מורה רווקה, בשנות הארבעים לחייה, נכנסה להריון בהפריה מלאכותית. בית הספר הדתי שבו לימדה החליט לפטר אותה. מנהל המוסד טען בפניה כי ההחלטה לפטרה נובעת מדרך פעולתה שאינה עולה בקנה אחד עם העקרונות החינוכיים של המוסד הלימודי.
המורה, אם חד הורית, שכרה עו"ד ועתרה לבית במשפט לקבלת פיצויי פיטורין, כמו כן היא תבעה לקבל פיצויים בגין עברת לשון הרע, כיוון שלטענתה מנהל בית הספר פגע בה והסית את צוות המורים והקהילה הבית-ספרית נגדה.
מוסרי לפטר?
בשיחה שערכנו הבוקר עם הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת, הוא אמר לסרוגים כי "מבלי להתייחס למקרה הספציפי הזה, אני מעוניין להביע עמדה עקרונית בנושא. הדילמה סביב ערכי המשפחה בישראל ובעולם, היא זירה חינוכית קשה המייצרת המון בעיות סביב ערעור ערכי המשפחה."
הרב רוזן אמר שתופעות כמו גירושים, אמהות חד-הורית מרצון, זוגות חד-מיניים וכל מיני מבנים משפחתיים חדשים שלא היו קיימים בעבר, מייצרים שאלות חינוכיות מדרגה ראשונה.
"בהיבט המוסרי", אומר הרב רוזן, "אני בהחלט רואה צידוק לאמירה של המוסד. למורה יש תפקיד מחנך, ובכך שבחרה להכנס להריון מחוץ למסגרת של נישואים כדת משה וישראל, היא למעשה מניפה דגל חינוכי המנוגד לערכי המוסד. למערכת יש זכות להגן על עצמה ועל הערכים אליהם היא מחנכת. "
לטענת הרב רוזן הנושא של חד-הוריות הפך לאג'נדה ודווקא עובדה זו פוגעת באוכלוסיה העומדת בליבת העניין- אותן רווקות שלא זכו להתחתן, והן מבקשות להיכנס להריון בצורה עצמאית. יתירה מכך, בחורה שמתעסקת בחינוך לא יכולה לערב את מצוקותיה האישיות- קשות ככל שיהיו,על חשבון נערות צעירות שטרם גיבשו השקפת עולם.
"לעניין ההיבט ההלכתי" הוסיף הרב רוזן ואמר, "יש היום רבנים שמתירים את המהלך הזה, אולם זו סוגיה רגישה ביותר שאין אף אמירה מוחלטת לגביהן ושאין המקום לדון עליה על גבי האתר".
"ישנן היתרים הנעשים במה שנקרא בעולם ההלכתי 'שעת הדחק'. אולם אין להפוך את 'שעת הדחק' הזו לדרך המלך ולהניף שלטים שאינם ראויים" סיכם הרב רוזן.
הרב אלישע אבינר, כמי שעוסק רבות בחינוך, התייחס לפרשיה בקצרה ואמר ל'סרוגים': "לכל בית ספר צריך להיות תקנון רוחני משלו. במידה וסגל המחנכים במוסד לא עומדים בתקנון ובקו הרוחני, יש לו את הזכות להגן על ערכיו".
כך סובר גם הרב שמואל אליהו רבה הראשי של העיר צפת. בשיחה עם סרוגים אומר הרב אליהו כי "הדבר המשמעותי ביותר היום בבתי הספר זה חיזוק החינוך ולא הלימוד. בית הספר שמים את הדגש על לימוד ובגרויות ולא על חינוך ערכי. בתי הספר צריכים לספק כיוון, ואני חושב שהמנהל עשה נכון כי הוא שם את הדגש על החינוך. ואם הוא חושב שמבחינה ערכית המעשה הזה הוא ראוי מבחינה מוסרית, אני מחזק את ידיו."
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
מוטי
ולאותו אדם שהוא אחד (סובל מפיצול אישיות?) מספיק להתלהם. כדאי שתעבוד על האישיות שלך שלא תתפצל לאלף אלפי פיצולים. מציע לך לא רק ליטול קורה מבין עינך אלא עץ שלם משם.
20:21 18.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
20:18 18.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראם קרני
'על ראש הגנב בוער הכובע' מי שעובר מאתר לאתר ומכפיש את בית הספר ואת המנהל זה את/ה. מי שמנסה אגב כך לסתום פיות מנסה גם להכתיב את העובדות. הדברים...
'על ראש הגנב בוער הכובע' מי שעובר מאתר לאתר ומכפיש את בית הספר ואת המנהל זה את/ה. מי שמנסה אגב כך לסתום פיות מנסה גם להכתיב את העובדות. הדברים יתבררו בבית המשפט. אם מדברים על השתלחות, לשון הרע והוצאת שם רע אז טלו קורה מבין עיניכם...
המשך 07:51 18.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לצפנת פענח
ומנסה להכפיש אותה. האם אתה דובר של בית הספר? כנראה אתה לא מכיר את כל העובדות. מה שאתה עושה זה לשון הרע, רכילות והוצאת דיבה. תתבייש. ואין כאן שום מסע...
ומנסה להכפיש אותה. האם אתה דובר של בית הספר? כנראה אתה לא מכיר את כל העובדות. מה שאתה עושה זה לשון הרע, רכילות והוצאת דיבה. תתבייש. ואין כאן שום מסע יחצני.
המשך 12:30 16.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חומי
באמת ציבור.איפה הציבור הדתי לאומי? היכן הייצוג שלו בכנסת? הציבור לא נמצא מאחורי הרבנים הללו-הללו מייצגים את עצמם בלבד!
11:31 15.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צפנת פענח
כמי שמכיר את כמעט את כל העובדות אני יכול לומר לכם שיש כאן סיפור שכל כולו מסע יחצנ"י על גב החינוך הדתי ככלל ועל גב בית הספר בפרט. מדובר בבית...
כמי שמכיר את כמעט את כל העובדות אני יכול לומר לכם שיש כאן סיפור שכל כולו מסע יחצנ"י על גב החינוך הדתי ככלל ועל גב בית הספר בפרט. מדובר בבית ספר תורני שאמות המידה ההלכתיותוהחינוכיות שלו ברורות. המורה אולי קבלה היתר (בנסיבות הקשות שלה) להרות אך אף אחד לא התיר (הלכתית) שתלמד במצב דברים שכזה בניגוד לעקרונות בית הספר. יתרה מכך, המורה לא לימדה ב3 השנים האחרונות בבית הספר אלא פנתה לאפיקים אחרים ואז כשהיא הרה החליטה 'לעשות קופה' על גב בית הספר ו'כאילו' לחזור ללמד. המהלך שלא להחזיר אותה גובה ע"י המערכת המשפטית המייצגת את האטונומיה הקיימת לחינוך הממד"י. גם הפרסום בעיתון הוא ספין שרלטני שנועד, תוך הסתרת העובדות ופניה לדעת הקהל, להעניק אמפתיה במקום של נסיון סחיטה, פשוטו כמשמעו. הצדקנות של כותבת המאמר נבובה ושטחית.
המשך 08:59 15.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שפת אמת
לעניין עצמו אני מסכים שדמות חינוכית צריכה להיות מחוייבת לעולם הערכים של המוסד בה היא מחנכת. יחד עם זאת נראה לי שלאורך כל הדורות נשים היו 'טרף' קל והפגיעה באישה...
לעניין עצמו אני מסכים שדמות חינוכית צריכה להיות מחוייבת לעולם הערכים של המוסד בה היא מחנכת. יחד עם זאת נראה לי שלאורך כל הדורות נשים היו 'טרף' קל והפגיעה באישה נתפס לעיתים כלגיטימי גם בחברות חילוניות על אחת כמה וכמה חברות מסורתיות דתיות. השאלה שצריכה להישאל האם המידתיות כלפי האישה במוסדות החינוך הדתי היא זהה לזו כלפי הגברים. האם מחנכים אשר למשל אינם מגדלים זקן ראויים להיות מחנכים במוסד תורני, האם למשל מחנכים גברים אשר אינם מתפללים שלוש פעמים ביום בבית כנסת או ח"ו מחנכים אשר פוגעים מינית בתלמידים ובתלמידות ראויים להמשיך להיות מחנכים ? על כן אני מצפה שיבחנו ויתנהגו באותה מידה כלפי מחנכים גברים.
המשך 16:59 14.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראם קרני
האם הוא היה מאפשר למורה גבר שרוצה לממש את זכות האבהות שלו, ללמד בישיבתו גם ללא נישואין כדת משה וישראל? כדאי לבדור את מכלול העובדות והנתונים של המקרה, ולא דוקא דרך...
האם הוא היה מאפשר למורה גבר שרוצה לממש את זכות האבהות שלו, ללמד בישיבתו גם ללא נישואין כדת משה וישראל? כדאי לבדור את מכלול העובדות והנתונים של המקרה, ולא דוקא דרך משקפי עיתון או פרקליט שיש לו ענין לנגח את הציבור הדתי.
המשך 16:52 14.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחת שיודעת
כל הרבנים המוצגים בכתבה אומרים את אותו הדבר. חבל שלא נלקחו תגובות אחרות.שפויות יותר. יש אלטרנטיבה, מעניין מה היה אומר הרב שרלו. מעניין מה היו אומרות התלמידות בעצמן בימים של...
כל הרבנים המוצגים בכתבה אומרים את אותו הדבר. חבל שלא נלקחו תגובות אחרות.שפויות יותר. יש אלטרנטיבה, מעניין מה היה אומר הרב שרלו. מעניין מה היו אומרות התלמידות בעצמן בימים של רווקות מאוחרת. לא הכל שחור-לבן.
המשך 16:03 14.04.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר