שו"ת סמס מבצע 'צוק איתן': מה אני יכול לעשות כדי שצה"ל ינצח?

שו"ת סמס מבצע 'צוק איתן': מה אני יכול לעשות כדי שצה"ל ינצח?

author-image
שו"ת סמס בנושא הרקטות ומבצע 'צוק איתן'
  איך אני יכול לעזור לצה"ל (פלאש90)

שמירת האחדות

ש: מה אני יכול לעשות כדי לתרום לשמירת האחדות המדהימה שהייתה בזמן החטופים?

ת: לדבר עם כולם שהמשותף יותר גדול מהמפריד. אגב, יש אחדות הרבה יותר מדהימה לאין ערוך: בצה"ל!

עזרה לצה"ל

ש: אלו פעולות רוחניות לעשות כדי שצה"ל ינצח ויירגע המצב?

ת: תשובה, תפילה וצדקה.

אזעקה באמצע תפילת שמונה עשרה

ש: אם אני שומע אזעקה באמצע שמונה עשרה, מה לעשות?

ת: לרוץ למקלט. א. פיקוח נפש. ב. הליכה או ריצה בלי דיבור אינו נחשב הפסק, ומותר לצורף, כגון שלא זוכר יעלה ויבוא בעל פה והולך לקחת סידור (מ"ב קד סק"ב. פסקי תשובות שם. נס להתנוסס בסוף שו"ת הגר"י זילברשטיין במלחמת המפרץ סי' לט – מ"צ).

חורבן גוש קטיף

ש: האם צריך לסלוח לאריק שרון על פינוי גוש קטיף או לדון אותו כדין?

ת: לדון אותו כדין, אבל דין אמת על פי כל מעשיו בחיים.

למה הקב"ה לא משמיד את החמאס?

ש: האם החאמס הוא שליח ד' על מנת לכפר על חטאינו? ואם לא, אז למה הוא קיים בעולם וד' לא נפטר ממנו על מנת להקל על עם ישראל?

ת: מאותה סיבה שיש רשעים ורוצחים בעולם כבר אלפי שנים מאז קין (ועיין ספרו של הרב וגבר ישראל על בעית הרע בעולם ועל צדיק ורע לו – מ"צ).

לא יפלו טילים בעיר…

ש: רב אחד אמר בעיר מסויימת לא יפלו טילים. אפשר לסמוך עליו ולא להיכנס שם למרחב מוגן?

ת: הדין הוא שיש להישמע להוראות פיקוד העורף. אך שאל אותו רב ישירות (וראיתי שאמר לרדת למקלט כדי להצטער עם שאר עם ישראל. עי' רש"י שמות יז יב – מ"צ).

נסיעה לדרום וצוק איתן

ש: אם אני נוסע לדרום, אני עובר על ונשמרתם?

ת: אם זה נגד הוראות פיקוד העורף.

צוק איתן ותורה לא לשמה

ש: אם אני לומד תורה כדי להגן עלי מטילים זה נקרא משתמש תורה ואשתמש בתגא חלף?

ת: לא. זה נקרא לא לשמה (עיין נפש החיים שער ד. שו"ת יחוה דעת ג עג – מ"צ).

ירי טילים

ש: האם היוצא מן הבית בזמן ירי טילים עובר על ונשמרתם?

ת: חובה לנהוג בכל על פי הוראות כוחות הבטחון ולא להתחכם.

להתפלל או להמשיך בשגרה?

האם בשעות אלו יש לפחד, לקרוא תהילים ולהתפלל, מדין לזעוק ולהריע על כל צרה, או לא להתרגש אלא להמשיך בשגרה, להגיד שזה כלום, כדי להראות שאנחנו לא נכנעים לטרור והם לא מצליחים להפחיד?

ת: להמשיך בעוז ובגבורה, במצבנו של מלחמה מאז קום המדינה, אך גם גיבור מתפלל לד', כמו יעקב אבינו: דורון, תפילה ומלחמה (רש"י בראשית לב ט – מ"צ).

עזרה לצה"ל

ש: מה אני יכול לעשות כדי שצה"ל ינצח?

ת: תשובה, תפילה וצדקה. אך בטוח שצה"ל ינצח, אלא כדי שיהיה יותר מהר ועם פחות מחיר.

ערבים

ש: האם כל ערבי הוא בחזקת הבא להורגך השכם להורגו?

ת: חלילה וחלילה.

שינה במקלט

ש: מותר לי לישון במקלט עם בעלי וגברים זרים?

ת: כן. בפינה.

צוק איתן – הוספות בתפילה

ש: האם להוסיף דברים בתפילה לאור המצב?

ת: אין צורך. זה מצב רגיל של מלחמה עם אויבינו מאז קום המדינה.

כוחי ועוצם ידי

ש: האם "ואמרת כוחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה" – זה ציווי?

ת: כן לפי הר"ן, דרשות יא, אבל מתוך זכרון שד' נותן לך כח לעשות חייל.

מות למחבלים

ש: מותר לומר: מות לערבים?

ת: לא. אלא מות למחבלים או מות לרוצחים.

מבצע צוק איתן ונסיעה לדרום

ש: אני גר בצפון, האם לנסוע לבר מצוה בכותל, כאשר עתה נופלים טילים בירושלים ובדרום?

ת: סיכון אפסי. לנסוע אלא אם כן יש הוראה נגדית של פיקוד העורף (עיין פתחי תשובה יו"ד קנז – מ"צ).

שלל מלחמה

ש: מותר לי בפעילות צה"ל לקחת משלל האובים?

ת: לא. רק צה"ל מותר על פי שיקול דעתו ולא חייל פרטי. ועיין מגילת אסתר ובביזה לא שלחו את ידם. ואברהם אבינו לא לקח. וכן במלחמת עמלק (עיין ס' על דגלו עמ' סט, שמעיקר הדין מותר לצה"ל לקחת שלל, אבל יש לשקול היטב בגלל הסכמים בינלאומיים. והגר"ש גורן מסביר שבמלחמה הראשונה ביריחו לא נלקח שלל, שלא יאמרו: מפני תאוות הממון עשו מלחמה. בטאון מחניים לפורים – רשם מ"צ).

שאלות שונות

אהבת עצמו

ש: האם לאהוב את עצמו זה דבר שלילי? כך נראה מספרי מוסר.

ש: אהבת עצמו היא דבר חיובי. פלא יועץ ערך אהבת עצמו. ספרי מוסר גינו אהבה עצמו מופרזת.

צניעות

ש: יש בעבודה עובדת חילונית. האם כדאי לי לנהל איתה שיחות כדי להחזיר אותה בתשובה?

ת: ודאי לא. אין עושים מצוה על ידי עבידה. יש לדבר רק על נושאי עבודה קצר ולענין (קצשו"ע קנב ח-ט-י – רשם מ"צ).

נעלי עקב

ש: האם מותרות נעלים עם עקבים?

ת: אם הם רחבים ונמוכים ולא משפיעים על צורת ההליכה. יען כי גבהו בנות ציון. ישעיה ג טז. שבת סב ב.

יציאה לחו"ל

ש: האם מותר לי לצאת לחו"ל כקצין ללמידה שם בצבא?

ת: ודאי. זו יציאה לצורך מצוה גדולה (תוס' עבודה זרה יג א – רשם מ"צ).

אבל ומוסיקה

ש: האם בתור אבל מותר לי להיכנס למקום בו יש מוסיקה?

ת: כן. הנאה שבאה לו לאדם בעל כרחו. אך לא להקשיב בכוונה (פסחים כה ב – רשם מ"צ).

תפילה במסגד

ש: מותר להיכנס למסגד?

ת: אם חדל להיות מסגד (עיין רמ"א או"ח צד ט. תרומות הדשן ו – רשם מ"צ).

נשיאת כפיים בלי טלית

ש: כהן שלא יכול להשיג טלית, רשאי לישא כפים כך?

ת: כן. אין זה אלא מנהג כדי שהציבור לא יסתכל ויסיח דעתו. רמ"א או"ח קכח כג. ולא עילה לביטול המצוה.

ברית מילה אחרי הצהרים

ש: האם לדחות ברית מילה אחרי הצהרים שתהיה ברוב עם?

ת: לעשות הכי מוקדם ביום משום דין זריזים שעדיף. אבל כן לאחר כדי לאפשר לקרובי משפחה להגיע. ערוה"ש יו"ד רסב ח (ומה שאברהם אבינו מל עצמו באמצע היום היה מקרה מיוחד. עיין תורה תמימה בראשית יז כו אות נג – רשם מ"צ).

הגומל על טביעה

ש: מי שהיה שוחה בים כשלא היה אף אחד והתחיל לטבוע והגיע מישהו והצילו, יברך הגומל?

ת: כן. וגם יעשה תשובה גדולה על העבירה הגדולה לשחות בחוף בלי מציל (מ"ב ריח ל – רשם מ"צ).

הודאה על הצלה

ש: על בני עבר רכב ולא קרה לו כלום, האם לעשות סעודת הודיה כדי להודות לד'?

ת: צדקה. מ"ב ריח ס"ק לב.

שהחיינו על פרי אדמה

ש: האם לברך שהחיינו על מלון שהוא פרי אדמה?

ת: כן. על כל פרי שמתחדש בשנה. גם מלפפונים. מ"ב רכה יח.

ברכת הודאה בישיבה

ש: המברך על רעם או ברק צריך לעמוד?

ת: לא חייב אך עדיף. עיין פרמ"ג רלב מ"ז ג.

ברכת המפיל

ש: אם ברכתי המפיל והולך לשירותים, לברך אשר יצר או זה הפסק?

ת: לברך, ביסוד זו ברכה על טבעו של עולם מעין ברכת השבח. עיין ביה"ל רלט ד"ה סמוך.

ערבים

ש: אם ערבי אומר לי דבר מעליב, מה לעשות?

ת: להתעלם.

שם ד'

ש: שמעתי אנשים אומרים שם אדנות עם חיריק תחת הד'. מה המקור?

ת: טעות (עלינו לשבח – שמות תרג בשם הגאון מקוז'קלוב – רשם מ"צ).

כבוד אב

ש: מי שאביו בגד באמו חייב לכבדו?

ת: לפי השו"ע יש לכבד רשע. לפי הרמ"א לא. שו"ע יו"ד רמ יח.

כביש בשבת

ש: בשבת ללכת באמצע הכביש?

ת: כן. אם אין רכבים כלל. מסוכן.

מנין בבית אבל

ש: אם קשה להשיג מנין בבית אבל האם להטריח עשרה אנשים לבוא או לילך לבית הכנסת?

ת: לילך לבית הכנסת ולא להסיח דעתו בדרך (עיין עלינו לשבח – שמות תרט-תרי).

תהו ובוהו

ש: מה היה לפני התוהו והבוהו?

ת: לא כלום.

ביקורת על הספר

ש: האם מותר לי לומר שלא נהנתי מספר או שזה לשון הרע?

ת: ודאי מותר לך לומר שהספר הזה לא מתאים לך. גם מותר לומר ביקורת על הספר, אך לא על המחבר.

==

ראה www.havabooks.co.il ובו קרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב. וכן [הרב] אבינרפדיה לשיעורי הרב: https://shlomo-aviner.net/index.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו