בכתב השטנה שכתבו צרי יהודה ובנימין בימי שיבת ציון, ובו שכנעו את המלך הפרסי כי כדאי לו להקפיא את היתר הבניה שהוא נתן לשבי ציון היהודים, הם טענו בין השאר כי ישנה תכונה מיוחדת המאפיינת את היהודים: "דִּי יְבַקַּר בִּסְפַר דָּכְרָנַיָּא דִּי אֲבָהָתָךְ וּתְהַשְׁכַּח בִּסְפַר דָּכְרָנַיָּא וְתִנְדַּע דִּי קִרְיְתָא דָךְ קִרְיָא מָרָדָא וּמְהַנְזְקַת מַלְכִין וּמְדִנָן וְאֶשְׁתַּדּוּר עָבְדִין בְּגַוַּהּ מִן יוֹמָת עָלְמָא עַל דְּנָה קִרְיְתָא דָךְ הָחָרְבַת" (עזרא ד, טו). ובתרגום חופשי: עיון בספר הזכרונות של אבותיך יחשוף את העובדה כי הקריה הזו (ירושלים) מאופיינת בכך שהיא עיר מורדת ומזיקה למלכים, ומעולם היא הייתה כזו, ובשל כך היא הוחרבה". בשל היות ירושלים וארץ ישראל אזור חיץ בין הממלכה הפרסית ובין מצרים – אסור למלך הפרסי לאפשר מרד שכזה, ועל כן עליו להקפיא את הבניה של ירושלים.
דברים דומים כתב בימי בית שני יוספוס פלביוס. הוא אפיין את מי שהוא כינה בשם "קנאים" כמי שנוהגים באופן שונה לחלוטין מכל עמי העולם. כל עמי העולם שמו את צוארם בעול הרומאים, ונהנו מהשגשוג ומהסובלנות של השלטון הרומי; ואילו קנאי ירושלים לא איפשרו מדיניות שכזו, ופתחו במרידה שערכה למעלה ממאה שנים, עד שהביאו לחורבן.
שאיפת החרות ואי הנכונות לבטל את עצמאותנו היא אפוא אחד ממאפייני היסוד של ההיסטוריה היהודית. על רקע חג החרות אנחנו צריכים לכרות מחדש את הברית הזו, ולזכור תמיד כי אנו מעדיפים את החרות על פני כל דבר אחר.
באומרנו זאת אנחנו גם צריכים לזכור שני עניינים הכרוכים בכך. ראשון בהם היא העובדה שחרות גם גובה מחיר. אם אנו מבקשים כיום לעמוד שוב על יסודות חרותנו אנחנו צריכים להכשיר את עצמנו ולהסכים לשלם את מחירה. יש לה מחיר בתחום הביטחוני ובחובת המלחמה וקורבנותיה; יש לה מחיר בתחום הכלכלי, ועמידה מול ארצות הברית תחייב אותנו להדק מאוד את החגורה ולהוריד את רמת החיים שלנו בצורה דראסטית; יש לה משמעות מדינית, תרבותית, ולמעשה בכל תחום. זו צריכה להיות הרוח הכללית המרחפת מעל פני כל מה שאנו עושים, ועלינו להכשיר את הלבבות של עצמנו לחרות זו.
שני שבהם הוא הזיכרון שחרות אין פירושה קנאות. קנאות הובילה אותנו לחורבן; חרות מובילה לניהול עניינים מתוך מגמה למצוא את הדרך לחיות לאור חרות זו בלי להזדקק לנקוט במדיניות דווקאית. במציאות התרבותית של היום לא זו בלבד שלא מוטלת עלינו חובה להתעמת עם ארצות הברית ועם העולם כולו, אלא שנכון יהיה לתור אחר דרכים של שיתוף פעולה, ואף הודאה בתחומים בהם גילו כלפינו רוחב לב ומדיניות של בני ברית. אולם כל זה צריך להיות תחת הכותרת הבסיסית של החרות שיש בעצמאותנו המדינית שהיא גם עצמאות רוחנית.
בכניסתנו אפוא לחודש החרות נקבל על עצמנו להיות בני חורין, להסכים לשלם את מחיר החרות, לשאוף לחרות זו במלוא עוצמתה, ובד בבד להיזהר שלא להחריב ולא לדפוק את הראש בקיר. בדרך הזו נצליח לא רק במישורים המעשיים והמדיניים, כי אם גם במשמעות הרוחנית של החרות.
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
מישהו
שר מסויים רצה להראות שהוא גיבור גדול ולכן דאג לתת לסגן נשיא אמריקה סטירת לחי בפומבי. רק שמדיניות של להשפיל את המעצמה הגדולה בעולם (ללא צורך...) איננה משתלמת- האמריקאים בתגובה...
שר מסויים רצה להראות שהוא גיבור גדול ולכן דאג לתת לסגן נשיא אמריקה סטירת לחי בפומבי. רק שמדיניות של להשפיל את המעצמה הגדולה בעולם (ללא צורך...) איננה משתלמת- האמריקאים בתגובה הראו לכולם מי המעצמה ומי לא. כלומר - עדיף להיות גם צודק וגם חכם מאשר רק צודק. מה היה קורה אילו היו מחכים עם האישור עוד כמה ימים? או אם היו מאשרים בכמה מנות? (200-300) בכל פעם? ובאשר לתגובתך החצופה. במקום להתמודד עם דברי הרב שרלו - יש לך (ולעוד כמה אנשים) מדיניות חדשה - תוקפים אותו על כך שהוא מתבטא בכל נושא ולא "עניו" מספיק. קשוט עצמך תחילה - תהיה אתה עניו ותשתוק.
המשך 17:33 18.03.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
רבי יוחנן בן זכאי יצא אל אספסינוס לכניעה,ואילו מתתיהו ובניו יצאו למלחמה חסרת סכוי .כי הם הבינו שחירות היא היכולת לקיים תורה .וחירות היא משהו אחר לחלוטין.,' ולצפצף' על ארצות...
רבי יוחנן בן זכאי יצא אל אספסינוס לכניעה,ואילו מתתיהו ובניו יצאו למלחמה חסרת סכוי .כי הם הבינו שחירות היא היכולת לקיים תורה .וחירות היא משהו אחר לחלוטין.,' ולצפצף' על ארצות הברית זו לא חירות זו גאוה מבחינת -דל-גאה.ולכן שני גדולי הדור אלו נהגו לכאורה בשני קצוות ,אבל יש מכנה משותף היכן מקומה של התורה ושום שקול אחר לא השפיע על החלטתם
המשך 13:25 17.03.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב מהשומרון
הוא יודע (כמעט) הכל. הוא מגיב על (כמעט) כל נושא. איך אפשר ? מה בקשר לקצת צניעות וענווה בתגובה ?? תשאלו את הרב שרלו !! הוא בודאי יוכל גם להסביר כמה קשה לקבל החלטות...
הוא יודע (כמעט) הכל. הוא מגיב על (כמעט) כל נושא. איך אפשר ? מה בקשר לקצת צניעות וענווה בתגובה ?? תשאלו את הרב שרלו !! הוא בודאי יוכל גם להסביר כמה קשה לקבל החלטות ולבצען, וכמה קל להאשים ולייעץ
המשך 21:44 16.03.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שפת אמת
מבלי לשבור אותם. כמובן שהרב מבין את המחיר של הזהירות בה הוא מתנהל ושלא ניתן ללכת ללא לשבור אפילו ביצה אחת. על כן דווקא בגלל זהירותו הרבה יש חובה מוסרית לרב לומר...
מבלי לשבור אותם. כמובן שהרב מבין את המחיר של הזהירות בה הוא מתנהל ושלא ניתן ללכת ללא לשבור אפילו ביצה אחת. על כן דווקא בגלל זהירותו הרבה יש חובה מוסרית לרב לומר בצורה חד משמעית וללא קיצקוצי לשון ופיפולי מילים שחרות יהודית יכולה להתקיים רק במדינה בקווי 48 מהדרין ולא במשיחיות מדינית לאומנית קנאית . אחרת הרב יודע מניסיון ההסטוריה שהחורבן יותר קרב מהחרות הלאומית. ובסופו של יום נשאר ללא חרות וללא מדינה. ומי שרוצה להמשיך לחיות במדינת ישראל (אפילו שטחה פחות מחצי) בחרות שישמע לקול הנביאים ולא לקול הפוליטקאים והרבנים מהימין הקיצוני
המשך 18:26 16.03.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תומר
כי בפעמים הקודמות זה נגמר בחורבן וגלות. שאל את יוספוס.
15:16 16.03.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארז
או שאנחנו עצמאיים - כדבריך, "בני חורין" - או שאנחנו צריכים לרצות את הפריץ ולקבל את תכתיביו האנטישמיים, "להיזהר שלא להחריב ולא לדפוק את הראש בקיר". אז אנחנו עצמאיים או...
או שאנחנו עצמאיים - כדבריך, "בני חורין" - או שאנחנו צריכים לרצות את הפריץ ולקבל את תכתיביו האנטישמיים, "להיזהר שלא להחריב ולא לדפוק את הראש בקיר". אז אנחנו עצמאיים או לא?
המשך 14:22 16.03.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר