קרפל מגיב לשמואל הספרי: שקד מה שהיא היום כי נפגשה עם עולם התורה

קרפל מגיב לשמואל הספרי: שקד מה שהיא היום כי נפגשה עם עולם התורה

מדוע מנהיגת הציונות הדתית מגיעה דווקא מהעולם החילוני? מוטי קרפל מגיב לשאלה הנוקבת שהציג איש השמאל שמואל הספרי: "המפגש הזה, בין כל מה שהיה טוב בציונות החילונית, עם עולם התורה, הוא הוא שמייצר את האיכות המיוחדת הזו"

קרפל: שקד מה שהיא היום כי נפגשה עם עולם התורה
  צילום מסך פייסבוק

איש ההתיישבות וממייסדי מנהיגות יהודית מוטי קרפל, מגיב לשאלה הנוקבת של שמואל הספרי: "מפגש הזה, בין כל מה שהיה טוב בעולם החילוני ובציונות החילונית, עם עולם התורה, הוא הוא שמייצר את האיכות המיוחדת הזו שבאה לידי ביטוי באיילת שקד".

כזכור, המחזאי והתסריטאי שמואל הספרי, הציג אתמול שאלה קשה לציונות הדתית, על כך שהיא נאלצת להעמיד בראשה מישהי שאינה מתוך המחנה.

הספרי, איש שמאל צייץ אתמול (שלישי') בחשבון הטוויטר שלו: "איך ייתכן שכל הציונות הדתית על מוסדותיה – ישיבות תיכוניות, הסדר, מרכז הרב והר המור, אולפנות, מכללות וכוללים, אוניברסיטה – לא הצמיחו מנהיג לציבור הד"ל והוא נאלץ לייבא בוגרת החינוך התל אביבי החילוני הריקני והקלוקל?"

שאלה דומה העלתה תהילה פרידמן, לשעבר יו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה וכיום מועמדת במקום לא ריאלי ברשימת 'כחול לבן' לכנסת: "שתי הנשים הבולטות והמשפיעות ביותר במגזר הציוני דתי היום, אילת שקד וסיון רהב מאיר, גדלו בחינוך החילוני. זה לא מקרי בעיני, וזה מאד מאד מעורר מחשבה: מה צריך לקרות בחינוך ובחברה הדתית כדי שיהיו נשים ציוניות-דתיות "כאלה"."

קרפל: לולא המפגש של שקד עם העולם של הכיפות הסרוגות, היא לא הייתה מה שהיא היום

בחשבון הפייסבוק שלו התייחס קרפל לשאלה באריכות:

"שאלות חשובות שמעלות את השיח הפוליטי לרמה קצת יותר גבוהה ממה שהתרגלנו. וטוב שכך.

כאחד שהוא בעצמו הפרי הטוב של החינוך החילוני, בית הספר הראלי בחיפה במקרה שלי, (כל כך טוב שהיה לי כבר בגיל צעיר מספיק שכל לחזור בתשובה, ובלי ספק יש לחינוך שקיבלתי חלק גדול בכך, ואני לגמרי מחזיק טובה לראלי, גם על כך, עד עצם היום הזה) אנסה להשיב על השאלה הזו בקצרה:

הציונות החילונית הייתה תנועה מפוארת מלאת אידאליזם ישראלי ואין ספק שבזכותה החל התהליך של שיבת ציון. אלא שהופיעו בה אור וחושך, טוב ורע, בערבוביה. נשמתה, המוטיבציה הפנימית של הייתה המשיחיות הישראלית במטיבה. הכלי, התודעה, ההכרה, האידאולוגיה – היו מערביים, וממילא לא שלמים ולא מבוררים. אור וחושך שימשו בה בערבוביה.

התופעה של בעלי התשובה בכלל – במובן הרחב של המושג – נקראת בספרים הפנימיים: בירור הניצוצות. כלומר שהיסודות הטובים שהיו בציונות החילונית, (והיו המון כאלה כמובן) יוצאים ממקום גידולם המקורי, מהמסגרת בה התפתחו, ומשרישים את האיכות שלהם על מצע אחר. במקום על המצע המערבי-חילוני – על המצע של תורת ישראל.

המפגש הזה, בין כל מה שהיה טוב בעולם החילוני ובציונות החילונית, עם עולם התורה, הוא הוא שמייצר את האיכות המיוחדת הזו שבאה לידי ביטוי באיילת שקד ובסיוון רהב-מאיר ואצל עוד רבים וטובים (אצלי זה לא כל כך הצליח לצערי). לו היו שתיהן נשארות בעולם ממנו באו, לא היה יוצא מהן הרבה. הן לא היו מגלות את האיכות הזו מתוכן בלי המפגש עם תורת ישראל.

גם העולם הדתי כשלעצמו, לא מסוגל ליצור את הטיפוס האנושי המיוחד הזה שנוצר מהמפגש הזה. ודווקא מתוך המפגש.

או, כמו שאומרים כל זאת חז"ל בדרכם התמציתית: "במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד".

(איילת שקד אמנם איננה "דתית", ואיננה חוזרת בתשובה במובן המקובל והצר של המושג, אבל בהחלט במובן הרחב. לולא המפגש שלה עם העולם של הכיפות הסרוגות, היא לא הייתה מה שהיא היום)|

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
כיפה סרוגה מטמאים את עם הקודש בשחיתות ושפלות
מתנחל אבל ישר. | 24-07-2019 12:01
ממליכים שוחד מרמה והפרת אמונים בחסות מתנחלים על בני ישראל עם קרובו.
תגיד, לא מפריע לך שאף אחד לא מתייחס או קורא?
לטרול השמאלני | 25-07-2019 5:37
חחח
ערכי הציונות הדתית 2019=מוסר הנביאים לפח.
אוי אוי | 24-07-2019 12:32
ממליכים שוחד מרמה והפרת אמונים על בני ישראל... אוי אוי...
2
עכשיו הפכת אותה לחוזרת בתשובה?!
יאיר | 24-07-2019 12:19
היא כמו בנט יודעת לנצל את הציבור הדתי ולהשתמש בו בתור מקפצה. היא אפילו לא מכחישה את זה שתחבור לליכוד ברגע שתוכל.
3
נכנסתם להיסטריה בגלל האמת בפרצוף ?
ישר כח,הספרי | 24-07-2019 12:40
עשית מעשה גדול.
4
מה בין הרצל לאיילת שקד ?
אליהו | 24-07-2019 13:09
שהרצל הופיעה על במת ההיסטוריה, רבנים בציונות הדתית ראו בו מנהיג , גם שלהם. למה ? כי הרצל הבין את בעיית היסוד של העם היהודי. ומהי ? אדם שיקח אחריות על הסבל היהודי. ראו בו אדם מלא לב , לא תמיד צודק. אבל אדם שלבו חש באופן אינטנסיבי את הסבל של היהודים בגולה. אדם שראה - המצווה של פיקוח נפש לאומית מעל הכל. לכן הציונות הדתית בצדק תמך בהרצל בעניין אוגנדה - כמקלט לילה. והנה להבדיל , איילת שקד - מתעלמת יחד עם הציונות הדתית מהמשבר הערכי המחריד שפוקד אותנו בארצנו. היא פוחדת להכריז מלחמה על הסיוע הצבאי שלנו לרצח עם. 382000 נרצחו רק בדרום סודן עם הרבה נשק שלנו. והציונות הדתית נטול ערכי יסוד תומך בהמשך הסיוע הצבאי למדינות שמבצעות רצח עם ופשעים נגד האנושות. .איילת שקד חסמה הצעת חוק של יהודה גליק לאסור עלינו מלחמש רוצחים. וזה לא מפריע לנו. זה כן היה מפריע לרב קוק, לרב מוהליבר , לרב ריינס , לרב ניסים , .הציונות הדתית , שכח ערכי יסוד - לכן היא מחפשת ריקנות .
למיטב ידיעתי אתה טועה בהסטוריה
ידידיה | 25-07-2019 10:01
אם אינני טועה, בעניין אוגנדה כמקלט לילה, אף שכוונתו של הרצל באה ממקום טוב של הצלת יהודים מעשה כזה היה בכייה לדורות ומעשה חמור מבחינת הרצון הא-ל-ה-י כפי שמשתקף בתנך ובכל חכמת חזל (למי שזוכה לדייק בדבריהם). למיטב זכרוני, מי שהתנגד לרעיון היו דווקא הנציגים החילוניים והחרדים. רק נציגי המזרחי נפלו בפח בשל בעיות פרקטיות הנובעות מקטנות אמונה. גם כיום בעוונות יש יהודים דתל הגרים ביוש ומתבלבלים בין היביטים פרקטיים לבין אמונה שהיא מעל ההיבט הפרקטי ובנקודת העימות עם נתוני המציאות היא בסופו של דבר הפרקטית ביותר! זו הנקודה הפנימית עליה רמז הרב קוק זיעא שפושעי ישראל(החלוצים) דאז, היו בנפש מתוקנים יותר מבני תורה המתוקנים ברוח. השלמות היותר עליונה היא להיות מתוקנים בנפש וברוח, לזה הרבה פעמים אם כי לא בהכרח, מגיעים בעלי התשובה! זה התיקון של המזרחי ושל החילונים. חוקי הרוח הנצחיים לא מאפשרים לאישה יראת שמים להיות ראש תנועה פוליטית, ולא ראשת ממשלה, קל וחומר אישה יהודייה כשרה כשרונית מאד פופולארית אבל לא מחוייבת לחוקי התורה לא באופן פרטי ולא באופן ציבורי (ראה עמדותיה בנושא השבת והלהטבים הרפורמים ועוד)-הכוונה לאיילת שקד! להעמיד את איילת שקד בראש מפלגה/תנועה דתית לאומית ציונית היא אותו שרש טעות שנפל בה הרצל ותנועת המזרחי, למצוא באוגנדה מקלט ליהודים! אסור ליפול בחשבונות המנדטים, זה מבחן אמונה פשוט על ראשית צמיחת גאולתנו לכל הצינות הדתית!
5
המשולש הזה אינה ריבוע במובן המקובל והצר
יהודי | 24-07-2019 14:10
אבל המשולש הזה הוא ריבוע במובן הרחב של המלה ריבוע. להג, מלל ומסך עשן.
6
נכון ביותר. שיפסיק לפחד ממערכת החינוך הדתית ו
ליאת פרידמן | 24-07-2019 14:14
נכון ביותר. שיפסיק לפחד ממערכת החינוך הדתית ושינסה ללמוד ממנה את ערכיה ותכונותיה הטובות. אנחנו פתוחים מאוד לקבל את הדברים הטובים מהמערכת הממלכתית ולכן מקבלים את איילת שקד. למרות שהיא שואפת לברוח אל הליכוד... בהזדמנות הראשונה.
7
הנהגה נשית
דוסית | 24-07-2019 14:27
אולי כי הציבור הגתי לא מאפשר לחצי מהאוכלוסיה שלו(נשים) לחשוב שהן מסוגלות ויקבלו את הנהגתן. איילת משוחררת מהמעצורים האלה. בה.
8
איזו תגובה שחצנית...
tch | 24-07-2019 15:50
לפעמים צריך לשתוק, לשתוק לשתוק ולחשוב....
9
איילת אתיאסטית מוחלטת ומשתמשת בציונות
חחחחח | 24-07-2019 18:54
הדתית כקרש קפיצה לליכוד שלאחר עידן ביבי. היא משתמשת ברבנים כמו בפיונים בלוח שחמט, ותשליך אותם לפח הזבל בלי למצמץ ברגע שהנסיבות ישתנו...
10
איילת מייצגת זיוף
יניב | 24-07-2019 19:34
מנהיגה מפלגה דתית כביכול שהיא זיוף הכולל נשים, רפורמים, ודתיים אשר אינם מבטלים עצמם בפני גדול הדור
11
הבחנה נכונה, אבל היא מסדר שני
בצלאל | 24-07-2019 19:38
הסדר הראשון של הסיבה היא שהציבור האמוני השורשי לא מאמין שהוא מספיק גדול וטוב כדי להצמיח מנהיגים בעצמו. זאת בדומה לעם ישראל עצמו שקטן בעיני עצמו בשעה שהוא גדול על כל האומות. אל תהי בז לקטנות, אמרו חזל, אבל אנשינו בזים לעצמם. ההוכחה המוחצת היא: הרי אין גדול מסמוטריץ', אבל אף אחד לא תולה בו את עיניו, כי הוא משלנו, ולא יכול להיות שהוא באמת גדול. אם היינו מאמינים בעצמנו, היינו מגדלים אותו ומצעידים אותו קדימה, אבל הענווה הפסולה והקנאה שאחד מאיתנו וממצב שלנו הצליח יותר מאיתנו לא מאפשרת זאת. זאת הסיבה הראשונה, ומה שקרפל כתב - אולי סיבה שלישית, אחרי הענווה הפסולה והקנאה.
12
תוצר החינוך הדתי
הספרי | 24-07-2019 19:52
מה שמעניין הוא שדווקא הספרי הוא פרי החינוך הדתי. מה, איך ייתכן שמחזאי ותסריטאי מוכשר הוא פרי החינוך הזה? אולי מספיק למדר ולהפריד בין סוגי החינוך???
13
שקד היא בדיוק כמו רחב מהתורה עבור המתנחלים
יהושוע בן נון | 24-07-2019 20:47
שקד היא רחב מיריחו עבור המתנחלים .,אף אחד מהם לא היה מכניס אותה לחופה עם בנו, מותר להשתמש בה ,היא חפץ ולא יותר ,חפץ להשגת מטרותיהם
אדרבה
חן | 24-07-2019 23:59
חז''ל מלמדים שיהושע, גדול ומנהיג הדור, נשא את רחב.
14
לולא בנט , שקד לא היתה מתחברת לבית היהודי
שוקיאן | 24-07-2019 21:06
שום דת לא הצמיחה עד היום מנהיגות דתית נשית. הרבנות הראשית מסרבת לאשר לנשים להירשם לבחינות הסמכה לרבנות.
15
דתיים
תמר | 24-07-2019 21:47
הדתיים הקימו מפלגה דתית שקד רצתה לעבור את הגשר באמצעות הבית היהודי על מנת להיות היום מן הימים ראש הממשלה חלומות תמיד אפשר לחלום אך זה לא יקרה ולא בשל העובדה שהיא לא שווה הרבה ושלא ייבשמו יותר על המידה כי ראינו כמה היא שווה בבחירות לעומת הבושם שהיה לה 13 מנדטים
16
"מנהיגת הציונות הדתית"?! חחחח מה כתבכם עישן?
איתמר | 25-07-2019 4:52
רוצה לעמוד בראש איחוד טכני לכנסת, בקרב פוליטיקאים. ואפילו לא כי היא ציונות דתית מבחינה אידאולוגית, כי היא לא, היא רק ימנית. מחוץ לכנסת היא לא מנהיגה של המגזר ואפילו לא אחות של חברה של זאת שיושבת ביציע.
17
איילת שקד
קרפל | 25-07-2019 7:19
להזכירך,היא לא חזרה בתשובה,היא רוקדת על שתי חתונות מנצלת את הציונות הדתית ,ואת הדתיים,וחכ תימכור אותם בנזיד עדשים,כי יש אנשים שנופלים בקסם המזוייף שלה,עינייה של שקד נשואות לציבור החילוני,אחרת היא לא הייתה פורשת מהבית. הינוגי,ומשאירה אגמה חרוכה וחובות כבדים...תפנימו כבר שהיא בולשיט הרוע בהתלגמותו,חושבת רק על עצמה,היא פשוט רוצה להשתלט על מנת להוביל,היא לא רואה בעיניים
18
יפה
שלום | 25-07-2019 11:46
סוף סוף תוכן עמוק באתר חדשות.
19
מה נעשה ממך שמואל הספרי, דתל"ש המתיימר...
אנו | 25-07-2019 14:48
כמבין ובעל זכויות להשתלח. אתה לא מבין כל כך גדול והזכויות שלך שזורות עמך. אין לך זכות לזלזל בבחורה כה אינטלגנטית, נכון חילונית אולם מנהיגה, מלאה בתובנות ומובילה לאיחוד. שבענו מעקיצות והתנשאויות והגיע הזמן שתידום. עצותיך ובחכמותיך שישארו עמך.
20
מה שנכון רוחנית במאמר לא נוגע לשקד כלל!
מד | 11-01-2021 17:44
.
21
בדיוק בימים אלה אנחנו עובדות על זה
יעל | 12-01-2021 15:20
צמיחת נשים דתיות מנהיגות היא תופעה שמתחילה להתרחש בכל תחומי החיים. יש עוד הרבה חוזרות בתשובה או מתחזקות שלא הגיעו למרכזיות כזו. זה האופי שלהן ולא הביוגרפיה. אל דאגה מוטי קרפל אתה עוד תתגאה בפירותיה המשובחים הנשיים של המגזר בעיקר בפוליטיקה חשובה מאד הנאמנות - האישית הפוליטית התורנית. נאמנות לערכים ולא הגררות שגורמת לביטול עצמי