שאלה

שתי שאלות לי תאולוגיות עבור הרב, באותו נושא פחות או יותר. האחת היא, האם זה יהיה טעות לומר שאריאל שרון נתלה בין שמים לארץ שמונה שנים, ועכשיו הולך לאן שהוא הולך, בגלל מה שהוא עשה זמן קצר לפני כן בהתנתקות?

ושאלה דומה, הפעם בלי הצעה, למה השם עושה בעיות לעם ישראל בבעלות על הארץ, איזה עבירות כבר עושים היום שמצדיקים את זה שהם לא נרגעים ורוצים שוב לפנות יהודים ולתת לערבים מדינה?

תשובה

אשיב על אחרון ראשון, בשל חשיבות הדברים.

לצערנו עדיין לא הגענו להשראת הנבואה עלינו, ולפיכך לא זכינו לדעת את דרכי ד' בעולם באופן מדוייק. אך התוה"ק (התורה הקדושה) כבר נתנה לנו אינדיקציות בדברים אלו, לדעת על מה באה פורענות מעין זו שתארת ואין בזה צורך לנבואה.

התורה הצהירה מספר פעמים על התלות שבין מאיסת התורה למאיסת הארץ, כפי הכתוב 'אם בחקתי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אתם… וישבתם לבטח בארצכם ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד… ונתתי משכני בתוככם ולא תגעל נפשי אתכם, והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלהים ואתם תהיו לי לעם' , ולעומת זאת 'אם לא תשמעו לי ולא תעשו את כל המצות האלה ואם בחקתי תמאסו ואם את משפטי תגעל נפשכם לבלתי עשות את כל מצותי להפרכם את בריתי אף אני אעשה זאת לכם… וזרעתם לריק זרעכם ואכלהו איביכם".

דהיינו, פגיעה ביסוד הקודש בישראל, מובילה בהכרח לפגיעה בירושת הארץ, במעמד בפני האוייב, ובחוסן הלאומי. כפי שמסביר הרב בריש אורות התחיה, האומה האלהית חשה בעומק נשמתה את ייעודה- להופיע את הרצון האלהי באידיאה הלאומית, בעסק האורה עליונה שהיא התוה"ק, ובכלים הראויים שהם ההלכה ופרטי מצוותיה. ואם מישהו מאיים על ייעודה זה, היא יודעת שסכנה נשקפת לה ומתעוררים בה כוחות של מסירות נפש. וכל זה כינס רש"י בדברי קדשו על הפסוק- 'שתהיו עמלים בתורה'.

אין לאומיות בלי קודש

על כן ברור שיש קשר בין הצעדים הנוכחיים הפוגעים במעמד התורה, ובמחויבות להלכותיה וסגנונה, גם מקרב רבים מאחינו ואהובינו, ובין האיום על שלימות הארץ.

כשאנו מפרידים בין הקודש לבין הלאומיות, כשאנו נאבקים כאריות על יו"ש אך בד בבד מחלישים את תקציבי הישיבות (הציוניות והלא ציוניות), ומשדרים לגיטימיות לתנועה הרפורמית בכותל וכד', אזי ד' מלמד אותנו שאין קיום ללאומיות ללא קודש המחיה אותה.

בניין הארץ תלוי משמיא באופן מוחלט בבניין התורה, ובטהרת התרבות הישראלית. כשיש שחיקה בצניעות במגזינים פופולאריים של הציבור שלנו וחציית קו אדום, אזי גם תהיה פגיעה בהתנחלויות שלנו. כשיש מאמרים בעיתון מסוים המערערים שבת אחר שבת על יסודות האמונה הישראלית ודרכי הפסיקה, אזי אנו כבר יודעים שצפויה ביקורת משמים עלינו ואיום על בית אל וחברון.

חיזוק הקודש- יחזק את הארץ, שהא בהא תליא, ארץ ישראל היא מקום מושבה של שכינת ד', על האומה בכללה, וכל נגיעה בארץ היא כנגיעה בכנסת ישראל בבת עינו של המקום ברוך הוא.

אריאל שרון

לגבי שאלתך הראשונה על מר אריאל שרון הי"ו, יש לדון אדם על פי רוב מעשיו, והוא מסר נפשו על בטחון ישראל והרבה יישוב הארץ, ואת זה יש להדגיש בהיותו בימים אלה נאבק על חייו. ד' אינו אוהב מי שמקטרג על בניו, גם אם יש על מה לקטרג בשל הגירוש מקטיף, ולא דבר רחוק הוא שמה שיש מידת אמת במה שתארת. אך לא בזה יש להתמקד עכשיו, אלא באור שהיה ויש באדם זה.