הפורום הסודי של רבני הציונות הדתית התכנס; יש סיכומים - סרוגים

הפורום הסודי של רבני הציונות הדתית התכנס; יש סיכומים

פורום סודי בו משתתפים כשלוש מאות רבנים מכל קצוות הקשת הדתית, מתקיים לו בלי שנרגיש. בפורום נידונות שאלות הלכתיות, אמוניות וציבוריות והוא מתנהל באמצעות האינטרנט ובאופן חסוי על מנת לאפשר שיח חופשי. במהלך החנוכה התקיים כנס של הרבנים וחלקים מהדיונים יצאו לציבור.

הפורום הסודי של רבני הציונות הדתית התכנס; יש סיכומים
  כינוס הפורום הסודי. (יח"צ)

בשקט בשקט, בלי שהציבור הרחב יבחין, מתקיים לו פורום חסוי בו משתתפים כשלוש מאות רבנים מכל קצוות הקשת של הציבור הדתי-לאומי וגם כמה רבנים מהציבור החרדי.

בפורום הרבנים הסודי נידונות שאלות הלכתיות, אמוניות וציבוריות בדואר אלקטרוני משותף קבוצתי (בשיטת Google group). משתתפי הפורום מתחייבים לשמור את הדיונים חסויים כדי לאפשר שיח חופשי, וכן מתחייבים להקפיד על סגנון ואווירה נאותים גם במהלך ויכוחים הלכתיים והשקפתיים נוקבים.

במהלך חג החנוכה התקיים כנס של רבני הפורום זו השנה השנייה. השנה התקיים הכנס בישיבת ההסדר בשעלבים שכמה מרבנים חברים בפורום. בין המשתתפים היה הרב יואל קטן, מנהל 'מכון שלמה אומן' שעל יד הישיבה בשעלבים ועורך כתב העת 'המעין', משמש גם כאחד ממנהלי הפורום. בכנס השתתפו כחמישים רבנים מתוך חברי הפורום.

מנחה הכנס היה הרב אריה כץ, רב משיב במכון 'פועה' וחבר הנהלת הפורום, תלמיד לשעבר בישיבת שעלבים. בכנס נידונו על כמה סוגיות שעוררו עניין בפורום הרבנים בתקופה האחרונה.

הנושא הראשון היה תפקודה של מדינת ישראל בעידן המודרני: מרצה אורח, מר אורי בן-נון, מנכ"ל חברת החשמל לשעבר, הרצה על שרשרת ייצור החשמל ואספקתו. הוא סיפר שכבר לפני שנים הוכן נוהל בשיתוף עם הנהלת חברת החשמל, משרד התשתיות וגדולי הפוסקים, שאמור היה לצמצם באופן דרסטי את חילול השבת בחברת החשמל.

לדעתו הפתרון הקיים בהרבה שכונות חרדיות של אספקת חשמל בשבת בעזרת גנרטורים פרטיזניים הוא פתרון גרוע ומסוכן. במענה לשאלה ענה אורי בן נון שלחץ ציבורי ופוליטי עשוי בהחלט להצעיד קדימה באופן משמעותי את שמירת השבת בחברת החשמל כבר בטווח המיידי, כך שלא תהיה בעיה הלכתית להשתמש בחשמל בשבת לכל הדעות.

ללחוץ על הרבנות הראשית

דיון אחר עסק בפעילותה של הרבנות הראשית לישראל. בעל תפקיד בכיר ברבנות הסביר את המבנה החוקי והמשפטי שעל פיו פועלת הרבנות הראשית, את הקשיים האימננטיים בתפקודה, את הבעיות שיש בחלוקה העדתית שבתוכה ובכפילות התפקידים בראשה. לדעתו אין ספק ש'לחץ מלמטה', רבנים שידרשו מהרבנות הראשית תשובות לשאלות ופתרון לבעיות, יכריח אותה לתפקד כראוי.

בדיון אחר נידונו בעיות הקבורה הקיימות היום והשיטות החדשות לקבורה רווּיה, הוצגו השיטות השונות לקבורה בקומות, לקבורה כפולה ועוד. וצוין שלמעשה אין למתנגדים לקבורה בקומות גיבוי הלכתי אמיתי.

בהמשך הציג אחד מרבני הפורום שיטות חדשניות לאיתור חומר תורני במאגרי המידע הקיימים היום ברשת ובתקליטורי. במושב האחרון התקיים דיון על המענה הראוי, הלכתית ואמונית, לזוגות צעירים המעוניינים לדחות את הריון הראשון מסיבות שונות

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
300 תלמידי חכמים שמתכנסים ודנים באפן ענייני
חיים | 20-12-2012 12:49
זה אפילו יותר חזק מסנהדרין
2
בית הלל היו חולמים על כזה דבר רציני
אביאל | 20-12-2012 16:08
ישר כח
3
ל-2 - חלק מהרבנים החברים בבית הלל חברים גם בפורום הזה..
שמאי הזקן | 20-12-2012 17:37
למשל, עד כמה שאני יודע, אחד מראשי המדברים בפורום הוא הרב דני וולף, ת"ח עצום (כפי שניתן לראות מספריו שכבר יצאו) ודמות חשבוה בבית המדרש ההלכתי של בית הלל. אין אפשרות להשתמש בקיומו של פורום אחד על מנת לנגח את השני, גם אם זה מוצא חן בעיניך...
4
למה חסוי?
משה | 20-12-2012 19:23
לרבנים שלא מבינים, משתמשים בכם! גוף עם אג'נדה בסגנון 'בית הלל', המשתמש ברבני החרד"ל שאינם מבינים את הכיוון. (זה מה קרה בצוהר).
5
הראשון לציון הדתי לאומי
מזרחי | 21-12-2012 10:40
אני מזכיר שיש גם את התפקיד של הראשון לציון. וחבל מאוד שהציבור שלנו מזניח אותו. יש את הרב שמואל אליהו שליט"א שמתמודד והוא לא מקבל את כל התמיכה הזאת. אל תשכחו שבציבור שיש גם מזרחיים!
6
pinni1@netvision.net.il
פנחס קרואני | 25-03-2016 18:34
שלום רב... גיסתי נפטרה בתאריך י"ג אייר תשע"ה (2.5.2015 ). ואני מבקש מכבודכם לדעת מתיי לעשות לה את האזכרה של שנה.. כי השנה היא שנה מעוברת..האם באותו תאריך עברי בלי להתחשב שהשנה מעוברת?..או 12 חודש ..אנה אבקש את תשובתכם כדי שאדע באיזה תאריך לעשות לה את האזכרה ..תבורכו ממרום.. תודה ...