אז מי עדיף? חילוני בארץ ישראל או דתי בחו"ל? את תשובה המפתיעה אפשר למצוא בדבריו של הרב יוסף משאש זצוקל (מגדולי רבני מרוקו ובערוב ימיו רבה הראשי של חיפה) בפתח ההקדמה לשו"ת שלו "אוצר המכתבים".

הרב יוסף משאש היה רבה של תלמסאן באלג'יריה, דיין בבית הדין במקנס,מרוקו ולאחר עלייתו לארץ היה רבה הראשי הספרדי של חיפה.

רשע הדר בא"י עדיף על צדיק הגר בחו"ל

"אני הגבר, מיום עמדי על דעתי, עמד לנגדי המאמר, ת"ר, לעולם ידור אדם בארץ ישראל, שכל הדר בארץ ישראל, דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחוצה לארץ, דומה כמי שאין לו אלוה (כתובות ק״י ע״ב).

זה הקושי בולט, דפירוש דומה, היינו רק דומה, ואין הדבר כן, וא״כ הדר בחו״ל עדיף?

שהדר בא״י דומה כמי שיש לו אלוה, אבל האמת אין לו, והדר בחו״ל דומה כמי שאין לו אלוה, אבל האמת יש לו, וא״כ הוא עדיף?

ומוכרחים לומר שהתנאים בעלי המאמר, מיירי בצדיק ורשע. דהיינו, רשע גמור, או אפילו גוי שאין לו אלוה, הדר בא״י דומה כמי שיש לו
אלוה, מאחר שבחר לדור בארץ החביבה לפני המקום ב״ה, שעיקר השראת שכינה בעולם, היא בא״י כמש״ה, ארץ אשר ה׳ אלהיך דורש אותה תמיד עיני ה׳ אלהיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה (דברים י״א, י״כ), וממנה מתפשט האור לכל העולם, כמש״ה מלא כל הארץ כבודו (ישעיה י,ג׳), כנר המונח אצל נר וממנו יוצא אור לכל הבית.

ואך צדיק הדר בחו״ל אף אשר באמת יש לו אלוה, דומה כמי שאין לו, מאחר שלא רצה לדור בארץ שבחר בה ה׳.

הראת לדעת שרשע או גוי ־ הדר בא״י עדיף מצדיק הדר בחו״ל"

על הלל ביום העצמאות לספרדים

ועוד מדברי הרב יוסף משאש זצ"ל על יום העצמאות:

"עוד שאלת על יום העצמאות, שיש אומרים בו תחנון וסליחות. תשובה: אין לך לסכסך דעתך בעניינים אלו, אתה ספרדי חרד, עשה מה שאנחנו עושים, עושים אותו יום טוב בהלל גמור (בברכה) והודאה למלך הכבוד ברוך הוא, ואוכלים ושותים ושמחים ואין לנו עסק עם אחרים"