מלא בצער על כבודה של תורה שמתגולל בעפר

נראה שרבנים וארגונים אשר נוכחו להבין כי נכשלו בשכנוע בצדקת טענותיהם ועמדותיהם ההלכתיות והחינוכיות, פנו לשימוש באמצעים חלופיים במערכה עקובה מדם שהולכת ומחריפה

מלא בצער על כבודה של תורה שמתגולל בעפר
  (צילום: יח"צ)

אם הייתי מתבקש לתאר במילה אחת את תחושתי בימים אלה, הייתה זו וודאי המילה צער. צער על כבודה של תורה.

קראו לי נאיבי, קראו לי תמים – אבל בסופו של יום, תפישת עולמי היא כי הלימוד, המאמצים, הכתיבה, ההוראה וכלל העשייה לה אנו משקיעים את זמננו ומרצנו, שלא לומר את חיינו – כולם בראש ובראשונה מוקדשים למען קידוש שמו של הקב"ה בעולם וכבודה של תורה. כך היא אמונתי מראשית דרכי, וכך היא עבורי אף ביתר שאת גם כיום.

שיח שמבייש את מורינו ורבותינו

אז מהו גדול הצער עת אני רואה כבר מזה תקופה כי בשמה של תורה, בשמה של ההלכה הולך ומתפשט לו בקרבנו שיח אשר היה לא פחות ממבייש את מורינו ורבותינו. המחלוקת מלווה את חיינו התורניים לכל אורכם, שהלוא ב-DNA של השיח ההלכתי שזורים מראשיתו חילוקי הדעות, בדרך לחיפוש אחרי אותה אמת הלכתית אותה אנו מבקשים ואליה אנו משוועים.

אולם המשקיף מן הצד על השיח התורני, הציבורי והתקשורתי המתנהל מזה תקופה, יתקשה לראות בו מחלוקות לשם שמים. השמצות, תקיפה אישית של אנשים לגופם ולא לגופם של דברים, זלזול בתלמידי חכמים, סרטונים המבקשים להטיל בציבור פחד ופניקה – הם רק חלק מהדוגמאות שהיו מנת חלקה של הציונות הדתית בשבועות האחרונים.

דוגמאות אשר אותותיה של אמת, שלא לומר כוונת טהורות העומדות בבסיסה של מחלוקת לשם שמיים – אינן בנמצא בהן. את מקומן של אלה נראה שתפסו אינטרסים אישיים, מלחמות אגו ורצון "לנצח" את הצד שמנגד, במה שמצטייר כמלחמה שמקדשת את כל האמצעים. בצלן של מלחמות אלה נותרים ציבור וקהילות חבולים, שעלולים נוכח המציאות הנשקפת אליהם לטעות ולחשוב שזהו טבעם של דברים.

השיח ההלכתי שהיה אמור להיות מרכזו של השיח המתנהל, נעלם ברבים מהמקרים, שסוגיית גיוס נשים לצה"ל היא אחת הדוגמאות המובהקות לכך.

למעלה מ – 18 שנים עוסק אני בסוגיה זו העומדת בפתחו של הציבור הדתי כולו ונשות הציבור בפרט. ח"י שנים בהן ידעתי לא מעט מתקפות על הדרך בה אני וצוות מדרשת או"ת לינדנבאום, תלמידי ותלמידות חכמים, צועדים בה לצדן של אותן נשים אמיצות, שהיו במשך שנים החלוצות שלפני המחנה, על כל הקשיים והאתגרים המשתמעים מכך.

כל עוד אותן מתקפות וטענות שכנגד נשארו בגדר השיח ההלכתי קיבלתי את קיומן בהכנעה, שכן עבורי לשם שמיים היו הן, ולשם בירורו של דבר ה' בעולם. אך תמהני, ממה נפשך? אם זהו ויכוח הלכתי יואילו הרבנים לדון לגופם של דברים. ואם גיוס בנות לצבא זהו ויכוח חינוכי – חנוך לנערה על פי דרכה ועולמה.

רבנים שנכשלו בשכנוע בצדקת דרכם

אולם לצערי לא כך הוא הדבר לאחרונה, עת נראה שרבנים וארגונים אשר נוכחו להבין כי נכשלו בשכנוע בצדקת טענותיהם ועמדותיהם ההלכתיות והחינוכיות, פנו לשימוש באמצעים חלופיים במערכה עקובה מדם שהולכת ומחריפה. לא בלבד שנעלמו מזמן גבולותיה ההלכתיים של מחלוקת לשם שמים בין רבנים, עת מתנהלת מתקפה אישית כנגד רבני ורבניות ה"מחנה השני", אלא אף מכוונים חצי המלחמה לציבור עצמו. זאת בדמות הכפשתן של אלפי בוגרות החינוך הדתי שבחרו לממש את חובתן התורנית הלאומית כדבר ה' במסגרת צבאית, והפחדתן של אלפי נשים צעירות אחרות הנמצאות לפני שירות.

תמהני האם חושבים אותם רבנים שבנות ישראל לא מבינות שיש תפקידים טובים לצד תפקידים זוועתיים בשירות הלאומי, באותה מידה שיש תפקידים משמעותיים ומאתגרים התורמים רבות לביטחון מדינת ישראל בצבא הגנה לישראל, ויש תפקידים שאין לבנות (בכלל) מה לחפש בהם.

האם חזרה על המנטרה "רוב גדולי ישראל" וקריאה לרבני המדרשות "מורים", יגדילו את כבוד התורה אצל בנות אלו או דווקא יפגע בכבודה ובכבוד אותם רבנים? האם זוהי "תורת ה' תמימה המשיבת נפש" אצל תלמידותינו ותלמידנו?

ואחרי הכעס והאכזבה נוכח אופי השיח הנכפה עלינו, נותר הצער. צער על כבודה של תורה, שמתגוללת בעפר.

=======
הרב אוהד טהרלב הוא ראש מדרשת או"ת לינדנבאום מבית אור תורה סטון וחבר הנהלת ארגון רבני ורבניות בית הלל

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
17 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
כל הכבוד. להחזיר את החרד״ל לבקבוק!
| 10-02-2017 11:06
להחזיר את התורה לסיני.... היא לא מתאימה לכמה רבנים.
השמ | 10-02-2017 12:13
הרב טוהר לב... חלאס אתה טרול.... אינך רואה את הנזקים... כי אתה צעירון... שגם מרוויח מגיוס בנות.
2
לצערינו אתם מחריבי הדת
| 10-02-2017 11:13
פגשתי תלמידה שלכם שיוצאת עם בחור חילוני שהכירה בצבא. וכמוה יש עוד רבות.
3
לא נקרא לך נאיבי או תמים לצערינו. אתה כן מיתמם, מגלגל
תהילה | 10-02-2017 11:23
מגלגל עיניים, נוהג בצביעות ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה.
4
גם אם תחזור על שקר הרבה הוא לא יעבור.
מה לעשות, באמת הרוב נגד. | 10-02-2017 11:31
הרב טהרלב, בין הרבנים אתם מיעוט. הולכים על הקו הדק בין אורתודוקסיה לרפורמה. רוב הציבור לא שם.
5
קודם שהמורות והתלמיגות יקפידו על צניעות
גליה | 10-02-2017 13:13
6
ר' אוהד גודלבסקי ידידי
| 10-02-2017 14:15
היכן אותם הימים, ימי שעלבים ואנו נערים צעירים חדורים בתשוקת אמת להתגדל בתורה ויראה?? צר לי מאד עליך ועל שכמותך שרוקנו את מושג תורה והלכה מתוכנו, יש כללי פסיקה, יש שס שצריך לדעת בעיון, יש שוע, ותואר רב, ראש ישיבה, ושם ישיבה, לצערי חולל ופרוץ לכל מדריך סמינריונים. ועל זה יש לבכות!
7
הוא מפחד על העבודה שלו
| 10-02-2017 15:03
8
הטשטוש בין גברים לנשים שיש אצלך
משה | 11-02-2017 20:42
אתה בסהכ חלק מטרנד שמטשטש את ההבדלים המהותיים בין גברים ונשים. זהו טרנד שמוחק את המשפחה ובמקום לחנך לשותפות מחנך להגדלת האגו, ורק אצל הנשים. חורבן המשפחה הנגרם על ידכם לא חשוב ככ, כמו העוול האיום והנורא אותו אתם גורמים לילדים רבים שבמקרה הטוב לא מבינים מה זה אבא ומה זה אמא ובמקרה הפחות טוב נשארים ללא אבא או אמא בבית. ואתם עוד מעיזים להשמיע ביקורת למי שממשיך בדרך בה חי עמנו אלפי שנים, במקום להתבייש אתה לא רב רק איש מסכן שייתעורר יום אחד ויבין כמה נזק גרם לעם ישראל.
9
הבעיה זה לא תורה .זה כסף מהקרן החדשה
| 11-02-2017 22:29
10
פתאום נזכרת בכבוד התורה
אחד תם | 11-02-2017 22:38
סגנון התנהגות קבוע של הכותב ועמיתיו. קודם כל חולקים על ההלכה המקובלת, לא מכבדים את הפוסקים הזקנים, ואף מזלזלים בדעתם ההלכתית. למעשה הופכים עצמם ל'פוסקי הדור'. כשמישהו בא בביקורת מוצדקת - פתאום מוציאים מהמחסן כבוד התורה וכדומה... לא יעזור לך ולחבריך
11
הקוזק הנגזל מתייפח בדמעות תנין על חוסר יכולת לקבל האמת
גיימס הטפילד | 11-02-2017 23:14
והוא עוד מחנך עצוב, באמת שעצוב
12
"תמים היה עם ה' אלוקיך"...
גג | 12-02-2017 9:13
בכל הקשר אחר... תמים בארץ ישראל = טיפש! עיין בתלמוד ירושלמי....
13
בהחלט יש צער כבוד התורה בגלל מהלכך
ידידיה | 12-02-2017 9:34
14
כבוד התורה. אעל'ק. מפריע לו שמציגים אותו במערומיו
שגיא | 12-02-2017 9:39
15
כבוד התורה שבנותך ואשתך תלבשנה בגדים צנועים
גלית | 12-02-2017 10:19
16
המסר המטעה שלכם מביא בנות רבות לגיוס לא מתאים
אלי לואיס | 13-02-2017 12:32
כולל בנות שרוצות להגיע ליחידות קרביות, שם זה פשע כלפיהן וכלפי הבנים וכן פגיעה בבטחון, כלומר יכולת תפקודית נמוכה יותר. את הפעילות הצבאית המותרת , צריך מאוד לסייג ואולי אף להעבירו למסגרת של שרות לאומי תפ צהל. כיום המסר הציבורי של רבנים/מורים/מדריכים שתומכים בגיוס בנות (לא כדיעבד) הוא גיוס כמעט חופשי ולא נכון. אינני מדבר על הבנות העוברות תהליך נכון לקראת גיוס, אלא שעל כל אחת כזו יש כמה אחרות שלא מקבלות הכנה.