הרב דרורי: הרב עמיטל היה תלמיד חכם ענק ופילוסוף - סרוגים

הרב דרורי: הרב עמיטל היה תלמיד חכם ענק ופילוסוף

ראש ישיבת קריית שמונה הרב צפנייה דרורי אומר לסרוגים כי הרב עמיטל היה שילוב נדיר של עולם התלמוד עם עומק התרבות הפילוספית הכללית. "בימים שאף אחד לא חשב על זה היה ביתו בית ועד לחכמים אליו באו אנשי אוניברסיטה יחד עם רבנים ויצאו משם עם חידושים על השילוב בין תורה ומדע".

author-image
הרב דרורי: הרב עמיטל היה תלמיד חכם ענק ופילוסוף

בל כבד ירד שוב על הציונות הדתית בכלל, ועל ישיבות ההסדר בפרט, עם היוודע דבר פטירתו של הרב יהודה עמיטל, מבכירי הרבנים בציונות הדתית ומייסדן של ישיבת ההסדר הר-עציון ותנועת מימד.

הרב עמיטל נפטר הלילה (בין חמישי לשישי) בגיל 85 ממחלה קשה, וזאת כחודש בלבד לאחר פטירתו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו זצ"ל. הרב עמיטל, שכאמור ייסד את ישיבת "הגוש" באלון שבות כשנה לאחר מלחמת ששת הימים, היה מהוגי הרעיון של מסלול ה"הסדר" ושילוב של לימוד בישיבה ושירות צבאי לכתחילה, ולמעשה עוד כבהיותו ר"מ ב"ישיבת הדרום" ברחובות בשנות ה-50, הייתה ישיבתו הראשונה שהשיגה הסכם עם המדינה על מסלול שילוב שכזה. במשך השנים היה הרב עמיטל מחשובי ראשי ישיבות ההסדר, ובמסגרת קשריו הענפים עם בכירים בהנהגת המדינה וראשי המערכת הצבאית קידם את עניינם של ישיבות ההסדר עד ליצירת המסלול האידאלי בו יכולים תלמידי הישיבות לשלב שירות משמעותי בצבא עם לימודים מעמיקים בישיבות.

הרב צפניה דרורי, רבה של העיר קרית שמונה וראש ישיבת ההסדר בעיר, ספד לרב עמיטל:

"הרב עמיטל היה יהודי שעסק בעיקר בנושא הוראת התלמוד ונחשב לתלמיד חכם חשוב ולמדן, אך יחד עם זאת היה פתוח מאוד להוויות העולם ולמד הרבה דברים בעולם הפילוסופי. בימים שאף אחד לא חשב על זה היה ביתו בית ועד לחכמים אליו באו אנשי אוניברסיטה יחד עם רבנים ויצאו משם עם חידושים על השילוב בין תורה ומדע. הקים את ישיבת הר עציון שהייתה הישיבה המובילה בין ישיבות ההדסר ולקח על עצמו במשך שנים את הנהגת כל ישיבות ההסדר כמייצג שלהם בצבא. היה מקושר עם כל אלופי הצבא ופתר בצורה אינטימית את בעיות תלמידי הישיבות בצבא. הביא לישיבה באלון שבות כח תורני חשוב מאמריקה, חתנו של הרב סולובייצ'יק הרב אהרון ליכטנשטיין, אישיות ששילבה בישיבה גם את הלמדנות הבריסקאית, וככה עוצבה דמותה המיוחדת של ישיבת "הר עציון" שהוקמה לאחר מלחמת ששת הימים כישיבה הראשונה ביהודה ושומרון.

הרב עמיטל ידע את כל כתבי הרב קוק והשפיע בתחום הפצתם בישיבות בדרכו של רבו הרב יעקב-משה חרל"פ ממנו למד הרב עמיטל בצעירותו, אך בתקופת הסכמי אוסלו והקמת תנועת מימד, אשר בראשה עמד, הוא הביע דעה ייחודית שגרמה להתנגשות עם שאר ישיבות ההסדר וזו הייתה נקודת מפנה בחייו שמאיש שמוסכם על הכל הוא התקרב לממשלת המערך ולעומד בראשה יצחק רבין. הדבר הזה מיתג אותו בעולם של הציונים הדתיים המסתייגים במידה רבה מהמלחמה ביהודה ושומרון, בניגוד לתלמידי הרב צבי יהודה קוק, והעיב במידה רבה על פעולותיו הראשונות."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
הרי כתוב בגמרה שאסור ללמוד פילוספיה!!!
ישראל | 10-07-2010 23:23
ואיה מורא שמים עליכם
2
חצוף!
ע.ג. | 11-07-2010 4:49
אין משיבין את הארי לאחר מיתתו.
3
1- תשאל גם את רס"ג, הרמב"ם והגר"א.
יובל | 18-07-2010 8:44