שאלה
בכל שבועות בבוקר אחר הלימוד, קודם התפילה, מתעורר דיון לגבי 'ברכת התורה'. האם הרב יכול לבאר פעם אחת ולתמיד מהי הבעיה ומהו הפתרון?
תשובה
נחלקו הראשונים האם אדם שישן שנת קבע על מיטתו במהלך היום ולאחר מכן ניגש ללמוד תורה האם הוא צריך לברך שוב 'ברכת התורה'.
הרא"ש סבר שהשינה מהווה הפסק לברכת התורה שבירך בבוקר, ולכן צריך לברך מחדש, אמנם מדברי רבינו תם נראה שאינו צריך כי ברכת התורה של הבוקר, פוטרת אותו עד הבוקר שלמחרת.
מבואר מכך שמה שאנו מברכים כל בוקר 'ברכת התורה', לדעת הרא"ש הוא משום שהשינה של הלילה מהווה הפסק, ואילו לדעת רבינו תם אין זו הסיבה, אלא הסיבה היא כי שעצם זה שהגיע יום חדש מחייב לברך שוב ברכת התורה.
ומעתה, אדם שניעור כל הלילה, נמצא לכאורה בספק האם הוא צריך לברך 'ברכת התורה' שהרי לדעת רבינו תם חייב לברך שהרי הגיע יום חדש, ואילו לדעת הרא"ש אינו צריך לברך שהרי לא ישן ולא נוצר 'הפסק'. ומשום כך בשבועות שאנו נוהגים ללמוד תורה כל הלילה ללא שינה, נוצר ספק הלכתי לגבי 'ברכת התורה'.
ולכן הציעו הפוסקים כמה פתרונות כדי להינצל מן הספק
א) העצה המקובלת ביותר היא לבקש מאחד שכן ישן בלילה לברך את ברכת התורה עבור אלו שלא ישנו, ובכך ממה נפשך נפתרה הבעיה, שאם היה מחויב לברך אזי יצא ידי חובה מאותו אחד שישן מדין 'שומע כעונה' ואם לא היה מחויב לברך, לא נכשל בברכה לבטלה, שהרי לא בירך.
ב) עצה נוספת היא לישון בערב החג שנת קבע על מיטתו ואז בבוקר חג השבועות ממה נפשך צריך לברך, דלדעת הרא"ש צריך לברך משום שישן בערב החג, ולדעת רבינו תם צריך לברך שהרי הגיע יום חדש.
ג) היו שהציעו לכוון בפירוש בעת 'ברכת התורה' בתפילת שחרית בערב החג, שהברכה תחול רק עד עלות השחר של חג השבועות ולא יותר, ומעתה יוכל לברך ללא ספק, אמנם עצה זו תלויה במחלוקת גדולה באחרונים האם יש כוח ביד אדם להגביל את ה'חלות' של הברכה, ויש לכך מקורות סותרים ואין כאן מקום להאריך בסוגיא גדולה זו.
ד) עצה נוספת היא לא לברך ברכת התורה ולכוון לצאת ידי חובה בברכת 'אהבה רבה' בתפילת שחרית בבוקר החג, וילמד מעט תיכף אחר שסיים תפילתו.
אמנם רבים מפוסקי בני ספרד סבורים שאפשר לברך ברכת התורה בשבועות בבוקר אם היה ניעור כל הלילה ואין צורך להיזקק לפתרונות הנ"ל, דכך היה המנהג מאז ומתמיד ובמקום מנהג לא אמרינן ספק ברכות להקל.
==
הרב שבתי יגל מלמד בכולל הקהילתי ברעננה. התשובה הובאה ב'בסוד שיח' של שאול שיף.
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים