הלווית הרב ליכטנשטיין הייתה כבוד גדול לתורה וללומדיה /תגובה

הלווית הרב ליכטנשטיין הייתה כבוד גדול לתורה וללומדיה /תגובה

אותם עשרת אלפי בני אדם שהשתתפו בהלווייתו של הרב ליכטנשטיין היו אנשים עובדים, שוויתרו על יום עבודה והפסידו מאות או אלפי שקלים בכדי לחלוק כבוד לרבם, סטודנטים, שוויתרו על נוכחות בקורסים כדי ללכת אחר מיטתו, ואף תלמידי תיכון שוויתרו על לימוד לבחינות הבגרות כדי לתת כבוד לתורה

הלווית הרב ליכטנשטיין הייתה כבוד גדול לתורה
  כבוד גדול לתורה וללומדיה. (צילום: גרשון אלינסון, פלאש90)

אריה יואלי כותב שהלוויתו של הרב ליכטנשטיין זצ"ל הייתה בושה למגזר הדתי לאומי, משום שהשתתפו בה רק עשרת אלפים איש, בניגוד להלוויות במגזר החרדי שהיו בהן עשרות אלפים. ובכן, מלבד חוסר-הרגישות שבכתיבת הדברים, הוא טועה טעות מרה.

הציבור החרדי הוא ציבור לומד, שמרוכז בישיבות ובכוללים, וכאשר יש הנחיה ציבורית לרוקן את הישיבות הוא מגיע ברבבותיו להלוויות או להפגנות. אך אותם עשרת אלפי בני אדם שהשתתפו בהלווייתו של הרב ליכטנשטיין היו אנשים עובדים, שוויתרו על יום עבודה והפסידו מאות או אלפי שקלים בכדי לחלוק כבוד לרבם, סטודנטים, שוויתרו על נוכחות בקורסים כדי ללכת אחר מיטתו, ואף תלמידי תיכון שוויתרו על לימוד לבחינות הבגרות כדי לתת כבוד לתורה.

מי שנכח בהלוויה יכול היה לראות אלפים רבים של בני אדם, שכל אחד מהם הרגיש קשר אישי עמוק כלפי הרב ליכטנשטיין, בין אם למד אצלו עשרות שנים ובין אם לא ראה אותו מעולם. הריכוז שבו הקשיבו מאות תלמידי-תיכון לשלוש שעות של הספדים, והדמעות שזלגו מעיניהם של אלפי אנשים בוגרים, "קשוחים" ו"משכילים", העידו על הכבוד והאהבה ללא גבול שחש הציבור הדתי כלפי מנהיגו הדגול. הקרעים בחולצותיהם של מאות תלמידים, ובליבם של אלפי תלמידים אחרים, מעידים על החלל העמוק שנפער בעולם התורה, ועל האבל הגדול שכל אדם, מכל מגזר, צריך לחוש בימים אלו.

==

הרב אברהם סתיו הוא מרבני מרכז הלכה והוראה וחבר הכולל הגבוה בישיבת הר עציון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
טענה מוזרה
קובי | 27-04-2015 17:29
החרדים לא מוותרים על יום לימודים / עבודה כשהם באים ללות גדול בתורה???
2
גישה מעניינת.
אהרן | 27-04-2015 17:49
כלומר אלה העובדים זמנם יקר יותר מלומדי תורה? כלומר הויתור על לימוד התורה קטן מהויתור על הכסף? מזכיר לי את הסיפור על החרדי ההוא רבי יוסי בן קסמא שסיפר: פעם אחת הייתי מהלך בדרך ופגע בי אדם אחד, ונתן לי שלום, והחזרתי לו שלום. אמר לי: רבי מאיזה מקום אתה אמרתי לו: מעיר גדולה של חכמים ושל סופרים אני אמר לי: רבי רצונך שתדור עמנו במקומנו ואני אתן לך אלף אלפים דנרי זהב ואבנים טובות ומרגליות. אמרתי לו: אם אתה נותן לי כל כסף וזהב ואבנים טובות ומרגליות שבעולם, איני דר אלא במקום תורה. וכן כתוב בספר תהלים על ידי דוד מלך ישראל: "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף". ולא עוד, אלא שבשעת פטירתו של אדם אין מלווין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות, אלא תורה ומעשים טובים בלבד. שנאמר: בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך והקיצות היא תשיחך. בהתהלכך תנחה אתך, בעולם הזה; בשכבך תשמור עליך, בקבר; והקיצות היא תשיחך, לעולם הבא; ואומר: לי הכסף ולי הזהב נאם ה' צבאות.
3
גושניק מתוסבך, הציבור פשוט לא איתכם. סה טו!
שלום | 27-04-2015 18:28
4
תנחומים של הבל..
יהונתן ח | 27-04-2015 20:26
מחילה כבוד הרב, אבל ה'תירוצים' הללו חלשים מיסודם. קשה לנו להודות על הבעיה שמחלחלת בנו כבר 20 שנה... אין לנו הנהגה!
5
הלויות
חיים | 27-04-2015 20:59
מה אם בחורי הישיבות התיכוניוט שאינם עובדים
6
אין צורך ללמוד מהחרדים. התקדמנו, ואיננו פוזלים אחורה !
יוסף, גושניק | 27-04-2015 21:50
די עם כבוד - כובעד התיירה - התורה שהורס כל חלקה טובה. מי שמתבונן במחנה החרדי רואה את כל המחלוקות והמריבות והזעם ההדדי שנובע רק מדבר אחד - כבוד מזויף. כאילו כבוד התורה, למעשה כבוד אנשים. גאווה ותו לא. ואנחנו התקדמנו. לא כובעד התיירה המזויף הזה. הערכה יפה וטהורה. לא סגידה, לא הערצה, לא סתימת פיות, לא הקשבה עיוורת. ולאנשי הר המור ייאמר כאן - המשיכו ללכת אחרי החרדים. אנחנו לא. התקדמנו. בדרכו הטהורה של הראי"ה.
7
איש על דגלו
איציק | 27-04-2015 22:07
מענין :הפסידו מאות אלפי שקלים בשל בואם ללויה | מי מרויח סכום כזה בחצי יום? ולמה הרב מידן מלא ספד לו? ולמה הרב גדעון פרל לא ספד? לא ראשהישיבה ולא רב המקום ... מבלי חלילה לפגוע בנפטר ובגדולתו הצבור שלנומחולק למחנות ואין מחנה אחד מתקרב לחברו...לכן מעבר לתלמידיו לא הגיעו אנשים
8
למגיב 2
מישהו | 27-04-2015 22:56
בס״ד תגובתך ממש לא עניינית ואפילו מנסה בכוח להוציא לכותב מילים מהפה. מה שהוא אומר זה שאנשים שלגבי אנשים שלומדים בכולל(אגב,ממש לא מדובר על כל הציבור החרדי)זה לא כל כך נורא-ללכת מלימוד בכולל להספד שכולו דברי תורה בהוראת רבנים שאמרו לעזוב את הכולל. לעומת אדם עובד,שלפעמים כדי לעזוב את העבודה ליום אחד צריך להשקיע מאמצים רבים,ולאחר מכן להשלים זאת בזמן אחר.
9
למגיב 7
למגיב 7 | 27-04-2015 23:37
הרב מדן לא ספד כי היה (ואולי עדיין) מאושפז בבית חולים מיום הפטירה... שאר ראשי הישיבה (הרב גיגי והרב משה) - ספדו
10
עשרות אלפי תלמידים צפו בהספדים באינטרנט
אריאל | 28-04-2015 0:15
מציע לכל מי שלא היה באפשרותו להיות נוכח להשתתף בערבי לימוד והספדים שמתקיימים ברחבי העולם
11
הערבוב של הבנים והבנות ודרשות הנשים מנעו
משה | 28-04-2015 7:06
מרבים להגיע. תארו לכם שהדרושים והמספידים היו: 1.הרבנים הראשיים לישראל. 2.רבני העיר ירושלים. 3.ראשי ישיבות: הרב מלמד,הרב יעקב שפירא,הרב גרינברג,הרב צפניה דרודי ,הרב אריאל,הרב דוב ליאור. במקום זה היתה ערבוביה נוראית ונשים דרשו בבית המדרש..הציבור התורני לא יכול להתחבר לזה..
12
ל7: הכוונה הייתה לסכום ההפסד הכולל
המצודת ציון | 28-04-2015 7:41
של כלל האנשים שהגיעו להלוויה. טריקי.
13
מודיעין עילית
נתי | 28-04-2015 9:20
לא רוצה לקלקל תאוריות עם עובדות, אבל ההלויה של הרב וואזנר לא היתה בזמן לימודים אלא בחול המועד, ויתרתי כמו מאות האלפים על הכיף של החג עם המשפחה ויצאתי ללוות גדול בישראל. נקודה. אצלכם אין הרבה בהלוויות, כי אתם קצת דתיים וקצת מעניין אתכם גדולי תורה וכל דבר קצת אז גם בהלוויות של גדולי תורה באים קצת, הבנתם? אם זו היתה הפגנה כולכם הייתם מוצאים זמן להגיע, עובדה. הכל קצת קצת קצת קצת....
14
אז הוכחת שלימוד התורה זה פחות נחשב מהשכלה
אילתית | 28-04-2015 10:12
אתה מעריך את הויתור על עבודה ולימודים אקדמאים הרבה יותר מויתור על שעות לימוד התורה כמה חבל. זה ההבדל התהומי בין החרדים לדת"ל