למה אלוהים החליט על השואה? איננו יודעים - סרוגים

למה אלוהים החליט על השואה? איננו יודעים

לפעמים, כתב ההיסטוריה כה משובש שאיננו מצליחים לפענחו, ולפעמים הכתב בהיר. מה שקורה בארצנו במאה השנים האחרונות בהיר לחלוטין: ד' החליט לעשות ישועה לעמו קמעה קמעה, ובאמת די מהר. אך כתב השואה משובש

למה אלוהים החליט על השואה? איננו יודעים
  (צילום: יצחק הררי/פלאש90)

היכן היה אלוהים בשואה?!

ודאי הוא היה. יתר על כן, הוא שהחליט שתהיה שואה. וכי הגרמנים החליטו וריבונו של עולם לא ידע על כך מראש, ועמד חסר אונים מולה? ריבונו של עולם החליט. למה? זאת איננו יודעים. כפי שהחליט שחמלניצקי הרשע ירצח אלפי יהודים, ושההורים יזרקו בעצמם את תינוקותיהם ליאור, שזה אולי גרוע יותר. כמובן, אין זה פותר את המצרים מאחריות כפי שמסביר הרמב"ם (הלכות תשובה ו ה).

ד' החליט שתהיה שואה אלא ש"מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב" (מס' שמחות ח') ריבונו של עולם החליט שנצא ממצרים, ולולא משה רבנו, היה מוצא שליח אחר. וכן היה מוצא מישהו אחר להוריד את התורה וכן להחליף את יהודה המכבי. וכי לולא רבי יהודה הנשיא, כל המשנה היתה נאבדת?! חס וחלילה, שליח אלוהי אחר היה עושה זאת. כאשר נתפסו פפוס ולוליאנוס על ידי טריניאנוס הרשע, אמר להם: אם יש אלוהים, שיעשה לכם נס כמו שעשה לחנניה מישאל ועזריה בכבשן האש! אמרו לו: איננו צדיקים כחנניה מישאל ועזריה וגם אתה פחות הגון מנבוכדנאצר, אלא כנראה ריבונו של עולם גזר עלינו מיתה. אם אי אתה הורג אותנו, הרבה שלוחים יש למקום, הרבה עקרבים והרבה נחשים, הרבה אריות והרבה נמרים, אלא שמגלגלים זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב (שמחות שם). כאשר ריבונו של עולם מחליט להשפיע טובה – תמיד יש מתנדבים וכן להפך, אך למה החליט ד' על שואה, זאת איננו יודעים. הרבה הדברים איננו יודעים וכמה פעמים רש"י כותב בפירושו על התורה: לא ידעתי פירושו.

לפעמים, כתב ההיסטוריה כה משובש שאיננו מצליחים לפענחו, ולפעמים הכתב בהיר. מה שקורה בארצנו במאה השנים האחרונות בהיר לחלוטין: ד' החליט לעשות ישועה לעמו קמעה קמעה, ובאמת די מהר. אך כתב השואה משובש.

ודאי, אנו רואים קשר בין שני אלה, איך השואה הביאה עקירת עם ישראל מהגולה ונטעתו בארצו. אנו רואים התגשמות הפסוק ביחזקאל: "חי אני נאום ד' אלהים אם לא ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחמה שפוכה אמלוך עליכם. והוצאתי אתכם מן העמים וקבצתי אתכם מן הארצות אשר נפוצותם בם" (כ לג-לד). אך החשבון נשאר עדיין מעורפל.

איננו יודעים, כמו שאיננו יודעים למה תינוק בן שלוש נפטר ממחלה, גם זו שואה. וכמו שאיננו יודעים למה איש יקר נהרג בתאונת דרכים, בעבור אשתו זו שואה, אולי יותר מהשואה, כי השואה פגעה בשליש עם ישראל, ובעלה הוא בעבורה הכל.

לעתיד לבוא נדע. כרגע איננו יודעים.

רבנו הרב צבי יהודה קוק השתמש במשל הבא: ילד קטן נמצא ביער. אמו הכינה לו בית חם מלא כל טוב וקוראת לו, אך הוא אינו בא. עוד מעט השמש שוקעת וחיות טרף עלולות להורגו. היא קוראת לו והוא אינו בא. אז היא ניגשת אליו, מושכת אותו בכוח, הוא נתקל בסלעים ובקוצים, מגיע לבית שותת דם וחבול, אך הוא בבית, הוא חי. "בדמייך חיי".

שמא תשאלו האם אין לריבונו של עולם דרכים אחרות? ודאי יש לו אין סוף דרכים. איננו יודעים למה הוא בחר בדרך זו ולא אחרת. רק אחרי מעשה ד', לפעמים אנו מבינים למפרע את מעשיו ולפעמים איננו מבינים. אנו נותנים בו אמון.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
זה בגלל שאין אלוהים
| 16-04-2015 13:52
2
שמעתי מהרבנית יפה כהן להתברך מניצולי שואה
מלי | 16-04-2015 18:38
קשה להבין ולהכיל את כל הזועה שעברו היהודים בשואה, ועוד דבר יתכן שבגלל זה יש זכות לברכה מאלו שעברו את השואה. ידוע שהרבה צדיקים המליצו על זה, אני אישית הלכתי להתברך מהמברכת הידועה, הצדיקה הרבנית יפה כהן מבני ברק והיא ברכה אותי ובקשה ממני גם ללכת להתברך אותה ברכה ממישהי שעברה את השואה, ותודה לה' ברכתם התקיימה
3
לכאורה אנחנו לא יודעים למה?אבל בכל זאת אנו יכולים להבין
יש לוגיקה בתורה ויש לוגיקה בהנהגת ה' | 17-04-2015 1:47
יש כללים בתורה כגון אם בחוקותי תלכו[אז יהיה לכם טוב כפי המפורט]ואם לא תלכו בחוקותי[אז הפוך,בעוונות] ובאמת כל הקללות הכתובות בדברים ל"א המשוייכות לתוצאות הקללות של אם לא תלכו בחוקותי התקיימו עד האחרון שבהם! ממש בגדר נבואות שהתקיימו(קיום נבואות התורה הוא גם מנגנון להוכחת אמיתות התורה) ויש כללים בהנהגת ה' - לה' יש 13 מידות בהם רחום וחנון וארך אפיים וכו' אבל בכל זאת דבר אחד הוא לא..הוא לא וותרן! רוב המתים בשואה היו חילונים. עד זמן השואה היתה בגידה המונית בתורה. -70% התבוללות עם גוים -תנועה חזקה של חזרה בשאלה שזה פי מיליארד יותר גרוע מאשר להיוולד חילוני -הישיבות היו רקובות בהשקפות חילוניות חיצוניות לתורה וגויות: לא היה כמעט סטנדר שלומדים בו גמרא שלא היו בתוכו מוחבאים גם ספרים חיצוניים(סוציאליזם,קפיטליזם,קומוניזם,ליברליזם,הומניזם ועוד כמה יזמ-ים כאלה מעוותים) -שפת האידיש כבר הפכה לקרש קפיצה להתחברות לתרבות חילונית -כבר הגיע למצב שרוב המתים בשואה כבר היו חילונים לרבות פולין שבבחירות האחרונות לפני השואה מספר הנציגים החילונים בפרלמנט הפולני עלה על מספר הנציגים הדתיים - בליטא שהיתה כביכול ירושלים של הגלות כבר הגיע למצב ש-90% מיהודי ליטא נסעו לעבודה בשבת באוטובוס -הדוגמא החדה ביותר של הנהייה אחרי כל מיני יזמ-ים וכל מיני תורות חיצוניות היא גדול הדור "החפץ חיים" שמספר שפעם אחת הוא הלך לשמוע את טרוצקי(נואם מופלא שכבש את לב העם לטובת הקומוניזם)וכל כך הוא הושפ ע ממנו שהוא מספר שאם הוא היה שומע אותו פעם אחת נוספת..הוא היה עוזב את התורה והולך אחריו(אחרי טרוצקי). -ותוסיף לכל זה שהיה אחוז מאוד קטן מהאוכלוסיה היהודית של שבט לוי שתורתו אומנותו -הגמרא שלנו מסבירה שגם אלה שנשארו דתיים ומאמינים נדונו על אי מחאה בשאר הקהילה שחוזרת בשאלה מסביבם. -בקיצור המצב הרוחני היה בכי רע אחת מתקופות השפל הכי עמוקות של עם ישראל בכל הדורות ולא נותרה ברירה לקב"ה אלא להפעיל את הקללות שבפרשת כי תבוא במקרה ש "אם לא תשמעו בחוקותי" -התוצאה הכי טובה של השואה היתה הפסקת תהליך החילון המואץ של עם ישראל ואת זה מאשרים לא הדתיים או הרבנים אלא החוקרים המעמיקים של ההסטוריה של אותה תקופה(שהם מן הסתם חילונים "למהדרין") ולכן במבט לאחור ניתן לראות את השואה כניתוח כירורגי באבר שהציל את הגוף. למרות שבהרבה מקרים הקב"ה מאריך אף בתקווה ובסבלנות שהעם יחזור למוטב בתקופת השואה היה תהליך חילון מואץ ביותר שהקב"ה נאלץ כנראה לצמצם את הנזק על מנת שלא ייהפך לנזק בלתי הפיך של התערטלות העם כולו מתורתו וממהות יהדותו. למרות שנזק מסוים כן נוצר אך הוא צומצם כתוצאה מאותו "ניתוח כירורגי" ועדיין ב"ה נשארה תשתית שברבות השנים העם חוזר אט אט לכור מחצבתו(והקב"ה יכול להמשיך להפעיל את הנהגתו של ארך אפיים) עד כאן הסברים למה השואה היא עוד בעצם הוכחה לנכונות תורה מן השמיים(שדרך אגב השואה גם רמוזה בתלמוד הבבלי שנחתם לפני 1700 שנה במסכת מגילה דף ו' שם מסופר איך יעקב אבינו התפלל שגרמניה לא תחריב את העולם כאשר השם גרמניה לא היה ידוע אפילו לביסמרק קיסר פרוסיה עד שרק לפני 140 שנה פתאום החליט להחליף את שמה של פרוסיה לגרמניה ואפשר גם להתייחס לנקודה הזאת כעוד הוכחה לנכונות התורה מן השמיים לרבות התורה שבעל פה).
בור ופסיכופט
מיכל | 12-07-2016 22:33
רוב יהדות אירופה היתה דתית, למעשה החילוניות כמעט ולא היתה קיימת ברוב מדינותאירופה, בפרט לא במזרח אירופה. אתה מהווה עוד הוכחה שהדוסים הם אסון למדינת ישראל, לשפיות ולאינטילגנציה.
4
מס' 3 טוב שבאת! עו"ד של בורא עולם... שוטה שבעולם
שפוי | 24-04-2015 9:36
מלא פיך חצץ, חצוף. נראה אותך אומר את דברי הבלע האלה, המכוסים בכאילו דברי תורה, לניצולי שואה, והם יירקו על פניך השפלות ואחרי זה יסבירו לך כמה גדולי עולם ואדירי תורה שהקטן שבהם גדול מגדולי דורנו, כלו ונספו אחרי עינויים בל יתוארו ומיתות משונות, ילדים רכים ותינוקות של בית רבן, נשים צדקניות וצנועות, בעלי בתים יודעי ש"ס על בוריו. וכו' וכו'. גדולי ישראל מילאו פיהם מים בקשר לסיבת השואה ואתה, העורך דין הדגול של הקב"ה יודע למה ומדוע...