הרב חיים נבון התייחס לפסק ההלכה של מספר רבני ספרד ועדות המזרח המתיר להשתמש בתכנת 'זום' בליל הסדר, בכדי להפיג את בדידותם של הסבים והסבתות שצפויים לערוך את הסדר לבד בביתם, בעקבות ההגבלות האוסרות על התקהלות.

אמש (שלישי) פורסם בסרוגים פסק הלכה  עליו חתומים מספר רבני ערים מאיגוד חכמי המערב במרוקו, בו הם מתירים לקיים את הסדר באמצעות תכנת "זום".

התשובה ניתנה תחת מגבלות מסוימות ותוך הדגשה שמדובר במצב חירום: "עניין נוסף יש והוא הצורך להסיר עצב מהמבוגרים ולתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם".

בתחילה מעלים הרבנים 3 חששות, מהפעלת המכשיר ביום טוב, עוסקין דחול ושיבואו להשתמש בהיתר זה בימים טובים שלא לצורך. בתגובה הם עונים כי "אין צורך להפעיל את המחשב כי הוא מופעל מערב החג", ומבהירים כי ברור ש"ההיתר ניתן לשעת חירום בלבד".

בתגובה פרסם הרב חיים נבון בעמוד הפייסבוק שלו את התייחסותו לפסק ומביע חשש כי בוא יגרום נזק יותר מתועלת.

בעמוד הפייסבוק שלו כתב הרב נבון:

1. יישר כוחם של הרבנים הצדיקים, הדואגים לבני קהילתם הזקנים והבודדים, ומחפשים מענה למצוקותיהם, גם בליל הסדר הבא עלינו לטובה.

2. לצד זאת, אני חושש שהיתר המתפרש ככללי וגורף לשדר את ליל הסדר בזוּם או בדרך מקבילה עלול להביא נזק יותר מאשר תועלת; אפילו לגבי עצם הבעיה שאותה הפסק הזה רוצה לפתור. יהודים שואבים נחמה ותקווה מליל הסדר בעיקר משום שהם חוגגים אותו כמו סבי-סביהם, ומקווים שבדיוק כך יחגגו אותו גם נכדי-נכדיהם. חידושים שיהפכו את ליל הסדר דומה יותר לליל חולין עלולים לפגוע בדיוק בעוצמת הרוח שכולנו מקווים לשאוב ממנו.

3. ברור שיש יחידים שעבורם נחוצים היתרים כאלו. ברור גם שבדורנו אי אפשר להסתיר היתרים פרטניים כאלו – וגם לא צריך. די לומר שמי שסובל ממצוקה מיוחדת יכול להיוועץ ברבו, שוודאי ייקח בחשבון את מצבו המיוחד.

4. ההיתר שהתפרסם הוגבל למקרה שמפעילים לפני החג את התוכנה, והמחשב פועל מעצמו במשך כל יום טוב, בלי מגע יד אדם. זה נראה לי קרוב לבלתי אפשרי מהבחינה הטכנית. אני לא הצלחתי להפעיל את זוּם בלי להתעסק במקשים ובמצלמה ובמיקרופון בכל כמה דקות. ייתכן שיש בין זקנינו גם האקרים מופלגים שזה קטן עליהם, אך עבור הרוב דומני שההיתר הזה בכל מקרה אינו כל כך רלוונטי, מהבחינה הטכנית הזו גרידא.

5. נדמה לי שגם משרד הבריאות צריך להזדקק לסוגיה הזו. אני חושש שיש אנשים – למשל, אנשים המתמודדים עם דיכאון, בין אם הם זקנים ובין אם לאו – שעבורם גזירת הבידוד עלולה חלילה להביא לסכנת נפשות, וגם זוּם לא תמיד יפתור את הבעיה. אני מבין שמשרד הבריאות חושש לדבר על החריגים הללו, אולי בדיוק בגלל הפער בין היתרים יחידניים לבין מה שעלול להתפרש כהיתר גורף. ובכל זאת, נדמה לי שגם למשרד הבריאות ראוי ללכת בדרך יותר מאוזנת, ולהסביר האם יש גלמודים יחידים שצריכים להתייעץ עם רופאיהם, שמא עבורם הבידוד הוא סכנה גדולה יותר מאשר המפגש עם משפחתם. אולי אני טועה, וגם להם נחוץ בידוד ויהי מה ובכל מחיר; ואז גם את זה נחוץ להגיד. האוכלוסייה הזו צריכה לא רק התייחסות רבנית, אלא גם התייחסות רפואית רשמית.

6. אשריהם ישראל, שאוהבים את חגיהם ואוהבים את סביהם ואוהבים את מסורתם. יהי רצון שבמהרה נחזור לחגוג את כל אלו יחדיו בפשטות ובשמחה; ויהי רצון שנזכור אז להודות לאלוקינו על השמחה והפשטות הללו, ונזכור עד כמה הן אינן מובנות מאליהן.