מחבר 'תורת המלך' הוזמן להרצות באוניברסיטת חיפה - סרוגים

מחבר 'תורת המלך' הוזמן להרצות באוניברסיטת חיפה

הרב יצחק שפירא, מחבר הספר 'תורת המלך' הוזמן להרצות בכנס שיעסוק בספר וביחס אליו בחברה הישראלית. הזימון עורר את חמתם של ארגוני שמאל שקוראים להחרים את הכנס: "הזמנתו של הרב לכנס מבטאת מתן לגיטימציה לדברי שטנה שאינם הולמים את היהדות או את הדמוקרטיה".

author-image
מחבר 'תורת המלך' הוזמן להרצות באוניברסיטת חיפה

'תורת המלך' באוניברסיטת חיפה.

ביום שני יתקיים באוניברסיטת חיפה כנס בנושא "תורת המלך – הלכה, מוסר וגבולות השיח הציבורי." בכנס ישתתפו מרצים מהחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה, כשאת יום העיון יחתום מחבר הספר הרב יצחק שפירא.

הזמנתו של הרב, המשמש כראש ישיבת עוד יוסף חי ביצהר, הביאה לגל מחאות מצד ארגוני שמאל ושמאל דתי, שיצאו בעבר בהתקפה חריפה נגד הספר ונגד מחברו.

כמה מחברי ברית "חושך לגרש", שלחו מכתב לראש הקתדרה למורשת ההגות היהודית וראש החוג לתולדות ישראל באונ' חיפה, בו הם מבקשים לבטל את הזמנתו של הרב שפירא לכנס.

"הגיעה לאוזני השמועה שאתם מקיימים כנס בנושא הספר "תורת המלך". ושבמסגרת הזו אתם מארחים את הרב שפירא כותב הספר." כותב יותם מארק, חבר בברית "חושך לגרש" ומוסיף, "כפי שבוודאי ידוע לך, כותב הספר הוא גזען והספר מכיל ציטוטים רבים שמעבר לגזענותם, הם הלכתיים. בכך הם מורים ומצווים על יהודים באשר הם לפעול בהתאם להנחיות הספר."

בהמשך מביא מארק, מספר ציטוטים מהספר בהם ישנו היתר לכאורה לפגוע בגויים חפים מפשע: "סברא זו מתירה לפגוע בתינוקות ובחפים מפשע גמורים באופן מכוון, אם זה נצרך למלחמה ברשעים.", האיסור להרוג גוי אינו נובע מעצם היוקר של חייו, שבעצם אינם לגיטימיים כפי שהם" ועוד.

"הזמנתו של הרב הנ"ל לכנס מבטאת בעיני מתן לגיטימציה ובמה לדברי שטנה שאינם הולמים לא את היהדות ולא את הדמוקרטיה היהודית ציונית. הזמנה זו מבטאת מתן לגיטימציה לביצוע פעולות תג מחיר, אי היענות לדרישה להגעה לחקירה ותופעות אנטי דמוקרטיות וגזעניות נוספות. וזאת מעבר לפגיעה האישית ברבים מהסטודנטים הערביים שלומדים באוניברסיטה."

את המכתב מסיים מארק בהמלצה להבאת רבנים חלופיים לרב שפירא: "אני מבקש ממך, בטל את השתתפותו של הרב בכנס. הרעיון לקיים כנס שנוגע בסוגיות היחס לגוי ולדמוקרטיה ביהדות הוא טוב וחשוב, וישנם מספיק ואנשי מדע ורוח שיוכלו לספק דיון מעניין ורציני בנושא (יריב בן אהרון, הרב יובל שרלו ועוד..), להזמין את הרב שפירא זה לא הכרחי ובעיקר פוגעני ולא מתחשב."

ספר ללא חידוש

מי שיכול לענות לטיעונים של ברית "חושך לגרש" הוא הלל גרשוני, שכותב ב'סרוגים' מדי פעם. גרשוני שהוזמן גם הוא לכנס, כתב בעבר מאמר ארוך בו הוא מציין כי רוב רובם של הדוברים ובעיקר המתנגדים לספר, כלל לא טרחו לקרוא אותו.

בזמן הסערה התקשורתית סביב הספר כתב גרשוני: "הרבה נהרות של דיו ושל אלקטרונים נשפכו על הספר "תורת המלך", וכה מעט קראו אותו בפועל. זה לא מונע ממי שלא קרא אותו להביע עליו דעה נחרצת, לכאן או לכאן. מסתפקים באמירות שהוא אומר משהו על ההיתר להרוג גויים, ושהוא מתיר הרג תינוקות וזהו.

"אבל לקרוא את הספר עצמו? למי יש זמן, ובכלל איפה אפשר להשיג אותו. לא בחנויות הספרים המובחרות, את זה אני יכול להבטיח לכם. בינתיים אנשים מסתפקים בציטוטים שלוקטו, זעיר שם זעיר שם, על ידי גוף עלום בשם "חושך לגרש", או בליקוט המובא בוויקיפדיה."

גרשוני עצמו, שקרא את הספר טוען כי אין בו שום חידוש ביחס לדיני המלחמה הבינלאומיים: "מלחמה תמיד פוגעת גם בחפים מפשע (ובעצם כמעט כל החיילים של הצד השני הם חפים מפשע, שהרי בסך הכול המדינה האויבת הכריחה אותם לצאת למלחמה; וגם אם זה היה מרצון, סוף סוף הם "תינוקות שנשבו" בשטיפת המוח של האויב).

"דוגמה ידועה היא ההפצצות הכבדות על ערי גרמניה לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, וכן פצצות האטום על הירושימה ונגסקי, שפגעו במאות אלפי חפים מפשע רק כדי לחסוך פלישה קרקעית ליפן שהייתה עולה בחיילים הרוגים רבים."

מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה מתנגדת נחרצות לעמדות המובעות בספר 'תורת המלך' ודווקא בשל כך הדרך לחשוף עד כמה מעוותות עמדות ותפיסות כאלה היא על ידי קיום כנסים שחושפים אותן לאור יום ולא על ידי החבאתן ועצימת עיניים כאילו אינן קיימות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו