מבקר המדינה הגיש היום (שלישי) דוח מיוחד העוסק בטיפול ממשלות ישראל בתאונות הדרכים. מן הדוח עולה הנתון המזעזע ולפיו 33 אלף בני אדם נהרגו בכבישי ישראל. בנוסף לצער הנורא, העלות הכלכלית של תאונות הדרכים מוערכת בכ-16 מיליארד ש"ח בשנה.

לדברי המבקר חשיבות הנושא ונוכחותו בשיח היומיומי, הביאו במשך השנים את הממשלה להקים ועדות ולקבל החלטות שונות, ביניהן הקמת הרלב"ד. אולם, הנתונים מראים כי הפעולות השונות שנקטו הממשלות בעשור האחרון אינן מצליחות להשפיע באופן מובהק על היקף התופעה ואינן מצליחות להקטין את מספר ההרוגים והנפגעים בתאונות הדרכים.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

עיקרי דוח המבקר

הטיפול בנושאים הנוגעים לבטיחות בדרכים מפוזר, ומצוי בתחומי אחריותם של גופים ממשלתיים רבים, העיקריים שבהם – משרד התחבורה, הרלב"ד, אגף התנועה במשטרת ישראל, משרד החינוך, משרד הבריאות, הנהלת בתי המשפט והרשויות המקומיות.

לדברי המבקר, ההצלחה במאבק נגד תאונות הדרכים דורשת את קיומו של גוף מוביל ובעל סמכויות, קביעת תוכנית אסטרטגית מתוקצבת הכוללת יעדים ברורים ומדידים, פעילותו העצמאית של כל אחד מהגופים הרלוונטיים לנושא ובפעילותם המשותפת והמתואמת, ומעל הכול – במחויבותם של ראש הממשלה ושל כלל שרי הממשלה.

מדינות רבות בעולם אינן מוכנות להשלים עם האובדן הכרוך בתאונות דרכים, הסבל, השכול והעלויות הכלכליות, ועל כן קבעו את היעד אפס הרוגים בתאונות דרכים. בישראל לא נקבע יעד דומה.

הניסיון הבין-לאומי במדינות שהצליחו להקטין את כמויות הנפגעים בתאונות דרכים מלמד כי אין מדובר בגזירת גורל אלא במאבק שניתן להצליח בו ולהציל חיי אדם. על שרת התחבורה להציב את הנושא בראש סדר העדיפויות ולפעול לתיקון כלל הליקויים שעלו בדוח.