הפסד לבית היהודי בבחירות לרב העיר לוד - סרוגים

הפסד לבית היהודי בבחירות לרב העיר לוד

אחרי שש שנים ללא רב עיר, ואחרי קרב בין הציונות הדתית לש"ס, הרב שמעון ביטון נבחר לרבה של העיר לוד. מדובר בהפסד של הבית היהודי שתמכו במועמד השני

author-image
הפסד לבית היהודי בבחירות לרב העיר לוד
  הרב שמעון ביטון (צילום מסך, יוטיוב)

בבחירות שהתקיימו הערב (ראשון) בין חברי הגוף הבוחר בעיר לוד נבחר הרב שמעון ביטון לכהן כרבה של העיר לוד. הרב ביטון זכה ב-14 קולות מתוך 24 חברי הגוף הבוחר.

הרב ביטון נבחר לרבה של לוד אחרי שש שנים בהן משרת הרב לא הייתה מאוישת, וזאת מאז פטירתם של רבני העיר הקודמים הרב נתן אורטנר בתשע"ח והרב חיים חדד בשנת תשע"ה.

ניצחונו של הרב ביטון הושג בעקבות החלטת גורמים בגרעין התורני שלא ללכת עם חברי המועצה, כך שבתי הכנסת של הציונות הדתית תמכו במועמד של ראש העיר – בניגוד לנציגי המועצה מהבית היהודי שתמכו במועמד של ש"ס.

הרב יעקב אביטן, השר לשירותי דת אמר: "שוחחתי הערב עם שני הרבנים שהתמודדו. ברכתי את הרב הנבחר הרב שמעון ביטון על בחירתו. זכתה העיר לוד לרב בעל שיעור קומה הפועל בלוד כבר שנים רבות. כמו כן שוחחתי עם הרב הנוסף, הרב יצחק מוזגרשוולי תושב העיר ממנהיגי העדה הגיאורגית ומחשובי הרבנים בארץ, תלמיד חכם בעל שיעור קומה שעוד נכונו לו תפקידים חשובים בעולם הרבנות".

הקרב על רבנות העיר לוד

ביום חמישי פורסם בסרוגים כי חברי הבית היהודי בלוד צפויים לאבד לציונות הדתית את משרת רב העיר. חברי המועצה שנבחרו ברשימת הבית היהודי 'עושים שרירים' ונלחמים בראש עיריית לוד, יאיר רביבו, על זהות הרב הספרדי החרדי של לוד – כאשר במידה וימשיכו בהתעקשותם, משרת הרב האשכנזי של העיר המיועדת לציונות הדתית, תעבור לידי מגזר אחר.

על פי חוק עיר זכאית רק לרב אחד, כאשר במידה ויש בה מעל 50 אלף תושבים ושר הדתות השתכנע כי יש בכך צורך, ימונה גם רב שני. העיר לוד הייתה זכאית רק לרב אחד, ספרדי בשל מוצא רוב התושבים, אך רביבו מעוניין למנות רב נוסף.

עוד באותו נושא

לאחר 4 שנים: אלה האנשים שיבחרו את רב העיר לוד


4

מספר תושבי לוד היהודים כבר חצה את 50 האלף, ורביבו ביקש ממפלגת ש"ס, שמשרד הדתות נמצא בשליטתה בשנים האחרונות, כי שר הדתות יאשר לעיר תקן של רב נוסף, אשכנזי. הרב הספרדי שימונה לעמוד בראש רבנות העיר יהיה חרדי בוודאות, ורביבו ייעד את תפקיד הרב הנוסף לציונות הדתית.

בש"ס סרבו, ורביבו עתר בשל כך לבג"ץ – ללא תמיכת הבית היהודי בלוד. במסגרת העתירה, רביבו השיג פשרה לפיה שר הדתות דאז, דוד אזולאי, ישקול מינוי רב נוסף ללוד, לאחר מינוי הרב השני.

הסיבה להתנגדות ש"ס, והאישור של השר אביטן

ממידע שהגיע לסרוגים, התנגדות ש"ס למינוי רבני ערים אשכנזים הינה עקבית, כאשר הרב האשכנזי האחרון שמונה לכהן כרב עיר, היה רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, אשר מונה לתפקיד בשנת 2014. הסיבה מאחורי ההתנגדות היא כי המועמדים של ש"ס ככל הנראה יפסידו מול מועמדים אחרים.

בנוסף, נודע לסרוגים כי מפלגת ש"ס עוסקת באינטנסיביות, במינויי רבנות שונים ו'שמה רגל' למינוי רבנים מהציונות הדתית לתפקידי מפתח, בעוד המפלגה מסתתרת מאחורי מקרים בהם המינוי מובטח לציונות הדתית, כבבית אל ובקריית ארבע, וטוענת כי היא מקדמת את התקנים הללו וכך היא מציגה זאת שהיא אינה מעכבת מינויי רבנים מהציונות הדתית.

לאחר הסכם הפשרה, מינוי רב העיר נעצר עקב פתיחה בחקירה נגד המועמד של ראש העיר, הרב שמעון ביטון, כאשר לאחרונה התיק נגדו נסגר מחוסר אשמה.

רביבו פנה לשר הדתות הנוכחי, יעקב אביטן, בבקשה לאשר לעיר תקן רב נוסף. אביטן אישרר את המינוי במכתב רשמי, ובכך רביבו עבר את המשוכה המהותית למינוי הרב האשכנזי לעיר. לאחר האישור, היה צריך להזין את התקן הנוסף ל'רשומות', התרשומת הרשמית של מדינת ישראל, אך בטרם הדבר התבצע – הוכרזה מערכת הבחירות הנוכחית, ובשל כך לא ניתן להזין את האישור לרשומות.

הדיל שמציע ראש העיר: תמיכה במועמד שלו, תמורת רב עיר לציונות הדתית

כרגע, יש אפשרות למינוי רק של הרב לו העיר זכאית באופן אוטומטי, הספרדי. בעיר לוד התחולל קרב איתנים בין שני מועמדים; הרב שמעון ביטון מקבל את תמיכת ראש העיר, בעוד הרב יצחק מוזגברישוילי מקבל את תמיכת מפלגת ש"ס.

שני המועמדים המובילים נמנים על חסידות חב"ד, אך בעוד מוזגברישוילי נמצא בראש קהילה קטנה יחסית, ביטון מוביל את הקהילה המסורתית בעיר המורכבת מחסידי חב"ד, בני הציונות הדתית ומסורתיים רבים, ונמצא בקשר עם מנהיגים מוסלמים בעיר. ביטון עצמו גדל בבית דתי לאומי, ולמד בישיבה התיכונית פרחי אהרון שבקריית שמואל.

בשל מערכת היחסים הרגישה בין ראש עיר לרב עיר, המורכבות בין המגזרים היהודיים בעיר וכן בשל הרגישות בין יהודים לערבים בעיר, רביבו החליט לתמוך בביטון בטענה כי הוא האדם הטוב ביותר להכיל את כלל המורכבויות בלוד. רביבו הגיע להבנה כבר לפני שש שנים עם הבית היהודי בעיר כי הם יתמכו במינוי ביטון לרב החרדי הספרדי, ובתמורה הציונות הדתית תקבל את משרת הרב האשכנזי.

רביבו מוכן לחתום כי ימנה רב עיר דתי לאומי

עם זאת, יו"ר הבית היהודי בלוד, יוסף הרוש, טוען כי אין קשר בין משרת הרב הספרדי ומשרת הרב האשכנזי, כי לא תהיה אפשרות טכנית למנות רב עיר אשכנזי עד הבחירות לראשות העיר וכן כי כיוון שעשה הסכם לתמוך במועמד של מפלגת ש"ס, הוא יעמוד בו.

לסרוגים נוגע כי רביבו, חובש כיפה סרוגה בעצמו, מעוניין למנות רב ציוני דתי לעיר, והוא אף מוכן לחתום על הסכם מחייב עם חברי הבית היהודי בעירייה כי משרת הרב האשכנזי בעיר תהיה שמורה למועמד הציונות הדתית. עם זאת, רביבו לא היה מוכן לוותר על מינויו של ביטון.

הציונות הדתית תפסיד בגלל עסקנות ישנה של המפד"ל?

גורמים בבית היהודי מסרו בשיחה עם סרוגים כי חברי הבית היהודי בלוד עובדים נגד הציבור ששלח אותם, והוסיפו בזעם כי יתכן והציונות הדתית הולכת להפסיד רב עיר בגלל העסקנות הישנה של המפד"ל.

עוד נאמר כי לרביבו אין אופוזיציה בעיר, וכי המהלך של חברי הבית היהודי בלוד עלול להביא אותם אל האופוזיציה, שם יהיו ארבעה חברים בלבד, דבר שיפגע באופן קשה בציבור הדתי לאומי בלוד.

רביבו לחברי הבית היהודי: חתמו איתי על הסכם למינוי רב עיר סרוג

מסביבת ראש העיר לוד יאיר רביבו נמסר לסרוגים: "הרב ביטון הוא מועמד הליכוד ונתמך על ידי ראש העיר מול מועמד ש"ס הרב יצחק מוזגרשווילי. הדיון מול הציונות הדתית הוא על הרב השני בעיר, שייבחר לאחר בחירת הרב הראשון, ובימים אלה מתקיים מו"מ פוליטי האם הציונות הדתית תתמוך במועמד ראש העיר ואז תקבל בתמורה רב ציוני דתי, כשלפי שעה הסיכויים פחתו לאחר שיו"ר הבית היהודי בעיר יוסי הרוש הודיע על תמיכה במועמד ש"ס".

ראש העיר לוד, יאיר רביבו, מסר לסרוגים: "אני קורא כעת לחבריי בציונות הדתית לחתום איתי עוד היום על הסכם, שיבטיח רב שני דתי לאומי, שייבחר כבר השנה בעזרת ה'".

רביבו הוסיף: "לאחר שממלא מקומי יוסי הרוש הצהיר כבר על תמיכה במועמד השני אני אומר באופן ברור, שככל וכל שלושת נציגי הציונות הדתית שנותרו יבחרו במועמד שלי כעת אני מתחייב לתמוך במינוי רב שני מקרב הציונות הדתית, וכולם יודעים שמילה שלי היא מילה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
רבנות ממונה, זו...
ניר | 17-01-2021 18:48
רבנות ממונה, זו בעיה לכשעצמה. זה כנראה היה אחרת בהיסטוריה
2
טוב מאד. צריך...
בשורות טובות | 17-01-2021 19:12
טוב מאד. צריך רב, לא רב רפורמי
רפואה שלימה...
שלומי | 18-01-2021 22:44
רפואה שלימה
ל-2 למה הסרוגים הם "רפורמים"?
רם | 18-01-2021 8:15
החרדים יותר רפורמים מכולם!11
3
איזה בלגן כאן
הסתבכתי | 17-01-2021 19:33
הבית היהודי תומכת במועמד שס, והציונות הדתית בעיר במועמד הליכוד. אז כשלון של הבית היהודי ושל שס מול הציונות הדתית? אז תכתבו ככה!
4
גם רב עיר...
בנימין | 18-01-2021 6:12
גם רב עיר צריך להיות בבחירות דמוקרטיות( הכוונה בחירות עי תושהי העיר) ו לא דאך אנשים שהמטרה שלהם כוח ו אנטרס אישי
5
אין בית יהודי...
אריאל | 18-01-2021 6:44
אין בית יהודי בצלאל וניר ועוצמה יהודית לתשומת לבכם שס והחרדים שונאים אחד את השני לא אוכליםמאחד אצל השני אבל הם יודעים שעל מנת לשרוד צריכים איחוד הציונות הדתית שאוכלים אחד אצל השני מתחתנים אחד עם השני לא מסוגלים להתאחד אז אולי באמת חזונו של הרב קוק היה טעות וכדאי לסגור את הציונות הדתית על כל שלוחותיה ישיבותיה ונחזור לימי הגלות תתאחדו כבר עסקנים קטנים שכמותכם
6
בלוד עושים אפליות...
Me | 18-01-2021 7:48
בלוד עושים אפליות לבני העדה הגיאורגית!!!! זה כבר ידוע. פשוט בושה!
7
בושה וחרפה לך...
י .ב | 18-01-2021 21:27
בושה וחרפה לך יאיר רביבו אתה בכלל לא צריך להתערב רק רבנים הם שאמורים לעשות מבחן למועמדים למשרת רב עיר ועל פי כך צריך לבחור רב עיר ולא על פי הסכמים כאלה לאחרים לפוליטיקה זולה אם לא הבנת שהוא משרת רב עיר ולא משרה פוליטי ועל כך מגיע לך יאיר רביבו כל מילת גינוי על מה שעשית תתבייש לך חצוף
זה לא חדש
זה לא חדש | 21-01-2021 2:47
את הליך הבחירה לא קבע יאיר רביבו ככה בוחרים רבנים בכל הארץ - ולכן אין לרב עיר דין מרא דאתרא - זו רק משרה יצוגית ותכנית - מאחלים הצלחה לרב ביטון בחיזוק הכשרות בעיר ובחיזוק אהבת החינם .
8
מה זה משנה?...
אכפתלי | 20-01-2021 16:29
מה זה משנה? מה שחשוב שיש רב. לא?