"כי עבדך ערב את הנער"/ תגובה לרב שמואל אליהו - סרוגים
מבזק

"כי עבדך ערב את הנער"/ תגובה לרב שמואל אליהו

הציבור הציוני דתי, שהוא עיקר הופעת שבט יהודה בזמן הזה, חייב לקחת אחריות על המצב הלאומי הכללי, כלומר על הנהגת האומה בכללותה. לא ניתן לברוח ממשימה זו, כי בין כך ובין כך אנחנו ערבים!

"כי עבדך ערב את הנער"/ תגובה לרב שמואל אליהו
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

קראתי את מאמרו של הרב שמואל אליהו שליט"א על אחוזי הדתל"שים הגדולים בקרב הציונות הדתית – מעל 43 אחוז. קלטתי לגמרי את הזעזוע הגדול שהרב אליהו נתון בו לאור המספרים וקלטתי את תחושת הדחיפות למצוא פתרון בחמ"ד ובמוסדות הציונות הדתית. גם קראתי בשים לב את המסקנות וכיווני הפתרון היוצאים מהמחקר של ד"ר דרור יהב.

עוד באותו נושא

הרב אליהו: "מתנצל בפני מי שנפגע; אבל זאת האמת"


78

מה שהביא אותי להסתכל על כל הבעיה בדרך אחרת לגמרי, היא ההבנה ש"הנשירה" מתוך הציבור הציוני-דתי היא מקור הכח ומקור הגידול של הציבור הקרוי "חילוני".  או אז – נרגעתי. הבנתי שגם אם בהסתכלות פרטית ניתן לחשוב על הבעיה כעל שריפת 150 אלף ספרי תורה חלילה, דבר המצביע לכאורה על בעיה קשה בקרב המגזר הציוני-דתי, הרי שבהסתכלות לאומית ניכרת ההשגחה הא-לוהית היפה על האומה, ומה שנראה כגנאי הופך בעיניי לשבח גדול למדורת השבט.

בשורה התחתונה, אינני חושב שצריך לקרוע, ובאותה נשימה הייתי ממליץ על כיווני פעולה שהם כמעט הפוכים לכיוונים שהמחקר המקיף מצביע עליהם.

אסור להזניח את כוחו של יוסף

יעקב אבינו, כאשר ראה שבניו הצדיקים, המחויבים לכאורה באופן מלא מאוד לקיום תורה ומצוות, מכרו את יוסף, ברך את יוסף בברכה לא צפויה: "ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך", וזכה יוסף שיהיה כוחו מוכפל בציבור הישראלי – "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי". הפלא הגדול הוא, שברכה זו צפויה להביא לחיזוק הכח "החילוני" בישראל, כי אפרים ומנשה הם מהשבטים היותר רחוקים ממחויבות "תורנית-דתית" הנמצאים באומה, והיסטורית, הם אלה שהעמידו מנהיגות המתנגדת אידיאולוגית למחויבות "דתית" זו.

אבל חייבים לחזק את כוחו של יוסף, כי כאשר עם ישראל מוכר את יוסף – אנחנו מתחייבים חובת גלות! משיח בן יוסף הוא הכח באומה המשתוקק להעמיד את החיבור של האומה לכוחות החול שלה, לטכנולוגיה, לכלכלה, למדע, לגינוני המלכות והעמדת המדינה, לצבא ולמשפט, באופן שניכר שההתנהלות שלנו היא לעילא ולעילא מכל ברכתם ושירתם של הגויים, שישתוממו מול מדינת ישראל ויאמרו: "רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה".

זוהי אמנם תפיסת "אור לגויים" השונה מהותית מתפיסת ה"אור לגויים" ה"דתית", אבל נראה, שלקב"ה יש עניין רב בתפיסה "חולונית" (מלשון חול) זו. כי כאשר רבני ישראל אינם יודעים להתחבר לשאיפה זו של בן-יוסף, ואז אפרים הולך ומתרחק, הוא הבן שהקב"ה משתוקק אליו ביותר! ובראש השנה אנחנו נזכיר במנגינה מרגשת את הפסוק בירמיהו: "הבן יקיר לי אפרים, אם ילד שעשועים. כי מדי דברי בו זכור אזכרנו עוד, על כן המו מעיי לו, רחם ארחמנו נאום ה'".

לאחר מכירת יוסף, הסיכוי היחיד להעמיד את עם ישראל כראוי ולתקן את המכירה, הייתה ביצירת קשר של ערבות לדורות בין יהודה לבנימין, שהוא השבט המייצג לרוב את כוחו של משיח בן יוסף.

במעשה פילגש בגבעה, כאשר יצאו בני ישראל להילחם בבנימין, ובראשם העמידו בדבר ה' את שבט יהודה, המגזר הזה ספג אבדות כבדות ביותר – פעמיים. למה? כי כאשר יהודה שוכח את ערבותו ההיסטורית כלפי אחיו בנימין, והוא מטפל בחמ"ד שלו ובישובים שלו, ודואג לשמירת השבת שלו ולטהרת המחנה שלו, הרי שבעיית חוסר הערבות תדפוק על דלתו.

כאשר ישנה נפילה מוסרית בשבט בנימין, ומגיעים לשפל ביחס להחפצת האשה, יהודה לא יכול לומר "ידינו לא שפכו את הדם הזה"… כי ישראל ערבים זה בזה, והערבות הזו תלויה תמיד ובמיוחד בקולרו של יהודה. כאשר מחללים שבת בארץ ישראל באופן ציבורי, אזי כולנו מחללים שבת, כי בארץ הקודש, "הנגלות לנו ולבנינו עד עולם". כאשר יש אינטרנט פרוץ המחפיץ את האשה בראש כל חוצות, אזי כולנו, כל אחד ואחת מאתנו מזלזלים בכבודה של האשה.

להקים ישובים ולהסתגר בהם, מערכות חינוך מבודדות משלנו ולהסתגר בהן – לא פותר את הבעיה, רק נותן לנו את האשליה שאנחנו מצליחים להסתיר אותה מעיני ילדינו. אבל את חוסר הערבות הזו הקב"ה בא אתנו חשבון. כי אנחנו תמיד ערבים את הנער, בין מרצוננו בתהליך מחושב, ובין שלא מרצוננו ב"נשירת" כוחות עילית של ילדים ובחורים נפלאים, המונעים ללכת ולתרום את כוחותיהם במקומות שבהם הם מזהים שאיפות אמת שהקב"ה רוצה אותם בעמו, ושעדין אינם כלולים באוהלה של תורה כראוי, היות שרוב חכמי ישראל עדין חושבים במונחים של תורת גלות.

כדאי שנשקול ברצינות שלא רק "יצר הרע" מוציא את ילדינו מחוץ לאוהלה של תורה… גם הקריאה להתחבר לנבחרות העשייה בתחומים השונים שמדינת ישראל זקוקה להם כדי להתקיים וכדי להאיר.

הציבור הציוני דתי, שהוא עיקר הופעת שבט יהודה בזמן הזה, חייב לקחת אחריות על המצב הלאומי הכללי, כלומר על הנהגת האומה בכללותה. לא ניתן לברוח ממשימה זו, כי בין כך ובין כך אנחנו ערבים!

הפתרון האמיתי אם כן איננו הסתגרות חרדית. הפתרון האמיתי דורש את המגמה ההפוכה בדיוק: התפשטות. התפשטות תוך הגדלת אש הקודש.

  • התפשטות קהילות אמוניות בערי ישראל המרכזיות, לא רק כדי להביא "יידישקייט" למרכזי הערים, אלא להנכיח כיצד חיים את החיים עצמם, בתורה עם דרך ארץ, בטיפול בבעיות החברתיות והעמדת הנהגה לציבור כולו, מתוך נוכחות ליסוד הגדול הקיים באומתנו, שהרעיונות והשאיפות התורניות האמיתיות בצורתן הרחבה בבואן להאיר את החיים, הם המזור האמיתי לתחלואי החברה.
  • התפשטות אוהלה של תורה להרחיב את עולם ההלכה לכלול את כל בעיות השעה. לא לברוח מהתמודדות עם שאלות ההנהגה הלאומית. לחשוב בגדול. לחשוב בענק!
  • התפשטות החמ"ד. חייבים ליצור בתי ספר הפתוחים לכלל ילדי ישראל, במינימום דרישות למחויבות תורנית בבית, אך היודעים לשים קודש במרכז. קודש רחב ולא מצומצם. קודש שיהיה ברור שהוא כולל בתוכו את ההשתוקקות ללמידת כל החכמות, כי כולן נדרשות להבנת התורה בעומקה ולהרחבת אוהלה. רק הופעת קודש אדיר כזה, תביא את כל כוחות המצוינות שבאומה, לחפש לשלוח את ילדיהם לבתי הספר הללו, וההשפעה של האמירות החינוכיות והתורניות הללו תהיה ניכרת בכל בית בישראל.
  • התפשטות המגמה הפוליטית שלנו. לא עוד טיפול במגזר כמשימה עיקרית, אלא לקיחת אחריות על בעיות השעה שעם ישראל מתמודד איתם, בכל התחומים, מתוך השקפה אמונית ענקית הרואה את סגולת האומה הזו, ואת סגולת ההארה התורנית האפשרית באומה. המגמה הזו, אגב, מתרחשת מול עינינו על ידי שליחים מצוינים של הציבור הזה, והיא תתרחש בין אם נרצה בכך ובין אם לאו, כי הקב"ה רוצה בהנהגת השבט הזה לעמו.

לסיכום

43% הוא אכן מספר המייצג את החסם התחתון של אחוז כוחות הערבות שעלינו לשים מתוך כלל כוחותינו,  כדי לוודא שעם ישראל נשאר עם אחד, ולא נפרד חלילה למלכות יהודה ומלכות ישראל.

כי כיום, הכוחות "הנושרים" הללו, הם אלו שדואגים לכך, כמו שמרים של יין המשביחים את כרם ה'.

אם איננו רוצים שהערבות תופיע בדרך זו, הפוגעת בטהרת היחידים הללו, נושאי ארונו של יוסף, עלינו לקחת אחריות על הדרך שבה אנחנו כן בוחרים שהערבות הזו תופיע.

הגיע הזמן להנהיג את העם כולו.

==

הרב ד"ר דורון לדווין הוא רב קהילת 'אור חיי אליהו' בחיפה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
27 תגובות - 26 דיונים מיין לפי
1
כתוב מאוד יפה,...
רב ד"ר | 03-09-2020 23:35
כתוב מאוד יפה, מרשים. בעצם אפשר לקרוא לזה: המחיר שאנחנו משלמים כתוצאה מלקיחת אחריות בצבא/ אקמיה/ תקשורת ועוד.. יוצאים אנשים טובים אולי אידאולוגים. במטרה להיות גם רב וגם דר וגם וגם.. השאלה מה נשאר מוביל וחזק? התורה וירש. או כל מה שבחוץ..
2
דברי חוכמה עמוקים...
הסתר פנים | 03-09-2020 23:43
דברי חוכמה עמוקים ויפים, אך חסרים את היחס לגר ואת הצורך בעמדה מוסרית יותר כלפי הערבים החיים בארץ ובשטחים.
3
יישר כוח! וואו!...
אריאל | 03-09-2020 23:54
יישר כוח! וואו!
4
דברים מהממים. זקוקים...
חיים | 04-09-2020 2:00
דברים מהממים. זקוקים להנהגה תורנית ברוח הזו.
5
מחילה מכבוד הרב...
שפוי | 04-09-2020 2:13
מחילה מכבוד הרב אבל זה הרבה דיבורים יפים ובפועל המציאות שונה אנשים שחוזרים בשאלה זה לא נושאי ארונו של יוסף אלא אנשים שיצאו לתרבות רעה לחיות בשקר והבלים הציבור החילוני הוא לא ממשיך דרכו של יוסף שעמד בנסיונות קשים של שמירת הברית אין שום דבר לכתחילה בזה שאנשים חוזרים בתשובה רק כאב לב
6
כבוד הרב
מאיר | 04-09-2020 2:29
עד היכן הגיע התדרדרות הציבור הסרוג מוכיחה כתבה זו שמוכנה לשלוח לגיהנום כמעט חצי מבניה הכל בשם העיקרון הקדוש של אחדות ישראל ידיך וידי שכמותך שפכו את הדם הזה
7
גם לא בפרק...
בקוריאה הצפונית אין "אינטרנט פרוץ" | 04-09-2020 7:18
גם לא בפרק של 'סיפורה של שפחה' אבל מי היה רוצה לחיות בפרק של 'סיפורה של שפחה' או בקוריאה הצפונית (זאת אומרת חוץ מדתיים שהוזים על משטר סמכותני)? אינטרנט פרוץ (כמו החבר הדמיוני) זאת המצאה של דתיים שרוכשים אינטרנט מסונן ואחכ פורצים את הסינון שהם בעצמם רכשו כי... סיבות... (לחבר הדמיוני פתרונים).
8
עמוק יפה ומשמעותי
אלעד | 04-09-2020 8:42
מרשים
9
וואו הוא אתה להיות...
תפסת מרובה | 04-09-2020 8:47
וואו הוא אתה להיות גם רב גדול, וגם דר גדול, וגם הוגה דעות גדול. וככה הלכו בדרכיו הרבה, וכלום לא עלתה בידם.
10
על זה נאמר...
יהודה | 04-09-2020 12:11
על זה נאמר יצאת קרח מכאן ומכאן לא תורה ולא הנהגה. לא גדלות בתלמוד כמו הרב אוירבך או הרב אלישיב או הגרזן, וגם לא מנהיג ממולח כמו ביבי, אלא משהו כזה מעפאן, קצת תורה וקצת הנהגה. קצת וקצת, יצאת קרח מכאן ומכאן
11
כי עבדך ערב - הכותב לא ערב אלא עירבב
אביחי | 04-09-2020 13:06
הכותב רואה את המצב במשקפיים הפוכות ולכן מסקנותיו הפוכות. ערבות אינה מתבטא בעירבוביה של קדש וחול, אור וחושך.
12
מאמר מדהים, מסכים...
דתי לאומי | 04-09-2020 15:41
מאמר מדהים, מסכים עם רובו. אך תוך כדי אימוץ רעיוניו, צריך להיזהר שילדינו לא יתמכרו לתרבות החילונית המפתה שיש כיום באמצעי הטכנולוגיה. עוד דבר, צריך קצת יותר ממאמר אחד על מנת להגיד שנשירה היא חיובית. טענותיך יפות ועמוקות. אך גובלות לענד בשבתאות. היזהר.
13
קרוב לאמת, אך...
דתי לאומי | 04-09-2020 15:43
קרוב לאמת, אך גובל בשבתאות.
14
מאמר נורא. כמעט...
יהודה | 04-09-2020 17:02
מאמר נורא. כמעט נותן חשק להתחלן בהמונינו, שהרי בפרספקטיבה רחבה זה מהלך חיובי. ירחם ה'. הלו!! תתעורר!! אנחנו מצווים לשמור את התורה בהקפדה, ואת המהלכים הנרחבים תשאיר לרבונו של עולם. אתה לא הסגן שלו
15
כי עבדך ערב...
יצחק | 04-09-2020 17:10
כי עבדך ערב את הנער לשמור עליו ולא להפקיר אותו בתרבות החילונית. מאמר עקום
16
אז זה בסדר...
אחד עם שכל | 05-09-2020 20:18
אז זה בסדר להיות כופר?
17
אבי מאמר מדהים.ראייה תורנית...
אבי | 05-09-2020 21:01
אבי מאמר מדהים.ראייה תורנית רחבה ועמוקה .השם יצליח אותך לעלות להנהגת המדינה .יישר כחך !
18
הכל טוב ויפה אבל...
אלי | 05-09-2020 21:05
הרעיון עצמו יפיפה, אבל הבעיה היא שלפי הנתונים שהמציאות מספקת, אנחנו לא מצליחים לשים את אש התורה במרכז, אולי תכנית בבתי הספר יש המון שעות תורה, אבל אצל הילדים זה ממש לא העיקר, העיקר זה המחשב והמדיה, ועל זה אנחנו צריכים לבקר את עצמנו מאוד... ילד בציונות הדתית לא יודע מי גדולי האומה שלו, הוא לא יודע מי זה הרב צבי נריה, לא יודע מי זה הרב צבי יהודה, לא יודעים מי זה הרב קוק, ממש בורים ועמי ארצות, אם יש משהו חשוב מאוד שאנחנו צריכים ללמוד מהחסידויות, זה זה- ללמד את ההיסטוריה של הציבור שלנו ולהרים אותה על נס...
19
משרד החינוך הוציא...
ד''ר רב | 05-09-2020 23:23
משרד החינוך הוציא מכרז לרכישת 144.000 מחשבים עבור הלמידה המקוונת.....גם אוניברסיטת תל אביב הודיעה שהלימודים יהו בזום... ב''ה לאט לאט יתברר לכולנו שיש שני סוגי יצורים הרובוטים והיהודים האמיתיים שימשיכו להתחנך על פי כל כללי התורה .מגיל 6 חומש ואח''כ נביאים ואח''כ משנה ועד הגמרא וכל מפרשיה עד סיום השס(בלי מחשב או זום חס ושלום) לפני החתונה ולפני לימוד מקצוע המתאים לאדם וליכולותיו הפיזיות והנפשיות והחברתיות. קורונה וצרותיה מקרבים אותנו ליום שנזכה למהנדסים לקצינים לחקלאים לרופאים....כולם יודעי תורה לשמה. ה' ישמור אותנו מדעות והנהגות שכתבת ד''ר, זה בדיוק מה שהתכוון הרב אליהו שליט''א. לצערי הרב החינוך הדתי ציוני פשט את הרגל.
20
רב דר שכותב...
ללא שם | 06-09-2020 0:59
רב דר שכותב כך יהיה בסוף דר רב. כלומר יקדים את החילוניות ליהדות ויישאר רק דר.
ממתי ד''ר...
יוחאי ג'רבי | 06-09-2020 1:38
ממתי ד''ר הוא ענין של חילוניות? צא מעמרצות שלך
21
יש מספיק דתיים...
ישראל | 06-09-2020 9:51
יש מספיק דתיים שכל חייהם חול חוץ משבת ותפילות לא צריך שיהיו חילוניים
22
משהו במערכת החינוך...
כהן שרה | 06-09-2020 11:46
משהו במערכת החינוך שלנו צריך תיקון וכמובן הרבה תפילות שנצליח
23
שבתאי צבי ...
צפתית שצופה בערבות המטורפת של הרב שמואל. | 06-09-2020 13:07
שבתאי צבי וכת הדונמה שבאה בעקבותין קידש את הירידה לתוך הטומאה באמירה שהלך לגאול שם ניצוצות. החורבן שהביא על האומה הגיע מאגו טריפ ומאשליה שהוא הולך לתקן מציאות חדשה. האור שלנו מעומעם ואינו מהוה תחליף לאורות הטומאה שמביאה המדיה. הבעל שם טוב הגיע לרפא את העולם מהנגיף של שבתאי צבי והנגיש את האור של פנימיות התורה כשהוא מחושק בהלכה. אורות בכלים. אור התורה כשהוא מגיע בעמעום ובטשטוש אינו ערב ואינו ערב את הנער.. הנוער המתוק שלנו שנושר אינו מגיע לתוך החול כדי לתקן עולם במלכות ה' הוא מחפש אור אקסטרים בסמים ובמיניות כשאינו חווה את האור המטורף שיש באוריתא. לא צריך לחכות שיעשו את הסיבוב בהודו ובמסיבות הטבע לקבל אורות דטומאה . צריך להעצים את האופן שבו חיים תורה ומנגישים אותה. גם בחיבור לפנימיותה. אנשי החמד חמודים מדי. דתי מחמד. צריכים להשקיע מחשבה עמוקה כיצד מנגישים את ההלכה שנראית מכבידה ומייגעת כמקור של אור. כתרפיה לנפש, ולבלבולי וכאבי הדור. הלכה כמוליכת אור. תורה כסם חיים כקונטרה לסמים. עבודת מידות תרפוייטית כקונטרה למדיה.
24
ה' מאס בעם...
יהודי מיוסר | 06-09-2020 16:10
ה' מאס בעם הזה הגאוותן שחושב שהןוטא מיוחד אך ההפך ישראלים גועליים מאוסים באושים מגועל נפש של חברה אכזרית ומסוכנת מוסדות רשע פשע
25
בא להקיא, כמה...
מהבולבול | 06-09-2020 18:01
בא להקיא, כמה הבלים במאמר אחד. מזכיר מאוד את הגישה הרפורמית.
26
הבהרה חשובה
תקשיבו! | 21-12-2023 0:45
זה חשוב מאוד!! המאמר לא בא להכשיר את הנשירה מהציבור הדתי ולא את הנטיה לצאת לחילוניות וכפירה. כותב המאמר מתאר את המהלכים האלו - כעובדות במציאות - שנגרמים כתוצאה מתפקוד לקוי של הציונות הדתית: הציונות הדתית מפחדת להנהיג את עם ישראל ולא מנסה להגיע ללב כל יהודי אלא מתרכזת רק בעצמה (חינוך חמד, יישובים וכו'). בשום מקום לא נאמר שזה טוב שהצעירים עוזבים את עולם התורה - אלא הכוונה היא שבגלל שהתורה עדיין גלותית ברוב מוחלט של המקומות, הצעירים שלא שייכים ברוחם לגישת יהודה וכו' אלא יותר לבני יוסף, ובנימין לא מסוגלים להשיאר עם תורה כזו ויוצאים החוצה לחילוניות. התוצאה היא לא להסכים עם זה! בניגוד לרבים בתגובות כאן שחושבים שזה מה שהרב לדווין בא לומר, אלא צריך: 1. מבחינה תורנית: להרחיב את התורה לתורה ארץ-ישראלית, שתתן מענה גם אלומי לכל ענייני הדור, ו- 2. מבחינה מעשית: שהציונות הדתית תנהיג את העם ותספק לו תורה אמיתית ארצי ישראלית שהוא מצפה לה בתת מודע שלו, וכך תמנע נשירה מהעולם הדתי, אלא להפך כל עם ישראל ירצה לחיות יחד עם התורה.