דו"ח טימס: צניחה בהישגי התלמידים בתקופת שי פירון

דו"ח טימס: צניחה בהישגי התלמידים בתקופת שי פירון

נתוני מבחן הטימס הבינלאומי מלמדים על ירידה בהישגי התלמידים בישראל בתקופת כהונתו של שי פירון כשר חינוך. בנט: "הגענו למצב חירום לאומי בתחום המדעים והמתמטיקה"

author-image
צניחה בהישגי התלמידים בתקופת שי פירון

צניחה חדה בהישגי תלמידי ישראל בתקופת שר החינוך שי פירון מיש עתיד.

המבחן הבינלאומי "TIMSS" שתוצאותיו פורסמו היום מעיד על נסיגת תלמידי כיתה ח' בהישגי המתמטיקה והמדעים בשנת 2015 לעומת הציון בבדיקה בשנת 2011.  מנתוני המבחן שמתקיים אחת לארבע שנים עולה כי במתמטיקה ירדה ישראל מהמקום השביעי ב-2011 למקום ה-16 ב-2015, ובמדעים נרשמה ירידה מהמקום ה-13 ב-2011 למקום ה-19 ב-2015.

יצויין כי שר החינוך בשנת 2011 היה גדעון סער מהליכוד, אז נרשם זינוק חד בנתונים. תלמידי ישראל עלו אז מהמקום ה-24 למקום השביעי במתמטיקה. בשנה וחצי בהן כיהן שר החינוך שי פירון מיש עתיד, נרשמה ירידה חדה. המבחן עצמו נערך סמוך למועד בחירות 2015, ושר החינוך הנוכחי בנט שמוביל מהפכה בלימודי המתמטיקה, נכנס לתפקידו רק חודשיים לאחר מכן, כך שהנתונים מייצגים את תקופת כהונתו.

פירון כזכור, העדיף 'למידה ערכית' ויצא לא אחת נגד מה שהוא כינה "מדידה אובססיסית" של ציוני תלמידים. התוצאות כנראה מדברות בעד עצמן. כחצי שנה לאחר הבחירות, כשלא מונה לשר מחדש, החליט פירון לפרוש מהחיים הפוליטיים.

ירידה, אך עדיין מעל הממוצע

בסך הכול השתתפו בשנה שעברה במבחן ההשוואתי הבינלאומי תלמידי כיתה ח' מ-39 מדינות, לעומת 42 מדינות ב-2011. לפי הממצאים, התלמידים הישראלים קיבלו במתמטיקה את הציון 511 לעומת 516 ב-2011. במדעים קיבלה ישראל 507 נקודות לעומת 516 בשנת 2011. עם זאת, במתמטיקה הציון של תלמידי ישראל גבוה יותר מהציון הממוצע של כל המדינות המשתתפות (481 נקודות). גם במדעים הציון שהשיגו תלמידי ישראל גבוה מהציון הממוצע של כל המדינות המשתתפות (486 נקודות).

שיעור המצטיינים הישראלים במתמטיקה עמד על 13% לעומת 5% בכלל המדינות (מקום 8). שיעור המתקשים הישראלים במתמטיקה עמד על 16%, בדומה לממוצע הכללי (מקום 20). שיעור המצטיינים הישראלים במדעים עמד על 12% לעומת 7% (מקום 9), ושיעור המתקשים עמד על 16%, בדומה לממוצע הכללי (מקום 20).

צורך דחוף במהפכה

 

שר החינוך נפתלי בנט מסר בתגובה לנתונים: "לכל מצקצקי הלשון ולמי שהיה עוד צריך הוכחה לצורך הדחוף במהפכה בלימודי המתמטיקה, תוצאות מבחנים אלה, שנערכו בתקופת הממשלה הקודמת מוכיחים שאכן הגענו למצב חירום לאומי בתחום המדעים והמתמטיקה. למען עתיד המדינה ולמען חתני פרס הנובל ומפתחי הוייז הבאים, אנחנו נמשיך לפעול להכפלת מספר תלמידי חמש יחידות במתמטיקה, גם אם תהיה ביקורת כזאת או אחרת".

 

ממשרד החינוך נמסר: "מחקר טימס 2015 מצביע על כך שתלמידי ישראל שימרו את ההישגים שלהם משנת 2011. כמו כן, הנתונים מצביעים על כך שישראל מצויה מעל הממוצע הבינלאומי של המדינות המשתתפות. לאורך השנים מאז 1999 הישגי תלמידי מערכת החינוך מצויים במגמת עלייה".

שר החינוך לשעבר גדעון סער צייץ על התוצאות: "העליה הדרמטית של ישראל במבחני טימס בתקופת כהונתי כשר החינוך נבעה בראש ובראשונה מהצבת יעדים ברורים לשיפור במבחנים הבינ״ל. זו הדרך להצליח. כפי שכתבתי כאן רק בחודש שעבר: חשוב גם להחזיר את בחינת המיצ״ב במדעים ביסודי שבוטלה בקדנציה הקודמת. לביטול השלכה שלילית על תשתית החינוך למדעים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
פירון היה עסוק בלהעביר את ישראל על דתם !!!!!!!!!!!!!!!!
| 29-11-2016 13:50
איפה היה לו זמן להשקיע במדעים?!!!!!