'השדולה ליהדות ישראלית' קיימה הבוקר (שלישי) כנס הצדעה לפמיניזם הדתי במטרה לחשוף את חברי הכנסת לשינוי החל בעולם הדתי ומסורתי בכל מה שקשור לנשים.

יו"ר השדולה, חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו) נשאה דברים והתייחסה לסערה סביב חוק המקוואות של חבר הכנסת משה גפני: "המאבק סביב חוק מקוואות, הוציא את כולנו לאור, גרם לנו לשתף פעולה, נשים דתיות, חרד"ליות מסורתיות, חילוניות, כשברור שאנחנו, שקולנו לא נשמע בנושא, פתאום עולות מעל לפני השטח, ומדברות בקול צלול ובהיר".

עזריה הוסיפה כי "היה אפשר לראות איך בתוך הקואליציה מתגבשת קבוצה של ח"כיות הבהירות שלא יפגעו לנו בזכויות הטובלות, ושלא יקרה יותר שכל הדיון יהיה בין גברים, חילונים, חרדים, ודתיים, גברים שבאמת אין להם מושג בכל מה שקשור חוויית הטבילה".

"שלשום קיבלנו תמיכה מהיועץ המשפטי לממשלה, ואתמול תמיכה נוספת מיו"ר מפלגתי מפלגת 'כולנו', השר משה כחלון, שיודע היטב, שאי אפשר להשאיר קבוצות מודרות ומושתקות, ואי אפשר להחליט מעל הראש שלנו הנשים הטובלות."

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה: "אני לא רגילה שמצדיעות לנו, הפמיניסטיות. הפמיניזם בכלל והפמיניזם הדתי לא יכול לעצור במקום וחייב להמשיך להתקדם. אם קורה משהו היום באורתדוקסיה – זה הפמיניזם הדתי."

מי שהפתיעה בדבריה היא חברת הכנסת, מרב מכאלי, שאמרה כי מקנאה בפמיניסטיות הדתיות: "אני לא שוגה באשליה שאצלנו החילוניות השוויון המגדרי כבר סגור ואצלכן דיכוי וחושך. זו טעות נפוצה. במידה רבה אני מקנאה בכן כי לכן ברור במה להילחם לעומת אצלנו שכביכול השמיים הם הגבול. בישראל אין הפרדה בין דת למדינה אז הסוגיות המגדריות ה'הארד קור' קריטיים. אני בחורה לא מתפללת אבל זה לא משנה, כל עוד יש מקומות במדינת ישראל בהם כתוב שאין כניסה לנשים זה משפיע על כל אישה. אני רואה עצמי לגמרי שותפה לכל מאבק שנוגע בתחומים הכאילו הלכתיים ופנימיים כי בסוף אנחנו אחיות".

רני חזון וייס, ממובילות 'תנו לטבול בשקט', אמרה: "זה שסיפור המקוואות מצליח להישאר בכותרות כל כך הרבה שבועות מחזק אותנו מאוד. עשר שנים אני טובלת ורק בשנתיים האחרונות אזרתי אומץ לדבר על חווית הטבילה. אני חושבת שאחד הדברים שנתנו לנו את הכוח לצאת החוצה זה הרשת החברתית שבו גילינו שיש עוד נשים. קל להגיד עלינו שאנחו חבורת הזויות אבל הגיבוי מכן כאן בכנסת הוא שנותן לנו המון כח להמשיך."

שגית פרץ דרעי, עורכת דין: "אני גם אישה וגם מזרחית. כילדה מזרחית באולפנה הייתי מוקפת אשכנזיות. פמניסטית מזרחית דתיה באה מחברה פטריארכלית אבל גם האבא והסבא מדוכאים, אז אוסיף עליהם עוד מעמסה? אני מתחברת לפמניסטיות אבל מגלה שהן מהמעמד הבינוני גבוה ואני לא. הפמניזם הדתי הוא מודל פמניסטי אבל לא בהכרח שלי. רוב העניים הן עניות. רוב העניות מזרחיות. אז המאבק הפמניסטי שלי מאוד מורכב. אני לא עסוקה במניינים שוויונים ובמאבק הכותל. אני מזדהה אבל קוראת לחברות לתת יד לעניות.

להבט ההלכתי הספרדי יש המון מה לתרום בבניית חברה הלכתית צודקת. ליהדות ספרד היתה דרך אחרת לחלוטין להתמודד עם המודרנה. ההסטריה ותבהלה של יהדות אשכנז מהמודרנה לא נגעה ביהדות ספרד. הפקעת קידושין, כיסוי ראש, קריאת מגילת אסתר שמוציאה גברים לידי חובה, קריאה בתורה, עליה למניין בשבעה – הם כולם דברים שמותרים ביהדות ספרד."