על מה צריך לחשוב בזמן הצפירה? - סרוגים

על מה צריך לחשוב בזמן הצפירה?

אם הזיכרון הוא רק ניסיון נואש לשחזר את העבר, אז הדרך לשחזר אותה היא דרך המימד הפרטי. אלא שאז הופך יום הזיכרון ליום של עצב לשם עצב. ליהדות יש דרך אחרת לזכור אנשים

author-image
על מה צריך לחשוב בזמן הצפירה?
  לחשוב על דוד המלך. חיילים בצפירה (פלאש90)

בתרבות המערבית, המכירה רק בכאן ובעכשיו, 'זיכרון' הוא ניסיון נואש לשחזר את העבר, רצון 'להקפיא' את הרגע אליו אנו מתגעגעים ולהתרפק עליו. זו מן הסתם הסיבה שימי הזיכרון תופסים משנה לשנה כיוון יותר חווייתי.

אם הנחת המוצא היא שהקשר המקסימאלי שיש לנו כעת עם הנפטר הוא זיכרון רחוק, הרי ככל שנמחיש יותר את הזיכרון באמצעות תמונה או אנדרטה; ככל שנפיק יותר סרטים עם מוסיקה מרגשת – כך נוכל לזכור יותר טוב.

יתרה מזאת, אם המטרה היא ל'שחזר' את הדמות, הרי ככל שהדיבור באזכרה ישא אופי יותר פרטי: מה הוא אהב ללבוש, איזה שחקן כדורסל נפלא הוא היה וכו' – כן ייטב. כאשר זו הנחת המוצא, דיבורים על המטרה עבורה נפל החייל, העקרונות הכלליים, האידיאליים – כל אלה נתפסים כחיוורים ומופשטים מידי עבור בלוטות הרגש.

ואז, כאשר סיבת המוות מתערפלת, הופך יום הזיכרון ליום של עצב לשם עצב, משהו בסגנון של 'הנצח הוא רק אפר ואבק'. כאב ללא מטרה. יום של דיכאון.

ביהדות, המדברת על חיי-נצח, ישנה תפיסה אחרת של זיכרון. זיכרון מלשון ז.כ.ר – הצד האקטיבי במציאות. הרצון לפעול ולחיות מחדש את הדמות. הזיכרון החווייתי והפרטי הוא שער למשהו גדול הרבה יותר: ליכולת שלנו למלא את החלל שהותיר המת בחיים חדשים.

אין אנדרטה יש נשמה

ביהדות, בניגוד לתרבות האלילית או היוונית, אין פסלים ואין אנדרטאות אלא יש נשמה. כאשר אנו מתחברים לחיים שהותירה אותה נשמה בעולם – אנו זוכרים אותה באמת.

כאשר אנו לומדים את תורתו של רש"י – רש"י חי בינינו מחדש, שפתותיו מדובבות בקבר; כאשר אנו מצטרפים למפעלים החיוביים שהאדם זרע בעולם – מתרחשת 'תחיית מתים' קטנה, כדברי חז"ל: 'מה זרעו בחיים אף הוא בחיים'.

כאשר אנו בוחרים להיות אנשים טובים יותר לאור דמותם של הסבתא או הסבא ז"ל – נשמתם מלווה אותנו בכל רגע ורגע; כאשר אנו מתחברים לאידיאל עבורו נפל הלוחם אנו מתחברים להנצחה האמיתית, אנו מתחברים לנצח.

לחשוב על דוד המלך

על מה חושבים בזמן הצפירה? – על החיים הצעירים שנגדעו? על העיניים שלא יזכו לראות יותר את הפריחה באביב? מן הסתם כן. אבל אני מנסה באופן אישי להרהר למשל גם בפסקה ב' באורות המלחמה של הרב קוק; פסקה המדברת על הגעגוע לדוד המלך.

הגעגוע למדרגה המופלאה שרק מתוך הקשר אל האידיאל הגדול של עם ישראל ניתן להגיע אליה, המדרגה של 'עדינו העצני' – של לוחם נחוש מצד אחד; ואדם טהור, קדוש ועדין, מצד שני. מדרגה שבימינו אנו זוכים לראות אותה מתלבשת בדמויות בשר ודם.

ברגעי הצפירה, כאשר אני מגיע למילים 'ואותן הנשמות החזקות חוזרות לחיות בנו כימי עולם' – אז אני נזכר גם בדמויות פרטיות, ב'דוידים' של ימינו, באותה רשימה כואבת של שמות הגדלה משנה לשנה: שמות כמו דרור ויינברג, רועי קליין, יוני נתנאל, דגן ורטמן; ואודי פוגל ומשפחתו הי"ד. נזכר בשביל מה הם נלחמו. נזכר ובוכה, נזכר ומתעודד.

הנצח הוא לא רק אפר ואבק, הנצח הוא ירושלים. אסור לשכוח זאת בזמן הצפירה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
ישר כח
| 04-05-2014 19:59
נתן משמעות חדשה לצפירה תודה רבה
2
ומה אם משניות? וקדיש? שכחנו את היהדות?
יהודי פשוט | 04-05-2014 21:04
3
על מה אני חושב בצפירה ?
חיים | 05-05-2014 2:43
על כך, שהמדינה בצביעותה מקדישה עמידה נבובה לזכר החיילים והאזרחים שנהרגו על ידי המרצחים הערביים. אבל מצד שני, משחררת את כל רוצחי הקרבנות הללו, ויורקת לפרצופם של המשפחות השכולות. לכן, אני נמצא בביתי ואינני עומד, ולא משתתף בחגיגת הצביעות של הצפירה.
4
ומה אם משניות? וקדיש? שכחנו את היהדות? -> כבר מזמן ?
זה יהודי ? יהודי - מה זה ? | 06-05-2014 0:11
יהודי - מה זה ?
5
לשם מה ובאיזה זכות חיים בארץ ישראל דווקא ? לא מבין ?
מה ומי ולשם מה יהודי ? | 06-05-2014 0:19
מה זה יהודי, מה ולמה יהודי דווקא ? לא מבין ! אולי יש למי-שהוא הסבר כל שהוא ?!
6
מחשבה טובה
| 06-05-2014 1:14
זה המועמד שלכם לראשות העיר אלעד? (ובני ברק) ובית שמש וכו' ואח"כ תספרו לנו שאתם דואגים ל"שמירת פך השמן הטהור" ולהנחלת ההשקפה הבהירה ודעת התורה"- פוליטיקאים, שפלים, נבזים, עמלקים, כופרים, גוים, שאפילו השקפה יהודית עם ארצית בעל בתית מינימלית אין בקדקדכם. עוכרי ישראל שכמותכם. אתם חולי נפש, צריך לאשפז אתכם במחלקה סגורה מיד. לכו תרקדו ותתאחדו עם מנדיכם ושונאיכם העמלקים והערב-רב, אלו הציונים האחים שלכם. תגידו לי, באיזה תורה כתוב שצריך לעשות כל מה שעשו שם, האים זה כתוב בתורת ישראל או אולי בתורת ישמעאל? הנאצים הרגו את הגופות ואתם את הנשמות. אתם "ציונים של הרצל" ביחד אם העמידה ושירת התקווה של הציונים הארורים. רק אל תשכחו שבבוא היום פורענותם תהא פורענותכם כהבטחת חז"ל "ואל תתייאש מן הפורענות". הזאת העיר התייירה והחםידות? כן: = התיירה והחסידות של הסטן ימ"ש אנחנו החרדים היחידים שזוכים לקיים "והבדילנו מן הטועים" התורה שלנו רק "אמת" בלי שום כפירה וציונות!