גיבור, בונה ומחריב: אריאל שרון הלך לעולמו - סרוגים

גיבור, בונה ומחריב: אריאל שרון הלך לעולמו

ראש הממשלה לשעבר האלוף במיל' אריאל שרון הלך היום לעולמו אחרי שמונה שנים של תרדמת. את זכויותיו בבניית הארץ איבד בהחרבת עשרות ישובים

גיבור, בונה ומחריב: אריאל שרון הלך לעולמו
  בנה והרס. שרון 1928-2014 (פלאש90)

ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון הלך היום (שבת) לעולמו לאחר שמונה שנים של תרדמת.

הוא יזכר כמי כאחד המצביאים החשובים של מדינת ישראל, ואחראי על המפנה בתפיסת הלוחמה של צה"ל מהגנה להתקפה וכגיבור של מלחמת יום הכיפורים. בשמאל הישראלי לא יסלחו לו על מלחמת לבנון, בימין לא יסלחו לו על הרס הישובים בסיני, ואת החרבת גוש קטיף וצפון השומרון.

 שרון נולד בכפר מל"ל בשנת 28' להורים יוצאי רוסיה. עם תום לימודיו התיכוניים התגייס להגנה ושרת כנוטר במשטרת הישובים העבריים. במלחמת העצמאות שימש כמפקד מחלקה בחטיבת אלכסנדרוני ונפצע קשה בקרב על לטרון וכמעט ננטש בשדה הקרב. אחת המסקנות העיקריות שלו מהקרב הייתה המוטו שהנחיל לצה"ל כי לא משאירים חייל פצוע מאחור.

המצביא

לאחר מלחמת העצמאות שימש כמפקד פלוגה וכקצין מודיעין ויצא ללימודים באוניברסיטה העברית. את לימודיו לא השלים, משום שנקרא ב-1952 על ידי הרמטכ"ל דאז משה דיין להקים יחידת קומנדו שתפעל בשטח האויב, שם היחידה היה 101. שרון הקים את היחידה מקומץ לוחמים אותם וייעודה היה פעולות חבלה ותקיפה מעבר לגבול תוך דבקות במטרה ואחוות לוחמים. היחידה ביצעה פעולות נועזות ופשיטות נסתרות, והנחילה את יסודות הלחימה הזעירה לכלל יחידות החי"ר של צה"ל ובראשן הצנחנים.

במבצע קדש כבר שימש שרון כמפקד חטיבת הצנחנים אליה מוזגה יחידה 101 ועמד בראש הכוח שצנח בסיני וכבש את מיצרי המיתלה. בעקבות קרב זה עוכב קידומו של שרון בשל חיכוכים עם מפקדיו בצבא שטענו כי הוא אינו נשמע לפקודות ופועל עצמאית. עם זאת בעידודו של ראש הממשלה בן גוריון קודם שרון למפקד חטיבת שריון בשנת 62' ולמפקד אוגדת מילואים בשנת 67'.

במלחת ששת הימים פיקד על אוגדת שריון שלחמה באזור ניצנה ואבו עגילה וזכה להצלחה כבירה בהשמדת הצבא המצרי שהיה עדיף מספרית ומבוצר. ב-69' מונה למפקד פיקוד הדרום ובמלחמת ההתשה התנגד לתפיסת ההגנה של הרמטכ"ל בר לב. תחת פיקודו מוגר הטרור בעזה בתחילת שנות השבעים, כשהוא מפעיל שיטות גרילה נגד המחבלים, מה שהביא שקט לרצועת עזה לכ-15 שנה.

לפני מלחמת יום כיפורים פרש שרון מצה"ל כדי להקים את הליכוד, אך עם פרוץ המלחמה שב כמפקד אוגדת 143. בתחילת המלחמה היה חלק ממלחמת הגנרלים וחוסר התיאום בינו ובין אלוף הפיקוד גורודיש והאלוף אברהם אדן. אחרי שהפיקוד נמסר לידי בר-לב קיבל שרון את חופש הפעולה ואת האישור לצלוח את התעלה בתפר שבין שתי הארמיות המצריות, במהלך שהביא לסיום המלחמה ביתרון לישראל.

הפוליטקאי

עם תום המלחמה, הצטרף שרון למפלגה הליברלית והקים איתה את גח"ל שלאחר מכן הפך לליכוד. שנה לאחר היבחרו לכנסת התפטר כדי שיוכל לשמש כמפקד אוגדת מילואים ומונה ליועצו של ראש הממשלה דאז יצחק רבין.

לאחר בבחירות 77' התמודד לכנסת מטעם 'שלומציון' שהתמזגה עם הליכוד ומונה לשר החקלאות. בתפקידו זה פעל להקמת התנחלויות ביהודה ושומרון, בסיני ומצפים בגליל. לאחר בחירות 81' מונה שרון לשר הבטחון בממשלת בגין השנייה, וזאת כדי שיוכל להוביל את הריסת הישובים בסיני ללא שפיכות דמים.

בשנת 82' יזם שרון את מבצע שלום הגליל, שהתגלגל לכדי מלחמת לבנון, בו כבש צה"ל בכוחות גדולים את דרום ומרכז לבנון עד פאתי ביירות וגירש משם את כוחות אש"ף בראשון יאסר ערפאת. התבוססות צה"ל בלבנון וההרוגים שספגה ישראל מצד כוחות שיעים כדוגמת החיזבאללה הביאו לירידה בתמיכה בלחימה בלבנון. לשיא הגיעו הדברים בפעולת נקם שביצעו לוחמי הפלנגות הנוצרים במחנות הפליטים הפלסטינים סברה ושתילה. ועדת חקירה שהוקמה הטילה את האחריות לטבח על אריאל שרון והמליצה על סיום כהונתו. שרון נשאר בממשלה כשר בלי תיק.

בממשלת שמיר הראשונה כיהן שרון כשר המסחר והתעשייה ולאחר 'התרגיל המסריח' של פרס ודרעי כיהן כשר הבינוי והשיכון. בתוך שנתיים נבנו 144 אלף דירות שיועדו בעיקר לעולים מברה"מ.

שרון במרכז הליכוד במה שכונה 'ליל המיקרופונים'

בתקופת ממשלת רבין והסכמי אוסלו היה מהמתנגדים הבולטים להסכמים וקרא לסירוב פקודה על פינוי ישובים. עם המהפך של בנימין נתניהו מונה לשר התשתיות הלאומיות ומאוחר יותר לשר החוץ שם היה שותף בגיבוש הסכמי וואי.

אחרי פרישתו של נתניהו ב-99' נבחר ליו"ר הליכוד ועלייתו להר הבית מסמנת את תחילתה של האינתיפאדה השנייה. בעקבות ההחמרה במצב הבטחוני התפטר אהוד ברק ושרון ניצח אותו בבחירות לראשות הממשלה והקים ממשלת אחדות לאומית עם מפלגת העבודה.

בכהונתו הגיעו פיגועי ההתאבדות לשיא בו נרצחו 120 ישראלים בחודש אחד, והביאו למצב 'חומת מגן' בו חזרה השליטה הבטחונית ביהודה ושומרון לידי צה"ל. בהמשך קידם את 'גדר ההפרדה' בקו הירוק, ומדיניותו הצליחה לצמצם את מספר הפיגועים.

בבחירות 2003 ניצח את עמרם מצנע, כשהוא מבטיח כי 'דין נצרים כדין תל אביב'. תוך כדי מסע הבחירות החלו שמועות על חקירות נגדו בשורה של מעשי שחיתות, אך את הרדיפה קידם לטובתו והכפיל את כוחו של הליכוד מ-19 מנדטים ל-38.

ממשלת שרון השנייה כללה את הליכוד, המפד"ל ושינוי, ללא החרדים. את נתניהו מינה לשר אוצר כדי שיקדם מדיניות המקצצת בקצבאות השונות. באותה שנה הודיע על ביצוע תכנית חד צדדית להתנתקות מצפון השומרון ומגוש קטיף. את התכנית הביא למשאל בקרב מתפקדי הליכוד, ולמרות שהפסיד המשיך בביצוע התכנית. מתנגדיו טענו כי העקירה נועדה להסיר מעליו את עננת החקירות ו'לאתרג' אותו כפי שטבע יותר מאוחר העיתונאי אמנון אברמוביץ'.

בקיץ 2005 ביצע שרון את תכנית ההתנקות, גירש את אלפי התושבים בעזה וצפון השומרון והרס את בתיהם. חודשים ספורים לאחר מכן פרש מהליכוד והקים את מפלגת 'קדימה', אולם שבועות ספורים לאחר מכן לקה באירוע מוחי ראשון, בעקבותיו נטל תרופות מדללי דם שגרמו לו לאירוע מוחי שני וחמור בגינו נכנס לתרדמת, שממנה לא התעורר.

בימים האחרונים חלה החרמה במצבו וכליותיו הפסיקו לתפקד ובהמשך התגלה זיהום בדמו שגרם לקריסת מערכות כללית. בגיל 86 הוא הלך לעולמו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
בנה יותר מאשר החריב וודאי יותר מהדברנים
יהודי | 11-01-2014 18:32
2
הוא גירש אלפי אנשים מבתיהם!!!!!!!!!!!
מגורש | 11-01-2014 20:21
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3
אני מבין שעורך סרוגים הוא גם הרו"ח של אלוקים
ישי | 11-01-2014 22:36
כמה זה ניצחון מכריע ביו"כ -התנתקות+ששת הימים-סיני? חצופים.
4
לא נשכח לו את הגירוש!
איתיאלי בר משה | 11-01-2014 22:47
אריק שרון היה גיבור וזכויות רבות לו בבניין הארץ ובהגנה עליה, ויחד עם זאת חייבים לזכור שהיה גם רמאי ומושחת גדול שהחריב את גוש קטיף והגלה את אלפי יושביו, וזאת בניגוד למנדט שקיבל מבוחריו וממה שהבטיח לעם קודם הבחירות.
5
לא נשכח. לא לו ולא לחברו זמביש שעזר לו להרוס
חיים | 13-01-2014 13:13
http://www.youtube.com/watch?v=q3lEnWaBBE8
6
יש להסיק מסקנה:לא לחזור על טעויות!
אהובה קליין | 13-01-2014 23:30
הדבר החשוב ביותר הוא: על המנהיגים לשמור על ארץ ישראל-כי אין לנו ארץ אחרת. טוב יעשו -אם התנ"ך ישמש אור לרגליהם.