ימי בין המיצרים פתחו לפוליטיקאים ולעיתונאים את שערי הדרשנות. אלה מטיחים שהללו שורפי אסמים והללו משיבים שהם הם פותחי השערים לרומאים.
אנחנו בימים קשים באמת והמחלוקת הפנים מגזרית עברה מטורים בעיתונים לשולחנות השבת שלנו. אפשר להתפרק מזה אבל יש גם דרך להבנות מן המחלוקת.
הנביא זכריה בחזון הגאולה שלו אומר שהצומות יהפכו לימי חג והוא חותם את דבריו בקריאה לאהוב את האמת ואת השלום: "האמת והשלום אהבו". זכריה מלמד אותנו שיעור עתיק ורלוונטי כאחד – שלום אמיתי לא תלוי בטשטוש האמת ומצד שני – דרישת אמת, אסור לה שתגרום פירוד ואיבה. הנביא אומר שצריכים להיות אוהבים את האמת ואוהבים את השלום והמשמעות היא לבנות חוסן נפשי שקודם למחלוקת בדעות – להיות "אוהב שלום ואמת".
אני בא ממקום של רצון עמוק באמת ולכן אני מביע את דעתי. לא הדיעה קדושה בעיני אלא אהבת האמת – ואם יתברר שהדעה ההפוכה מדעתי היא הנכונה, אוותר על שלי בקלות ולא אתבצר. כך גם ביחס לשלום – אני אוהב את השלום, לא כי נוח לי לחיות בשלווה וללא קונפליקט, אלא כי זו האמת הכי גדולה, שכולנו עם אחד יחיד ומיוחד וכולנו שייכים לסגולה האלוקית שבישראל.
האיזון הקריטי הזה בין השלום ובין האמת מייצר את היַשרות. את האופי של זה שיש לו רצונות גדולים, אבל מבין את החיים ומתנהל אתם בעדינות, כפי מורכבותם.
אנחנו בויכוח פנימי נוקב, שיונק כנראה מתפיסות שונות ביחס לזהותה של הקבוצה הסוציולוגית המכונה 'דתית לאומית'; מה הם ערכיה וכיצד היא שואפת לבטא את כוחה הציבורי במדינת ישראל. אתמול נפגשנו מטעם מכון אח"י עם ח"כ סמוטריץ' וצוותו. זו היתה שיחת עומק ביחס לזהות, לחזון ולשליחות המיוחדים שלנו ואחד הנוכחים אמר שנדמה שהקו הנמתח הוא בין המכונים 'לייטים' למכונים 'חרדלי"ם'. לשמחתי בצלאל דחה זאת על הסף, תוך שציין שמות רבנים שחלוקים עליו: "האם אני צדיק יותר מהם? הרי הם הרבה יותר גדולים ממני!"
בדיעבד, עשוי הפירוד הזה להיות להזדמנות הגדולה ביותר שהוענקה לנו בדור הזה כדי לברר את דרכנו. לא כקהילה שדורשת את זכויותיה, אלא כקהל הנושא בתוכו סגולות חשובות ושיש לו שליחות לאומית יחודית. אנחנו מבינים היום הרבה יותר טוב, מה קורה כאשר דיאטה רעיונית דלה שולטת בפוליטיקה, וכמה חיוני לאפשר לאידאל האמוני להתמודד על לב הקהל.
כדי שזה יקרה אנחנו מחוייבים בבירור הנוקב הזה. ה'קרב' הרעיוני רק החל את דרכו, אבל לעומת הליכוד שלעת עתה לא יודע להציג תפיסת עולם שגדולה מ'ימין-שמאל', לרשותו של הציבור הציוני דתי עומדים משאבי רוח ומרחבים רעיוניים גדולים לאין שיעור. אם יידע להתחבר אליהם ולתת להם מקום – יש סיכוי שיהיה מסוגל להפיח רוח במעגלים הקרובים לו, בעיקר המסורתיים וחוגי האינטליגנציה שמאסו בדוקטרינת השמאל. הציבור הדתי לאומי מגוון מאוד, אבל בסוף הוא יונק מרעיונות. העמדת פנים וזיוף לא תעבור את מכון התקנים שלו ונדרש מאמץ כנה לגלות בשם איזו אמת באים לתבוע מנהיגות.
חז"ל לימדו אותנו על דרך הויכוח של בית המדרש המתחילה במלחמה ונגמרת באהבה גדולה. "ואת והב (מלשון אהבה) בסופה". אני משוכנע שיש לנו את האפשרות ללמד גם את הפרק הקשה הזה – להיות אוהבי אמת ואוהבי שלום כאחד.
הכותב הוא יו"ר אח"י – המכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
4 דיונים
רמי אזרח שאכפת לו
ערכי המיונות חשובים לי ולמדינה. סמוטריץ מייצג את כל מה שאני מאמין בו, אבל אני לא דתי, מסורתי בלבד אין לי ולאזרחים רבים כמוני יצוג מר סמוטריץ - מה עושים?
18:27 01.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
"...השליחות החברתית שלנו"
התגלמות המגלומניה.
11:22 01.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש יהודי
לא רפורמי ולא לייט מאמין בבורא שמנהיג את העולם ובבנט עבדו
23:31 30.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחמה ליברדלץ
נכון יש מחלוקת קשה. אצלנו הציבור מחולק לאלו שמאמינים בקב"ה, משה עבדו והתורה הקדושה, ולצירנן מתגלה דיד ציבור רפורמי לא מבוטל שתומך בבנט, שקד, עבאס, הפרוגרסיבים ושות'
18:19 30.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוד
הציונות הדתית כבר לא קיימת בפועל.מהנהקשר בין הלייטים ליברלים לביתצהחהודימבימינה? למשל:פעילות של כהנא, היא ביטוי נאמן לרוח ההסכמים הקואליציוניים בענייני דת ומדינה, שמי שהיו שותפים ניסוחם הם אנשי 'נאמני תורה...
הציונות הדתית כבר לא קיימת בפועל.מהנהקשר בין הלייטים ליברלים לביתצהחהודימבימינה? למשל:פעילות של כהנא, היא ביטוי נאמן לרוח ההסכמים הקואליציוניים בענייני דת ומדינה, שמי שהיו שותפים ניסוחם הם אנשי 'נאמני תורה ועבודה', אותו ארגון שיחד עם התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית מוביל את המאבק ברבנות הראשית, בבתי הדין הרבניים ובכל סממן של זהותה היהודית של מדינת ישראל." חה"כ מעוז. מהההקשר לזה ולתורת הרב קוק או למזרחי? כלום! יותרנקרוב לרפורמים וזה הכיוון שם כגון בנימלאו שי פירון וכל החכי"ם הליברלים.
המשך 04:43 30.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רן, עמק יזרעאל
הוא מייצג את עצמו ואת שאיפותיו העצמיות. כשזה התאים לו הלך עם הציונות הדתית וכשלא, אז גם השמאל ואפילו האוייב הערבי כשרים. בנט הוא נוכל ושקרן ולחלוטין לא שייך למחלוקת שאתה מדבר עליה. אתה...
הוא מייצג את עצמו ואת שאיפותיו העצמיות. כשזה התאים לו הלך עם הציונות הדתית וכשלא, אז גם השמאל ואפילו האוייב הערבי כשרים. בנט הוא נוכל ושקרן ולחלוטין לא שייך למחלוקת שאתה מדבר עליה. אתה נותן לו יותר מדי כבוד וקרדיט. את בנט וחבורתו צריך להוקיע מתוכנו וממקומותינו. אפס ערכים. אופורטוניזם בטהרתו.
המשך 09:07 29.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו1
יש מי שהשלום והאמת לא מענין אותם, מענין אותם להרוס את מדינת ישראל, הם מקבלים מליונים כדי להרוס בכל מחיר בכל צורה ולכן הם לא חלק מהשיח של ברור האמת...
יש מי שהשלום והאמת לא מענין אותם, מענין אותם להרוס את מדינת ישראל, הם מקבלים מליונים כדי להרוס בכל מחיר בכל צורה ולכן הם לא חלק מהשיח של ברור האמת מתוך שלום. באי הבנה הזו נופלים רבים וטובים, זו מלחמה ברשע!ברשעים שצצים כמו עשב, והכללים צריכים להשתנות, עם עיקש תתעקש ועם פתלתל תתפתל. רוב רובו של העם רוצה אמת, צדק. בבית משפט בכנסת בכל המערכות. רוצה מדינה יהודית ומשפחה יהודית, חגי ישראל ועוד. אבל יש שכבה של חולרות שיושבת על מוקדי הכח, וצריך בחכמה ותחבולות להאבק בה כי הם מובילים לאבדון. ה' ישמרינו.
המשך 02:09 29.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירושלמית
במיוחד בציבור הדתי לאומי הרבנים מתקשים לצאת נגד בנט עם כל רמאותו. זאת בגלל יחוס הקדושה לראש ממשלה
00:53 29.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נירית שלוש
בתגובה ל: ירושלמית
חזק ואמיתי!! זו ממש מחלה אצלנו ...
18:21 30.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יורגנסון הגר
חחח בניטו דתי לאומי? בניטו מוסוליני שמאל רפורמי. מה לו ולנו?
22:57 28.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הצבעתי ימינה
ואנשי בןגבור\מעוז\סטוריץ ורוטמן תהנו לנבוח באופוזציה לפי הכלל ".... והשיירה עוברת בענק"
12:54 29.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
בתגובה ל: יורגנסון הגר
על זה בדיוק הכותב מדבר. ברגע שאתה מצמצם את ברי המחלוקת הלגיטימיים למרחב צר שמתאים לך, אתה לא באמת מחפש שלום ואמת. אני גם לא מסכים עם בנט והממשלה שהקים אבל אני לא חושב שזה הופך אותו אוטומטית ל"מוסוליני שמאל רפורמי". אין לי ספק שהוא מאמין בכל ליבו שהדרך שבחר בה היא הדבר הטוב ביותר לעם ישראל וימים יוכיחו עם צדק. כמו שהכותב כתב בהתחלה, אני יותר מאשמח לגלות שטעיתי כשחשבתי שהוא לא פועל נכון ולהודות בטעותי. לא מצליח להבין את כל אלו שמתים שהוא ייכשל - זה יהיה "לנצח בקרב" (האגו הפרטי שישמח על כך שידעתי מראש שהוא לא יצליח) אבל עלול להיות "להפסיד במלחמה" (כישלון שלו זה כישלון שלנו כעם...).
13:31 04.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
אין אמת. יש רק שקר ורמיה בנפלתי בנט(אני הצבעתי לו). יש פה צד שהכשיר שקר ורמיה וגניבת קולות שלא נראו פה מאז קום המדינה, אפילו אריק שרון ברמת השקר לא הגיע...
אין אמת. יש רק שקר ורמיה בנפלתי בנט(אני הצבעתי לו). יש פה צד שהכשיר שקר ורמיה וגניבת קולות שלא נראו פה מאז קום המדינה, אפילו אריק שרון ברמת השקר לא הגיע לשקרים של נפלתי בנט (ברור שהמעשה של שרון יותר חמור). האכזבה האמיתית מהציונות הדתית הרופסת והבזויה היא שהרבה רבנים האשימו את סמוטריץ במצב. ואין כמעט רבנים שכותבים שהמעשה של בנט הוא לא לגיטימי, שהוא אנס את הדמוקרטיה, שהוא גנב דעת, ושזו לא דרכה של הציונות הדתית לשקר ככה ביודעין שתעשה אחרת! בושה של רבנים, אני מתבייש בכם! לסדום נהיינו שתוקפים אנשי אמת ואין פוצה פה ומצפצף על גניבת הדעת הפושעת הזו.
המשך 22:14 28.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי פשוט
בתגובה ל: א
כ"כ לא מסכים איתך. יש המון אמת במעשה שעשה נפתלי בנט. כנראה שאתה לא מבין את המשמעות האמיתית של מדינה בלי תקציב ובלי ממשלה מתפקדת (ממשלת מעבר היא לא ממשלה מתפקדת כי היא מוגבלת מאוד מבחינה משפטית) כ"כ הרבה זמן. לא מקנא בנפתלי בנט שנאלץ לעשות את הבחירה בין חלופות גרועות (הממשלה שהקים מול בחירות חמישיות) וימים יגידו האם בחר נכון (מאחל בשביל עם ישראל שיצליח למרות שברמה האישית לא מפריע לי בכלל שנפתלי בנט יסיים את הקריירה הפוליטית אם ייכשל...). ובאשר לסמוטריץ' - צודקים הרבנים שיוצאים נגדו שדרך ההתנהלות שלו הפוכה מבנט בכך שהוא עושה כל מה שצריך כדי להיות פופולרי (נאמנות מוחלטת לעקרונות גם במחיר ממשלה הנתמכת על ידי ערבים) אבל לא מוכן להקריב מעצמו למען העם היושב בציון (הצטרפות לממשלה הנוכחית כדי שלא תסתמך על מפלגות ערביות גם במחיר ירידה במספר התומכים בטווח הקצר). זאת לא מנהיגות בעיני. זה פופוליזם. מנהיג צריך לדעת לקחת החלטות קשות גם כשהן לא פופולריות. לצעוק מהיציע הרבה יכולים אבל לרדת למגרש ולשחק, את זה רק מנהיגים אמיתיים עושים. סמוטריץ' הוא לא מנהיג אמיתי לצערי...
13:43 04.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר