עם תחילת שנת הלימודים תשפ"ה, מערכת החינוך חוזרת לתהליכי הערכה ומדידה סדורים, בהתאם למערך ההערכה שפורסם בחוזר מנכ"ל המשרד לפני כשנה וחצי. כזכור, בשנה שעברה (תשפ"ד), בוטלו כלל המבחנים הבית-ספריים בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" וההשתתפות בסקרים נעשתה על בסיס בחירה בלבד. כמפורט בחוזר, במהלך השנה יעודכנו בתי הספר על תחומי ההיבחנות. הדגימה תיעשה באופן אקראי, על מנת לאפשר דיווח ארצי מייצג על הנתונים.

הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) תציע לבתי הספר שירצו בכך לקיים סקרים ומבחנים נוספים, גם אם לא נדגמו להשתתף בהם השנה. זאת, על מנת להתאים את תוכניות העבודה הבית-ספריות ואת חלוקת המשאבים למצב התלמידים והמורים, ולסייע בקידום יעדי בית הספר.

שר החינוך, יואב קיש, החליט לקיים השנה לראשונה מבחן חובה בעברית לדוברי ערבית. הבחינה תיערך בשליש מבתי הספר מדי שנה, לתלמידי כיתות ו' (בתשפ"ה) וכיתות ט' (החל מתשפ"ו). זאת בשל הירידה בהישגי התלמידים דוברי הערבית בתחום זה, ונוכח החשיבות הגדולה שלו להשתלבות בחברה הישראלית – באקדמיה ובשוק התעסוקה. עד כה הבחינה לא הוגדרה כחובה לבתי הספר, והיא התקיימה במדגם מייצג של כיתות בלבד.

לצד הבחינה, יטמיע המשרד מהשנה הבאה את תוכנית "עברית לחיים" לחיזוק השליטה של תלמידי החברה הערבית בשפה העברית. מדובר בתוכנית חדשה, שתפעל בכל מסגרות החינוך לחברה הערבית והבדואית, החל מכיתה א' ועד יב', במטרה לשפר את רמת הידע והשליטה של תלמידי החברה הערבית בשפה העברית, כמפתח להשתלבותם במוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל ולהשתלבותם בתעסוקה איכותית במשק הישראלי. במקביל המשרד מקדם את ההכרה בלימודי העברית כמקצוע חובה בחינוך הערבי.

בנוסף, השנה יתקיימו לתלמידי כיתות ו' בחינות במתמטיקה ובאנגלית בלבד. נוכח הפערים שנצברו בשנה החולפת, יידחה המבחן במדע וטכנולוגיה לשנת תשפ"ו. לאור העובדה שהמבחן לבתי הספר היסודיים לא נערך מאז שנת 2012/2013, הוא יועבר לבתי הספר השנה במתכונת של מבחן פנימי.