בתאל ירימי לסרוגים: "לשמח לבבות זו מצווה, לא פחות משירת נשים"

בתאל ירימי לסרוגים: "לשמח לבבות זו מצווה, לא פחות משירת נשים"

יממה לאחר שבחרה להצטרף לנבחרת של נסרין ב"דה וויס", בתאל ירימי מקדומים מספרת בראיון ראשון לסרוגים על ההחלטה להגיע לתכנית על אף איסור שירת נשים, מה היא חושבת על הביקורת נגדה ולמה היא לא חוששת להפוך לגימיק של הערבייה והמתנחלת?

בתאל לסרוגים: "לא חוששת להפוך לגימיק בדה וויס"
  (צילום: מיכה לובטון/ דה וויס )

יממה לאחר שאודישן שלה ב"דה וויס" עורר תגובות רבות, הזמרת הסרוגה בתאל ירימי מספרת בראיון ראשון לסרוגים על ההחלטה להגיע לתכנית על אף איסור שירת נשים, על השילוב עם עולם ההוראה ולמה היא לא חוששת להפוך לגימיק של הערבייה והמתנחלת?

"בקושי הצלחתי להירדם בלילה, הלב שלי פעם כל כך בחוזקה אחרי השידור של האודישן אתמול" מספרת בתאל לסרוגים "הפלאפון שלי מפוצץ בהודעות מפרגנות, אם זה בפייסבוק, באינסטגרם ובווטסאפ. כל כך הרבה אנשים מפרגנים ואני לא יודעת להכיל את כל הדבר הזה. הלוואי והייתי יכולה לפנות יום שלם רק כדי לקרוא ולענות לכל ההודעות".

איך המשפחה שלך מקבלת את העניין? 

"בעלי אמר שאם הוא היה במצב שלי הוא לא היה הולך להתמודד בתכנית, אבל הוא מאוד מכבד את ההחלטה שלי.

אתמול צפיתי באודישן ביחד עם כל המשפחה המורחבת, עשיתי להם אפילו ביצוע בלייב בזמן השידור. בדרך חזרה, במשך שעתיים שלמות הייתי עסוקה רק בלענות להודעות בווטסאפ וכולם כל כך מפרגנים"

ואיך את מתמודדת עם התגובות הפחות טובות? 

"היה מישהו שכתב לי 'תקראי לעצמך מסורתית', אז עניתי לו 'אין בעיה בוא נפתור לך את הבעיה, אני מסורתית'. אם עושה לאנשים טוב לקרוא לי מסורתית, שיקראו לי ככה.

ראיתי שהיו גם תגובות כמו 'איך אני קוראת לעצמי דתייה'? אבל ההתעסקות הזו בהגדרות, לא מעניינת אותי, אני לא מאמינה בזה. זה הכול יחסי, נגיד מישהו שהוא חילוני גמור יראה אותי ישר כדתייה, אבל באותו זמן יכול לבוא מישהו אחר דתי יותר או חרדי ויגיד שבעניו אני מסורתית או חילונייה. הכול עניין של השקפה של איך אתה רואה את הדברים, על מה אתה מחליט להקפיד.

יש מישהו שיגיד ששמירת הלשון זה סמל לדתיות ואחר יגיד שרק שמירת שבת וכשרות מגדירה אותו. לכן אין מה לדון ולפתוח את הדיון הזה. ההגדרות האלו הן כלום בעייני, העיקר שנהיה אנשים טובים."

"ניסיתי להופיע רק לנשים, אבל זה לא עבד"

לפני ההחלטה להגיע למסך, בתאל ניסתה להופיע לנשים בלבד. "המוזיקה תמיד קיננה בי, לפני 6 שנים אני ואלירן בעלי, ניסינו לעשות הופעות משותפות יחד לנשים כדי להשקיט את הנפש שלי. נורא רציתי לנסות להופיע רק לנשים, אבל זה לא עבד, הרגשתי שזה לא זה"

מאיזו סיבה זה לא עבד לך לשיר בפני נשים בלבד?

"אני לא הרגשתי שהיה מספיק קהל שצורך את זה. זמר כשהוא בוחר להיות זמר הוא זקוק לקהל וברגע שמצמצמים את קהל היעד לנשים בלבד, שרובן הגדול דתיות, כמה קהל כבר יכול להיות לי?

אני חולמת למלא אולמות ואני מרגישה שאין לי מספיק קהל לזה. לצערי עדין הנשים הקהל במגזר הדתי לא צורך את זה, ברמה שאוכל כזמרת דתייה להתפרנס מזה. אני צריכה לפרנס שלושה ילדים ובמצב הזה הייתי צריכה לשלב עוד עבודה חוץ מהעיסוק במוזיקה."

"הגעתי לשלב בחיים שאני לא יכולה לחיות יותר בתחושה של חרטה" (צילום: מיכה לובטון/ דה וויס )

מה גרם לך דווקא עכשיו להחליט להגיע לתכנית?

"הגעתי לשלב בחיים שאני לא יכולה לחיות את חיי בתחושה של חרטה, בתחושה של לא הנעתי ולא ניסיתי לפתח את הכישרון שקיבלתי. היו הרבה קולות מסביב שהיו נגד זה וניסו להוריד אותי מהרעיון ללכת אחרי המוזיקה. אמרו לי שאני צריכה לקחת בחשבון את החשיפה ואת העובדה שזה עולם נורא אכזרי, כי אתה יכול להשקיע המון זמן וכסף וזה לא ילך.

היו הרבה סיבות למה לא לעשות את זה, אבל הנפש שלי רוצה את זה. בסופו של דבר מצאתי את עצמי יום יום בוכה בכרית בלילה לבד בלי שאף אחד, על איך אני עוד פעם נותנת לעצמי להיות בלופ השגרתי הזה כשיש לי כישרון ואני לא ממשת אותו, שאלוקים נתן לי מתנה ואני לא עושה עם זה כלום."

"לשמח אנשים זו מצווה גדולה, לא פחות משירת נשים"

איסור שירת נשים, הוא עניין מורכב איתו מתמודדות עשרות זמרות דתיות. בעוד שחלקן מנסות למצוא את הדרך לשיר בפני נשים בלבד, חלק גדול מהן מתקשות להשלים עם ההלכה ומעדיפות ללכת עם הלב והקול.

"נסרין אמרה לי באודישן: לשמח אנשים זו מצווה גדולה, וזה נכון. רק מהאודישן אנשים שולחים לי עשרות הודעות על כמה שריגשתי ושמחתי אותם. בעיניי לשמח אנשים זו מצווה גדולה, לא פחות משירת נשים. אני יודעת שזה איסור ויכול להיות שאני מחטיאה אחרים, אבל בדיעבד יש את המשקל ההפוך שאני משמחת לבבות. שזה בעיניי חשוב לא פחות.

"אם יהיו נשים שלא יסכימו להגיע להופעות שלי בגלל שאני שרה גם לגברים, זה יעציב אותי אבל אני לגמרי אבין ואכבד אותן"

היה פחד לפני האודישן? 

"מבחינה הלכתית לא היה לי חשש, אבל כמו כל מתמודדת בשר ודם היה לי את החשש לזייף או לשכוח את המילים של השיר. יש לך דקה וחצי להוכיח מה אתה שווה, רק על סמך הקול שלך. מבחינתי זה שהסתובבו 2 זה כבר הישג ענק מבחינתי, יצאתי הכי מרוצה."

"האודישן ב'דה וויס' הוא שיעור חשוב עבור התלמידים שלי"

מעבר לאהבתה הגדולה למוזיקה, בתאל (29) היא גם אם לשלושה וכמעט עשור עובדת בעולם ההוראה. לאחרונה היא החליטה להוריד הילוך לטובת ההתמקדות במוזיקה והפכה ממחנכת למורה מקצועית לשפה ומתמטיקה.

"אני מאוד אוהבת את העבודה בהוראה, פשוט להיות מחנכת זה תפקיד שטובעים לתוכו 24/7, זו אחריות מאוד גדולה. זה כאילו להיות הורה ל-30 ילדים בכיתה במקרה הטוב. נתתי את עצמי בשביל עשרות אם לא מאות ילדים ב-8 שנים שאני בעולם ההוראה, עכשיו הגיע הזמן גם לתת לעצמי".

לא חששת שזה יהיה בעייתי שהתלמידים שלך יראו את המורה שלהם שרה ב"דה וויס"? 

"אני חושבת שהצעד שאני עושה היום הכי מהווה דוגמה לילדים, על אף שאני עובדת בבית ספר דתי. עצם זה שהתלמידים והתלמידות רואים אותי מגשימה את עצמי והולכת אחרי האמת שלי, אני חושבת שזה ערך מוסף לחיים שלהם ויותר שווה מכל דבר. זה החינוך האמיתי"

לא חוששת להפוך לגימיק של הערבייה והמתנחלת

זה לא האודישן הראשון שבתאל מנסה בו את מזלה. בקיץ שעבר היא הצליחה לעבור את האודישנים המוקדמים לתכנית "אייל ואביב" ששודרה לפני כשנה בקשת 12, אך רגע לפני שהגיעה אל המסך הגדול דורון מדלי (שהיה אז המלהק הסופי והיום שופט בדה וויס) החליט לא להעביר אותה.

הפעם עם ביצוע מרגש לשיר "יחפה" של נינט טייב, בתאל הצליחה לסובב את נסרין ואת שלומי שבת ויובל דיין שנלחמו עליה בכל הכוח.

מה גרם לך לבחור דווקא בנסרין? 

"יש לה כוח נשי מאוד גדול בעיניי, התהליך שהיא עברה מאוד לא ברור מאליו. עוד לפני שהיא התגיירה, היא עברה המון. אני שמה בצד את הדת וכאישה לאישה אני מאוד מעריכה שהיא שמה את האמת שלה מול הפנים ולא עושה שום דבר שנוגד את האמת שלה וזה משהו ששובה אותי. זה מאוד כבש אותי והתחבר לסיפור האישי שלי.

אני הולכת עם האמת שלי ושמה בצד את כל הקולות השליליים בצד ואני רואה את עצמי. סוף סוף אחרי תקופה ארוכה ששמתי את עצמי בצד אחרי תקופה ארוכה, אני מפסיקה לעשות את זה וגם אם אחרים ידברו, שידברו זה לא נוגע בי.."

(באדיבות: רשת 13)

מאחר ובתאל גרה לא במקרה ביישוב קדומים, שנמצא מעבר לקו הירוק הבחירה בנסרין נראתה לרבים מפתיעה. אך עבור בתאל היחסים עם המגזר הערבי הרבה יותר טבעיים משחשבתם.

"הרבה פעמים אומרים לי איך את לא מפחדת לגור מעבר לקו הירוק. אני לא יודעת על מה הם מדברים, ערבים הם בסופו של דבר זה אנשים שאנחנו באינטראקציה איתם. כשאני צריכה איש מקצוע (ובשורה התחתונה, אני רוצה את ההכי טוב) יש לי רשימת אנשים שאני יכולה לסמוך עליהם. אני יודעת שמוחמד עושה חשמל והבחור הזה עושה ריצוף וכו'.

כשאני נוסעת דרך פונדוק, שהוא כפר ערבי אני עוצרת וקונה פירות אצלם ואם אני צריכה אני מחליפה צמיג אצלם, האינטראקציה איתם היא חלק מהשוטף. בסוף כולנו בני אדם וזה שהיא ערבייה זה לא משהו שאמור למנוע אותי מלבחור בה. ההפך יש כל כך הרבה ערך במוזיקה הערבית, שיכול להוסיף לי כמוזיקאית כמשהי שרוצה להתפתח וללמוד. אני חושבת שזה בדיוק ההפך מלהירתע מזה, יש לי הרבה סיבות למה כן לרצות.

עולם מתוקן צריך ללמוד לחיות איתם באינטרקציה טובה, ערבים הם אנשים שחיים בתוכנו ואי אפשר להתכחש לזה. אנחנו מצווים על אהבת אדם, אבל בסוף זו הדעה האישית שלי וככה אני רואה את זה".

לא חוששת שזה יהפוך לגימיק של הערבייה והמתנחלת?

"זה לא גימיק כי אני זו שבחרתי ללכת אליה. משהו מאוד קסם לי באישיות שלה, בכך שהיא אישה חזקה שהולכת עם האמת שלה ומוזיקאית מדהימה שהלוואי ואגיע לרמות של הסלסולים שלה. אני גם בשיא החוצפה (צוחקת) רציתי לעשות איתה דואט וזו האמת שלי וזה מה שבער לי ושאחרים יתרגלו. איך אמר דודו טסה, בסוף מתרגלים להכול"

מה את מאחלת לעצמך?

"אני מקווה להוציא קאברים וסינגלים ושנדבר בעוד שנתיים-שלוש על ההופעה הקרובה שלי באיזה מקום נורא נורא מפוצץ ומלא אנשים. יכול להיות שאני קצת עפה עם החלומות שלי, אבל איך אמרתי באודישן: גם לדתיים יש חלומות".•

"דה ווייס" בכל יום ראשון ושני ברשת 13

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
34 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
ביזיון
דתי שדואג להלכה | 17-06-2019 21:04
מבחינה הלכתית לא היה לי חשש אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. איזה ביזיון התורה! דווקא מזה עלייך לחשוש. בושה שהאתר מכנה אותה דתייה. גם למימוש כשרונות יש קווים אדומים לקוראים לזה הלכה. כמו שאני לא ארצה מחר בבוקר לעצב בגדי נשים כי יש לי כשרון באופנה. בקיצור אשה קטנה עם דמגוגיה גדולה
2
הפוסקת בתאל גם מתירה פרסום תמונות לא צנועות?
מרקוס | 17-06-2019 21:20
לפי חוות דעתה ההלכתית לשמח אנשים דוחה שירת נשים. מעניין ועמקני. השאלה למה זה מעניין אותנו, ולמה סרוגים מפרסמים תמונה לא צנועה
3
מצווה לשמח אנשים בדרך התורה ולא דרך איסור.
ראובן | 17-06-2019 22:03
העם היה שמח גם בחטא העגל אז?
במקום תירוץ כדי להשקיט את המצפון
לפחות תמנעי חילול ה | 19-06-2019 13:26
סוג של שיכנוע עצמי. אני הייתי מעריכה אותה יותר אם היתה אומרת שזה איסור ושזה מנוגד להלכה והיא לא עומדת בזה ..והיא בוחרת בידיעה בדרך הזו. אבל לתרץ לשמח לבבות... או לשמח את הבטחון העצמי... הכבוד מוציא את האדם מהעולם הזה ומהעולם הבא. אני לא מושלמת אבל כשאני לא מקפידה על הלכה מסויימת אני מודה שקשה לי ומתפללת להתחזק סדבר. לא מתרצת את המעשים שלי
4
כרגיל החינוך של הציונות הדתית.
מאיר | 17-06-2019 22:09
תוצאה של חינוך רקוב. בעלה במקום למנוע ממנה את זה הוא מבין אותה זה החינוך הדתי ציוני לא כמו שההלכה אומרת.
מחליפו של אלוהים
בן אדם צבוע | 19-06-2019 8:49
כל כך חשוב לך הדת שאתה נכנס להם לזוגיות? כל כל חשוב לך מהדת שאתה מוציא שם רע למגזר שלם? זה הצביעות והמוסר הכפול של כל מצקצי הלשון כדוגמתך
מסכן בעלה
אשה | 18-06-2019 0:14
בטוח שהוא לא רוצה את זה. אבל מה ייעשה לדעתך? יפרק משפחה ?
הוצאת שם רע לציבור שלם
שרית | 17-06-2019 23:44
ממש לא נכון... בבקשה לא להכליל ציבור קדוש שלם. הוצאת שם רע..
לא כל ציונית דתית מסכימה עם הדרך של אשתך
למאיר | 17-06-2019 23:05
לא מתאים לאשה דתית אמיתית בפרט עם סמרטוט על הראש להופיעה בתוכנית הזו !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! בפרט אם אתם בכלל מהציונות הדתית - לא כולם כמוכם .
5
מצאת
רפי | 17-06-2019 23:20
חיפשת פירסומת ומצאת
6
דתית
מחנכת | 18-06-2019 0:13
מנסרין את מקבלת הלכות שלשמח נשים זו מצווה יותר ממה שכתוב בתורה???
7
שירת נשים
י.ק | 18-06-2019 0:54
לכל הצדיקים שמגיבים תסתכלו רק על עצמכם אף אחד לא שליח אלוהים. איש באמונתו יחיה.
כל יהודי הוא שליח של אלוקים אחרת לא
שם טוב | 18-06-2019 2:46
אחרת לא היתה כזאת מצווה של קידוש ה ואגב הפסוק אומר צדיק באמונתו יחיה ולא איש טעות נפוצה אצל ריקים ופוחזים...
8
אלופההה תמשיכי ככה
י.מ | 18-06-2019 7:11
כל הכבוד על הדרך שהיא עושה, פורצת דרך של ממש!! ההלכה ברורה לכולם, גם לה. היא בחרה לא להקפיד על ההלכה הזו במודע. יש עוד המון מצוות איסורים והקפדות שאני בטוח שהיא כן עושה. להסתכל על חצי הכוס הריקה זו לא מעלה גדולה. להסתכל על הרע זה לא חכמה. כל מי שמגיב בשם הדת התורה והיהודות וזועק את השבר הגדול מוזמן ללכת לחיידר שלו ואחכ למקווה ולשתות קצת מים וזה יעבור לו
.
חובה למחות!! | 18-06-2019 11:24
כשאדם אומר שקרים ומכפיף את היהדות לפי רצונותיו אז חובה למחות!!! ועוד להתלהב מהזמרת הערבייה כאילו מי היא.. אמור לי מה חלומותיך ואומר לך מי אתה!
9
בת אל ששרה.
אחת שמבינה | 18-06-2019 8:11
לשמח אנשים זו מצווה לפי הרצונות והחלומות האסורים שלך. לפי הדת שירת נשים אסורה לפני גברים ושלא נדבר על הטיזינג שאת עושה לפני כולם ביו טיוב ועל הבמה. בעלך נראה דתי אמיתי וגם הילדים (בינתיים אה??).
לשון הרע חמור יותר
אסתר | 22-08-2019 10:18
איך שאת מלכלכת חושבת שיודעת מה בעלה חושב, רוצה, בוחר. זה ממש לא רוח התורה. על זה חרב בית המקדש
10
בזיון כבוד תורה
אבי | 18-06-2019 8:16
ההלכה היא הלכה אופנות עוברות וההלכה נשארת.
11
זה כמו שאני אברך על שרימפס
שמואל | 18-06-2019 16:05
תאמיני לי לא עשית בזה כלום,את לא יכולה לשמח אנשים ולהכעיס את בורא עולם במקביל,זה לא עובד. בסוף את זו שתהיי מופסדת מכל הכיוונים וחבל.
12
גם לדתיים יש חלומות
הילה | 18-06-2019 17:11
אהבתי בהחלט! מגיע לך יפהיפיה אמיתית בחוץ ופנימה את הנפש הטוב והורה קורים בעיניים שלך שאלוהים ילווה את צעדייך ותצליחי ❤️
13
תתביישי לך מרשעת שכמוך מכשילה את הרבים!! מכרת
חיים | 18-06-2019 21:48
את היהדות בשביל נזיד עדשים!!!!
מי שלא מתאים לו לראות שירת נשים לא רואה ראליט
רות | 19-06-2019 8:07
לא הבנתי מזה האמירה מכשילה את הרבים??? אתם לא חייבים לצפות בה שרה. יש עוד המון נשים אחרות ששרות בתוכנית ככה שמי שבוחר לראות ראליטי בוחר במודע לראות נשים שרות
14
שירת נשים
נתנאל | 18-06-2019 22:09
בואי תתפשטי זה ישמח אותי גם... עוד פרשנית לענייני דת. כתוב שאסור שירת נשים אז אסור שירת נשים נקודה למה להיתחכם???
הערה סקסיסטית
אסתר | 22-08-2019 10:19
כדאי להרגע
חתיכת טמבל מטומטם
אתה | 22-06-2019 11:29
תתבייש לך
15
איש באמונתו
משה | 19-06-2019 0:16
כולם צבועים... איך צפיתם ושמעתם אותה? תנו לאנשים לחיות .... איש כפי מצפונו... לא נראה לכם אל תצפו ואל תשמעו
16
ללא שיפוטיות.
מיכל | 20-06-2019 20:40
מקסימה .אל תשימי לב לאנשים השיפוטיים כאן בארץ כל אחד שופט והשוטר של השני את אישה מלאת כריזמה ולב בעלך יכול להתגאות בך כל הכבוד על הליכה עם האמת שלך ועל בחירה ללא שיפוטיות מחאה באהבת האדם
17
די לצביעות
בעז | 07-07-2019 7:32
בוקר טוב, גילוי נאות- אני לא מתווכח לשניה עם איסור שירת נשים. זו ההלכה ובעיני אין עצה ואין תבונה נגד ה'. אבל, הלו, מה זו הצביעות הזו לתקוף ככה אשה דתית שלא שומרת על ההלכה הזו? מה קרה? בציבור שלנו כולנו שומרים הלכה אחד לאחד? כשמישהי לא מכסה את הראש תוקפים אותה? כשדתיים שוחים מעורב תוקפים אותם? מי העמיד בראש הבית היהודי את בנט למרות שהוא רחוק מלהיות איש הלכה? הרבנים לא תמכו בו? ובכלל, מה אנחנו שופטים אנשים כל היום? הציבור שלנו מורכב, מה לעשות. די לחטט לאנשים בחיים ודי לתקוף כל אחד או אחת שלא מדקדקים בהלכה מסויימת. זה חשבון שלהם עם בורא עולם.
18
גם בחטא העגל אנשים שמחו אז?
רם | 19-07-2019 8:39
?
19
יש פה אנשים שצריכים להוריד את הכיפה
אביב | 16-08-2019 0:02
להלבין פני אדם חמור פי אלף משירת נשים אנשים מסכנים ופנאטים שמייצגים את הפילוג והשסע בחברה הישראלית
ייי
כל | 23-08-2019 16:04
ךלצ
נכון מאוד
רונית | 22-08-2019 10:20
שכל אחד יקח אחריות על מעשיו ומידותיו
20
הבהרה
שלום | 21-08-2019 23:00
בתאל אחות יקרה, יפה שאת מקפידה להזכיר שזהו איסור. עם זאת, חשוב להבהיר כי על פי ההלכה אין מושג של אני עושה גם מצוות אז אתחשבן כיוון שאין לפניו לא משוא פנים ולא מקח שוחד.
21
???? ...
שליו יחיה | 17-06-2020 20:47
????