מלחמת ליברמן ומתנגדיו: לארח במקום להשתלח - סרוגים

מלחמת ליברמן ומתנגדיו: לארח במקום להשתלח

מזה כמה חודשים אנחנו עדים למלחמת הסרטונים, הציוצים של אנשי ליברמן ומתנגדיו עומק התגובה כעומק תגובת הנגד, כל "חרדי משתמט" נענה ב"רוסי משתכר" וכל "דתי משיחי" שנעלב מציע לנבור ב-DNA של המעליב

מלחמת ליברמן ומתנגדיו: לארח במקום להשתלח
  Photo by Yaacov Cohen/FLASH90

מזה כמה חודשים אנחנו עדים למלחמת הסרטונים, הציוצים והתורים של אנשי ליברמן ומתנגדיו (או יותר נכון, מותקפיו). עומק התגובה כעומק תגובת הנגד, כל "חרדי משתמט" נענה ב"רוסי משתכר" וכל "דתי משיחי" שנעלב מציע לנבור ב-DNA של המעליב.

אלא שהדרך לפתרון סכסוכים רעיוניים נמצאת הרחק ממטווחים ושדות קרב. יש לנסות ולהבין את היריב (או יותר נכון, את האח שחזר מהכפור), את הלך המחשבה שלו ואת מצוקותיו. נתחיל בתרגיל פשוט: תארו לעצמכם תל אביב מצוי שמציין את יום הכיפורים בדיווש משפחתי על אופניים. כעבור מספר שנים האיש מחליט לממש את הבטחתו רבת השנים לרדת מהארץ. הוא משתקע אי שם בין ברלין ללוס אנג’לס, מוליד בנים ובנות, מעביר להם את מסורת הדיווש, ואלה בתורם מנחילים אותה לדורות הבאים בתור מנהג עברי אותנטי.

עוד באותו נושא

ליברמן לדרעי: "גם לצרפתי היית מעיר בצורה כזאת?"


69

כעבור חצי מאה הנין של אותו ישראלי לשעבר, בעודו רכוב על אופניים, חולף על פני בית כנסת אורתודוקסי וכמעט שמתנגש במתפלל שיצא לנשום אוויר בין "אחת ואחת" ל"אחת ושתיים". "מה זה? מה אתם עושים פה?" תוהה נער האופניים. עבדקן עטוי טלית מספר לו על סדר יום הכיפורים. "שטויות," מבטל הבחור את דבריו, "יש לי מסורת מבית סבא רבא, ולפיה לרגל החג הגדול עושים תחרות אופניים משפחתית".

עכשיו נעבור אליי, אל יהודי סובייטי מכל הצדדים האפשריים, כולל מצבות עם כיתוב בעברית ואבא יבדל"א שדובר יידיש רהוטה. כשבתי חוזרת מבי"ס ממ"ד תורני ושואלת כיצד חגגנו באוקראינה ארץ מוצאי את חג החנוכה, אני מחניק את פרצי הצחוק שמהולים בבכי.

עד גיל 13 לא ידעתי על היהדות כלום. כלומר, בהחלט הייתי מודע לסעיף הלאום שרדף אותי מכיתה ב’. בהפסקות חבריי לספסל הלימודים היו מעיינים בגיליון הנוכחות: מול שמי הדי נייטרלי Pavel Reznik, לא איזה חיימוביץ’ או כץ, היה כתוב evrey, יהודי. ואז הייתה באה השאלה "רזניק, למה אתה לא מתחפף מפה לבירוביג’ן?" יצוין, שהימצאותם של תלמידים ממוצא רוסי, ארמני ומולדובי לא גרמה להרמת גבה אצל אף אחד.

בכל מקרה, חשבתי את עצמי ליהודי טוב. בפסח היינו קונים מצות שנאפו בסתר. בסתיו קרובת משפחה שעלה בידיה להשיג לוח עברי, הייתה מודיעה על ראש השנה הממשמש ובא, ואז היינו עורכים מסיבה ושותים לחיי הידוענים הסובייטים בני העם היהודי הנרדף. על יציאת מצרים ובריאת העולם לא שמעתי, כמובן, וכבפעם הראשונה נתקלתי במילה iudaizm, "יהדות", שהופיעה בספר תעמולה אנטי-ישראלי, הייתי בטוח שהיא נגזרת משמו של יהודה איש קריות. סך הכול, הגיוני.

שוב, הייתי בטוח שאני יהודי טוב ואף מצוין. עם פרוץ הפרסטרויקה נרשמתי לאולפן עברית, כעבור שנה הצטרפתי למפגשים עם תיירים מישראל ואף קיבלתי במתנה ספרון מנוילן עם ברכות הנהנין המיועד לזאטוטים. כי "תינוק שנשבע" זה לא צירוף מילים מתוך סיפור על ימי הביניים, אלא מציאות ממשית שנכפתה עליי ועל מאות אלפי בני עמי.

עכשיו קחו את אביגדור ליברמן, את אלכסנדר קושניר, את לזר (כלומר, אליעזר) קפלון ואת שאר הבוחרים הלהוטים והמגיבים הזועמים של "ישראל ביתנו". גם עם עלייתם ארצה, הם לא זכו להשלים את פערי הידע היהודי ואף לא הרגישו בחיסרון כלשהו. תריסר מילים ביידיש, שירות מילואים, בר מצווה לילד, מנגל ביום העצמאות – מי צריך יותר מזה, לשיטת התינוק השבוי הנצחי? "מה זה ההמצאות האלה של הדתיים והחרדים שרוצים להשבית מדינה שלמה בשבת ולאסור נישואים מעורבים? אני יהודי לא פחות מהם", ועוד כהנה וכהנה.

במצב הזה לא יעזרו התנצחויות בין צייצנים ופובליציסטים. דווקא הדתי הרגיל, שרחוק מאור הזרקורים, צריך ליזום מעשה. יש לכם שכנים דוברי רוסית בבניין? תזמינו אותם להדלקת נרות חנוכה. לקולגות שלכם קוראים נטליה או רומן? תתעניינו בשלומם, תציעו עזרה, תתיידדו. חלה לשבת, עזרה באמירת קדיש, שיחת נפש – כל האמצעים כשרים למהדרין. הפיכתו של עם הארץ המבקש "מי ייתן לי תלמיד חכם, ואנשכנו כחמור" לרבי עקיבא לא תתרחש בצעקות. תינוק שבוי, חרף היותו מגודל, צריך קודם כל חיבוק.

 

הכותב הוא עיתונאי בכלי תקשורת בשפה הרוסית

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
15 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
התור כתב בעיתון הרוסי אייך אתה משפיע על החיבור ישראלי דתי לרוסים ?
אלכס | 19-12-2019 12:50
דרעי הוא חתיכת דת מזיופי
נילי | 21-12-2019 9:42
דתי מזיופי
2
ליברמן קורה לעצמו דרך בית הלל אבל זאת טעות גסה
דניאל | 19-12-2019 13:40
כי אף אחד לא יוכל להתיר פירצה שרב עיר יגייר ללא ביקורת כי כמו תמיד. תמיד ימצא רב שהוא מבחינת ההלכה מיקל יותר מהקו האדום שבהלכה וכולם יבואו אליו ויהיה לו תור מפה ועד להודעה חדשה.זה לא משחק מר ליברמן
3
כתבה מעניינת, עם זאת ההתנהלות והתנסחות
אסתר | 19-12-2019 13:44
של ליברמן בלתי נסבלים. אין לו זכות לבוא ארצה ולמגר את היהדות במדינה
4
גם אני דוברת רוסית
שרית | 19-12-2019 13:54
עדיין לא זכורה לי רמה כזאת של בורות, תוקפנות, אלימות מילולית ואנטישמיות אפילו באוקראינה. יש לפסול את הרשימה הזאת מהתמודדות בבחירות. אין להם מקום בארץ. שילכו לחפש חזיר, וודקה וקללות במקום אחר.
5
להוציא
מאיר | 19-12-2019 14:38
צריך להוציא את ישראל בעיתינו מחוץ לחוק. מפלגה גזענית ואנטישמית.
6
כל זה לא נכון לגבי ליברמן.
דניאל | 19-12-2019 16:29
איווט ליברמן - בן למשפחה ציונית - רוויזיוניסטית - דוברת אידיש מקישינב. עלה לארץ בשנות שבעים. מתגורר בישוב נעוריו. ילדיו דתיים. אותו אי-אפשר להאשים בבורות. רק בניצול בורות של אחרים, וכמובן: קולות של גויים גמורים שבאים מתוקף חוק השבות.
7
אתה מתנשא. אוי מה שמחכה לך מיידי שמיים.
המאיר | 21-12-2019 0:17
בטוח שיהוה או אשרה או אל הבעל לא אוהבים את ההתנשאות שלך. הישמר פן יוחלט על ידם להעלותך לעולה בגאי בן הינום.
8
דרעי אמו שאלוהים ישלם לך יבוגד
נועה | 21-12-2019 9:40
אמן שאלוהים ישלם לך דרעי
9
דרעי אמן שבורא העולם ישלם לך יבוגד
ענתי | 21-12-2019 9:41
יבוגד דרעי
10
דרעי אמן שרלוהים ישלם לך יא מושחת אחד
ציונה | 21-12-2019 9:44
דרעי גנוב מושחת
11
דרעי הוא גנוב ומושחת עבריין
אביב | 21-12-2019 9:44
דרעי גנוב ומושחת
12
דרעי חתיכת גנוב ומושחת
איה | 21-12-2019 9:45
דערי חיתכת גנוב ומושחת
13
שתי מדינות לעם אחד
צפוני | 21-12-2019 10:36
הפתרון המתבקש הוא שצריך לחלק את הארץ בין שני הגושים. יהיו שני ראשי ממשלה. החלק המזרחי לגוש הימין. משור החוף לגוש השמאל. הנגב בחלוקה שווה בין הגושים. החוק בחלק המזרחי יהיה לפי ההלכה.
14
סכנה!!!
אריק | 21-12-2019 11:26
ליברמן.כדי להשיג קולות.עבר כל גבול .תעמולת הבחירות שלו ובמיוחד בשפה הרוסית.גובלים בפשע שינאה .כל מילה שם נוטפת אנטישמיות.חייבים לפסול אותו מלרוץ.לא יתכן שדווקא פה בארץ ישראל.יתנחו ביהודים.ואני חילוני שחרד