אז צום תשעה באב שוב הגיע, ואיתו גם הפולמוס השנתי סביב תפילת "נחם" הנאמרת בתפילות הנערכות במהלך היום. המחלוקת הן לא רק לגבי עדכון הנוסח, אלא גם על הזמן בו יש להוסיף את הברכה לתפילת שמונה עשרה.
על פי הספרדים, יש לומר תפילה זאת שלוש פעמים במהלך תשעה באב, פעם אחת בכל תפילה (ערבית, שחרית ומנחה). לעומתם, האשכנזים סוברים ואף נוהגים לומר את התפילה רק פעם אחת במהלך תשעה באב, בתפילת מנחה. הספרדים תולים את מנהגם בעובדה שמכיוון שלא נאמר מתי וכמה פעמים צריך לומר את התפילה אזי שצריך לאומרה בכל תפילות היום. האשכנזים, שכאמור אומרים אותה רק פעם אחת, במנחה, סבורים שמכיוון שתפילה זאת מתייחסת לתהליך הגאולה, יש לאומרה רק לקראת סוף היום, כמו חלק ממנהגי האבלות הבטלים באותו שלב של היום, בו לדוגמה מותר לשטוף את הבית.
עדכון הנוסח עם כיבוש ירושלים
אם כך, נראה כי הפולמוס סביב תפילת "נחם" הוא חלק בלתי נפרד ממנה, ובשנים האחרונות אנו עדים גם לשינויים אותם דורשים להחיל בתוכנה של התפילה. הטיעון הנפוץ ביותר עד כה לשינוי חלק מנוסח התפילה הוא הטיעון כי העיר ירושלים כבר אינה חרבה, כפי שמצוין בתפילה עצמה. היא בנויה, מתפתחת, משגשגת, יהודים רבים גרים בה, וישיבות, בתי כנסת וכוללים מוקמים בה לרוב. אלא שבניגוד לאלה הדורשים "לחשב לתפילה מסלול מחדש", יש את אלו הטוענים כי הכוונה בחורבן העיר, היא העובדה שבית המקדם אינו קיים וכי העיר חרבה מבחינה רוחנית.
יחד עם הטוענים כי אין לשנות את התפילה מטעמים "רוחניים" מצטרפים גם אלו שמתנגדים לשינוי מטעמי "אותנטיות". אלה מחזיקים בדעה כי אין בסמכותנו כיום להחיל שינוי בתפילה שנכתבה לפני שנים רבות על ידי אנשי הכנסת הגדולה. טענה שאגב הופרכה על ידי רבה של תל אביב הרב חיים דוד הלוי שטען שלא ייתכן שכך הדבר שכן בזמנם בית המקדש השני היה קיים, ולא ייתכן שדווקא אז כתבו תפילה על חורבן.
הפעם הראשונה בה יצאה לאור התופעה הדורשת לערוך שינויים בתפילת נחם הייתה לאחר מלחמת ששת הימים במהלכה שוחררה ירושלים. בעקבות כך היו מי שטענו כי העיר כבר אינה "חרבה ושוממה" ויש לשנות נוסח זה. ראשון להתייחס לדרישה היה כאמור הרב חיים דוד הלוי. הוא אמנם צידד בשינוי הנוסח אך לא בביטולה של התפילה לגמרי. על כן הוא הציע לשנות את הנוסח על ידי הוספת המילה "היתה" לפני המילים "חרבה ושוממה", וכך בעצם לציין מצב שהיה קיים בעבר. הצעתו של דוד הלוי לא נתקבלה וזכתה להתנגדות של הרב עובדיה יוסף, הרב דב סולובייצ'יק והרב אונטרמן.
בציונות הדתית ישנם רבנים נוספים המבקשים לשנות את נוסח התפילה, ובאופן נרחב יותר בהם הרב רא"ם הכהן, רב היישוב וראש ישיבת עתניאל שסבור כי מי שאומר את התפילה כפי שהיא דובר שקר כיוון שירושלים היום לא חרבה ולא שוממה. הרב רא"ם מצטרף לנוסח ברכה שחיבר הרב אבי גיסר, רב הישוב עפרה ונוסח זה נאמר גם בישיבת עתניאל:
נַחֵם יי אֱ-לֹהֵׁינוּ אֶת אֲבֵלֵי צִיּוׂן וְאֶת אֲבֵלֵי יְרוּשָׁלָיִם, אֶת הָעִיר הָאֲבֵלָה וְאֶת הַמִּקְדָּשׁ הָאֲבֵל הֶחֳרֵב הַבָּזוּי וְהַשּׁוׂמֵם. הָאֲבֵל מִבְּלִי בָּנָיו וְהֶחֳרֵב מִמְּעוֹנוֹ וְהַבָּזוּי מִכְּבוֹדוֹ וְהַשּׁוֹמֵם מֵאֵין פּוׂקֵד. וַיְבַלְּעוּהוּ לִגְיוׂנוֹת וַיִּירָשׁוּהוּ זָרִים וַיָּטִילוּ אֶת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לֶחָרֶב וַיַּהַרְגוּ בְזָדוֹן חֲסִידֵי עֶלְיוֹן. עַל כֵּן צִיּוֹן בְּמַר תִּבְכֶּה וִירוּשָׁלַיִם תִּתֵּן קוֹלָהּ.לִבִּי לִבִּי עַל חַלְלֵיהֶם, מֵעַי מֵעַי עַל הֲרוּגֵיהֶם.
וּלְיִשְׂרָאֵל עַמְּךָ נְתַתָּהּ נַחֲלָה וּלְזֶרַע יְשׁוּרוּן יְרֻשָּׁה הוֹרַשְׁתָּהּ. כִּי אַתָּה יי בָּאֵשׁ הִצַּתָּהּ וּבָאֵשׁ אַתָּה עָתִיד לִבְנוֹתָהּ. כָּאָמוּר: "וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ נְאֻם ה' חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ". בָּרוּךְ אַתָּה יי מְנַחֵם צִיּוֹן וּבוֹנֵה יְרוּשָלָיִם.
הרב חיים נבון, רב קהילת 'השמשוני' במודיעין התייחס גם הוא לצורך לשינוי לעומת הצורך בשמירת הקיים וכתב: "נסיבות החיים היהודיים עברו שינוי דרמטי במאה השנים האחרונות. יש המחמירים ומסרבים לתת ביטוי בתפילתנו להתפתחויות הללו; לדעתי, דווקא סירוב זה הוא שינוי ממסורת אבותינו. אכן, בכל מקום שאין סיבה נחוצה ביותר לשינוי – עלינו תמיד להעדיף את הקיים מימים ימימה. כשלעצמי, אני סולד אפילו משינוי מנגינות התפילה, ומחבב חזנים המשמרים את המנגינות המסורתיות. אך עלינו להיזהר שלא להפוך את התפילה למוזיאון; ועלינו להקפיד שתמשיך לבטא את רחשי לבנו האמיתיים, בשפכנו שיח לפני בוחן לבות"..
כך או כך, בין אם נאמר את הנוסח הישן ובין את התיקונים המוצעים לנו נותר רק לקוות שבשנה הבאה לא יתעורר דיון סביב תפילת נחם, כי פשוט לא נצטרך אותה.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
1 דיונים
נחם
מי שלא רוצה 'לשקר,' שלא יתפלל. אבל לערב בנוסח הנביאים והקדמונים את מילותיו של הרב גיסר או מי שלא יהיה? הצחקתם אותי. אחרי זה מתפלאים שהחרדים...
מי שלא רוצה 'לשקר,' שלא יתפלל. אבל לערב בנוסח הנביאים והקדמונים את מילותיו של הרב גיסר או מי שלא יהיה? הצחקתם אותי. אחרי זה מתפלאים שהחרדים לא אומרים 'תפילה לשלום המדינה'....
המשך 01:43 06.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
כבר נכתב מאמר מקיף על ידי הרב שלמה אבינר והביא מקורות של רבנים גדולים יותר מר' ראם הכהן שמרשה לעצמו לעמוד במקום גדולים לצערנו. וכל אחד יבחר את דרכו, על...
כבר נכתב מאמר מקיף על ידי הרב שלמה אבינר והביא מקורות של רבנים גדולים יותר מר' ראם הכהן שמרשה לעצמו לעמוד במקום גדולים לצערנו. וכל אחד יבחר את דרכו, על מי לסמוך.... http://www.srugim.co.il/85743-%D7%91%D7%90-%D7%9C%D7%91%D7%A7%D7%A8-%D7%91%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%AA%D7%A0%D7%95-%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99-%D7%A9%D7%90%D7%AA%D7%94-%D7%9E%D7%A9%D7%A0%D7%94-%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%97-%D7%A0 וככלל, אם היינו רצים אל ברוך שאמר שהוא תוקן בפיתקא משמיא ואל עלינו לשבח כמו שרצים לברכות ותקנות חדשות- היה מבצנו מצוין
המשך 01:33 06.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנחם
מאין העוז והסמכות לר' גיסר ולר' רא"ם לקום ולשנות נוסח זה תפקידם של גדולי ישראל. הרב חיים ד. הלוי זצ"ל הציע לשנות מילה אחת כיון שאף הוא לא העיז לשנות ובפרט...
מאין העוז והסמכות לר' גיסר ולר' רא"ם לקום ולשנות נוסח זה תפקידם של גדולי ישראל. הרב חיים ד. הלוי זצ"ל הציע לשנות מילה אחת כיון שאף הוא לא העיז לשנות ובפרט לבנות נוסח שלם שונה. וגם זה בגדר אולי. איזו חכם המכיר את מקומו
המשך 20:42 05.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
הרפורמים................
18:15 07.09.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ובזאת אני מוחה בתוקף על דבריו של מגיב מס' 1, למרות שלכאורה אנחנו אומרים אותו דבר
17:55 05.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צחי
מעמיד את המצעים באור נוגה של מחפשי רפורמה
12:50 05.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אולי לא חרבה אך בהחלט לא בנויה
12:03 05.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבירם
הר הבית אכן חרב. שועלים מהלכים בו. אך ירושלים רחוקה מלהיות חרבה. קראו מעט היסטוריה וראו מה זו עיר חרבה. אל לנו להיות כפויי טובה.
23:30 04.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל מוריס
כתבה מצויינת על נושא חשוב. תודה. צריך לא לחכות לרבנים. כמו שלא חיכו לרבנים לצבוע את הציציות בתכלת. ולא חיכו חרבנים כאשר התחילו האשכנזים את מנהג איסור קטניות במאה ה-13.
10:20 05.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם אימנו
רק דבר אחד לא הבנתי, מתי יגידו לנו איפה האפיקומן?
11:04 03.02.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צבי
צריך להתחיל לקחת החלטות בהתאם לדור ולא להישאר מאחורי העבר סוף כל סוף המצב משתנה וצריך להכיר במציעות המשתנה
12:09 06.08.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר