"רק הקב"ה מחליט אם יש מקום לשניים": אבי בניון בראיון חזרה

"רק הקב"ה מחליט אם יש מקום לשניים": אבי בניון בראיון חזרה

שנתיים לאחר שהודיע שעולם המוזיקה כנראה לא בשבילו ועבר לעולם החינוך, האח הצעיר של עמיר בניון, אבי בניון חוזר לעשות מוזיקה • בראיון ראשון לסרוגים מספר על איך הסיבה לקאמבק, הקשר עם אחיו הגדול וגם מה הוא חושב על תכניות ריאליטי וגלגלצ

author-image
"אחי הוא מוזיקאי אדיר ואין לי מה להילחם בזה"
  (צילום: ענת לוי ויוסי בר)

במשך 15 שנים, הזמר והיוצר אבי בניון או מי שמוכר לכולם "כאח של עמיר בניון" הקדיש את כל חייו למוזיקה, הופעות והקלטות. הוא הוציא חמישה אלבומים ואז לפני כשנתיים החליט לצאת בהודעה שהוא פורש מעולם המוזיקה לזמן לא מוגדר.

"תמיד עניין אנשים ובעיקר את הכתבים שביניהם מתי אתייאש ואבין שזה לא ילך..לא התייאשתי אבל בהחלט סוף סוף הבנתי שהקב"ה כנראה מסמן לי שמקומי לא בעולם המוזיקה..". במילים הקשות האלו סיכם אבי את הפרישה הזמנית מעולם המוזיקה, אך היום הוא חוזר לעשות מוזיקה עם סינגל חדש "עולם הפוך", שמסכם בערך את כל מה שהשתנה והתגבש אצלו בפסק זמן הזה.

מהאולפן לבית הספר 

האזינו לסינגל החדש בהשמעת בכורה: 

"לקחתי את השנתיים האלו כדי להכניס את המוזיקה למקום הנכון בחיים שלי" מספר אבי לסרוגים "עד לפני שנתיים המוזיקה היתה המרכז בחיים שלי, היום אני עוסק בחינוך והמוזיקה הפכה להיות כלי שמעניק לי רוגע".

הישר מהאולפן וההופעות, עבר אבי לעולם החינוך בתפקיד מחנך בבית ספר. בעוד שהמוזיקה נדחקה לצד, אך תמיד נתנה סימנים ודרישות שלום מעת לעת, עד לרגע שהכול התפרץ.

מה גרם לך לחזור? 

"המוזיקה לא נתנה לי מנוח והתפרצה. כתבתי במהלך התקופה הזו כמה שירים ואז הגיע החופש הגדול ומצאתי פתאום זמן פנוי ללכת לאולפן.

הקלטתי כמה שירים בחופש וזה תענוג גדול עבורי שאני מצליח לשלב את שני הדברים. גם העיסוק בחינוך זה משהו שממש ממלא אותי וגם המוזיקה, בשבילי השילוב בין שניהם הוא הרכב מנצח"

מה השתנה אצלך מאז?

"המוזיקה עדין נשארה חלק משמעותי ממני, אבל הפסקתי לרדוף אחרי הצד החיצוני שלה, אני עושה את זה עכשיו מבפנים. בלי צפיות משום דבר, כשיש לי מה להגיד אני אומר".

ההודעה על הפרישה (צילום מתוך פייסבוק)

להיות "האח של"

אפשר לומר שאבי נולד אל תוך עולם המוזיקה. אביו מקסים היה בעברו נגן עוד מצליח ואחיו הגדול, המוכר לכולם כעמיר בניון מילאו את הבית במוזיקה, כך שבאופן כמעט טבעי אבי נכנס לתוך עולם המוזיקה.

הקשר המשפחתי, הרגיש לך כמו בחירה טבעית (או אולי אפילו מחייבת) במוזיקה?

"אף פעם לא חשבתי על זה, אף פעם לא הגעתי למוזיקה מצד מחייב. אני יוצר מתוך מקום פנימי, אני גם אף פעם לא דוחק את עצמי ליצור. אם זה יוצא זה יוצא אם לא אני ממש לא דוחק. כשיש לי מה להגיד אני שופך את זה.

מה שבטוח זה כיף עצום שיש לי ממי ללמוד .עד לפני שנתיים אני ניגנתי עם עמיר במשך כמו 12 שנים. כשנכנסתי לחינוך זה כבר הפסיק להתאפשר, אבל מידי פעם אני עוד נותן גיחות. כשהגיטריסט לא יכול, אני בא למלא מקום בשביל הכיף".

"היחיד שמחליט אם יש מקום לשנינו הוא הקב"ה" (צילום: ענת לוי)

איך הקשר שלך עם עמיר? 

"הקשר שלנו הוא באמת מדהים, קשר עמוק מאוד. אנחנו מתייעצים אחד עם השני כל הזמן. כשאני מסיים שיר אני שולח לו לשמוע, הוא שולח לי תמיד דברים חדשים שהוא עושה- תמיד יש קשר והתייעצות.

את הקריירה אני התחלתי איתו, את האלבום הראשון הוא הפיק לי, כמעט בכל אלבום הוא התארח באיזה שהוא אופן. אני מאחל לכל אחד אח גדול כזה".

יש לכם קול מאוד דומה, אמרו לכם שאולי אין מקום לשניים כאלו בעולם מוזיקה אחד?

"שמעתי יום יום כמה שהקולות שלנו דומים ושאין מקום לשניים כאלו. אבל נראה לי היחיד שמחליט אם יש מקום או אין מקום, זה הקב"ה. אני פועל רק לאורו"

אתה מסכים קצת עם זה שאתם דומים?

"לגבי הדמיון, מין הסתם גדלנו באותו בית, שמענו את אותם דברים. אבל אני חושב שאנחנו על אף הכול די שונים, למי שמעמיק לשמוע גם ביצירה וגם באופן ההגשה וגם בדברים שהושפענו מהם.

אבל אין מה להילחם בזה, זה מה שיש לי לתת וזה מה שאני מביא, מביא את עצמי. וחלק מהעצמי הזה הוא שאני ועמיר גדלנו באותו בית ושיש לי אח גדול שהוא מוזיקאי אדיר ומפורסם וזה חלק ממני".

היית מעדיף להיוולד במשפחה לא מוזיקלית?

"גם אם אני אגיד שכן, מה זה ייתן לי. אני מאמין שהקב"ה דאג שאני אוולד במשפחה שנולדתי בה. כנראה שיש לזה איזו סיבה וזאת השליחות שלי ולכן אני לא מתעסק עם המצב- מה היה קורה אם…"

אתם תעשו עוד מוזיקה יחד?

"אין שאלה, תמיד שעמיר מבקש או שעולה פתאום איזה רעיון, אני שם. אנחנו כל כך נהנים אחד מהשני, כך שאין שאלה. כשיש הזדמנות-אנחנו שם".

עולם הפוך

לא סתם החליט אבי לחזור לעולם המוזיקה דווקא עם הסינגל הזה. סיפור המסגרת לשיר הזה מבוסס על הסיפור המוכר מהגמרא המספר על בנו של רבי יהושע שנפטר וקם לתחייה וסיפר לאביו כי "הפוך עולם הפוך ראיתי עליונים למטה ותחתונים למעלה" (כלומר אנשים שבעולם הזה נראים לנו חשובים ומכובדים, בעולם הבא נחשבים לכלום וההפך). רבי יהושע בתגובה אמר לו "עולם ישר ראית", פה העולם הוא הפוך.

"הסיפור הזה דיבר אלי, לקחתי את זה כהקבלה לעולם שלנו שאנחנו נמצאים בו היום" מספר אבי "אני די מרגיש שאנחנו חיים בעולם הפוך, עליונים למטה תחתונים למעלה. הפרמטרים שאנחנו שופטים איתם את המציאות, הם פרמטרים זולים. ז"א הדברים החיצוניים נמצאים לפני הדברים הפנימיים ובעצם יש פה עולם שמבחינתי הוא הפוך".

"מרגיש שאנחנו לא תמיד מעריכים אנשים מהסיבות או הפרמטרים הנכונים."

איך העניין הזה בא לידי ביטוי בעולם שלך?

"כשנכנסתי לחינוך פגשתי אנשים מדהימים וגדולים ובמקביל שמעתי על אנשים מאוד מפורסמים ומצליחים וזה גורם לחשוב- רגע אני מכיר פה אנשים שהם פי מיליון יותר גדולים ועושים את העבודה בשקט. זה גורם לאיזו סתירה עם המציאות. אני מרגיש שאנחנו לא תמיד מעריכים אנשים מהסיבות או הפרמטרים הנכונים."

תכניות ראיליטי- לא בבית ספרו 

בשונה משאר הזמרים, אבי בניון לא ממהר לקרוא לילד בשמו ומעדיף לא להודיע על אלבום חדש בדרך "כשהלכתי להקליט כמה שירים, לא הלכתי עם איזו שהיא מטרה.

הרגשתי שאני צריך להוציא את השיר הזה, בגלל שזה מה שהרגיש לי שאני צריך להגיד ולהוציא החוצה. אבל כמו שאומרים 'עם האוכל מגיע התאבון', אז אולי קצת הופעות, כי זה באמת הדברים שהכי ניהנתי לעשות. הקשר הזה עם הקהל וההזדמנות להביא קצת את הסיפורים מאחורי השירים. כנראה שאמשיך גם לשם".

אתה רואה את עצמך הולך לריאליטי?

"אחרי שדיברנו על עולם הפוך, ריאליטי? הרי זה כל מה שהפוך בעולם. אם הרצון להצליח ולהתפרסם גובר על הערכים אז מה עשינו בזה? גם אני חושב שלהתחרות על יצירה או על כישרון, זה נראה לי דבר לא נכון. איך אפשר בכלל לבקר יצירה שאדם מוציא מהלב שלו?ב"ה זה אפילו לא מתחיל לעניין אותי, ונקווה שזה יישאר ככה".

"אם הרצון להצליח ולהתפרסם גובר על הערכים אז מה עשינו בזה?" (צילום מתוך רשת)

מה אתה חושב על זמרות וזמרים דתיים שהולכים לריאליטי?

"אני לא בא בטענות לאף אחד, אני לא בטוח שאני הייתי מצליח לעמוד בניסיונות שיש לזמרים אחרים. אני באמת לא יודע איך הייתי מתנהג אם הייתי במעמד כזה, לכן אני לא שופט אף אחד. מתפלל שהקב"ה ישאיר לי את הרצון להישאר ככה ושלא אתבלבל בדרך".

"יש לי יומן חלומות ולא כתוב לי שם גלגלצ"

עולם המוזיקה היהודית מאוד התפתח והתעדכן בשנים האחרונות, זמרים כמו חנן בן ארי וישי ריבו מצליחים להוציא את המוזיקה מהתבניות הקבועות ומהקהלים המוכרים וכבר גלגלצ לא נראה כבר חלום רחוק.

מה אתה חושב על השינוי שעברה המוזיקה היהודית?

"אני מאוד שמח עם ההתפתחות הזו, זה דבר מדהים. משמח אותי לראות שבמוזיקה היהודית קורים דברים חדשים ושכבר לא מתפשרים על הרמה והאיכות.

כי באמת פעם המוזיקה היהודית היתה מאוד מתפשרת מאוד ילדותית, היום ב"ה יש חברה צעירים שעושים הפקות ברמה כמו שצריך לעשות הפקות וכותבים טקסטים ולא רק מצטטים פסוקים מהמקורות.

"מעריך את ישי ריבו" (צילום: יח"צ)

שומע את המוזיקה היהודית החדשה?

"את ישי ריבו למשל עד לא מזמן לא הכרתי, אבל הבן שלי הגדול מאוד אוהב אותו והוא משמיע כל הזמן בבית. אז בזכותו אני מכיר עכשיו הרבה מהשירים.

באמת שומעים ששירים שלו עשויים עם עיבודים והפקות יפות ונשמע שיש יראת שמים אז בכלל דבר מדהים. הוא מצליח לדבר על הקשר עם הקב"ה באופן לא מאיים, שזה באמת ראוי להערכה".

מקווה להגיע לגלגלצ?

"יש לי יומן חלומות ולא כתוב לי שם גלגלצ, היו לי שירים שנכנסו לגלגלצ אני לא חושב שזה באמת מה שקובע. יש לי רצון שהמוזיקה שלי תגיע לאנשים ויעמיקו. איך זה יקרה, ואם זה יקרה רק ה' יחליט ואני לא מזלזל גם אם מעט אנשים ישמעו את השירים שלי.

ב"ה זכיתי לתגובות מאנשים שסיפרו לי שהם זכו להתקרב לדת ולהקים בתים בזכות השירים שלי וזה שווה המון עבורי. הלוואי שאצליח לשלב הכול יחד" •

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
נכון.חייבים לחיות את החיים הפנימיים שלנו
יפה יוסף | 11-11-2018 12:16
ולא בגלל תחרות שממרמרת את החיים.
2
נחמד, אבל מזכיר את אחיו עמיר
שי | 11-11-2018 14:34
בניון מספיק אחד
3
במחילה, מי האיש הזה ?
תמוי | 11-11-2018 18:59
מעולם לא שמעתי עליו עד היום. בשביל לעשות קמבאק לא אמורים להצליח קודם ?
4
דומים אבל שונים
o | 11-11-2018 21:53
המוזיקה של אבי יותר שלווה ופחות נלחמת