לכאורה היינו צריכים לשמוח מאוד בהודעה לפיה תלמידיו של הרב יעקב אריאל מוציאים סדרת ספרי הלכה, שכן ריבוי תורה בישראל ובכלל זה הוצאת ספרי הלכה הוא בוודאי דבר מבורך.

בכל התקופות עוד מימי התנאים, דרך האמוראים, הסבוראים, הראשונים, והאחרונים עד אחרוני ימינו, היו ויכוחים ודעות שונות בפסיקת ההלכה ולכולם יש מקום בבית המדרש.

אך דבר אחד הכתוב בהקדמה מעלה תהיות רבות , ואשמח לקבל הבהרה כאן. כוונתי למשפט שנכתב בהקדמה לספרים: "בתקופה האחרונה צפים ועולים רחשי לב של רבים וטובים, המרגישים בחסרונו של ספר הלכה בהיר ונוח שפסקיו מוכרעים על פי מסורת הפסיקה המקובלת בישראל, ומתוך כבוד והערכה לגדולי דורנו, שלהם משפט הבכורה להכריע בשאלות המתחדשות".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הרב יעקב אריאל (צילום: ארגון חותם)

1. מכלל הן אתה שומע לאו? ועוד משהו צדדי: "אוהלי הלכה" זה שם יפה, אך בלשון הקודש אין דבר כזה.

2. לגבי התוכן עצמו – האמת צריכה להיאמר: זה לא ספר לאשכנזים ולספרדים – זה ספר אשכנזי למהדרין עם פסיקה אשכנזית במהותה, כולל דרך פסיקה ומקורות פסיקה, רק שכדי גם להתאים לכאורה גם לספרדים, אז מובאים פסקי הרב עובדיה יוסף/כף החיים וכד', כאשר נראה למחברים שהם פוסקים אחרת מהפסיקה האשכנזית של הספר.

אם אתן דוגמא: זה בדיוק כמו המניינים הספרדים במקלט ביישוב דתי לאומי קלאסי – כאשר בית הכנסת המרכזי – הכוונה לבית הכנסת האשכנזי ביישוב. וכמו המניינים הספרדיים לימים נוראים בישיבות האשכנזיות.

כמובן שגם מבחינת מהות, הספר לא מתייחס לדרכי הפסיקה של חכמי הספרדים וגם בכלל אינו לוקח בחשבון את עשרות חכמי הספרדים ב- 200 שנה האחרונות, שכן הרב יעקב אריאל מתעלם מקיומם כאשר הוא בעצמו אומר +- בספר "יערב שיחי" שב – 200 שנה האחרונות לא היו פוסקים ספרדיים רציניים עד שהגיע הבן איש חי והרב עובדיה יוסף. (אני לא מדייק אבל זה רוח הדברים).

3. סיכום: א. ספרי הלכה בהירים זה דבר מבורך. ב. מתבקשת הבהרה בדבר מה שכתוב בהקדמה. ג. הספר מתאים לאשכנזים בעיקר.

=======

הרב רפאל דלויה הוא רב קהילת 'אוהל יצחק' בהר ברכה, ומזכיר איגוד חכמי המערב בארץ ישראל