחייל הדתי, ליד הקצאת הזמן לארוחת בוקר ושעות שינה. ומכאן פסקתי בקול רם, אנו המפקדים, כאשר אנו נדרשים לתכנן את זמננו ואת זמנו של החייל שלנו, חובתנו לתת את הדעת לכל צרכיו. אך מאידך, כאשר החייל הדתי יעמוד מול השאלה והאתגר, האם הוא רוצה ויוותר על התרגיל, לטובת התפילה או להפך, זו תהיה החלטתו הבלעדית, שהוא יסמוך ויתמוך אותה מפי רבותיו, בדיוק כמו כל חייל אחר, שיחליט שהוא רוצה לוותר על ארוחת בוקר ושעות השינה שלו. אין לנו כל זכות מוסרית ולא חוקית לדון בשאלה זו, שהיא איננה על פתחיהם של מפקדים. שטרן היה נבוך מעט מהתשובה, אך התעשת מיד וענה לי - 'ניצחת'. ואני ידעתי כי מי שניצח זה מישהו מלמעלה ששם את הדברים בפי. כבר אז הבנתי עוד לפני שהכרתי את הרב רונצקי, שיש מי שמוכר את דת ישראל בנזיד עדשים, והתפילה של החייל בבוקר, איננה חשובה לו אפילו לא כעגבנייה צה"לית ירוקה שטרם הבשילה, מארוחת הבוקר. לימים אותו שטרן, בהיותו ראש אכ"א בחר בו ברונצקי להיות הרבצ"ר - באמת מעניין למה..... ערב הכתרתו של רונצקי לתפקיד, הפגיש בינינו שטרן, וביקש ממני שאתן לו מעט על הרבנות הצבאית - רונצקי לא הגיע מכותלי בית המדרש של הרבנות הצבאית, בתפקידו האחרון, כאיש מילואים, הוא מילא תפקיד של סמח"ט ב' בחטיבת שומרון. תפקידו של סמח"ט ב' במילואים, הוא תפקיד שאחראי על המנהלות בחירום, אל מחסני החירום והרכב, על הציוד ושאר האפסניה. כך קרה, שבעת אשר ישבנו בחדר סמוך ללשכתו של ראש אכ"א, סיפרתי לרונצקי, את הסיפור שלי עם שטרן בבה"ד 1, ולהפתעתי, הוא אמר לי במבוכה, 'צר לו, שרק בכך שטרן רואה את מעלותי'. היו לי תקוות, שאולי מגיע רב שהייתה לו פליטת קולמוס, שאיננה מבטאת את אורח חייו והשקפת עולמו. תקוות אלו נמוגו בכמה צמתים, כאשר הצומת המרכזית הייתה, בערב פסח שחל להיות בשבת. את ליל הסדר תכנן רונצקי לעשות עם החיילים בבסיס הדרכה ליד ירוחם. רונצקי הגיע לבסיס שליד ירוחם, בערב שבת - לפני כניסת השבת. אלא שבלילה החלה להתגלגל בעזה פעולה צבאית, בעקבות אירועים רצחניים אותם יזמו החמאס רונצקי כרב ראשי לצה"ל, מיהר להניע את רכבו - בשבת, ולנסוע לעזה, על מנת להיות קרוב לחיילים הלוחמים ולמפקדים בחדרי הפיקוד. בעיצומה של שבת, הוא גם חזר חזרה לבסיס בירוחם, כדי לחגוג עם החיילים את ליל הסדר - כדת וכדין. נדמה שמעשיו לא היו כדת וכדין, של התורה אותה אנו מכירים ולומדים... אתמול בחר רונצקי להשלים את הפאזל, שמבחינתי כבר הושלם ממזמן, בכך שהכריז כי שונאי ה' ותורתו - ממפלגתו של לפיד, קרובים אליו ולהשקפותיו יותר מאלו שממתים עצמם על התורה והיראה, על שקידה בה יומם וליל - וחיים חיי עוני וסגפנות, אנחנו החרדים לדבר ה'. החרדים יפסוק הרב רונצקי בדף הפייסבוק שלו, דואגים רק לעצמם, וכאילו אנשים של לפיד - דואגים לעם ישראל, באשר הוא. ולזה יקרה רב, וזה האיש משמש כראש ישיבה. אין לי ספק כי דבריו אינם מייצגים את הדעה הרווחת בקרב הציבור הדתי לאומי - דברים שראויים לכל גינוי והוקעה.
המשך 13:40 24.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר 1
מאמירת אמת לא מפסידים יישר כח להרב רונסקי ביננו, הוא לא צודק?
12:01 24.03.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר