מבקר המדינה: אלפי שקלים קנס למפלגות; "עברו על החוק" - סרוגים

מבקר המדינה: אלפי שקלים קנס למפלגות; "עברו על החוק"

דוח מבקר המדינה קובע כי הליכוד, אגודת ישראל, ישראל ביתנו, יש עתיד והתנועה עברו על 'חוק מימון המפלגות' ועל כך קיבלו קנסות גבוהים  בסך 927 אלף שקל. מפלגות להן ניתן דוח חיובי: דגל התורה, איחוד הלאומי, עבודה, חד"ש, כולנו, מרצ וש"ס

author-image
מבקר המדינה: אלפי שקלים קנס למפלגות; "עברו על החוק"
  (צילום: Isaac Hararil/Flash90)

קנסות של מאות אלפי שקלים על המפלגות: דו"ח מימון מפלגות של מבקר המדינה יוסף שפירא, חושף היום (רביעי) את רשימת המפלגות שעברו על החוק ועל כך קיבלו קנסות גבוהים  בסך 927 אלף שקל, שייגרעו מסכום המימון העתידי של המפלגה. הליכוד ניצב בראש רשימת הקנסות עם 350 אלף ש"ח, לאחר שנקבע כי אירוע הליכודיאדה אורגן מתרומה אסורה. אגודת ישראל נקנסה ב-150 אלף ש"ח בגין מימון מסחרי לוועידה באוקראינה. מפלגות שלהן ניתן דוח חיובי: דגל התורה, האיחוד הלאומי, העבודה, חד"ש, כולנו, מרצ וש"ס.

ליכוד- קנס של 350 אלף שקל

יממה לפני אירוע ה"ליכודיאדה" השנתי באילת, סופגת מפלגת הליכוד את הקנס הכבד ביותר על סך  350 אלף שקל, בשל קיום האירוע שנעשה מתרומה אסורה שאינה עומדת במגבלות הקבועות בחוק.  שפירא קבע כי האירוע "הוצג בשמה ובסמליה המובהקים של הסיעה, כאירוע שקשור באופן ישיר ובלעדי עם הסיעה, שתרם להעמקת הקשר בין חברי הסיעה, ולחיזוק תחושת ההזדהות של נבחרי הציבור עם תומכיהם. כל זאת בלי שנשאה הסיעה בהוצאות כלשהן".

מהליכוד לא נמסרה תגובה.

בגלל הליכודאידה- קנס של 350 אלף ש"ח. (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

'אגודת ישראל-  קנס של 150 אלף שקל

גם אגודת ישראל נקנסה מאותה הסיבה. בועידה שהתקיימה באוקראינה לציון 40 שנה להקמת סיעת "שלומי אמונים", הסתכמו עלויות הוועידה ב-500,000 ש"ח לפחות. בהתאם לחלוקה הבאה: סך של 200,000 ש"ח מומן מכספי הסיעה; סך נוסף של 200,000 ש"ח מומן על ידי משתתפי האירוע לכיסוי עלויות הטיסות, הלינות והארוחות; ואילו יתרת העלויות מומנה בידי גורמים מסחריים שונים באמצעות מכירת חסויות ופרסומות. משוך כך, המבקר קנס את המפלגה ב-150 אלף שקלים.

מהם נמסר התגובה כי "זו הפעם הראשונה שהדבר נעשה בשל חוסר מודעות, ועל כך אנחנו משלמים קנס".

ישראל ביתנו- קנס של 137 אלף שקל

ישראל ביתנו נקנסה ב-137 אלף שקלים לאחר שלא נמצאה התאמה בין הכנסות המפלגה מדמי החבר לבין רשימות המתפקדים וטופסי ההתפקדות. בדו"ח נכתב כי בכמה מקרים הופקדו דמי חבר במזומן ובמרוכז עבור כמה עשרות ואף כמה מאות אנשים שונים באותו יום ולעיתים אף באותה שעה.

עוד נמצא, כי אין התאמה בין מספר טופסי ההתפקדות ובין רשימות המתפקדים המצויות בתיקי הסיעה .כמו כן אין התאמה בין הכנסות הסיעה מדמי החבר כפי שנכללו בחשבונותיה לבין רשימות המתפקדים וטופסי ההתפקדות. כך שלא ניתן לזהות מקור חלק מהכנסות הסיעה מדמי חבר. לפיכך,  לא היה בידי מבקר המדינה לקבוע כי הכנסותיה של הסיעה עמדו במגבלות הקבועות בחוק. סכום המימון שנשלל מסיעת ישראל ביתנו – 137,000 ש"ח.

ממפלגת ישראל ביתנו מסרו בתגובה: "פעילות המבקר היא דבר חיובי ובונה וכפי שעשינו בעבר נלמד את ממצאיו של הדו"ח ונפעל ככל יכולתנו על מנת לשפר את הלקחים העולים ממנו".

בישראל ביתנו מסרו בתגובה כי "פעילות המבקר היא דבר חיובי ובונה, וכפי שעשינו בעבר – נלמד את ממצאיו של הדו"ח ונפעל ככל יכולתנו על מנת לשפר את הלקחים העולים ממנו".

בסיעת "שלומי אמונים" באגודת ישראל אמרו: "זו הפעם הראשונה שהדבר נעשה בשל חוסר מודעות, ועל כך אנחנו משלמים קנס"

יש עתיד- 100  אלף שקל ו- 'התנועה' 90 אלף שקל

המבקר קבע גם כי 'יש עתיד' ו'התנועה' חרגו מהנהלים בחוק.  יש עתיד נקבע כי הסיעה לא הקפידה לתעד כנדרש את הוצאותיה בגין כנסים ואירועים כמו כן, הסיעה לא כללה בחשבונותיה את שכר עובדי הצוות הפרלמנטרי של הסיעה בכנסת. לפיכך קבע מבקר המדינה כי הסיעה ניהלה את מערכת החשבונות שלה שלא לפי הנחיות מבקר המדינה וועל תיכנס בסכום של 100 אלף שקל.

על התנועה אמר המבקר, כי לא רשמה בחשבונותיה כי ההוצאות סביב השתתפותה בעצרת לזכרו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין שולמו מחשבון בנק ובו כספי מימון ממלכתי שקיבלה הסיעה, בתקופה שייצגה את מפלגת "חץ". לפיכך, החליט המבקר לשלול מהסיעה מימון ציבורי בסך 90 אלף שקלים.

ביש עתיד מסרו בתגובה: "קיבלנו לידינו את הדוח ואנחנו לומדים אותו ומובילים תהליך בקרה לתיקון הליקויים באופן שוטף. יש עתיד רואה בניהול תקין ערך ארגוני חשוב. הדוח מתייחס לשנים 2015-2016 ומרבית הליקויים תוקנו כבר בשנת 2017 וללא קשר לדוח".

באישור וועדת הכספים של הכנסת,  המפלגות בל"ד, הבית היהודי, רע"מ ותע"ל, יגישו את הדו"ח בזמן מאוחר יותר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו