לאחרי ימי ההוד של חודש אלול ראש השנה ויום הכיפורים, בהם עם ישראל התכנס בתוכו לחשבון נפש ולטהר את חייו בדרכו המאוד ייחודית כדי לשוב לבריאותו הישראלית, הרי שבחג הסוכות הוא יוצא למרחב החיים האוניברסלי ומגלה אחריות לעולם ולעמים שמחוצה לו, וכחלק מזה חושף ונחשף לתרבות העמים.

מאז ומעולם חכמי ישראל עשו שימוש זהיר בתרבות העמים וחכמתם והמפורסם והתקדימי שבהם רבנו הרמב"ם, אך יחד עם זאת הוא הדגיש שחכמתם מהווה לו 'רקחות וטבחות' וכמעט באופן גורף ראה בהם כשפה וצורת חשיבה, אך את הלב והמהות הוא שאב מתורת אלוקיו.

בשנים האחרונים החברה בישראל נתונה למתקפה חזיתית קשה, ערעור על היסודות הנורמליים ביותר של חייו. זהות המשפחה ואף זהות האדם נתונים בסכנה קיומית.

מלומדי הציבור ומחנכיו – שברובם משתייכים לציבור הדתי אך לא רק – מצאו כר נרחב ופורה בתפיסת השמרנות האמריקאית בה הם רואים משנה סדורה, המספקת להם סימוכין למבנה העתיק והבריא של החיים, קוראים בשקיקה את דבריהם וחיבוריהם כאורים ותומים כערובה לחיים המסורתיים.

האמנם מצאנו את האור?!

מזה כמה שנים אני חוזר ואומר בבימות שונות, כי הסגידה לשמרנות האמריקאית ללא ספק תתהפך עלינו לרועץ. וכי חסרה משנה רוחנית עמוקה אצלינו – ובפרט בסוגיית יסוד של זהות המשפחה – שאנו זקוקים ללקט פירורים משולחנות זרים!?

מוכן להסתייע בשמרנות כהוכחה משנית וכשפה מדוברת אך לא מעבר, עיסוק היתר בה לצערי כפי הנראה מבטא את חוסר היכולת שלנו ליצור עומק קוהרנטי ורלוונטי מתוכנו, שמסוגל להתמודד עם הפרוגרס וזה מאוד מטריד.

מה אנו בעצם מחנכים את ילדינו ותלמידנו; שהערובה לנורמליות של חיים בשמרנות יסודה? ולנו אין מה להציע כחלופה ערכית? האם מהשמרנים תצא תורה או מציון?

אני מרשה לעצמי לתהות: האם לא קיימת סכנה חינוכית לא פחות מהפרוגרס בהישענות על תרבות זרה הנתונה לשינויים מהותיים, ומי יודע במה היא עשויה לאתגר את 'מאמיניה' ?

אגב, בדיוק בפרשת השבוע האחרונה ניתן לראות יסוד זה, בפס' 'כי לא דבר ריק הוא מכם' וע"כ אומר הירושלמי- ואם ריק (אז) ריק הוא מכם.

וכתב ע"כ רבינו בחיי; "כלומר שאם לא נודע לכם טעם הדבר אין החיסרון אלא מצד השכל שבכם שלא הגעתם לאותה מדרגה שתבינהו".

ובסגנון אחר ביאר הרש"ר הירש: "בכל התורה אין שום דבר שאתם אינכם כלולים בו, שאיננו כולל את כל הוויתכם ורצונותיכם, בכל דבר של התורה יש אמת שהיא חשובה לכל הוויתכם ורצונותיכם".

מסקנה מתבקשת להבנתי, לשוב לאוצרותינו הישנים ולחתור ליצירת משנה סדורה שבנצח יסודה.

=======

הרב שמעון בן שעיה הוא מרבני 'דרך אמונה' מלמד תורה בבתי מדרש ופסיכותרפיסט