הרב זייני: הרב שהדליק בשינוי, חילל שבת - סרוגים

הרב זייני: הרב שהדליק בשינוי, חילל שבת

בעקבות פרסום פסק ההלכה המצדיק הדלקת חשמל בשבת בשינוי בזמן קור, אומר הרב אליהו זייני כי מדובר בחיבור מאולץ של קולות ההולך הרחק ממה שהתירו גדולי ישראל אי פעם

הרב זייני: הרב שהדליק בשינוי, חילל שבת
  היה כאן איסור דאורייתא. (שאטרסטוק)

לפני כשלושה שבועות, הפריך הקב"ה את כל נבואות הזעם לגבי שנת בצורת הנוראה הנכונה לנו השנה, ובימים ספורים, מילא את כל בארות המים של מדינתנו. אלא שברכה זו הגיעה באמצעות סופת שלג, אליה רבים לא היו מוכנים, לא טכנית ולא נפשית.

מיד לאחר השבת, זכינו לעוד 'סופה' בלתי צפויה, והיא 'סופת' התייחסויות למצבים הלכתיים שנוצרו בעקבות שלג זה. 'הצטיינה' במיוחד אישיות המחזיקה במעמד רבני, שנקלעה לקושי של קור עז בגבעות יהודה (קשה לכנות אותם בשם הרים) והתהדרה לעיני כל עם ישראל בתעוזה מפוקפקת של כוח היתר, שמשום מה אף אחד מרבבות גאוני ישראל שחיו בשלגי סיביר ורוסיה, הרי טורקיה והרי האטלס, לא הצליחו למרות גאונותם התורנית המפורסמת, להעלות על דעתם כפתרון פשוט לבעיה זו.

במיטב 'המסורת' המפוקפקת של רבנים צעירים מחוגים ידועים שבדורנו, ובליווי תיאור רגשני משפחתי, כמיטב המסורת הנוצרית של פריטה על הרגש כדי להצדיק את העבירה על חוקי התורה, במפגן של התרפסות והתרפקות על ה'סבל הנורא' של בני משפחתו בקור, (על אף ששלוש או ארבע שעות מאוחר יותר יכלו לעבור לדירה אחרת), גילתה לנו אותה אישיות מה שעינינו טחו מראות, והוא שניתן להדליק את החשמל בשבת ממש ללא היסוס, וקור ושלג ימסו כלא היו.

איך נרדמים אחר כך?

ומה דרוש היה לשם כך? קודם כל, רוח מחשבתית מודרנית 'בריאה', חילוניות מערבית, מבית מדרשם של חוג 'גאונים חדשים ומחדשים', המתמחים באיסוף כל הקוּלוּת כולן, רוח לפיה לכל בעיה יש פתרון (עפ"י הצהרת הכותב ההוא עצמו!). אמנם נכון, רוב הבעיות האנושיות ניתנות לפתרון במחיר רמיסת הערכים. אך האם המחיר שווה?

ועוד דבר אחד קטן נזקקים לו, תכסיס הילכתי פשוט ביותר, מסוג התכסיסים הידועים אצל 'דתיים' רבים שאין להם את היכולת לעמוד בדרישות ההלכה, ומצד שני אין להם את העוז להתדרדר לחילוניות גמורה. מה שעושים אותם אנשים הוא לרמות את עצמם ואולי גם את הקב"ה: להדליק ב'שינוי' (ביד שמאל או עם המרפק). והנה במטה קסם, בוצעה העבירה עם תעודת 'הכשר' והאיסור ההלכתי נעלם כלא היה.

אם אפשר היה לחשוב כי עשה זאת מתוך לבטים, הגיעה הצהרתו הוא: 'הרהרתי קצת אם באמת היה הדבר מותר, אך לא הייתה לי שום בעיה להירדם'. ואם היינו זקוקים להוכחת העדר יראת שמים אצלו, אין גדולה מהצהרתו זו.

אכן נכון, פוסקי הלכה אמיתיים (והוא אינו נמנה עליהם) נדרשים לעיתים להיכנס לפרצות דחוקות של ההלכה כדי להקל כמה שאפשר, כאשר מציאות קשה עומדת לנגד עיניהם, ומי כמונו הרבנים יודע זאת. אבל אין אחד מאתנו המעיז ללכת לישון בשקט אחרי החלטה לא קלה. אדרבא, לכשאנו זוכים לנוח מעט במיטותינו (וחיפוש קולא ראויה ומבוססת דורש התמסרות עצומה לעיון המדירה שינה), אנו מתייסרים לילות אחרי לילות, ומצפוננו אינו נותן לנו מנוח ומרגוע כאשר מנקרת השאלה: האם פסקנו נכונה וכרצון ה'?

אך כאן, לא רק שישן על מיטתו בשלום, אלא בגסות רוח מעוררת חמלה, כותב זה רץ להעמיד את עצמו כסמכות הלכתית-על, ולפרסם את גאונותו ואת תעוזתו לעיני כל עם ישראל, ובכך לעודד אותם לחלל שבת כמותו בנסיבות דומות, במקום ללכת לערוך חשבון נפש, או לפחות בירור בצנעה ובענווה אצל גדולים ממנו, ולבחון האם שיקוליו נכונים היו, או שמא חילל שבת בטעות.

חילול שבת דאורייתא

לאחר הביקורת שספג כמעט מכל הרבנים, פרסם האיש בשבוע שעבר, מאמר הילכתי כביכול, בן שלושים עמודים, בו הוא מנמק בדיעבד את היתרו. המאמר מרשים בהיקפו הודות לשימוש זול במאגרי מידע ממוחשבים המעלים את כל הנעזרים בהם למדרגת 'גאוני עולם'. עיון במאמר מלמד שהוא כולו מפגן של גיבוב קוּלוֹת מכל העברים (בבחינת 'קולי בית שמאי וקולי בית הלל', גישה שכבר רבותינו קבעו מהי מעידה על האדם), וזה מתוך קריאה פשטנית ורדודה של מאמרי חז"ל, בלי ניסיון לניתוח אנליטי.

המחבר אינו בוחל בשום אמצעי כדי להגיע למסקנה אותה קבע מראש. הוא מעמיד סוגיות תלמודיות כחולקות זו על זו כאשר אין כל סתירה ביניהן, הוא אינו מהסס להציע אפילו תיקוני גרסה לתלמוד עצמו כדי לאשש את הזיותיו. הוא מבלבל בין מושגים הלכתיים שונים למשל, בין 'כלאחר יד', 'שינוי', 'שלא כדרכו' ועוד ומעמיד אותם על אותו מישור הלכתי ממנו הוא מסיק מסקנות להלכה.

להתייחס לטענותיו במקום זה, זו משימה בלתי אפשרית, וגם הוא אינו ראוי לכך. אך להתעלם מהן כליל יתפרש אצל הגולש המצוי כבריחה מהתמודדות. לכן נסתפק בהערה קצרה על הטיעון שהוא העלה כאן העומד בשורש ההיתר: "כולם חולים אצל צִינָה". משפט שאין לו כל זכר בתלמוד, אלא יצא מפי כמה מאחרוני רבותינו הראשונים. את העקרון המחודש הזה עליהם הוא הוסיף היתרים שונים, תוך התעלמות מוחלטת מכך שגם לדעתם של אותם פוסקים, ההיתר בשעת קור גדול הוא רק באמירה לגוי בלבד, או הנאה ממלאכת גוי שעשה על דעת עצמו (אף אם התכוון לצורך ישראל). ואילו הוא הרשה לעצמו מה שאף אחד מהם לא העיז להתיר, והוא עשיית האיסור במו ידיו ובעצמו!

המסקנה המתבקשת היא אחת: היה כאן חילול שבת ברור, מדאורייתא.

ואף אם מבחינתו, על פי תשובות הרדב"ז דינו שוגג, משום שדעתו המשובשת הטעתה אותו, לא כן הוא ביחס לעובדה שפרסם את דעתו ברבים והכשיל את הרבים, וקרוב לודאי שיביא לידי חילול שבת המוני בנסיבות דומות, דבר העלול להביא ל'אין מספיקין בידו לעשות תשובה' ר"ל, ובזה הוא מזיד לגמרי. נדמה לי שהדבר הטוב שעליו לעשות הוא להתחרט ברבים ולחזור בו. והוא רחום יכפר.

==

הרב ד"ר אליהו רחמים זייני הוא ראש ישיבת ההסדר חיפה ומרבני 'דרך אמונה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
יישר כח לרב זייני על דבריו
דוד | 05-01-2014 14:41
צריכים רבנים כאלה בעלי אומץ ויראת שמים גדולה לומר את דבר ה' לעיתים אף מתוך נחרצות, כאשר הם רואים את תורת ה' יורדת ונפגעת ועוד במסווה דתי. ככה עשו כל הדורות וכך באמת ראוי לעשות. לא להוריד את התורה ולהתאים אותה עם כל מיני קולות לעם אלא צריך להעלות את העם אל התורה הקדושה.
2
אשרינו שזכינו ברב זייני!
| 05-01-2014 14:50
3
אשרינו שאנחנו חיים בדורו של הרב זייני שליט״א!!
עמנואל | 05-01-2014 16:08
ב״ה לא אלמן ישראל!!
4
הרב זייני
עקיבא | 05-01-2014 16:24
לא מבין על מה יצא הקצף, מפורש בשש"כ פרק לב סעיף יז* שאפשר לעשות בשינוי כשאין גוי בנמצא אפילו מלאכה דיאורייתא, בחולה שאין בו סכנה, אני מניח שהרב זייני לא יחלוק על כך שילדים קטנים בקור כמו שהיה נכנסים לגדר של חולה שאין בו סכנה
5
היטב עשה הרב זייני שהתיחס לפרשה ומנע ע"י כך
אני. | 05-01-2014 16:40
חילול שבת ע"י רבים ותמימים. הנאה מרובה לקרוא את מאמריו הערוכים והמנומקים.
6
רק מזרחיסטים
זלמן | 05-01-2014 17:44
מסוגלים למצוא היתרים כהנה
7
כבר שפורסם הפוסט הגבתי
| 05-01-2014 17:53
לא ייתכן שרב אמיתי ירוץ ויפרסם היתר שכזה ללא בירור הלכתי מעמיק, הייתי מצפה מהרב שפרסם את הפוסט לערוך עבודת עומק ולהציג שקלא וטריא אמיתי בהלכה ולא לרוץ ולפרסם בפייסבוק היתרים מפוקפקים. יצא שכרו בהפסדו ובכך צודק הרב זיני, ומישהו צריך לומר זאת בקול.
8
הגאון הרב זיני, הראשון לציון הבא
אלי | 05-01-2014 18:00
איש אמת גדול בתורה ובפסיקת הלכה. בינתיים צריך למנות אותו לרב של חיפה
9
לעקיבא #4 - נכון זה פיקוח נפש . לכן...
ניקסון | 05-01-2014 19:13
היה על הרב להקיש בדלת של השכנים (אצלם לא נותק החשמל עקב ריבוי תנורים...)ולבקש שיתנו לילדים הרכים לישון אצלם בביתם המחומם... אה. שכחתי. "לא נעים" לבקש טובות. נכון. לא נעים. אבל לא "פיקוח נפש" הדוחה את השבת...
10
תגובה לא ממש אוהדת למאמר דעה זה
דיאנה | 05-01-2014 19:35
אני מבקשת להגיב למאמר דעה זה בכך שאציין קטעים מתוך המאמר ואגיב אליהם, וכך אוכל להתייחס לרוב דברי המאמר. וברצוני לציין שאין בתגובתי כל דעה על מעשיו של הרב המדובר בתוך המאמר (זה שהתיר לעצמו להדליק חשמל בשבת בנסיבות מסוימות) הנה- "לפני כשלושה שבועות, הפריך הקב"ה את כל נבואות הזעם לגבי שנת בצורת הנוראה הנכונה לנו השנה," כמה נוח לומר את המשפט "הנה אלוקים בא והושיע למרות כל הנבואות השחורות, ולא הם שקובעים זה רק אלוקים.." כשהמצב לטובה. הביטוי "נבואות זעם" כאן מאוד מיותר וביקורתי. הרי לבטח היו שנים בהן אותם "נבואות זעם" חזו שהשנה שתהיה, תהיה שנה גשומה, והנה בסוף זו הייתה שנת בצורת. ואז לא הלכנו להאשים את אלוקים, לאא, הלכנו להאשים את עצמנו, כמה נוח, הלא כן?! " אף אחד מרבבות גאוני ישראל שחיו בשלגי סיביר ורוסיה, הרי טורקיה והרי האטלס, לא הצליחו למרות גאונותם התורנית המפורסמת, להעלות על דעתם כפתרון פשוט לבעיה זו." אותם רבנים קדושים –אפרופו כמה נצרות אוהבת את החום המשפחתי, הסיפורים הרגשניים, היהדות לעומתה 'מתה', כמעט תרתי משמע, על סיפורי קדושים מעונים- שלא התירו לעצמם דבר בשבת, ולבטח סבלו מחולי כתוצאה מכך, בהתחשב בתנאים דאז, אין בכך שום גבורה לדעתי, בטח לא גבורה קדושה. אין כל יופי בלגרום לעצמך להיות חולה, או להסתכן בכך, למען שמירת השבת, או למען אלוקים, אז בבקשה שאף אחד לא יתייחס לזה ככה. זה מהמקרים בהם עושים מזבוב פיל. אם כעת שבת, והחשמל לא דולק, ומאוד מאוד קר, אין כל 'מלאכה' בללכת ולהדליק את החשמל. ואפילו יותר מזה האדם יוכל להמשיך להנות משבת שלווה, רגועה וחמה. כל שאני אומרת שאין צורך בסבל, כשלא חייבים לחוות אותו, והאפשרות להדליק את החשמל אומרת שלא חייבים לחוות אותו. אם תאמר ש"אז הכל יהיה מותר" "הכל יהפוך להפקר" ואנשים יפסיקו ל"שמור" את השבת, ובגלל זה צריך לשמור השבת בצורה קיצונית, כמעט בכל מחיר, אני אומר שמה שצריך לעשות, וכנראה מה שנכון לעשות, גם אם זה הרבה יותר קשה מאשר לקבוע חוקים והלכות קיצוניות, זה ללכת ולחנך ילדים בבתי הספר ובגנים שבמצב שבו אתה מדליק חשמל בשבת כי מאוד קר לך, זה מותר. להדליק את השבת בשביל טלוויזיה, זה אסור. ושידעו שיש כאן קו, שילמדו לקרוא אותו. " אמנם נכון, רוב הבעיות האנושיות ניתנות לפתרון במחיר רמיסת הערכים. אך האם המחיר שווה?" לדעתי צריך להגיד את זה בקול יותר ברור. התשובה היא כן. כי הערך הוא לא שמירת השבת, הערך הוא האדם, הקור שהוא חש, ואי הנוחות, שהוא לא חייב לסבול! כי יש חשמל בהישג יד, תודה לאל, שעובד, ורק צריך להדליקו. הערך העיקרי הוא שילוב של החובות, ושילוב של מה שלא חייבים לסבול, וצריך ללכת על הקו הזה, כשאתה לא מתיר יותר מדי ולא אוסר יותר מדי. ודבר מאוד חשוב צריך לזכור בקטע הזה, היהדות צריכה להבין שהיא מאבדת רבים כי היא נדבקת למצוות, והרבה פעמים על חשבון דרך ארץ, על חשבון אחווה בין כל באי עם ישראל, על חשבון האדם עצמו, וזה לא נכון, לדעתי. וגם את זה הדת צריכה ללמוד, ללמוד וללמד שיש צורך באיזון, ו'פיקוח נפש' אינו הדבר היחיד שצריך לבטל מצוות לאותה העת. וזה מביא אותי לאמירה שאומרת שההלכות צריכות להיכתב מחדש, כי יש הלכות שפג זמנן, ממזמן. נכון, חייבים בסיס, אבל בסיס יש, ואני לא אומרת לבטל את ההלכות שנכתבו על-ידי חכמי ישראל מפעם. אני אומרת שצריך לכתוב חדשים. בהתייחס לזמן הזה, לתקופה הזאת. והקבוצה של ה"דתיים" צריכים להעריך את עצמם קצת יותר, לתת קצת קרדיט, ולהרשות לעצמם גם לשנות הלכות שנכתבו, הלכות שיש צורך לשנות, שהן באמת כבר לא רלוונטיות. " מסוג התכסיסים הידועים אצל 'דתיים' רבים שאין להם את היכולת לעמוד בדרישות ההלכה, ומצד שני אין להם את העוז להתדרדר לחילוניות גמורה." " שאין להם את היכולת לעמוד בדרישות ההלכה" בשביל הפרנציפ אפשר לעמוד כמעט בכל דבר. אבל אני לא חושבת שבשביל זה הדת התכנסה סביבנו. הבעיה בחצי המשפט הזה הוא שדרישות ההלכה עצמן הן הבעיה. את דרישות ההלכה יש וצריך לשנות כפי שאמרתי. " ומצד שני אין להם את העוז להתדרדר לחילוניות גמורה." זו קיצוניות לשמה. אין שום צורך או לקיים את הדת על כל ענפיה –שחלקם הלא מבטול כבר אינו נצרך, או כבר אינו מתאים- או לצאת ממנה לגמרי ולהיות "חילונים גמורים". אני חייבת לציין שאני ממש לא אוהבת את סוג האמירות האלה. על הדת, רבניה וכל נציגיה, להביא את חבריה אליה בנועם, ברצון, בחשק ובאמונה שאינה נובעת מפחד. אפשר לחיות באמצע, וצריך לקבל את אלו הנמצאים באמצע. מותר לשדל, להסביר, לפרט, לנסות לשכנע, אבל אין שום צורך לזרוק אנשים שמבקשים מקלט כי קר להם, מתוך הדת. " מה שעושים אותם אנשים הוא לרמות את עצמם ואולי גם את הקב"ה: להדליק ב'שינוי' (ביד שמאל או עם המרפק)." אני בעצמי חייבת להודות שזו רמייה מוגמרת. ואין בה צורך. אפשר בהחלט להדליק את החשמל עם האצבע, ללא שינוי כזה או אחר. באמת שהדת לא צריכה לגרום לאף אחד, להתחיל להמציא שטויות כדי לנסות לחיות איתה, אלא פשוט הדת עצמה יכולה לבוא לקראת האדם, כמו שהוא בא לקראתה כל הזמן. " האם פסקנו נכונה וכרצון ה'?" אף פעם לא תדעו, אתם הרבנים, אם פסקתם נכונה לבטח. וספקות הם אכן דבר בריא, שאמור להוביל אותך לעשות את מעשיך, ולחוקק חוקים, ולתקן הלכות בצורה נכונה. אבל אסור לתת לספק הזה להיות גדול כל-כך, כמו שהוא עכשיו. ולהישאר בעמדה קיצונית, כי 'אני לא יודע אם זה רצון ה'' צריך להלך בין הטיפות ולהקל במקום להחמיר. " ההיתר בשעת קור גדול הוא רק באמירה לגוי בלבד, או הנאה ממלאכת גוי שעשה על דעת עצמו (אף אם התכוון לצורך ישראל). " באמת? זה ההיתר? ברצינות? אני מתנצלת על הציניות שנודפת מתחילת המשפט. אבל, מתוך הסתכלות לא רק דתית, אלא גם אנושית, ברור שההיתר הזה מגוחך. לבקש מגוי שיעשה בשבילך משהו, ולהתנהג כאילו לא ביקשת, או אפילו לבקש, סליחה אבל זה פאתטי. כדי לשמור על כבוד הדת פשוט יהיה יותר להתיר להשתמש בחשמל כאשר יש קור עז ולא להתחיל לחפש איזשהו גוי ואז לעשות לו כמה קריצות כדי שיבוא וידליק בטעות, סליחה, בשבילוו!, את החשמל. זה עוד קו שהדת צריכה לראות- אין צורך לחפש פתרונות יצירתיים, לא הגיוניים, וסליחה, אבל מטופשים, כי הרבנים לא יכולים להבין שהם יכולים ואולי אף צריכים להתיר זאת בעצמם. ממש אפשר להגיד "תודה לאל שיש גויים בעולם שידליקו בשבילי, ברמיזה כמובן, את החשמל בשבת"
11
לא רק הרב זייני מכסח טיפוסים כאלו גם המהר"ל
אחד שיודע | 05-01-2014 20:13
לא נמצא מוכיח כלל לגמרי, כי אנו רואים עבירות עצומות גדולות עוברים בפרהסיא מדינה הגוי כולה ואין איש מחזיק בדק ועומד בפרץ, כאשר הענין הוא באיסור ... שעוברים בזה מדינה בכלל כאלו נעשה היתר. וימצאו אשר יקראו בשם רב לא די שאין מוכיח אותם אבל יושבים במסיבה עם עוברי עבירה, ואין לאדם לישב בסעודה אלא א"כ יודע מי ישב עמו שלא יצטרף אל חבורת בוגדים, ואלו יושבים במסבה שהם עוברים עבירה ויש שעושה עצמו כשוגג ומוטעה ורואה ומעמם, ויש שאינו חושש כלל ... ואומרים הלא איסור זה משום שגזרו עליו משום ... ופורצים גדרות עולם. וכבר יחדנו הדבור הזה בדרשה אחת שדרשנו לרבים אולי יקחו מוסר עם לא בינות להודיע את פשעם ואת חטאתם באולי ישובו מן מדתם ויהיה חלקם עם צדיקי עולם. ויותר מזה נמצא בדורנו כי אם אחד בא להוכיח את אחד רחוק ממנו ומוכיחו במעשים אשר הם מגונים לאשר בשם ישראל נקרא והם חלול שמו ית' ויתעלה, אומרים בני עדתו הלא אנחנו כלם קדושים ובתוכנו ה' ותורתו אין לנו לשמוע ולקבל מוסר מאחר, ובשביל כך אין מוכיח ואין מייסר, לכן בשביל שמו הקדוש יתן הוא יתב' יראתו על פנינו שלא יתחלל בגוים שמו הגדול שנקרא עלינו עד יבא מורה צדק אשר הבטיחנו וכן יהי רצון במהרה בימינו, אמן: (ספר נתיבות עולם ב - נתיב התוכחה - פרק ג)
12
אסור שרב יפרסם קולא שלו בפייסבוק
| 05-01-2014 22:49
וכל אלה שבין כה לא הכי חזקים..יראו שאפשר להדליק חשמל עם יש שמאל כשקריר..ללא ביסוס וכך בפייסבוק עם תיאור מותח... יישר כח לרב זיני שליט"א.
13
"לכן נסתפק בהערה קצרה.."
עוזיה | 06-01-2014 1:22
ההערה של הרב זייני לא מבהירה שום דבר, מאחר שבתשובה הארוכה עליה מדובר כאן מתייחס הרב רוזנצוויג בדיוק לאפשרות להקל גם בעשיית מלאכה בשינוי. אז אם יש לרב זייני השגות על כך, יתכבד ויתייחס למה שנאמר בתשובה ולא יסתפק בקביעה לא מנומקת ש"הכל חולים אצל צינה" נאמר רק לגבי אמירה לגוי ומשם אין לזוז.
14
שמח מאוד לגלות כי במגזר הדתי
י. | 06-01-2014 1:41
עדיין נותרו רבנים יראי שמים. האיש פשוט גרם לחילול השם באופן מתכוון, מה שהרבה יותר חמור מ"רק" חילול שבת עם טיעונים רפורמיים לחלוטין. ולמגיבים הבאים בטענות לרב זיני- "במקום שיש חילול השם - אין חולקין כבוד לרב". ואני הקטן אוסיף, וקל וחומר לגבי ראביי שכל מגמתו להחדיר קלות ראש לנערים פוחזים וקלי דעת כמותו..
15
70 פנים לתורה
מוטי | 06-01-2014 8:05
האם הכותב שאל את הרב שפסק שמותר במקים מיוחדים להדליק בשינוי איך הגיע למסקנה או שקודם כל מכפישים פוסלים ואחר כך לך תוכיח. זה לא מידת התורה וכל רב רשאי לפסוק כראות עיניו והפוסל במומו פוסל.
16
ברור שאנשים פה גדלו בגוש עציון
| 06-01-2014 8:55
כשאמא רואה את הבן רץ לכביש, היא לא מתעסקת בלדבר אליו יפה, אלא בהציל אותו. כל האנשים שמתעסקים בסגנון, זה בגלל שהם בורחים מהתוכן. בין אם הרב צודק או לא, הם לא מסוגלים להתמודד הלכתית - בגלל מחסור בידע תורני הלכתי, ולכן הם מחפשים תירוצים שבסופו של דבר מייצגים את החוסר ידע וידיעה ושטחיות שלהם.
17
למגיב 10
| 06-01-2014 8:57
אם אתה רוצה שיקראו את מה שאתה כותב, תקפיד לא לעבור את ה12 שורות. לאף אחד אין סבלנות למגילות הכתובות בכתב קטן...
18
למגיב 15
| 06-01-2014 9:05
הוא מגיב לספר של שלושים עמודים שכתב ה"רב". אז לא, לא היה לו צורך לשאול...
19
מבלי להיכנס לויכוח, אבל במחילה מהרב זיני...
ננ | 06-01-2014 12:42
"המסקנה המתבקשת היא אחת: היה כאן חילול שבת ברור, מדאורייתא", היא לא "מדויקת". כל מעשה שעושים בשינוי בשבת הופך את האיסור לדרבנן, שזה אסור לכתחילה, אבל עדיין לא איסור דאורייתא.
20
קור בשבת
זאב הרכבי | 06-01-2014 14:08
תיתי לו לרב זייני שקרע את המסוה ממי שמכנה את עצמו רב ומתיר איסורים דאורייתא בהינף יד.יישר כח!!
21
למה סתם לטעון שהכל הושג באמצעות חיפוש ממוחשב?
בר אילן | 06-01-2014 14:32
המקורות בתשובה הארוכה של הרב יוני רוזנצוויג הם מקורות לא נידחים בכלל, שאמורים להגיע אליהם בלימוד סביר של הסוגיה. לא ברור לי על סמך מה הרב זייני מפריח טענות.
22
מעניין למה אין אף רב חרדי שיצא בכזו הערזה,
אברך | 06-01-2014 19:21
באיזו גאוה המצחיק ההוא הודיע לכולם שחילל שבת והתיר לעצמו , ממש מצעד הגאוה, הרי גם שם מה מעניין אותנו מי שוכב עם מי? זה לא מעניין אלא ההתרסה נגד המוסכמות ההילכתיות, כך הליצן שלכם
23
רבנים של היום = אגו והרבה רוח ושררה- אני פרשתי מכם
רק בורא עולם | 07-01-2014 0:09
בשנה האחרונה התרחקתי מאוד התנהלות הרבנים וכל המריבות והמחלוקות והדוגמה האישית הנוראית שרבנים נותנים רק גרמו לי להתרחק , אל תחששו לא להתרחק מבורא עולם והיהדות... להפך , רק !! להתרחק מהם ולהתקרב לבורא העולם בלי יצורים בשר ודם שבגלל שהם למדו כמה שנים בישיבה הם מוגדרים שליחיו הנאמנים ? יש כאן עודף רבנים ועודף דעות , הרבה אורות ומלל בלי כלים. והאדם הקטן נבוך ועייף מזה ומבין שהוא כלי משחק בידי בעלי כריזמה שאמנם אכן מילאו מוחם בתורה ללא ספק אך לרוב שכחו דרך ארץ מהי. באמת הרבנים נמאסו על רוב הציבור, וחוץ מאחוז מסוים שהם ביינישים ועוד תורניים ממזמן כל אחד חי את חייו וחבל כי חלק גדול באמת לא יודע ועושה מעשים אסורים. אדם ילמד תורה, יעמיק, יחכים ויצמצם חיכוך עם רבנים, ודאי שיש רבנים צדיקים טהורים וזכים אבל לצערנו הרוב בעיקר זה הרועש ובולט בכל כלי תקשורת אפשרי הם לא שייכים לקטגוריה הזו. יש שולחן ערוך, יש טור בית יוסף, שכל הרבנים ימשיכו להתקוטט בבוצה העמוקה של האגו והאינטרסים ואנחנו נמשיך לעבוד את ה' בשמחה ובטוב לבב. שיבוא המשיח הוא זה שיתקן את זה
24
מאמר לא פחות מביך ממאמרו של רוזנצוויג
נועם | 07-01-2014 1:46
תת רמה..
25
תגובה ל10 ול15
דוד | 07-01-2014 19:21
את פשוט לא מבינה שום דבר בתורה... את כותבת את דעתך בלי להסתמך על מקורות תורניים. ול15 זה שיש 70 פנים לתורה לאאומר שיש 70 אמיתו. אמת יש רק אחת! ועל ה הרבנים מתווכחים. ככה מבררים תורה מאז ומעולם. אל תבהל אם קצת נחרצים, אם תכנס לבית מדרש תראה בדיוק אותו דבר.
26
מה שבטוח זה
יוני | 07-01-2014 22:28
שיוני רוזנוויג יצא נעל!!!
27
לא חרבה ירושלים אלא על שחיללו בה שבת
יוני | 07-01-2014 22:31
בגלל רבנים כמו יוני רוזנצוויג המחללים שבת בפרהסיא היישובים שלנו בסכנה
28
לא תבערו אש בכל משבתיכם ביום השבת
המוכיח | 08-01-2014 23:00
אש בתקופת התורה מקורה בהבערת עצים עד שמתכלים. חשמל הוא המצאה גאונית שאם היה בתקופת התורה, המשנה והתלמוד, היו מחייבים ברכה בהפעלתו כתחליף למאמץ בהבערת עצים. אפשר גם לפרש "לא תבערו אש" ההפך מביעור חמץ. במקום הפירוש לא תבעירו אש.
29
נו.. באמת
אורן | 04-04-2014 12:23
מישהו כאן באמת מצפה מזקנים וחולים שישבו בבית עם 0 מעלות ויחכו למוצ"ש? בסופה הזו היו בתים שנותקו מחשמל ומרוב קור אנשים הבעירו אש כדי להתחמם. אני לא חושב שיש כאן בכלל מקום לדון בזה. כל אחד צריך לפעול על פי מצפונו ושיקול דעתו הרגעי בהתאם למצב וזהו.
30
למרבה הצער היום- דל"י =רפורמי
שי | 08-07-2014 9:46
ההיסטוריה של ברלין חוזרת על עצמה לשנות את התורה לפי רוח הזמן. אבל עם ישראל האמיתי לא יכנע לנביאי השקר הצבועים מכל הדורות