סערת גלי בן חורין | הגיע הזמן לחזור למקורות - סרוגים

סערת גלי בן חורין | הגיע הזמן לחזור למקורות

סקירה היסטורית מלמדת, כי כל אימת שהייתה הישענות על הוגים או אנשי חזון שליבת חייהם אינה נובעת מהקודש, הרי שבשעת משבר או מבחן דרכם נהפכה לרועץ

סערת גלי בן חורין | הגיע הזמן לחזור למקורות
  גלי בן חורין (צילום: יוטיוב / כאן חדשות)

בימים האחרונים עלתה לכותרות המגזריות סערה ביחס לאחת הכותבות המוכשרות מ'קפה שפירא' שעומדת בפרץ בצורה רהוטה ומעוררת השראה מול מתקפת הגישות הפרוגרסיביות.

עוד באותו נושא

עורך 'עולם קטן' מגיב לסערה: "גאה לתת לה במה"


38

אך דא עקא התברר היותה נשואה לגוי. ברור שעולה תהייה גדולה איך להתייחס מעתה לתכניה. מחד – נאמנים עלינו דברי הרמב"ם (בשמו"פ, המיוחסים לאריסטו) באומרו 'קבל האמת ממי שאמרה'.ומאידך – דברי חז"ל שביקרו בחריפות נישואי תערובת וראו בכך כריתת הקשר עם עמ"י.

ברשותכם לא אכנס לפולמוס דנן ולדיונים שנסבו סביבה. אשאיר את ההכרעה לגדולים ממני. ברצוני להעלות את תהיותיי לשאלה עקרונית יותר.

עוד באותו נושא

הנדסת תודעה? גם הימין חייב להפסיק עם זה


12

בשנים האחרונות החברה הישראלית נתונה למלחמת קיום על זהותה מקרב גורמים רבים המנסים לפורר את נורמליות החיים והאגד המסורתי שחיבר אותה במשך דורות ולפרק כל ערך אפשרי.

הציבור האמוני זיהה נכון את האסון התרבותי המתפתח ומגויס לאתגר זה ופועל במלא המרץ במישורים רבים בקרב הציבור הישראלי כדי למנוע הידרדרות לתהום שחיקת הזהות. כחלק מהתמודדות זאת נעשים שיתופי פעולה עם גופים ואישים בעלי תפיסות עולם שונות ומגוונות, שאינם שייכים לעולם של תורה ומצוות במובנם המקובל, ואין ספק שברכה רבה בחבירה ולכידות זאת.

אך יחד עם זאת, נדרש לערוך הבחנה מהותית בין שיתוף פעולה לבין הפיכת השולי לעיקר, כדוגמת ההישענות על התפיסה השמרנית שהפכה להיות פופולרית בקרב הציבור הדתי בשנים האחרונות. נזקה העתידי אינו מוטל בספק בעיניי, בניית זהות ותודעה יהודית שורשית לא תיכון מהוגים אמריקאים שמרנים או פובליציסטיים שאינם מאורחא דמיהמנותא.

וכי אוצרות החכמה של גדולי אומתנו המצויים בבתי מדרשותינו אינם מספיקים שנזדקק לבנות את תפיסותינו על טיעונים אוניברסליים ברי חלוף, יהיו אשר יהיו?

יש להבחין בין שיתוף פעולה והפריה הדדית – שללא ספק נצרכת במידה מבוקרת -, לבין מציאות המתרחשת כיום שבני תורה חובשים את ספסלי 'בתי המדרש לשמרנות' כתורה מסיני.

להבנתי יש בכך ביטוי של חולשה מהעמקה בתכני הקודש שלנו. ספרי הוצאת 'שיבולת' נהדרים ומרחיבים את הדעת כמעין 'רקחות וטבחות' כדברי הרמב"ם, שהינם קישוט חיצוני או כלי לשפה אינטלקטואלית עדכנית, אך כאשר הם הופכים להיות הקנון האולטימטיבי של אנשי חינוך ותורה בסוגיות של זהות ומשפחה, בעיניי זהו ביטוי לחולשה עמוקה.

סקירה היסטורית מלמדת, כי כל אימת שהייתה הישענות על הוגים או אנשי חזון שליבת חייהם אינה נובעת מהקודש, הרי שבשעת משבר או מבחן דרכם נהפכה לרועץ. החל מחלק מראשי ההוגים החלוצים שהיו רחוקים מתו"מ, עד אריאל שרון גדול בוני ארץ ישראל בדור האחרון, וכלה בפוליטיקאים המכהנים כיום שמרבית הציבור הדתי נהה אחר הצהרותיהם בהתלהבות ובחר להתעלם מהעולמות התרבותיים והערכיים שבאו מהם, וכיום עסוק ציבור זה לעצור את ההרס שממיטים על הצביון היהודי במדינה.

את הסכנה בבניית זהות ואידיאליים שאין מקורם בקודש ראה מרן הראי"ה קוק זצ"ל כבר לפני כמאה שנה: "מקובלים אנו שמרידה רוחנית תהיה בארץ ישראל ובישראל, בפרק שהתחלת תחיית האומה תתעורר לבוא.. השאיפה לאידיאלים נשאים וקדושים תחדל, וממילא ירד הרוח וישקע, עד אשר יבא סער ויהפך מהפכה, ויראה אז בעליל כי חוסן ישראל הוא בקודש עולמים, באור ד' ובתורתו, בחשק האורה הרוחנית, שהיא הגבורה הגמורה המנצחת את כל העולמים וכל כחותיהם".

יש ויטענו כי אין ברירה וכרגע הם הלוחמים הגדולים שיודעים היטב לשחק במגרש הזה, ויש ללכת אחריהם ולתת להם בימה מרכזית להשמיע את תפיסותיהם. להבנתי זהו מבט קצר טווח שמבטא רפיסות רוח שאינו מוכן לאתגר את עצמו ולשכלל את ההסברה שלו, ומתעלם מההשלכות העתידיות מעולמות תרבותיים שמקורם אינו מזוקק מתוך דבר ה'.

כל אימת שאנו מציבים בראשנו לוחמים או מנהיגים שרוח הגבורה שלהם אינה גם רוח ה', הלהט הלוחמני נתון על זמן שאול ובעת שתחלוף הרוח האידיאליסטית, הערכים מתפוגגים ומכלים את עצמם לדעת.

הרב קוק התייחס בכמה מקומות [עי' מאמרי הראיה עמ' 476, עין איה שבת פ"ב, ס"י, שו"ת עזרת כהן סי יא ועוד] למערכת היחסים עם תרבות העמים ולשימוש הנאות בחלקים החיובים שמביאים במישור החברתי או הטכני אך מתוך זהירות מההקשר הרוחני והתרבותי כפי שהם אצל הגויים.

את אלה אנו שואבים רק מתורת ה' וכדברי הרב: "אם אנו, חלילה, עוזבים את התוכן של הקודש ורוצים להחיות את נשמתנו היחידה, נשמת האומה, מתוכן חול, הרי זה דבר שהיה לא יהיה, ״ממלכת כהנים וגוי קדוש״ תמצא את פרנסתה הרוחנית מנכסי הקודש".

סוף דבר, הגיע העת להפיק לקחים מהעבר ולא לחשוש לגדול ולהתמודד עם אתגרי השעה מתוך נכסי צאן הברזל הרוחניים והתרבותיים שלנו "כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה".

=======

הרב שמעון בן שעיה הוא מרבני 'דרך אמונה' מלמד תורה בבתי מדרש ופסיכותרפיסט

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
הכרת המטריה
יעקב | 11-04-2022 10:02
באופן מהותי, אכן צודק הרב שעיה שאת תפיסותינו ותודעתנו יש לשאוב ממקורותינו התורניים בלבד. אך, לצערנו אין אנו יודעים לדייק ולהבין לאשורו את כל התרבות הפרוגרסיבית על כל היבטיה, ומי כמו מי שהיה שקוע כל כולו בהווית התרבות הזו מבפנים יודע לתאר ולהנכיח אותה במלא היקפה. רק אחר כך נוכל להעמיק חקר במקורותינו ולהציב משנה אמונית סדורה.
2
נכון, בעוונותינו נשענו...
חיים | 11-04-2022 10:02
נכון, בעוונותינו נשענו על הרצל ובן גוריון וקמה לנו מזה מדינה. עדיף היה להמשיך להשען על גדולי ישראל בגלות. כבר כתב הרמבם שמע האמת ממי שאמרה.
ומזכיר שגם המזרחי היו בעד תוכנית אוגנדה
ציוני דתי | 11-04-2022 20:58
והמתנגדים היו סטוציאלסטים חילוניים שלא למדו אורות או אפילו לא את הכוזרי כבוד הרב , הרבנים לא פיספסו הזדמנות לפספס לפני השואה רבנים ואנשי אמונה מנעו מחסידיהם לעלות ארצה ובזכות הנחיית אחיתופל כל משפחתו של אבי עלתה בסערה השמיימה אין לרבנים בימינו שום צניעות . הם יודעים הכל , הם מבינים הכל וכל העמך נבערים פרוגרסיביים
3
יצחק
יצחק | 11-04-2022 11:13
גלי בת חורין הגיעה לציבור הכי כפוי טובה, לציבור שחושב שהוא מחנך את כולם. היא לא שאלה אף אחד,ולא ביקשה אישור מאף אחד. מי שרוצה לשמוע מה יש לה לומר יקשיב. ומי שימשיך לנסות לשפוט ולחנך את כל העןלם, ימצא את עצמו לבד
4
הרב יכול להיות...
יוסף | 11-04-2022 12:26
הרב יכול להיות רגוע, אנחנו פשוט שמישהי שהיית כל כך חזק בשמאל, היום בצד שלנו ותוקפת אותם בטילים, זה מעלה חיוך ומעניין ולא יותר מזה. מנהיגים זה גדולי ישראל
5
זה בדיוק אחת...
דוד | 11-04-2022 12:39
זה בדיוק אחת מבעיות הפרוגרסיביים , קודם כל בודקים מאומר ואז כבר לא חשוב מה הוא אומר, אם הוא מהצד הנכון הכל אפשרי
6
קשקשן ...
רם אוזן | 11-04-2022 13:54
קשקשן
7
אם ציבור בני...
טובה | 11-04-2022 17:14
אם ציבור בני התורה - בעיקר החרדלי והסרוג - היה מפסיק לנהוג כמו מפאי עם כיפה ( כמו כל ראשי המזרחי לדורותיהם) והיה מצליח לעמוד בפרץ - ניחא, אבל אין לרב מילהלומר על התוכן ? רק על עובדת הנישואים לנוכרי? אני לא בטוחה שרבים עם כתפיים היו מורים לה כיום להיפרד.זה מגוחך. היא לא מהווה מודל לנישואים ולא מעלה את העניין על נס. תכלס ? הרב מפרנס את השמאל הרדיקלי במאמרו. לפורום קפה שפירא כמו לציבור הסרוג יש דרך ארוכה ופתלתלה כדי להבין מה זה שמאל וימין, מה זו חירות תורנית ועוד כמה פרטים לא שוליים. חכמה בגויים תאמין . כשם שדרושה הבנה גיאופוליטיות כדי לנתח את מה שקורה בין הגושים כיום כשאוקראינה בתווך,צריך ללמוד ערכי זהות גם בשפה שמתקבלת על הצד שכנגד. הגמרא נכתבה בארמית..בואו נזכור. חבל על הראייה החד מימדית. חבל
8
עוד רב יאללה...
מחמד | 11-04-2022 18:21
עוד רב יאללה די כבר
9
שחרר אותנו מהמלל...
חי | 11-04-2022 18:23
שחרר אותנו מהמלל שלך
10
לדעתי, הכותב מייחס...
דני כהן | 12-04-2022 8:00
לדעתי, הכותב מייחס לנו חוסר יכולת למחשבה עצמאית. אנחנו כן יכולים להחליט מה אנחנו לוקחים ועל מה אנחנו מוותרים מכל אדם משפיע
11
צודק הרב ב 100% אבל ההקשר בעייתי
כנען | 12-04-2022 8:05
מה שהרב כותב הוא נכון כאמת. בהקשר הנושא של גלי בת חורין ההקשר בעייתי. אני חושב שאין חשש כזה גדול שדתיים יסחפו לשמרנות או לקפה שפירא. הם שם פשוט כי בימים נוראים אלה מבחינה ציבורית, השמרנות או קפה שפירא הם יחסית דבר הנשמע ותורת ישראל לא. הרב כתב להזכיר כי לא שמרנות ולא מהפכנות נוסח קפה שפירא הם התשובה האחרונה. אבל אנחנו לא עוסקים עכשיו בתשובה האחרונה. אנחנו מוצפים במי ביוב ואין לנו שום פריבילגיה לבחור מי יציל אותנו. או בניסוח אחר: אם אני טובע ויש לי אפשרות לבחור בין צדיק שיגרור אותי לתהום (כמו הדתיים הנכנעים לשמאל), לבין עובר עבירה שיציל אותי, אבחר בשני ללא היסוס. ומי שיבחר בראשון אינו מאמין אלא טפש. מכתב העידוד מהרב טאו לגלי בת חורין דומה ליחס הרב קוק לחלוצים בימי העליה השניה. לא מתן הכשר לעבירה, אבל שמחה עצומה על שמישהו עושה את העבודה החשובה ששלומי אמונה ישראל לא מגיעים לעשות אותה.
12
נכון ומדוייק ...
שאול | 12-04-2022 9:06
נכון ומדוייק
13
אשרייך
נתן | 12-04-2022 14:48
גיבורה....הודאה בשקר השמאל אומרת שהנצוץ חי ופועם בלב כל יהודי......אשרייך בת ישראל...אשרייך ...אכן בת חורין
14
אשה עלובה ...
גלי בטחורין בכלל לא שמה | 13-04-2022 17:01
אשה עלובה
15
אהבתי מאד. דעה...
איתמר | 13-04-2022 18:40
אהבתי מאד. דעה שהייתה חסרה בדיון.
16
אני חילוני ותמיד...
בר דעת | 14-04-2022 15:29
אני חילוני ותמיד חשבתי ככה,אבל אין לי את היכולת לבטא את זה כל כך קולע כמו בן חורין גלי. שאפו.
17
מי שרוצה לדחוק...
גדי וישנה | 14-04-2022 17:10
מי שרוצה לדחוק את רגליה מהעשייה שיתכבד ויעשה בעצמו עד שלא יישאר לה מקום. לצאת נגדה זה עוול.
18
אתה טועה בהקשר...
אמונה | 18-04-2022 2:07
אתה טועה בהקשר של גלי בת חורין. מדובר באישה שנמצאת בתהליך של תשובה וחשוב מאד לתת לה במה בתוכנו. אף אחד מהקוראים לא חושב שמדובר בתורה מסיני, כולנו יודעים שהיא בתהליך ושהיא ממש לא הגיעה מהימין או מקהילה דתית כלשהי, דוקא בגלל זה חשוב לנו לשמוע מה היא אומרת.
19
ומה עם ביבי...
שאלה | 26-06-2022 10:30
ומה עם ביבי שהיה נשוי לגויה?
20
הרב צודק
גלי בת חורין | 25-02-2023 18:19
לו הייתי מציבה את עצמי כמי שמציע הלכות חדשות, פרשנות או מודל לחיקוי לנוער, או אפילו תיאוריות חברתיות ומדיניות - מגוחך היה מצדי להתחרות במי ששואב את תורתו מגדולי ההוגים היהודיים. אלא שכל טווח העיסוק שלי בעולם קטן הוא באזהרה מפני אידיאולוגיות ותורות שעליהן אני אמונה, ומכירה את האופי החתרני של חדירתם לציבור הדתי, במתק שפתיים מתוך כוונות זדון - שתוכננו כבר מזמן ופורסמו במאות ספרים ובאלפי כתבים - שלכם היה המזל לא להירדש לאיוולתם ולנוכלותם. מאחר שגם אתם אינכם בחיים בחלל ריק -אלא בזירת רעיונות שלא שואבת מגדולי התורה - עליכם להכיר אותם כדי להתגונן מפניהם, בדיוק כפי שעלה על הדעת הרב להציע להתגונן מפני. ובצדק. אם יום אחד תשתבש דעתי להציע עצמי כסוג של מנהיג לקהילה , אל תתנו בי אמון .