רע"מ לפני מרצ? במה צודק עמיחי שיקלי - סרוגים

רע"מ לפני מרצ? במה צודק עמיחי שיקלי

לאחר שחבר הכנסת מימינה הודיע שיצביע נגד ממשלת בנט לפיד, אמר אמש עמיחי שיקלי כי ישיבה עם רע"מ עדיפה מישיבה עם מר"צ. הוא צודק, אבל יש אבל גדול. 8 הערות על סדר היום:

author-image
רע"מ לפני מרצ? במה צודק עמיחי שיקלי
  עמיחי שיקלי (צילום: פלאש 90)

1. אפשר להבין מדוע ישיבה עם רע"מ ומנסור עבאס מתעכלת יותר טוב מאשר ישיבה עם מפלגת מרצ, כפי שטען עמיחי שיקלי בראיון ששודר אמש (חמישי) אצל רינה מצליח. הטענה שלו דיברה על חרם מצביעי הימין, אבל אני חושב שלא זאת הנקודה.

בעוד אצל מנסור עבאס הסוגיה האזרחית מונחת על הפרק לפני הסוגיה הפלסטינית, אצל מרצ לא ברור שזה כך. אנשי מרצ ואזור החיוג שלהם, מניחים במלוא העוצמה את הסכסוך הישראלי-הערבי בראש סדר היום.  מבחינתם "הכיבוש", הוא אם כל חטאת, הוא משקל שנושאת על גבו ישראל שמקרין על כלל הסוגיות החברתיות, הפוליטיות והמוסריות של ישראל. עבאס, אם תבחרו להאמין לו או לא, אם מטעמים פרגמטיים או מטעמים טקטיים, או במתק שפתיים – מוכן כמו רבים במרחב הערבי במזרח התיכון, להבין שיש חיים אחרים במנותק לאותה סוגיה.

עוד באותו נושא

לפיד: "ישראל עייפה, ניצור פה ברית ישראלית"


24

2. ולמרות זאת יש אבל גדול. עצם המוכנות של מרצ להיכנס לממשלה תחת נפתלי בנט, עם גדעון סער ואביגדור ליברמן, מראה שגם הם זנחו את הטהרנות האידיאולוגית ובצעד פרגמטי מאוד , הם מוכנים להיכנס לממשלה מורכבת כדי לחלץ את ישראל מהתסבוכת הפוליטית. מרצ, שבעקביות הציגה עמדות אידיאולוגיות קשוחות, מראה גמישות, שיש לציין לטובה.

הכדור בידיים של השמאל

3. מרצ ובכלל השמאל הישראלי עומד למבחן. הימין של בנט וסער משלם מחיר כבד מאוד ביצירת הממשלה הזו המונחת כעת על הפרק. מחיר בבסיס הפוליטי, אותו מייצג למשל עמיחי שיקלי. בימין ישנה חשדנות גדולה לכך שנתניהו, משפטיו והביקורת הפוליטית עליו, הם רק אצטלה להיפטר ממנהיג הימין הדומיננטי של 12 השנים האחרונות. שבנט מתפתה והוא רק הדרך להוריד את הימין מהשלטון. על מפלגות השמאל להראות שיש כאן עניין גדול מזה. ש"רק לא ביבי" היא לא סתם גחמה, כי אם דרישה למנהיגות אחרת ולהזזת הספינה הישראלית במובן הפנים ישראלי – לדרך אחרת.

אם תהיה זאת תרמית המאה – ממנה מזהירים אנשי ימין, רבים מהם מאינטרס כזה או אחר – זה יהיה האליבי לצד השני להבין שפיוס, הבנה וממשלה ישראלית שעובדת בשביל כל הציבור הישראלי, היא בסך הכל מכבסת מילים להשתלטות השמאל על סדר היום. במקרה כזה הגלגל שוב יתהפך על השמאל. אסור להם לנשוך את היד המושטת, אגב גם לא להפך. ממשלת פשרות.

מה רבים בימין לא מבינים?

4. בימין רבים מתעקשים שלא לראות את המציאות הפוליטית (ואפילו חברתית) בה נמצאת מדינת ישראל. לנתניהו אין יכולת להקים ממשלה בשום אופן. לא בדרך כזו ולא בדרך אחרת. אלא באמת אם יתרחש פליק פלאק רציני של אחד השחקנים, או שנראה צייד עריקים מטורף, שעד עתה כושל.

גדעון סער נמצא בעמדה הנפשית של אביגדור ליברמן. כפי שבסבב א' של הבחירות עוד היו בטוחים כולם, עד הרגע האחרון, שהוא סתם עושה תרגיל וניתן יהיה לשכנע אותו בעוד כיבוד או עוד תפקיד והוא בסוף ייכנס, והיום ברור לכולם שהוא בגוש שלא רוצה את נתניהו מלא מלא, כך סער. גדעון סער, כמו ליברמן, סבור שנתניהו מזיק לישראל. הוא השתכנע ערכית ופוליטית, שזה הדבר הטוב לעשות ומשם הוא לא יזוז. כפי שהכריז שלא יישב גם לא כשנתניהו אחרון ברוטציה.

לכן היתכנות היחידה לממשלת ימין היא שבצלאל סמוטריץ' ייכנס יחד עם רע"מ. אך גם נתניהו יודע לאחר שהפך את העולם, שכנע רבנים לזוז מדעתם, אנשי ליכוד ואנשים התומכים בדעותיו שילחו חיצים בציונות הדתית – שבצלאל איתן בדעתו. להיכנס עם רע"מ הוא לא ייכנס. הייתי מוסיף אפילו נקודה.

לאן יובילו בחירות נוספות?

5. חז"ל לימדונו שלאחר שמשהו קורה שלוש פעמים ישנה עליו חזקה. אלברט איינשטיין הגדיר אי שפיות כ- לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות. לכן האפשרות של בחירות נוספות היא הזויה. אני מבין למה לנתניהו יש אינטרס לקדם אותה, כי הוא מרוויח עוד זמן, ועכשיו הוא בוודאות מפסיד ובחירות נוספות יש תמיד סיכוי שמשהו ישתנה (הפריץ או הכלב). אבל בהסתכלות אחורה אל השנתיים האחרונות לא נראה שיש שינוי במצב בישראל.

6. אם סער ובנט יוצאים עכשיו לבחירות הם נמחקים, הבוחרים לא יסלחו להם, הליכוד והציונות הדתית יגדלו וככה יהיה רוב לימין. זאת הטענה שרבים הולכים איתה בכיס. ברם בגרף הארוך של כל מערכות הבחירות, הימין של נתניהו מאבד עוד ועוד קהלים. המציאות גם לימדה כי אדם שחשבנו שהוא "מחוק", כמו בני גנץ קיבל כמות יפה של מנדטים. ואולי זה מלמד שמי שהולך לכיוון האחדות, על אף הכעס במחנה, הביקורת החריפה – הוא מוערך על כך ומתוגמל.

7. איני מתיימר לדעת מה תכניותיו של הקב"ה. אבל נראה שהמציאות שוב ושוב מובילה אותנו לשבור את הגושים הקיימים ואת הבריתות הקיימות. נכון, גוש שלם ודומיננטי נותר בחוץ, אגב מבחירתו להישאר בצילו של נתניהו. אבל מי יודע לאן עוד תתקדם הספינה הזו.

8. לצד המגרעות שבדבר אי אפשר שלא להעריך את הנחישות של נתניהו. עד לרגע האחרון, גם כשאפסו כבר הסיכויים, הוא מנסה בכל דרך לסכל את הקמת הממשלה, ולנסות להשתרבב לכל בדל של סיכוי להחזיר לעצמו את תפקיד ראש הממשלה שעל פניו נראה שבדרך להילקח ממנו. הוא פייטר אמיתי. זאת בצד ההישגים הכבירים בהחלט שהביא לישראל בתחומים רבים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
42 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
מי זה...
יתרון השיקלי על הליצמן/הגפני.... אין... | 07-05-2021 7:15
מי זה בכלל שיקלי הזה ? מי שמע עליו חוץ מכמה בוגרים של המכינה שלו ... עוד אחד שמוצץ את הקופה הציבורית , עבורו ולמען עובדי העמותה/המכינה שלו ... נכון , הוא לפחות עשה צבא , שלא כמו גפני או ליצמן שרק עושקים את כספי הציבור... אבל בזה מסתכם היתרון שלו על הזבל החרדי ...
לך לעזאזל אפס מחלל שבת
דוד | 09-05-2021 2:30
אתה לא מגיע לקרסוליים של בחור ישיבה!
2
תיקון קטן.. עדיף...
תיקון קטן ללא תמיכת מרץ והמשותפת. | 07-05-2021 7:15
תיקון קטן.. עדיף ממרץ והמשותפת.אין היתכנות לממשלת שמאל ללא תמיכת המשותפת לפחות מבחוץ.
3
שקילי קודם תעשה...
חיים | 07-05-2021 7:40
שקילי קודם תעשה שלום עם אחים שלך ואחר כך עם האויבים התפללת לימינה ועכשונשרירים אתה עושה
4
צודק עדיף. מישהו...
רמי | 07-05-2021 7:51
צודק עדיף. מישהו שאתה יודע שהוא מהצד השני מאשר אדם שהוא משלך ופועל כל הזמן נגדך בארץ ובעולם עם עמותות וארגונים
5
אור יש לך...
דן פנח | 07-05-2021 7:54
אור יש לך טעות מרץ לא זנחה את הטהרנות בנט הוא בסך הכל אדיוט שימושי לרגע תחכה שבועים אחרי הקמת הממשלה ותראה
למרץ אין ברירה. בבחירות חמישיות היא נמחקת
סומסום | 10-05-2021 11:46
כך גם בנט וסער
את זה...
פ | 07-05-2021 12:24
את זה עוד נראה. לדעתי אתה טועה. מרצ והעבודה גם משלמות מחיר כבד בשביל להיכנס עם בנט, סער וליברמן - שהן מפלגות ימין.
6
שיקלי הוא האורלי...
שקלי אדם אנוכי | 07-05-2021 7:59
שיקלי הוא האורלי לוי החדשה אלא שלנתניהו אין מה למכור
בא לי...
טלי בכר | 07-05-2021 8:04
בא לי לבכות שיקלי אנוכי או בנט שלא מכיר את גודלו ורץ נגד אחיו לתפקיד הנחשק די לצביעות
7
שיקלי תכניס טוב...
נאור | 07-05-2021 8:21
שיקלי תכניס טוב לראש ולשלא יסובבו אתה היחיד שמה שבחרנו קיבלנו השאר זה אנשים שהפכו את עורם מקצה לקצה זאת האמת
אשתי בחרה ימינה מתוך "ידיעה" שבנט
רן | 10-05-2021 11:50
ילך בכל מקרה עם נתניהו. אמרתי לה שמי שבגד פעם אחת יעשה את זה שוב. שיקלי - אתה המצפון של ימינה. כל הכבוד !
אמר מי שהצביע...
ימין חזק | 07-05-2021 8:40
אמר מי שהצביע למושחתיהו ... הימין החזק , שמיגר את החמאס , שחיסל את הטרור , שסיפח את הבקעה והשטחים , שהחיל את החוק הישראלי בשטחים... ולא החזיר 1000 מחבלים עם דם לעזה ... חה.. חה.. חה..
8
כמה שקרים במאמר אחד
ששוניקו | 07-05-2021 8:30
תגיד מר יזרעאלי אתה עושה צחוק מהקוראים שלך? רוב העם היהודי בחר את ביבי נתניהו. כל השאר מונעים (מלשון הנעה) מתוך שנאה לאיש אך ללא אידיאולוגיה. בנט ושקד שיקרו לוחריהם - נקודה. ביבי למרות האמבוש התקשורתי (שאתה מר יזרעאלי חלק ממנו) הצליח בבחירות יפה מאוד, תחשוב מה היה קורא אם רוב התקשורת היתה מאתרגת אותו (כמו את בנט וסער)? במקום להוקיע את בנט ושקד על הרמייה אתה מר יזרעאלי נותן לו וללפיד לגיטמיציה ועל זה ידוו הדווים... הדבר נראה בדיוק כמו ערב הסכמי אוסלו וערב ההתנתקות. השפויים צועקים. הלא-שפויים משתלטים ומחילים החלטות הזויות והתוצאה = אסונות מחרידים ובכי לדורות... מקווה שאתה וחבריך לתקשורת ולברנז'ה תתפכחו
יוצא החלטות...
רון | 07-05-2021 9:11
יוצא החלטות מצוינות לעם ישראל
. ...
כי מגוש סוגדי נתניהו יוצאת רק אהבה... (-: | 07-05-2021 8:54
.
9
אני עם שיקלי...
גלית וינרלק | 07-05-2021 8:41
אני עם שיקלי ואני אופטימית כי כשהולכים עם אמת אפילו שזה נראה חושך בסוף האור יביס את החושך
מוכן להתערב שלא בחרת בו
רמי | 07-05-2021 13:17
אני לעומתך בחרתי בו ועכשיו הוא לוקח את הקול שלי ומביא עלי בחירות חמישיות (אם לא טעיתי בחשבון) שהספונסר שלהם הוא הציבור בישראל שרק בשבילו הטרחתי את עצמי לקלפי בערב פסח איזה חושך אימה'לה
10
למחנה המאמינים
all is ONE is all | 07-05-2021 8:45
של המפלגות היהודיות בכנסת יש מחנה ערכי משותף רחב עם מפלגת רע''מ האיסלמית אלו וגם אלו מסכימים ''מי הבוס של העולם '' וזה חשוב יותר גם מכל השיטה המדינית –פוליטית שלנו היום ואם מסכימים על זה הכל יכול להסתדר אחר תהליכים בשני הצדדים(המוצא התחברות) מה שאין כן עם השמאל הקיצוני ואפילו ליברמן, גם מסע של מליון ק''מ מתחיל בצעד קטן ותמיכה מבחוץ הוא בהחלט כזה וגם כמו שהרב טאו ונעם אומרים זה הפיך , צריך לפחות לתת צ'אנס ולבדוק אם יש פה כוונת אמת מצד עבאס, וגם אם מדובר במשהו תעתועי כמו ''הודנה'' ו''תהדייה'' שווה לנצל זאת ''בהפוך על הפוך'' לעומת זאת ממשלת מרכז שמאל עם השמאל הפוסט ציוני על האפיקורסיות המובהקת יחד עם המשותפת שהם תומכי מחבלים וטרור ביד רמה וללא כל חרטה בחסות בגצ ,וגם הרבה יותר פרוגרסיב והרבה פחות אמונה, ועם על תאנה ימני ואמוני בצורת בנט ?, סער וליברמן ??? ,זה מתכון להרעת המצב לאין שיעור בכל התחומים והשתלטות מוחלטת של מחנה דת הפרוגרסיב שיבצעו בישראל ''נכבה'' אמונית ומדינית
11
מירה מיכאלי להבדיל...
יעקב מלכא | 07-05-2021 8:51
מירה מיכאלי להבדיל עשתה מעשה אמיץ יצאה נגד עמיר פרץ ששיקר את בוחריו וספגה המון נאצות והצליחה כי לא שיקרה פה עמיחי עושה את אותו דבר רק פה כמות השקרים שהולכת ונערמת זה שבירת שיא
12
חרם מצביעי הימין?...
חוסר מודעות סרוגית | 07-05-2021 8:52
חרם מצביעי הימין? תראה איזו היסטריה על 13 שמאלנים בקואליציה והוא מדבר על כביכול החרמת מצביעים? מתי בפוליטיקה הישראלית כל המפלגות, כל המחנות הפוליטיים וכל הגושים היו מוכנים לשבת באותה קואליציה ללא הבחנה? מעולם לא. החרמת מצביעי הימין זה עוד ספין מבית היוצר של הליכוד.
אף אחד בשמאל לא מחרים את הליכוד.
אורן | 09-05-2021 12:17
החרם של מרץ והעבודה (כמו של שאר גוש השינוי) הוא חרם על נתניהו עם 3 כתבי האישום שלו. הליכוד עצמו לא מוחרם.
13
יצא לך מרב...
שמיר | 07-05-2021 9:01
יצא לך מרב מיכאלי רק בינוני. שיקלי יצאת אפס טוב שלא נזכרת עוד שנה לטפס על הגב של בנט
מה אתה...
משה | 07-05-2021 11:50
מה אתה עושה במדינת היהודים מה??? סע לאמריקה מדינת כל אזרחיה
14
הכתב הזה אין לו מושג בפוליטיקה.
שאול | 07-05-2021 9:07
הוא לא מבין את העולם הערבי, עאבס הנחש מצייר ציור חברתי, הוא ידרוש את כל הנגב לבדואים חברתי כך יכבוש את הנגב.
השמאל הקיפ...
ננה | 07-05-2021 13:30
השמאל הקיפ את המדינה היהודית והדמוקרטית. מי שמשחית זה עובדי האלילים בקרב רשבי ומוחקי יהדות העולם... אין בעיה, תמשיכו לפרנס את הסחטנים בילי הזהות האלילית
כשידרוש נדבר....
משה | 07-05-2021 11:49
כשידרוש נדבר. בינתיים השמאל ישחית את הזהות היהודית
15
לחוסר מודעות אתה...
משה | 07-05-2021 9:08
לחוסר מודעות אתה לא רואה את החרם? יש פה מפלגה עם ראש ממשלה לדעתי מעולה והם מחרימים אותו הרי כל הטענות שלהם זה סתם עורבה פרח הרי החיבור בין הורביץ לבנט הוא הרבה יותר קיצוני ומה תגידו יש לו כתב אישום אז החוק מתיר זאת וחוץ מזה כל התפירת תיק הזאת מתגלה עם חקירת ישועה שהודה שהוא משקר לפעמים וביננו לפיד לא מקבל סיקור חיובי ?הרי לא ראיתי כתבה אחת אחת לטובת ביבי בסוג מסויים של אתרים בתקופה האחרונה אז בלי צביעות
מה לעשות?...
ננה | 07-05-2021 13:29
מה לעשות? כמו שיש מעריצים לביבי יש לו גם אנטי כולל אצלכם בימין. תחליטו מה חשוב ימין ותפישת העולם שלכם או ביבי
16
אתם מבינים את...
אני 2- צאצאית רבי יעקב שמשון פלפל. ר' ברוך דיין כהנא, ר' ברוך יוסף שו"ב, צפת 1817-1844, למינינם. | 07-05-2021 10:38
אתם מבינים את ההזייה; העדפת מפלגת רעמ שמסווה את הרצון המדיני שלה באנ'דה אזרחית. על מפלגה ציונית שרבים מבניה שירתו ביחידות קרביות. בזרועות הביטחון; כמו בשבכ בחיל המודיעין; ובביטחון חול. מבינים שהאנטרסים הצרים והאגואיסטים גוברים על התנהלות נורמלית של עם נורמלי. כדברי הנביא ישעיהו. בחזונו; שמעו שמים והאזיני ארץ כי ה' דבר בנים גדלתי ורוממתי והם פשעו בי......ישראל לא ידע עמי לא התבונן. ם
/. אתה בטוח...
אני 2 | 07-05-2021 14:00
/. אתה בטוח במה שאתה אומר? מרץ ציונית ואין בה משומדים להבנתי. היו שרי חינוך ממרץ כמו שולמית אלוני ויוסי שריד ואף אחד לא יצא לשמד בעקבותיהם. זהות יהודית צריכה לבוא מתוך אהבה וכבוד למקורות היהודיים ולא מתוך בורות שקיימת היום תוך ממשלת הליכוד. 'עניי עמי קודמים' ואני לא מאמינה בתלות בחסדיו של מנסור עבאס; כמו שאימא שלי בת השמונה לא האמינה שאלו שרצים ברחוב וצועקים; איטבח אל יהוד ;לא באים לרצוח אותה בפרעות והטבח ב1929בצפת.
האמנם??? והחרדים ציונים? שסניקים...
גנה | 07-05-2021 13:27
האמנם??? והחרדים ציונים? שסניקים אומללים ובערים ציונים?
דרך הומים כן,...
דנה | 07-05-2021 13:26
דרך הומים כן, לא דרך נתניהו איפה כתוב שנתניהן =ימין ואין בלתו,?? אם הימין חפץ חיים - להגיד תודה לביבי ושלום
מרצ ציונית....
יהודי | 07-05-2021 12:21
מרצ ציונית. זה שמעולם לא טרחת לקרוא את המצע שלה ולשוחח עם המצביעים שלה, ואתה מונע ע״י מידע כוזב שמופץ ברשתות - זאת בעיה חמורה וכולנו הקורבנות. אני אומר בוודאות שמצביעי מרצ הם יותר ציוניים אוהבי המדינה מאשר הרבה מצביעים למפלגות החרדיות.
מרץ אינה...
משה | 07-05-2021 11:48
מרץ אינה ציונית. למשומדים אל תהי תקווה. עדיף ערבי שלא פוגע בזהות מאשר יהודי המשחית את הזהות היהודית כבימי סדום ועמורה
17
הבנטיסטים, והשמאל ביתר...
אבי | 07-05-2021 10:56
הבנטיסטים, והשמאל ביתר שאת לא מבינים דבר מאד בסיסי: אתם רוצים להוריד את ביבי? יש קלפי. נצחו אותו. אם הוא ייכשל בקלפי אני בטוח שהוא יזוז. אבל לנצח אותו עם תמרונים ותחכומים זה לא נכון ולא אמיתי. אסור לביבי לזוז! כי אז השמאל עלה על השיטה
68 מנדטים רוצים להחליף את ביבי.
גלעד | 09-05-2021 12:20
רק 52 מנדטים רוצים שביבי יישאר ראש ממשלה. יש קונצנזוס בעם שביבי צריך ללכת הביתה.
הוא הפסיד...
דרור | 07-05-2021 14:10
הוא הפסיד אין לו 61
אתה יכול...
מצביעי 'תקווה חדשה' לא הצביעו לנתניהו. מה לעשות? | 07-05-2021 13:13
אתה יכול לבנות גוש ימין של 65 מנדטים בדמיונך עד אין קץ. כרגע זה לא קיים במציאות.
תפסיק לבלבל...
משה | 07-05-2021 11:46
תפסיק לבלבל את המוח. 65 מנדטים בחרו בדרך הימין. זהו רוב ברור. מתוכם כ58 מנדטים רוצים את ביבי. מה עושים סער ובנט, לוקחים את מעט המנדטים הימנים שלהם ומצטרפים לשמאל גדול, ובכך בוגדים בדרך הימנית של רוב העם. זהו מעשה מכוער ויעלה להם ביוקר רב מאוד מאוד מאוד
וזה בעקבות...
המנדט להרכבת ממשלה היה עד עכשיו בידי נתניהו ואף על פי כן כשל בהרכבת ממשלה | 07-05-2021 11:25
וזה בעקבות תוצאות הבחירות. אז מה בדיוק אתה רוצה? (נתקעת עם דף המסרים של שנה שעברה)
18
אם שיקלי חושב...
בנט ראש הממשלה הבא | 07-05-2021 14:28
אם שיקלי חושב שרע''מ מפלגה אנטי ציונית עדיפה על מרץ אני לא מבין מה הוא עושה בימינה. הוא ליכודניק קלאסי לדעתי זה טעות קשה שהוא הגיע לימינה מי שהצביע לימינה סומך על שקד ובנט דוידי וסילמן. אני מקווה שזה היה ספין של שיקלי אם לא זה חמור מאד. ועדיף שיתיישר לפי המפלגה או יחזיר את המנדט למפלגה.