יש רק שני גדולי ישראל ששוללים את התכלת של ימינו, הרב והג"ר אשר ווייס. למה הרב לא הולך אחר הרוב?
אני לא מגדולי ישראל.
טוב, אז רק אחד מתנגד.
לא נכון. רוב בניין ורוב מניין של גדולי ישראל שוללים את התכלת. אפשר לעשות רשימה ארוכה, אבל נסתפק בעשרה גדולים: הגרי"ש אלישיב, הג"ר אשר ווייס, הג"ר יצחק זילברשטיין, הג"ר עובדיה יוסף, ובעקבותיו בנו הראשון לציון הג"ר יצחק יוסף, הג"ר אביגדור נבנצאל (בתשובות אביגדר הלוי עמ' נח-נט), הג"ר שלמה עמאר, הגר"ח קנייבסקי (עי' הליכות חיים ח"ב עמ' כו-כז ושאלת רב ח"ב עמ' קעד-קעה), הג"ר ניסים קרליץ, הגראי"ל שטיינמן, הג"ר משה שטרנבוך (עי' שו"ת תשובות והנהגות א, כו. ד, ה).
יש שמתנגדים דווקא לתכלת זו או לחידוש התכלת בכלל?
הגאון רבי יוסף דוב הלוי מבריסק, בעל בית הלוי, הסביר שאי אפשר לשחזר מסורת שאבדה. כך הסביר נינו, הגרי"ד סולוביצ'יק: "מאחר שנפסקה המסורת בדבר זיהוי החילזון, שהרי זה כמה דורות שאין אנו יודעים הי ניהו דג חילזון, אפילו הצלחנו לשחזר ידיעה זו על ידי הוכחות טכניות מדעיות ומופתים ברורים, מכל מקום לא תוכל ידיעה זו להיכנס עוד בכלל המסורת, ואי אפשר לנו לפסוק בזה לדינא על פי ידיעה זו בלי מסורת הלכתית" (נפש הרב עמ' נב-נג. ועיין עוד עובדות והנהגות לבית בריסק ח"א עמ' רסז. נתיבות רבותינו לבית הלוי בריסק ח"ב, במדבר טו, לח).
כלומר, אי אפשר לשחזר מסורת שאבדה, ביחס לחפץ של מצווה או של עברה, בעזרת הוכחות, אלא צריך מסורת רציפה של מי שראה במו עיניו. זה דומה קצת לעניינים שנפסקים על פי עדי ידיעה, כגון דיני ממונות, לעומת עניינים שצריכים עדי ראיה, כגון דיני נפשות או קידושין.
[ושמעתי פעם מהרב יעקב נויברגר, מראשי ישיבת רבנו יצחק אלחנן בניו יורק, שלפי רבו הגרי"ד סולוביצ'יק יש ארבעה תחומים בהלכה שצריכים מסורת רציפה, כי חייבים לדעת בדיוק איך זה נראה: א. צרעת (עי' שו"ת שאילת יעבץ א, קלו. קלח ב). ב. מראות דמים. ג. אותיות הסת"ם (עד המשנה ברורה סי' לב לא היו תמונות ברורות). ד. תכלת (כדברי בית הלוי) – מ"צ].
והג"ר אברהם שפירא (בסוף ספר ליל הסדר לרב משה הררי אגרת א') כתב כדברי בית הלוי על היעדר מסורת. והוסיף שעצם הדבר שהחילזון היה ידוע ולא נהגו בו, זו הוכחה שאין זה החילזון של התורה, כי בשום אופן לא יתכן שיש חילזון וישראל לא ימסרו נפשם לחפש ולבדוק כדי לא לבטל מצוות תכלת מן התורה. ורק אם לא היה תכלת במציאות, יש מקום לברר ולחפש את הזיהוי. וסיים, שהיסוד הזה הוא מה שאמרו חז"ל: ישראל, אם אינם נביאים, בני נביאים הם, ולא יימלט ולא יימנע שקדושת התורה לא תאיר נפשם לקיים המצווה כפי שנצטוו.
והג"ר יוסף שלום אלישיב, גם הביא דברי בית הלוי וגם ציין שהזיהוי של האדמו"ר מראדזין לא התקבל, וכן הזיהוי של הג"ר יצחק אייזיק הלוי הרצוג, ומניין לנו שהזיהוי העכשווי לא יתבטל כמו קודמיו (קובץ תשובות א, ב).
והגרי"ש אלישיב אמר: אין לחוש לזה [מציאת התכלת בימינו], ואדרבה יש בזה משום לעז על גדולי ישראל, דהיינו על כל אלו שלא לבשו התכלת (וישמע משה ב, יד).
מה דעתך בנושא?
26 תגובות
7 דיונים
חקרן
נוח להתלות באיזה ספק קלוש ותלוש מדעת תורה ומראיות מחז"ל, ולהשאר בצד שמא יצחקו עליו, מאד מעניין שמצוות לא תגורו שנאמר דווקא לרבנים לא מקיימים ולצאן הקדשים אומרים כן לקיים...
נוח להתלות באיזה ספק קלוש ותלוש מדעת תורה ומראיות מחז"ל, ולהשאר בצד שמא יצחקו עליו, מאד מעניין שמצוות לא תגורו שנאמר דווקא לרבנים לא מקיימים ולצאן הקדשים אומרים כן לקיים את התורה
המשך 16:00 24.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהוידע
מה הבעיה אם התכלת של היום אינה האמיתית ? הרי אפשר להגיד שלובשים אותה בתור כמיהה לבניין המקדש. שמעתי - שבזמן שיצא האדמו"ר מראדזין לגבי מציאת החילזון שלטענתו הוא הוא...
מה הבעיה אם התכלת של היום אינה האמיתית ? הרי אפשר להגיד שלובשים אותה בתור כמיהה לבניין המקדש. שמעתי - שבזמן שיצא האדמו"ר מראדזין לגבי מציאת החילזון שלטענתו הוא הוא התכל האמיתית, האדמו"ר הרש"ב של חב"ד כתב - שגם אם אכן זהו החילזון , הרי שהתכלת שילבשו בזמן הזה לא תמשיך את אותן ה'המשכות' שהיו בזמן הבית , והלובשה יקיים רק את מצות הציצית ולא את מצות התכלת. לפי זה הלובש היום 'תכלת' כזו במילא לא מעלה ולא מוריד - (אולי אפשר ללבוש בשביל להזכיר לעצמו על התכלת שתהיה לעתיד לבוא ) .
המשך 02:22 20.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פותר דאגות
אמנם אין מסורת ואין אפשרות לוודא את האמת בימינו, אך לעתיד לבוא יהיו נביאים ובהחלט יהיה בכוחם ליידע אותנו בדברים הללו. ה"ה הדין להר הבית ומיקום המקדש, וה"ה להקרבת קרבנות,...
אמנם אין מסורת ואין אפשרות לוודא את האמת בימינו, אך לעתיד לבוא יהיו נביאים ובהחלט יהיה בכוחם ליידע אותנו בדברים הללו. ה"ה הדין להר הבית ומיקום המקדש, וה"ה להקרבת קרבנות, ושאר בעיות שיש מאבדן מסורת
המשך 11:20 18.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה החוליגן
יום אחד ביקרתי בספרד היה שם מרוץ שוורים תמיד הבד אדום.כל פעם בד אחר .מה גרם לו להיות אדום מה זה משנה. זה מראה על חוכמת הגאונים
14:42 17.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תכלת
גם אם אין זה בודאות התכלת המקורי, יש להבדיל בין אמירה שזה לא חובה לבין אמירה שזה אסור.
23:58 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפקי
כפי שהרב כתב אם אינם נביאים בני נביאים הם. ולכן אם כיום ציבור רחב כל כך הולך עם תכלת - בני נביאים הם והצדק איתם!
23:54 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו הנביא
אתה צודק מאה אחוז -אם וכאשר יבנה בית המקדש .הרבנים יהיו אנשים חסרי ערך לא תהייה להם דריכה בעשיה בבית מקדש .התורה מכירה את הכהנים עוזריהם הלויים רב אין דבר כזה יש ערב -רב כשאתה רואה מהי תורה שכל אלוהי .ומהי יהדות סכל רבני .אתהמבין שלא לחינם הם לובשים גלימה הויכוח על ההחלטה האם פתיל תכלת מעיד על רמת גן של הרבנים כולם גאונים ומעניין שמשה רבנו לא הוכתר גאון בתורה .הרבנים כן .לא מקרה גאון בגימטריה נבוב
09:49 17.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
רוב בניין ורוב מניין של גדולי ישראל שוללים את הציונות. אפשר לעשות רשימה ארוכה, אבל נסתפק בעשרה גדולים: הגרי"ש אלישיב, הג"ר אשר ווייס, הג"ר יצחק זילברשטיין, הג"ר עובדיה יוסף, ובעקבותיו...
רוב בניין ורוב מניין של גדולי ישראל שוללים את הציונות. אפשר לעשות רשימה ארוכה, אבל נסתפק בעשרה גדולים: הגרי"ש אלישיב, הג"ר אשר ווייס, הג"ר יצחק זילברשטיין, הג"ר עובדיה יוסף, ובעקבותיו בנו הראשון לציון הג"ר יצחק יוסף, הג"ר אביגדור נבנצאל, הג"ר שלמה עמאר, הגר"ח קנייבסקי, הג"ר ניסים קרליץ, הגראי"ל שטיינמן, הג"ר משה שטרנבוך.
המשך 19:51 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קלימי
לכן הם קרואים גדולים. התנגדו מי סופר אותם במציאות .אם אני אדיוט זה שעומד מולי גאון זו המציאות . שנאמר לפני שבר גאון
11:36 18.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שי
21:00 19.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שונא שקרים
הגרי"ש אלישיב אמר שהמדינה היא אתחלתא דגאולה (מופיע ב"התקופה הגדולה לגרמ"מ כשר) מסתבר שחתנו ותלמידו הגר"י זילברשטיין הןלך בדרכו, הגר"ע יוסף הורה לומר הלל ביום העצמאות ואמר שכמעט כל גדול"י סברו שהמדינה היא אתחלתא דגאולה. הגר"י יוסף לא חולק על אביו, כידוע. בספרו של הגרש"א עמאר "תומת ישרים" על המועדים הוא מדבר גם על יום העצמאות (בעד כמובן, אני קראתי). הגר"א וייס לא מדבר ע"ז, אך שמעתי מתלמידו הרב חיים זק"ש שהוא שמע את הגר"א וייס מדבר באריכות על תולדות אחד מהחיילות בצה"ל, והיה שם אל"מ ששאלו איפה הוא שירת בצבא... . יש תמונה של הגר"א נבנצל עם מדי צה"ל ("התורה המשמחת" עמ' 170) הגרש"ז אוירבך הורה לא לומר תחנון ב"קול תורה" ("אורו של עולם" עמ' 154,אגב הגר"א נבנצל נתן הסכמה לספר... (זה כרך ב' של התורה המשמחת שלו נתן הסכמה) והגר"א נבנצל רואה בגרשז"א את רבו המובהק. השלשה הנותרים אכן מתנגדים. אגב, הגר"מ שטרנבוך כתב בשם הגרי"ז שרב גדול"י היו באסיפה של אגו"י וכתב: "והסכימו על עצם המדינה" (תשובות והנהגות ח"ב ס' ק"מ, בסופו.)
18:29 21.07.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פסח
איך נקבעים גדולי ישראל
19:00 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
י.א.ש
הרב שטרנבוך לובש כבר תקופה ארוכה מאד. מגוכך מאד לדבר על הבית הלוי בתור מקור שצריך מסורת כשרשימה ארוכה של אחרונים אומרים מפורש שמספיק סימנים. הרב אלישיב וגם הרב קנייבסקי ואפילו...
הרב שטרנבוך לובש כבר תקופה ארוכה מאד. מגוכך מאד לדבר על הבית הלוי בתור מקור שצריך מסורת כשרשימה ארוכה של אחרונים אומרים מפורש שמספיק סימנים. הרב אלישיב וגם הרב קנייבסקי ואפילו הרב אשר וייס אומרים שאין איסור בדר ונותנים היתר למי שברור לו הרב יצחק יוסף כותב מפורש שיש מקום להדר וללבוש בצנעה בטלית קטן והרב עמאר כתב דברים מפורשים בעד ואפילו יש עדויות שלבש. בקיצור ממש לא ברורים דברי הרב. מה פתאום להתעלם מעובדות ולא להגיד שיש רשימה גדולה של רבנים ופוסקים שלטבשים ואומרים ללבוש הרב מאזוז, הרב זלמן נחמיה גולדברג הרב בעלסקי זצל מאמריקה הרב חיים פינחס שיינברג הטיל באחד מציציותיו. והרב ראצבי לובש בטלית קטן וכן גם הרב יעקב יוסף עליו השלום.
המשך 18:06 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גד הנביא
רבנים הפכו את דבר התורה לצחוק .הם הפכו עצמם לאלוהים .איך אני יודע כשיגיע חג החנוכה כמעט כל אחד אומר ברוך אתה השם מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של חנוכה. זה השם לא ציווהחיפשתי בחומש לא מצאתי אם משהוא ציוה זה אתם .סליחה אתם לא אלוהים .תגידו במצוות רבנן שציוונו בינו להדליק נר של חנוכה מי בכלל שומע לאלה שנאמר עליהם בינו בוערים בעם וכסילים תשכילו מתי תשכילו
20:46 19.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רם פז
לכאורה יש לחייב תכלת מכך שהראיות הארכאולוגיות הן ׳אומדנא דמוכח׳ וכמו שחז"ל סמכו על אומדנא למעשה בדיני: טריפות – ארי שנכנס לבין השוורים ונמצא צפורן בגבו של אחר מהם, חוששים שמא...
לכאורה יש לחייב תכלת מכך שהראיות הארכאולוגיות הן ׳אומדנא דמוכח׳ וכמו שחז"ל סמכו על אומדנא למעשה בדיני: טריפות – ארי שנכנס לבין השוורים ונמצא צפורן בגבו של אחר מהם, חוששים שמא ארי דרסו ולא אומרים שמא בכותל נתחכך וכן שועל שנכנס לבין העופות והוא שותק והם מקרקרים חוששים שמא דרס, ואם הוא רק נוהם והם מקרקרים מניחים שהם רק מבוהלים ממנו אבל הוא לא דרס. וכשקטע ראש של אחד מהם אנו טוענים שנח מרוגזו ולא דרס עוד (חולין נג. ורמב"ם שחיטה ה, יא-יב). לווה – כלל הוא בדיני ממונות (ב"ב ה:) שמתבססים על החזקה שאין אדם פורע בתוך הזמן שהוקצב לו להשבת ההלואה. חזקת אב – מתבססים על חזקה שרוב בעילות אחר הבעל (סוטה כז.). דם שנמצא בפרוזדור - אישה שמוצאת דם בפרוזדור לא יודעת מה מקורו של הדם. חזקה שבא מהמקור. (וזה נוגע לכרת של נידה, קדשים, טומאה וטהרה וכו'). אדם שיצא עליו קול שחטא – פסק הרמב"ם (סנהדרין כד, ה ע"פ מו"ק יח:): "וכן יש לבית דין בכל מקום ובכל זמן להלקות אדם ששמועתו רעה והעם מרננים עליו שהוא עובר על העריות והוא שיהיה קול שאינו פוסק כמו שביארנו ולא יהיו אלו אויבים ידועים שמוציאין עליו שמועה רעה, וכן מבזין את זה ששמועתו רעה ומחרפין את יולדתו בפניו". לכאורה יש להסתכל כך גם על הראיות הארכאולוגיות שלפנינו ולדון מזה על חידוש התכלת
המשך 13:25 16.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר