דרך ארץ קדמה למשפט התורה - סרוגים

דרך ארץ קדמה למשפט התורה

יותר משבעים וחמש שנים עברו מאז הקמת המדינה ומאז ההחלטה המצערת לנטוש את משפט התורה ולהתעלם ממנו. אולם, שנים אלה אפשרו לנו ללמוד את חכמת סדרי המשפט כדי להעמיד על גבה את תורת משפטי התורה

דרך ארץ קדמה למשפט התורה
  (צילום: ברוך גרינברג)

בפרשת יתרו למדנו על עצת יתרו למשה להקים מערכת משפט מסודרת, בניגוד לדרך בה נהג משה, שכל העם פנה אליו בכל שאלה באופן ישיר. מקומה של פרשה זו, קודם פרשת משפטים מעוררת את השאלה על פי מה דנו אותם שופטים שמינה משה, ובכלל מה היחס בין השאלה המוסדית בה עסק יתרו לדין המהותי בו עוסקת פרשת משפטים?

ואכן כמה מן האחרונים דנו בשאלה האם עצת יתרו ניתנה דווקא טרם מתן חוקי התורה, כאשר היה צורך לדון בכל מקרה לגופו ללא חוקים קבועים (ראו על כך סיכום בשו"ת ציץ אליעזר כא, סה).

אולם, נראה עוד שסדר הפרשות יתרו ואחר כך משפטים מלמד על האיזון הנכון בין שני ערכים שכל מערכת משפט מנסה לפעול על פיהם: הצדק והסדר.

בין שני ערכים אלה מתקיים מתח מתמיד, כיוון שהקפדה על הסדר עלולה לבוא על חשבון הצדק, למשל, חוק ההתיישנות (שאינו קיים בהלכה) מממש את ערך הסדר אולם הוא פוגע בצדק, ומונע מאדם לממש את זכותו בחלוף מספר שנים. לעומת זאת, הקפדה על צדק עלולה לפגוע בסדר הטוב, למשל, ההלכה המאפשרת לבעל דין להציג ראיות חדשות לאחר שנפסק הדין יוצרת מצב בו דיון עלול שלא להסתיים לעולם, ויש לתת לכך מענה.

לגבי היחס בין פרשת יתרו לפרשת משפטים כתב השפת אמת (פרשת יתרו, שנת תרמ"א) בקיצור: "הקדמת פרשת יתרו לקבלת התורה, כענין אמרם ז"ל דרך ארץ קדמה לתורה". דהיינו, בניית מערכות מסודרות היא תנאי לקיומה של תורה. רוצה לומר, על אף המתח בין הסדר ובין הצדק, יש להתחיל בבניית מערכת מסודרת, כיוון שבלעדיה, הצדק יהיה בבחינת אורות ללא כלים, ולא יהיה לו קיום.

זווית אחרת האיר אור החיים הקדוש (שמות יח, כא) שכתב כך: "ונראה כי טעם הדבר הוא להראות ה' את בני ישראל הדור ההוא וכל דור ודור כי יש באומות גדולים בהבנה ובהשכלה, וצא ולמד מהשכלת יתרו בעצתו ואופן סדר בני אדם אשר בחר כי יש באומות מכירים דברים המאושרים. והכונה בזה כי לא באה הבחירה בישראל לצד שיש בהם השכלה והכרה יותר מכל האומות, וזה לך האות השכלת יתרו הא למדת כי לא מרוב חכמת ישראל והשכלתם בחר ה' בהם אלא לחסד עליון ולאהבת האבות".

אור החיים הקדוש ראה ביחס בין פרשת יתרו לפרשת משפטים מימוש של דברי המדרש הידועים (איכה רבה ב, יג): "אם יאמר לך אדם: יש חכמה בגוים – תאמין… יש תורה בגוים – אל תאמין". כלומר, כוחם של ישראל אינו דווקא בחוכמתם, שהרי רבים הם חכמי אומות העולם, אלא בסגולתם. בהקשר של היחס בין סדר לצדק נראה שכוונתו שככל שמדובר על התקנת סדרי משפט יש הרבה מה ללמוד מאומות העולם, אולם, ככל שעוסקים בדין עצמו – הצדק האלוקי טמון במשפט התורה ולא בחוכמה אנושית כזו או אחרת.

יותר משבעים וחמש שנים עברו מאז הקמת המדינה ומאז ההחלטה המצערת לנטוש את משפט התורה ולהתעלם ממנו. אולם, שנים אלה אפשרו לנו ללמוד את חכמת סדרי המשפט כדי להעמיד על גבה את תורת משפטי התורה.

למעשה, גם החוק הקיים מאפשר במסגרת חוק הבוררות לשני צדדים שיש להם מחלוקת לבחור בית דין מוסכם שיכריע ביניהם. ואכן עשרות בתי דין לממונות פועלים ברחבי הארת ומעניקים שירות חשוב זה. חלקם (כגון, רשת ארץ חמדה גזית) הלכו צעד נוסף קדימה וקיבלו על עצמם סדרי דין, חובה לתת פסקי דין מנומקים, וערכאת ערעור. בכך הם נהגו על פי הוראת חז"ל דרך ארץ קדמה לתורה – סדר מודרני לצד צדק אלוקי.

כעת האחריות מוטלת על הציבור הרחב לפנות לבתי הדין השונים, בתפילה שיתקיים בנו "ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה".

=====

הרב עדו רכניץ הוא מנהל רשת בתי הדין הארצית "ארץ חמדה גזית", ומנהל המחקר במכון משפטי ארץ, עפרה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
לפי משפט התורה...
WTF | 09-02-2024 10:53
לפי משפט התורה (שם מכובס להלכה היהודית הפרימיטיבית) אשה לא רשאית להחזיק ברכוש, להחליט להתגרש, או להעיד במשפט. לפי משפט התורה אם נערה נאנסת, הפתרון הרצוי הוא שהאנס יקנה אותה מאביה (כי היא עכשיו סחורה פגומה, ובהלכה לאף אחד לא אכפת מה הנערה רוצה, כמו שלא שואלים עז מה היא רוצה). כותב המאמר מצר על כך שישראל מתנהלת, פחות או יותר, לפי חוקי בני אנוש תרבותיים, ולא לפי השריעה היהודית הפרימיטיבית, ללמדך שאין באמת דתי מתון, לכל היותר דתי שמציג את עצמו כמתון לחילונים. במילים פשוטות: אתם, מופרעי הכיפות הסרוגות, החמאס שלנו. קצת יותר מנומסים על פני השטח, אבל מבפנים - אותה טינופת דתית פנאטית.
בור ועם הארץ...
אני | 10-02-2024 21:57
בור ועם הארץ לך תלמד תורה באמת ועל תגיד לנו הפוגרסיביים שונאי היהדות אמרו לך
תגובה לחיים
מיואש | 10-02-2024 21:21
המגיב המקורי כתב דברים מבוססים. דווקא אתה דמגוג. חוץ מלכנות אותו בשמות גנאי לא הצגת שום טיעון או דבר מה מוחשי.
לא יודע אם...
חיים | 09-02-2024 12:24
לא יודע אם אתה כסיל וטיפש שלא למד מעולם, או דמגוג בשקל
2
משפט תורה, הכוונה...
שלום | 09-02-2024 22:42
משפט תורה, הכוונה לעונש סקילה ? משפט התורה חייב לעבור אדפטציה לזמננו אנו. יש המון מנהגים שכבר לא רלוונטים כיום, אבל היו מאוד מתאימים לימי הביניים או ועת העתיקה !
משפט התורה עוסק...
ח | 11-02-2024 11:48
משפט התורה עוסק בדין האזרחי. הדין הפלילי מסור לרשויות החוק וכפי שכתוב דיני דמלכותא דינא
3
...
ברוך שעשני אתאיסט | 12-02-2024 22:37
4
נא לדייק !
נאור | 13-02-2024 9:08
דרך ארץ קדמה לתורה ומוסר קדם לדרך ארץ ! משה קיבל ( קבלה ) תורה מסיני , ומסרה ( מוסר ) לזקנים