השאלה שאני נשאלת בלי סוף בשבועות האחרונים היא מדוע אני תומכת בצעדיהן של המתלוננות כאשר הלכו לרשתות החברתיות ואל התקשורת עם טענתן כנגד הרב טאו. מדוע לא הלכו תחילה אל גורמים מבררים כגון משטרה או פורום תקנה?
אני יכולה להבין את השואלים והמתלבטים, האינסטינקטים המוסריים-הדתיים שלנו מוליכים אותנו לבירור בחדרי חדרים, רגישים (כך אני מקווה) לדיני נפשות, חוששים מלשון הרע, יודעים את ערכו של שם טוב. למרות כל אלה החלטתי לעמוד לצידן בהפגנות, בתקשורת וברשת, כבר למעלה מחודש. לא בלי יראה ולא בלי חשש מטעות, בהשתדלות על נקיות דעת ובתפילה לעשות את הדבר הנכון. אשתדל להסביר מדוע נכון כך בעיני.
אחת האפשרויות להגדרת משבר היא שישנו פער גדול, פער חריף, בין כלי העבודה הקיימים ובין המציאות כפי שהיא מתרחשת. האירוע שלפנינו מבטא משבר גדול. זו כמובן רק הנקודה שבה הוא נחשף ולא נקודת ההתחלה, בבחינת "בית חרוב החרבתי". השבר מתחיל לרוב הרבה לפני גילויו. הדבר הזה נכון כאן לפחות בשני מובנים, אסביר כאן עכשיו רק את זה הקשור בטיפול בפגיעות מיניות.
הנחת המוצא המובנת מאליה לרובנו היא שמצב שבו ישנה טענה על פגיעה מינית דורש בירור, טיפול/ענישה ושיקום. רבים וטובים ממני כבר נתנו דעתם וכתבו הרבה מאד בנושא הפלילי. משטרת ישראל עושה כנראה את עבודתה טוב מבעבר ולומדת את נושא הטיפול בפגיעה מינית בצורה יפה.
ועדיין הפער בין כמות התלונות לכמות ההרשעות גדול מדי. במקרים רבים קשה לראות את הצדק יוצא לאור. עיקר ההבנה המתבקשת מזה היא שלא כל מה שחוקי כשר וזו הבנה הכרחית לחברה שרוצה להיות מוסרית. אף על פי כן, אני שמחה שהדברים נמצאים בחקירה משטרתית כפי שצריך להיות. השאלה היא כמובן מה יקרה אם המשטרה לא תצליח להוכיח את הדברים בכלים החוקיים שלה.
וודאי שכהשלמה לנושא הפלילי נדרש גוף נוסף שצומח מתוך החברה ומקובל על הציבור. במובן הזה היה טבעי שפורום תקנה יעסוק בפרשה זו ויחד אתו או במקביל לו בית דין מתוך הקהילה. ראשית, ולפני מחשבותיי בנושא, נאמר ששני הדברים הללו לא קרו, זוהי עובדה.
רבים ניסו לגרום לאחד מן השניים לקרות וזה לא קרה. לי נדמה שהם לא קרו כיוון שמשהו באירוע הזה מזמין התרחשות מסוג אחר. הכלים ששמשו את הגופים הללו לא מספיקים בתרבות שאנחנו חיים בתוכה ולנגד עיננו מתהווה חידוש.

מלבד הבקשה לחקירה משטרתית נולד פה צורך דחוף ביציאה מחדרי החדרים אל החוץ, אל הרחובות הממשיים והסימבולים. שנים ארוכות של שתיקה ושל השתקה (אישית וחברתית) מגיעות בע"ה אל סיומן. החבאה, בושה, בדידות איומה, הופכות על ידי הדיבור לכוח אדיר, למפגן של כבוד אנושי, לחברות ולערבות, לאמונה.
הציבור הבשיל למתן התמיכה הנדרשת, מצליח לתת את ההכרה ולחוש הזדהות. מתלוננות לא רוצות להיות תלויות בתגובתו של הצד השני, לא מוכנות יותר לחכות לשיתוף פעולה מצידו. מצער מאד לחשוב שטרם ראינו בעיננו פוגע שמודה ושב בתשובה. שנים מצטברות של תחושה שמי שמתלוננים עליהם עסוקים בהכחשה ובהתגוננות, לא נוטלים אחריות למרות היותם "אנשים גדולים".
אחד האפיונים של שיעבוד ושל עבדות הוא השתיקה. אדם מפסיק לזהות את תחושותיו, כנוע לגורלו, לא מסוגל להביע את עצמו. עבדים לא יכולים להיות סולידריים, עסוקים בהישרדות, איש איש לנפשו. המרפא לזה כפי שמתארים חז"ל כרוך בדיבור, הגאולה מתחילה לבוא דרכו. הפה סח, מזהה ומשמיע את נאקתו, יחידים הופכים לציבור ומסוגלים לצאת לעתיד טוב יותר.
אנחנו חוזים בעיננו במחזה שטרם היה. שנים שבעלי הסמכות יכלו לעשות מה שרצו וזכו לחסינות חברתית, לעומתם הוצאו הנפגעים מהמעגל הנורמלי של החברה על לא עוול בכפם, גם זה בלי חקירה. ראינו מול עיננו הבטחות שווא לחזרה בתשובה בלי מחיר ובלי כיסוי, ופגיעות שחוזרות ונשנות, הופכות לדפוס. כל זה משתנה עכשיו על ידי ציבור שלא מוכן עוד.
מה שקורה כרגע ברשתות החברתיות הוא חידוש חשוב גם אם לא מבורר עד סופו. אנחנו נזדקק עוד להתפתחות של "הלכות רשת", זה יגיע ויתברר. כבר עכשיו הרבה טוב אל מול עיננו בבחינת "פתח פיך לאילם". עמידה כנה ורוצה טוב של הציבור שרואה מי שבאה לדין כאילמת ועוזר לה בפתיחת פיה להסדיר את טענותיה. קהל שרואה ומאמין שכולנו שווים אל מול הקב"ה.
מה דעתך בנושא?
89 תגובות
24 דיונים
שימעלה
ב״ה. מנהיגים מטעם עצמם שמביך אותם שמישהו המוביל הנהגה המתאימה למקור התורה ללא שינויים לאנשים שבאותו צבע כיפה שלהם מייחלים ונוח להם להעלים אותו (נטי-ה זו נקראת בקבלה קליפת מדין)....
ב״ה. מנהיגים מטעם עצמם שמביך אותם שמישהו המוביל הנהגה המתאימה למקור התורה ללא שינויים לאנשים שבאותו צבע כיפה שלהם מייחלים ונוח להם להעלים אותו (נטי-ה זו נקראת בקבלה קליפת מדין). פרשת וישב עם רש״י מזכירה את המתנהגות כאשת פוטיפר חי-ה רעה ארורה טורפת שהרגילה את כולם להאמין לחשד ביוסף הצדיק. למדה באונברסיטה פתוחה למדעי ה(חולי רוח) והבינה שה׳ רוצה שתינשא לו. חוגי מחריבי התורה היו רצים לאשת פוטיפר לעודד וכו׳. אם לטענת ״המדוברת״ רבו הגדול של הצדיק הקדוש ידע ולא פנה לא״שופטים ושוטרים״ הרי היא בגודלה מעידה על ״מעשה רב״ של מי שבודאי ידע בהוכחות גמורות (לא רק ברוח הקודש אלא גם כחכם עדיף מנביא) שאין לזה קשר למציאות וכל מי שרואה בעצמו כתלמידו ומטיף להיפך זהו רבם דחפו ורבם דקרו. לסייע לשפוך דם ולהלבין פנים על תיאוריות ללא אחיזה במציאות זה חמור אפילו יותר מאיסורי העריות (שלא היו) וכמאמר חז״ל על עריות ״מיתתו בחנק ויש לו חלק לעולם הבא אבל המלבין פני חבירו ברבים אין לו חלק לעולם הבא״.
המשך 23:07 17.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסף
כתבת הרבה, אבל בסופו של דבר לא ענית על השאלה למה לא פורום תקנה
13:24 06.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים אריה בוירסקי
לשון הרע ומלבין פני חברו ברבים שייכים גם לגבי הנפגעות, הלא כן? למה מותר להכפיש את אחותי ברבים ולומר עליה שהיא פגועת/חולת נפש/ הזויה וכו'? הדם שלה פחות אדום מהדם...
לשון הרע ומלבין פני חברו ברבים שייכים גם לגבי הנפגעות, הלא כן? למה מותר להכפיש את אחותי ברבים ולומר עליה שהיא פגועת/חולת נפש/ הזויה וכו'? הדם שלה פחות אדום מהדם של הרב?
המשך 09:53 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי ענקי
רק לוודא שהבנתי נכון. הכותבת טוענת שמצאנו דרך חדשה לבירור דברים - דרך פרסום באינטרנט ידיעות ותלונות בציבור, והציבור יחליט מי יותר נשמע לו ואם זה מוסרי או לא? תלייה...
רק לוודא שהבנתי נכון. הכותבת טוענת שמצאנו דרך חדשה לבירור דברים - דרך פרסום באינטרנט ידיעות ותלונות בציבור, והציבור יחליט מי יותר נשמע לו ואם זה מוסרי או לא? תלייה ברחוב העיר על בסיס מי שרהוט בכתיבה יותר? מה עם הלכות לשון הרע, הוצאת שם רע? מלבין פני חברו ברבים? לא מצאתי במאמר שום התייחסות להלכה, אז על מה הוא מתבסס? תחושות בטן?
המשך 00:02 05.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טובה
בתגובה ל: אבי ענקי
לא הבנת נכון. הרבנית כרמית אומרת שבדרך כלל במקרים כאלה תיקים ניסגרים כי קשה מאוד להוכיח שהיה אבל זה לא אומר שזה לא נכון. לכן צריך שהציבור ידרוש את האמת. זה תפקידנו במקרה זה. וזה הזוי שצריך להסביר שאין שום קשר ללשון הרע במקרים כאלה. מדובר בדיני נפשות.
01:13 06.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נריה
פמיניזם רדיקאלי ומפרק על מלא
15:21 04.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ענת
מי מינה אותך לפסוק דיני נפשות? קצת יראת שמים וקצת ענוה לא תזיק קוראת לעצמה ה"רבנית"...
10:02 04.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
קחי בחשבון שיתכן וזו גם עלילת שוא. היו גם מקרים כאלו בעבר. אז מה את כרבנית עשית? עזרת לאשה להעליל עלילת דם על רב בישראל. מלבין פני חברו ברבים כשופך...
קחי בחשבון שיתכן וזו גם עלילת שוא. היו גם מקרים כאלו בעבר. אז מה את כרבנית עשית? עזרת לאשה להעליל עלילת דם על רב בישראל. מלבין פני חברו ברבים כשופך דמים. אז אינני יודע עדיין מה האמת, אבל זה צריך להתברר בפורום המתאים ולא בריש חוצות. זה דיני נפשות לשני הצדדים! במרום לעודד אותה לא לשתוק וללכת להתלונן במשטרה או בפורום אחר, את סייעת לה לצאת לרחובה של עיר ולעשות משפט שדה שאולי יתברר כעלילת דם.
המשך 21:54 03.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טובה
בתגובה ל: מאיר
הסיכוי שיתברר שזו תלונת שווא הוא 2%. זאת אומרת. רוב הסיכויים שזה נכון. והגיע הזמן שניפגעות יתחילו לדבר. אין שום סיבה בעולם שהן ישתקו כבר.
01:10 06.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ע
מה הקשר בין המאמר ההלכה.י הזה בדיני עדות לכל המאמר שלך?? זה מה שקורה שלוקחים את רוח הדברים ולא את המהות. קודם כל תביני את המשמעות ההלכתית של זה, אח''כ...
מה הקשר בין המאמר ההלכה.י הזה בדיני עדות לכל המאמר שלך?? זה מה שקורה שלוקחים את רוח הדברים ולא את המהות. קודם כל תביני את המשמעות ההלכתית של זה, אח''כ תרוצי לתקשורת לפרסם דברים. חבל שאתם ממשיכים לבלבל את המוח, ולצאת ממחבואיכם כשמדובר ברב שמרני.. הרמת עוד תתברר, אבל לכל הנשים והרבנים שישר יצאו להתראיין לא נסלח לעולם, האופן שכל הדיון הזה מתנהל זה ממש מבחיל
המשך 21:08 03.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליה
בתגובה ל: ע
המשמעות ההלכתית, בלי לדבר אפילו על המקרה של נחמה- זה שכל ניפגעת תדע שמותר לה לדבר ולא משנה מה. זה שנחמה מדברת בתקשורת יכול להציל נפשות כי ניפגעים רואים שאין להם במה להתבייש. ומותר ורצוי שידברו
11:56 06.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים אריה בוירסקי
חיים אריה בוירסקי אני גאה לעמוד לצד אחותי הגיבורה. נחמה, בזכות המאבק שלך, נפגעות יעיזו לדבר. בזכות המאבק שלך, בעלי סמכות לא יעיזו לפגוע. לא תעמוד על דם רעך.
20:44 03.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חדוה
בתגובה ל: חיים אריה בוירסקי
אנחנו איתכם! משפחה יקרה ואמיצה.
21:20 03.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסף
מאמר רדוד ועיתונאי. לא מספיק לכתוב שתי אימרות חז"ל ושתי פסוקים, תסבירי את טענותייך ההלכתיות. את רבנית או עיתונאית? התחלת בזה שאנחנו מסתתרים מאחורי טענות כמו לשון הרע וכו'. אפילו...
מאמר רדוד ועיתונאי. לא מספיק לכתוב שתי אימרות חז"ל ושתי פסוקים, תסבירי את טענותייך ההלכתיות. את רבנית או עיתונאית? התחלת בזה שאנחנו מסתתרים מאחורי טענות כמו לשון הרע וכו'. אפילו לא ניסית לתרץ בצורה הלכתית, רק מושגים של מהפכה ושטויות אחרות. צאו מהפייסבוק שאתם חיים בו. המשטרה חקרה וחוקרת, וזה תקוע. תפסיקו לנסות לשמור על זה בכותרות, ולשגר כל יומיים פוסט רדוד חדש. נמאסתם לגמרי. שנאה מקלקלת את השורה
המשך 20:04 03.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גילה
בתגובה ל: אסף
היא דווקא הסבירה מאוד יפה. שהריפוי של פגיעה מינית קשור ליכולת לדבר אחרי השתקה של שנים. ולכן כל הפורומים שמנסים לברר את זה בחדרי חדרים לא מתאימים. צומחת כאן תנועה חדשה שלא מפחדת לצעוק בקול את הפגיעה ולדרוש ענישה חמורה לפוגע על מעשיו. אין מבורך מזה.
08:05 04.12.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר