"מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי-צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק–יִהְיֶה לָכֶם…"
תורתנו הקדושה מלמדת אותנו שכלי המדידה שלנו צריכים להיות מדויקים, מאוזנים ואמיתיים, ויותר מכך שצריכים להיות לנו כלי מדידה.
אנו, יהודים מאמינים המשתדלים לקיים מצוותיו, ציידנו את עצמנו בכל מיני קני מידה וכלי מדידה. אחד המפורסמים שבהם הוא הדוסומטר: אותו כלי נעלם, שיש החולקים על הימצאותו או רמת דיוקו, אשר באמצעותו אנו בוחנים ומיד כמובן גם שופטים, עד כמה העומד/ת לפנינו דתיים.
רבות כבר נכתב בגנותו של אותו מכשיר מדידה: "כיצד אתה יכול לומר לי שאני פחות דתי/ה ממך" "מי שמך לבדוק את אורך חצאיתי ועל פי זה לשפוט האם אני ראויה לשידוך לבנך", "גודל הכיפה לא קובע" וצאו לי מהרחם, מהבית מהראש, מהחיים וכן הלאה.
ליבי עם המתלוננים ואכן החברה הדתית (בדומה לרוב החברות בעולם) ממהרת למדוד את החברים בה ולקטלג אותם. פסיכולוגיים ומדעני מוח יגידו שזה בלתי נמנע ויזקפו זאת לזכות האבולוציה. עוד יוסיפו לטעון כי התהליך הזה נועד לחסוך זמן, להקל על הזיכרון ועוד כהנה וכהנה.
הסידור הזה של אנשים ונשים לפי רמת דתיותם הוא עניין שיש להיזהר מפניו, וכי איפה האישיות ומה עם בן אדם לחברו? מדוע הכל נמדד לפי גודל הכיפה, כיסוי הראש, אורך החצאית או מקום הלימודים?
הדתיות ניתנת למדידה
בנקודה זו, על אף הבנתי ורגשותיי האמפטיים כלפי כל הסובלים מהשלכות הדוסומטר, ברצוני לומר: כן! מעשים דתיים ניתנים למדידה וכן אם אתה הולך לים מעורב אתה פחות דתי ממי שהולך רק לים נפרד, וכן אם את הולכת ללא כיסוי ראש את פחות דתית ממי שהולכת עם כיסוי ראש. למה? כי אתם עושים פחות מעשים דתיים.
נכון שאולי אתם עושים דברים אחרים, דוגמת מתן בסתר וטהרת מתים, אבל מה שאתם בוחרים לא לעשות, יכול להימדד. כל עוד תגדירו את עצמכם כאנשים דתיים אתם תהיו נתונים לביקורת הדוסומטר, כל עוד תגדירו את עצמכם כדתיים, אתם תימדדו על פי המעשים הדתיים שאתם עושים או לא עושים.
לעניות דעתי, על כולנו להיות פחות דתיים ויותר אמוניים. לא להתבונן על המציאות מבעד למשקפים דתיות הבוחנות מי נמצא איפה במשרעת הדתית על פי הדוסומטר, אלא להיות אדם אמוני, המבין שההליכה בדרך ה' ומצוותיו היא מסע ארוך ומלא תהפוכות ושמעשה של היום לא בהכרח יתמיד לטוב ולמוטב.
להיות אדם מאמין המבין שהתורה, המצוות וכן הנגזרות שלהן תכליתן ליצור קשר עם הקב"ה, קשר חי ולא חיצוני. נכון, קשר שיש לו ביטוי במעשים, אבל לא רק במעשים. רבנו בחיי אבן פקודה כבר הלין על צרת דורו הבוחרים לבחון הכל דרך חובות האיברים, ושכחו את חובות הלבבות. אמונה ודבקות בה' לא יכולה להבחן בדוסומטר, דתיות כן.
ולמודדים שבינינו: כתוב שהאדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב, כלומר בני האדם הולכים אחרי ראות עיניהם ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ואילו ה' הוא היודע את אשר נמצא בתוך מסתרי הנפש. אולי כדאי לנסות קצת להדבק בבורא וללכת אחרי מידותיו, ללמד זכות על כל אדם, לראות כל אחד ואחת בעין טובה, ולנסות להבין לליבותיהם ולקשייהם של העומדים מולכם.
בואו נהיה אנשים של לב, אנשי אמונה.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
עמוס
עד כדי כך שאפילו איני רואה עצמי חייב לעשות ההיפך. אני יותר דתי.
19:37 08.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוסית אחת
אבל נראה שגם אתה נגד הדוסומטר. ותודה שיש אלוקים בוחן לב וכליות ולא שרוולים וחצאיות =] יישר כח
11:45 08.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חוזרת בתשובה
בגלל דיבורים כאלה אני מודה לה' שלא גדלתי בבית דתי,אם כבר התפקיד של ה' הוא לשפוט ושל החברה לתמוך בדרך. מטרת המצוות ממש לא לסמן וי חברתי...גם אם הדברים ''נכונים''...
בגלל דיבורים כאלה אני מודה לה' שלא גדלתי בבית דתי,אם כבר התפקיד של ה' הוא לשפוט ושל החברה לתמוך בדרך. מטרת המצוות ממש לא לסמן וי חברתי...גם אם הדברים ''נכונים'' העיסוק הזה הוא שיטחי ורק מרחיק אנשים.מהיהדות
המשך 07:04 07.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבר בנאמני תורה ועבו
על המגיבים בעד התורה פה. ראו הוזהרתם
14:53 06.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מעין
התירוץ דוסו מטר
13:53 06.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
אם כך, הכתבה הזו היא: א. מיותרת כי זה בדיוק מה שהכתבה אליה הוא מגיב אמרה. ב. כתובה בצורה גרועה ועם כותרת פרובוקטיבית כי היא לא אומרת במפורש שצריך לזרוק את הדוסומטר...
אם כך, הכתבה הזו היא: א. מיותרת כי זה בדיוק מה שהכתבה אליה הוא מגיב אמרה. ב. כתובה בצורה גרועה ועם כותרת פרובוקטיבית כי היא לא אומרת במפורש שצריך לזרוק את הדוסומטר הזה. בקיצור, כל מה שאתה אומר נכון אבל הכתבה הזאת מביאה לדברים הפוכים ממנו. אז בשביל מה? ועוד בספירת העומר...
המשך 10:49 06.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
הטענה המרכזית במאמר היא שכל עוד נגדיר את עצמו כדתיים כלומר כל היחס הרוחנית שלנו לתורה ולמצוות הוא כאל דת אז ממילא נהיה כולנו נתונים לעיניים בוחנות ולמדידה. אבל אם...
הטענה המרכזית במאמר היא שכל עוד נגדיר את עצמו כדתיים כלומר כל היחס הרוחנית שלנו לתורה ולמצוות הוא כאל דת אז ממילא נהיה כולנו נתונים לעיניים בוחנות ולמדידה. אבל אם נעמיק יותר בחיינו ונגדיר אתעצמנו לא כדתיםאלא כמאמינים וניתן יחס של כבוד לחובות הלבבות, אז נוכל להפך כולנו לחברה שלא מודדת ולא נמדדת. ואז נוכל לזרוק את הדוסומטר שלנו לפח האשפה. במהרה בימינו. ועל כך רבות בפנקסיו של הרב קוק זצ"ל.
המשך 09:16 06.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
עד סוג הנעליים (בדיוק כמו שהיה בחו"ל בארץ המוצא, אחד כזה הוא יותר יהודי ממי שמקיים מצוות. תתביישו. חותמו של ה' אמת. ראינו בתקופה שלפני השואה שקידשו את החיצוניות והתעלמו מהלכות...
עד סוג הנעליים (בדיוק כמו שהיה בחו"ל בארץ המוצא, אחד כזה הוא יותר יהודי ממי שמקיים מצוות. תתביישו. חותמו של ה' אמת. ראינו בתקופה שלפני השואה שקידשו את החיצוניות והתעלמו מהלכות מפורשות (כמו לא לעשות את התורה קרדום לחפור בו, איסור עליה לא"י וכו') ואז ה' סילק השגחתו והייתה השואה. המצב בארץ לא רחוק מזה.
המשך 09:08 06.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
זה כבר לא נחשב בימינו? הם לא פחות חשובים ואולי אף יותר חשובים מאשר מצוות בין אדם למקום. ופעמים רבות הל"א דוסים "מצטיינים בהם יותר מ"הדוסים"
09:00 06.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועה
וכתבה שמהללת סוג של דוסמטר ואת השיטה של מי יותר דתי ללא ספק נועדה כדי לזרוע יותר פירוד בעם ובכלל מה זו הכותרת הזו? איזה מסר אתם מנסים פה להעביר?...
וכתבה שמהללת סוג של דוסמטר ואת השיטה של מי יותר דתי ללא ספק נועדה כדי לזרוע יותר פירוד בעם ובכלל מה זו הכותרת הזו? איזה מסר אתם מנסים פה להעביר? שיש יהודים סוג א' ויש כאלה סוג ב'? סרוגים תמיד תפסתי ממכם אתר שפוי וידידותי לכול רבדי היהדות היום גיליתי שאתם סגורים לא פחות מקיצוני בית שמש
המשך 07:37 06.05.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר