ניקיון הבית מחמץ
ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא. ביטול חמץ הוא גם החשבת החמץ לכלום, וגם הפקרתו לרבים.
אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ.
בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית=נפח קופסת גפרורים), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם. ומידת חסידות לחפש גם אחר פירורים פחות מגודל כזית.
יש דעה בראשונים שעיקר ביעור חמץ הוא בשריפה ולא בביטול. ולכן מברכים לפני הבדיקה, אך כוללים בברכה גם את הביטול.
אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא ניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים קטנטנים, מתחת לרהיטים כבדים מאד וכדומה.
שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש .
גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים.
חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח שאינם בשימוש יום- יומי, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי ישראל החביבים.
אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה ומשוחררת, של אהבת השם ואהבת התורה.
בדורות האחרונים מנהג נפוץ בישראל למכור חמץ שיש בשריפתו הפסד מרובה. ניתן למכור דרך האימייל, במועצה הדתית או בבתי הכנסת.
הכשרת כלים
זה הכלל- כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ (כגון כיריים) יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו. ספרדים- הולכים לפי רוב השימוש (באש או במים), אשכנזים- מחמירים גם אם רק מעט השתמשו בכלי לאש, ללבנו.
יש להמתין 24 שעות בלא שימוש בכלי המיועד להכשרה.
במרכזי הציבור יש פינות הגעלה וליבון. הגעלה- במים רותחים מבעבעים. ליבון- ב 'ברנר'.
כלי זכוכית– ממתינים יממה ומגעילים ג' פעמים, אך עדיף להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים וסבון.
שיש– לכסותו בנייר כסף כפול, במקום בו נניח את הסירים בפסח. מקום שלא יונחו בו סירים או מאכלים- אין חובה לכסות.
כיור– לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח.
תנור– לנקות עם מים וסבון חריף עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות.
מדיח כלים– לנקות היטב, כולל מסננת. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. להמתין 24 שעות. ראוי להגעיל את המגשים, אך אין חובה.
כלי פלסטיק– להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם יש בהם חריצים עדיף להימנע מלהשתמש.
בקבוק לתינוק– להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל כמו כל כלי פלסטיק.
גביע של קידוש– להגעיל או להחליף.
מחבת– ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, אין להשתמש בה בפסח.
שולחן אוכל– לנקות ולהחליף מפה.
מיקרוגל – לנקות היטב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או להגעילה ג' פעמים לאחר יום.
פלטה– ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף כפול.
קולט אדים– עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.
ארון– לנקות עם מגבון לח. ואם זו טרחה רבה, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.
מקרר– לנקות באופן כללי, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.
מקלדת ועכבר מחשב– רבים אוכלים לידם במשך השנה ובפסח. לפיכך יש להפוך ולנער, וראוי לנקות עם מטלית לחה.
פלאפון– ראוי להעביר מטלית לחה על הפיה.
הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך רב נוכח בהגעלת הכלים ויש לשאול בכל ספק.
- הגעלת כלים לקראת הפסח (פלאש90)
מאכלים כשרים
ביצים– מותרות, על אף החותמות.
תרופה לבליעה– אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש. ובכל אופן, עדיף אם הכשר לפסח.
סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור– מותרים לשימוש גם ללא הכשר, והמחמיר תבוא עליו ברכה (כדעה שסיכה כאכילה בפסח).
משחת שיניים– צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר.
אוכל לתינוקות– צריך הכשר לפסח.
אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור,דג וכדומה) – צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ.
מצה עשירה – לאשכנזים אין לאכול. לספרדים מותר, ויש מחמירים גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות.
חלב- אין צורך לרכוש חלב לפני פסח, המחלבות הגדולות מקפידות על ההלכה כדין.
קניות- ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות ידועה ולא הכשרים שאינם ידועים או רבנות שאינה ידועה.
קטניות
"איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה. וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן) .
על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח.
רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות, ויש שנהגו להחמיר גם בכלים בלועים בקטניות.
הקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר לכתחילה לאוכלם בפסח.
לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה/בוטנים אינם כלולים באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה.
שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל בתהליך ייצורו. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח.
מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות (שהקטניות אינם רוב במוצר) שיוצרו לפני פסח, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה, ואפשר להקל בזה במקום הצורך.
מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות.
ערב פסח, יום ב, יד' ניסן
לאחר תפילת מעריב בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים. חצי שעה לפני הלילה אין להתחיל בכל מלאכה או בסעודה.
בודקים עם נר את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס). אין לדבר באמצע בדיקת חמץ.
לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה.
למחרת בבוקר תתקיים בבתי הכנסיות סעודת סיום מסכת עבור הבכורות המתענים.
לאחר השריפה אומרים שוב ביטול חמץ, בנוסח שבסידורים, בהבנה ברורה של העניין.
במשך היום אין לאכול מצות.
אכילת חמץ עד שעה 09:58. שריפת חמץ עד שעה 11:18.
לאחר חצות היום אין לעשות מלאכה גמורה כגון כיבוס, משום שאנו עסוקים בקרבן הפסח (כשבית המקדש בנוי). אך מלאכה לצורך פסח מותרת, וכן מלאכה שמונעת הפסד כספי רב מותרת.
ראוי להתפלל מנחה מוקדמת, ולאחריה אומרים סדר קרבן פסח. מכינים את שולחן הסדר ואת הקערה כמנהג העדה. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר, ולישון כדי שיהיה כח לליל הסדר.
יו"ט פסח- יום ג, טו' ניסן
הדלקת נרות בערב החג, מברכים 'להדליק נר של יום טוב', ו'שהחיינו'. ראוי להדר ולהניח נרות עבים שיספיקו לדלוק עד סיום ליל הסדר.
בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת חוויית השעבוד והגאולה האלוקית הלאה לדור הבא.
קידוש של יום טוב. מנהגי ליל הסדר רבים ומגוונים, ויש לעשות את הכתוב בהגדות כמנהג העדה. יש לקרוא את כל ההגדה בפינו, באופן שהדברים יהיו מובנים למשתתפים.
כל אחת ואחד חייבים מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן (יש אוכלים שני כזית באפיקומן). ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.
גודל כזית – לכתחילה כגודל הנפח של זית גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה. יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא מעיקר הדין.
יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות.
שותים ארבע כוסות יין (מי שקשה לו יכול לשתות מיץ ענבים). בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות.
נהגו שהילדים מחביאים/מוצאים את האפיקומן, ומקבלים תמורתו פרס, לחבב את המצווה עליהם.
לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות. יש לאכול את האפיקומן לפני חצות- 00:39. ראוי להאריך בסיפור יציאת מצרים, ויש שנהגו כך עד אור הבוקר.
שחרית של יו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' ואמר 'משיב הרוח'– אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.
חול המועד
סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה.
יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן.
אין מניחים תפילין בחול המועד.
אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את מקום עבודתו בשל כך, מותר.
מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור חמץ.
אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד ואי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד.
אין לכבס בחוה"מ, אלא אם נגמרו הבגדים הנקיים לתינוקות.
שבת חול המועד, יט' ניסן
הדלקת נרות – 'להדליק נר של שבת'.
בבוקר אומרים הלל, ואשכנזים קוראים שיר השירים (בברכות אם יש מגילת קלף).
הבדלה רגילה במוצאי שבת, 19:48.
שביעי של פסח, יום ב, כא' ניסן
הדלקת נרות 'להדליק נר של יום טוב'.
יש שנהגו לומר שירת הים בציבור, ובמיוחד על חוף הים.
ימי ספירת העומר
עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת.
אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים או רועשים, אנו אבלים על מותם של תלמידי רבי עקיבא. שירים רגילים מותר לשמוע מהרדיו ומטייפ וכד', אך לא מלהקה חיה.
לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח, וכן לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה.
ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד.
יהי רצון שנמשיך לראות בשוב ד' לציון ברחמים
Halachot of Pesach 5774
Ridding the House of Chametz
Bitul Chametz removes the ban of finding and seeing Chametz on Pesach. We must consider the chametz as nothing and allow anyone to take it if they want.
We worry that we might find cake in our homes on Pesach and eat it by mistake, or that we didn't nullify the Chametz with the proper intention, Therefore we take the Chametz out of our houses for Pesach.
When we do the "Bdika" we look for big pieces of chametz ("Ca'zayit"= the amount of a small matchbox) and not crumbs. Midat chasidut is to also search even for crumbs.
There is an opinion in the Halacha that Biur chametz is mainly by burning the chametz and not only nullifying, that is why we make a blessing on the Bdika, but have in mind the nullifying.
There is no reason to clean the places where Chametz is not usually brought in or places where you will probably not enter on Pesach, such as alcoves, underneath heavy furniture and in locked rooms.
3 days should suffice when it comes to cleaning the house from Chametz, if you are being very strict. As it says above, we are not ridding the house of dust, rather we are ridding the house of Chametz that is found in accessible places. Obviously, whoever would like to turn this cleaning into a "Spring Cleaning" is welcome to do so.
Your car should also be cleaned properly because Chametz does enter the car. The same goes for baby carriages/strollers as well as toy boxes.
Yards, gardens, open balconies/porches and a room with an open roof do not need any checking for Chametz, but it should be verified that there is no packaged Chametz in those areas. We trust the friendly neighborhood birds to take care of any open food left there.
The cleaning of our houses should not come at the expense of our children's emotional well-being. The atmosphere must be pleasant and free from unnecessary stress. It is recommended to include the children in the cleaning process.
You should sweep the house before Bedikat Chametz (mopping is also appropriate), and one should look in the pockets of their children's clothing and in books that are brought to the table and opened when food is present.
The Minhag is to sell Chametz that by burning will cause a significant financial loss. The Chametz can be sold via email
Kashering Utensils
On Pesach, one should more stringent when it comes to Kashrut, even those aren't throughout the rest of the year.
This is the rule: 'The Way it Went in is the Way it Comes Out.' This means that a utensils/dish that is used with fire when it comes to Chametz (for example, it is cooked on the stovetop), it should be kashered with fire/burning to the point of it being 'white hot'. And a vessel that is used with boiling Chametz, (for example, a pot), must be boiled during Hagala.
The dish shouldn’t be used 24 hours prior to koshering.
Central places (such as shuls) have places to do Hagala (boiling water) and Libun (burner)
Glass vessels – after not being used needs to go through Hagala 3 times. Though it is preferred to use separate glass vessels for Pesach. Sefardim can rinse a glass vessel with water and soap.
Marble: cover over it with 2 layers of aluminum foil in the places where a pot will rest on Pesach.
Sink: Purchase a tub/basin and place it in the sink or cover the sink with aluminum foil. You can also pour boiling hot water all over the sink but make an effort not to place hot vessels in the sink on Pesach.
Oven: Clean the oven very well with water and soap/oven cleaner until you do not see any crumbs. Then turn the oven on for 1 hour on the highest level of heat your oven allows. You should buy racks that are used exclusively for Pesach instead of using your standard baking racks that you use throughout the year.
Dishwasher: Clean it out well, including the filter. Activate the dishwasher with soap on the full cycle while it is empty. Wait 24 hours. Do Hagala on the trays.
Plastic Vessels/Utensils: Clean. Wait 24 hours. Do Hagala. Those who are Machmir should do Hagala three times and that is considered best. If there are cracks in the utensil, avoid using it entirely.
Baby Bottles: Use new ones. If that’s not an option should be koshered like plastic vessels.
Kiddush Cup: Do Hagala or use a new one.
Pots and Pans: Do ‘light’ Libun. For Sefradim Hagala is enough. If it is covered with Teflon, don't use it on Pesach.
Dining Room or Kitchen Table: Clean the table and change the tablecloth/table covering.
Microwave: Clean well. Boil 1/2 Cup of water with soap in it in the microwave. Wait 24 hours. If there is a glass tray inside, take the tray out and use the microwave without the tray or do hagala 3 times after waiting 24 hours.
Plata: It is best to purchase one that is used exclusively for Pesach. However, Meikar HaDin, it is permissible to use it after it has been on maximum heat for an hour and covered with 2 layers of aluminum foil.
Ventilating Hood (over the stove-top): It is best to avoid using it entirely. Meikar HaDin, you may use it after boiling water has been poured on it.
Pantries/Cupboards: Clean with a damp cloth. If it’s very difficult, and you will not be using it on Pesach, close it up and sell it when you sell your Chametz.
Refrigerator: Do a general cleaning so that there is no Chametz in it. There is no need to go over it with a toothpick or to pour boiling hot water on it.
Computer keyboard and Mouse – Many people eat Chametz by the computer year round. Therefore, you should shake it out upside down, and preferably wipe it down with a wet cloth as well.
The laws governing kashering dishes and the kashrut of food products are very detailed and I will therefore be present at many points during the Hagalat Kelim that will be taking place at the shul, B"H. As such, if you have any questions that arise when it comes to Chametz, you can and should call or e-mail me to clarify the Halacha.
Kosher Food
Eggs: are allowed, despite the stamp on the egg.
Pills that are to be Swallowed: If the pill has a taste to it, it needs a hashgacha. If it is bitter, it can be taken on Pesach. In any case it is best if it is kosher for Pesach.
Soap/Shampoo/Perfume/Aftershave/Makeup: These can all be used on Pesach, even without a hashgacha (but it is 'מידת חסידות' to purchase these items without any chametz in them) .
Toothpaste: Must have a "Kosher for Passover" hashgacha. If there is no other choice than you can use one without a Hechser.
Baby Food: Must have a "Kosher for Passover" hashgacha.
Food for Animals (Dog, Cat, Bird, Fish, etc.): Needs a "Kosher for Passover" Hashgacha . The food that is not "Kosher for Passover" should be sold when you sell your Chametz and should be nullified with the proper intention to nullify it when you do "Bitul Chametz".
Egg Matza: Do not eat it. Sephardim can eat it. When it comes to ‘Papushadu’ store bought cookies it is better to be Machmir and not eat them on Pesach.
Milk : there is no need to purchase before Pesach.
It is best to be stringent at pesach and to eat store-bought food for Pesach after you make sure that there is a good Rabbanut hashgacha and not unknown supervision or that you are unfamiliar with.
Legumes/Kitniyot
The Aruch HaShulchan says: This prohibition is one which our ancestors took upon themselves as a measure to protect themselves from accidentally eating Chamets and it is therefore important to uphold this prohibition. Those who have doubt and are lenient and choose to disregard the prohibition of eating Kitniyot. are demonstrating that they do not have Yirat Shamayim and Yirat Chet and that they are not knowledgeable in the ways of the Torah. All Ashkenaz countries along with France, Russia and Poland, established and took upon themselves this stringency which has solid meaning and a basis to it-' 'ופורץ גדר ישכנו נחש.
It is therefore prohibited for Ashkenazim to eat Kitniyot on Pesach.
Most members of Eidot HaMizrach have the custom of eating Kitniyot and they, therefore, do not have to refrain from eating them. Whoever eats at the house of Sephardim, should not eat actual Kitniyot products but it is permissible to eat products that have been cooked in vessels that have absorbed Kitnoyot.
We will rule with the opinion that the Kitniyot that are not allowed are 1- only the ones that were included in the original ruling (-rav feinstein) and 2- do not come into contact with water during their preparation (-rav kook). If one of those conditions is not present, it is still permissible to eat them on Pesach.
Therefore, Rapeseed/Quinoa/Soy/Peanuts are not considered part of the prohibition of eating Kitniyot, because they didn't exist during the time when our ancestors creating the Kitniyot ruling.
Kitniyot oil that has been dry pressed, HaRav Kook allowed it to be eaten on Pesach, as long as it has never been in contact with water. That is why Canola oil and the like are permitted.
Store-bought food items, that have Kitniyot in them (in a case where Kitniyot are not the majority in the product) that were made before Pesach, can be eaten according to some opinions where there is a great need.
An ill/sick person is allowed to have Kitniyot
It is permissible to give Kitniyot to your pet on Pesach.
Erev Pesach, Monday, 14 Nissan
After Arvit, check for Chametz by the light of a candle with a Bracha, as it is written in the Siddur. You shouldn’t start a meal or Melacha half an hour before nightfall.
You should check all of the places where it is likely to find Chametz, including your car (with a flashlight). You shouldn’t talk throughout the Bedikah.
After the search, you said ביטול חמץ in the Nussach that appears in your Siddur. You should understand what it is you are saying and say the Bitul in words that are simple and understandable for the person nullifying the Chametz. The Nullification is the essence of the Mitzvah and therefore you must devote time and intent to what you are saying.
On the morning of the following day, there will be a Siyum Masechet for the first-born men who are fasting.
After the burning you say Bitul Chametz again, according to the way it is written in your Siddurim, with a clear understanding of what you are saying and your purpose for saying it.
During the day, do not eat Matza. Egg Matza is permitted.
You can eat Chametz until 9:58 am. Burn your Chametz until 11:18 am.
After Chatzot, do not do Melacha such as laundry being that we are busy with Korban Pesach (when Beit Hamikdash is built). Melacha that is needed for Pesach (לצורך) or in case where refraining from Melacha can cause a big financial loss; it is allowed to the Melacha.
It is good to daven Mincha early and they say ‘seder Korban Pesach’.
Prepare the table for the Seder. You should buy Shmura Matza for Seder night.
Yom Tov Pesach, Tuesday, 15 Nissan
Candle lighting – the brchaot are: "להדליק נר של יום טוב" and "שהחיינו". It is best to have big enough candles that will last throughout the whole Seder.
On the night of the Seder, focus on remembering the slavery and remember the redemption and tell your children about it. The main point of the holiday is transmitting the message of our transition from slavery to freedom to the next generation.
Every single person is required, according to the Torah, to eat at least a כזית of matza. It is our custom to eat 2 כזית portions at the start and then a portion during כורך and then a portion during the Afikoman.
The size of the כזית portion is the size of the volume of a Syrian olive, a large modern-day olive, which is the size of half of a prepared Matza. One should try hard to swallow the two כזית portions quickly, if possible, albeit politely and try not to wolf it down. If, within 4 minutes, 2/3 of a prepared Matza was eaten and swallowed, one has fulfilled the Mitzvah.
One should eat the Matza and drink the cups of wine while leaning. It is appropriate also for women to lean, but they are not required to do so.
Drink 4 cups. From each glass, a 'רביעית' should be drunk. The volume of רביעית is about half of a disposable cup. Ideally, it is best to drink the רביעית in one gulp. If this does not happen, the רביעית should be drunk within 4 minutes.
It is a common custom that the children hide/seek the Afikoman and then receive a prize for it. This is done to adore the mitzvah to them.
After the eating of the Afikoman, nothing else should be eaten. It is permissible to drink. The Afikoman should be eaten by midnight – 00:39. It is appropriate to prolong telling the story of יציאת מצרים and there are those who do so until the morning.
Shacharit of Yom Tov. Tfilat Tal. If Morid HaTal was forgotten and it was remembered before you reached the end of the Bracha, go back to the beginning of the Bracha. If not, go back to the beginning of the Tefila.
Chold HaMoed
Count Sefirat HaOmer. If you forgot, count during the day without a blessing and during the rest of the nights, say it with a blessing. If you also forgot during the day, count all of the following nights without a blessing
Second Day Yom Tov – a guest visiting from abroad – only has to perform the Mitzvot from the Torah, and is allowed to do Rabbinical מלאכה.
It is our custom not to use Tfilin on Chol HaMoed.
You should not work on Chol HaMoed. Although, if you will lose your job as a result of not working, you are permitted to work.
Whoever has to work on Chol HaMoed, he is allowed to work in a place that has not been deemed Kosher for Passover. Just don't sell actual Chametz.
Do not shave or get a haircut during Chol HaMoed. But, those who make sure to shave every day during the year, and if they will not shave on Chol HaMoed, will be bothered by the itchiness or discomfort, is permitted to shave on Chol HaMoed.
Do not do laundry on Chol HaMoed , unless you run out of clean cloths for babies.
Shabbat Chol Hamoed, 19 Nissan
Candle Lighting – the Bracha is להדליק נר של שבת
In the morning we say Hallel, Ashkenazim read megilat Shir HaShirim
Regular Havdala on Motzai Shabbat 19:48.
The Seventh Day of Pesach, Monday, 21 Nissan
Candle Lighting – the Bracha is להדליק נר של יום טוב
Some say Shirat Hayam in a Tzibur
Counting of the Omer
Until the 33rd of the Omer, one should not get married; have a haircut or shave. If you are invited to a wedding you can attend.
During the days of Sefira, refrain from listening to loud, merry music. During this period we are mourning the death of Rabbi Akiva’s Talmidim. 'Regular' music, with some merriment to it, like the songs played on the radio, is permitted. However, one should refrain from listening to live music.
On Yom Haatzmaut, 6 Iyyar (postponed), one is allowed מלכתחילה to get a haircut and shave and listen to merry music and even live music.
On the morning of the 33rd of the Omer, one is allowed to have a haircut and shave. Sephardim can do so on the morning of 34 of the Omer.
==
הרב ברוך אפרתי הוא יו"ר ארגון רבני דרך אמונה.
יש לכם שאלות בנושא פסח? שלחו לרב ברוך אפרתי befrati@gmail.com

מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים