שו"ת: רשע שגר בארץ, עדיף על צדיק הגר בחו"ל - סרוגים

שו"ת: רשע שגר בארץ, עדיף על צדיק הגר בחו"ל

רבה של חיפה הרב יוסף משאש זצ"ל, מגדולי רבני מרוקו, כותב בהקדמה לספרו שאפילו גוי שגר בארץ ישראל עדיף על יהודי צדיק שגר בחו"ל, ואיך פסק לספרדים בנושא הלל ביום העצמאות

שו"ת: רשע שגר בארץ, עדיף על צדיק הגר בחו"ל
  הרב יוסף משאש

אז מי עדיף? חילוני בארץ ישראל או דתי בחו"ל? את תשובה המפתיעה אפשר למצוא בדבריו של הרב יוסף משאש זצוקל (מגדולי רבני מרוקו ובערוב ימיו רבה הראשי של חיפה) בפתח ההקדמה לשו"ת שלו "אוצר המכתבים".

הרב יוסף משאש היה רבה של תלמסאן באלג'יריה, דיין בבית הדין במקנס,מרוקו ולאחר עלייתו לארץ היה רבה הראשי הספרדי של חיפה.

רשע הדר בא"י עדיף על צדיק הגר בחו"ל

"אני הגבר, מיום עמדי על דעתי, עמד לנגדי המאמר, ת"ר, לעולם ידור אדם בארץ ישראל, שכל הדר בארץ ישראל, דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחוצה לארץ, דומה כמי שאין לו אלוה (כתובות ק״י ע״ב).

זה הקושי בולט, דפירוש דומה, היינו רק דומה, ואין הדבר כן, וא״כ הדר בחו״ל עדיף?

שהדר בא״י דומה כמי שיש לו אלוה, אבל האמת אין לו, והדר בחו״ל דומה כמי שאין לו אלוה, אבל האמת יש לו, וא״כ הוא עדיף?

ומוכרחים לומר שהתנאים בעלי המאמר, מיירי בצדיק ורשע. דהיינו, רשע גמור, או אפילו גוי שאין לו אלוה, הדר בא״י דומה כמי שיש לו
אלוה, מאחר שבחר לדור בארץ החביבה לפני המקום ב״ה, שעיקר השראת שכינה בעולם, היא בא״י כמש״ה, ארץ אשר ה׳ אלהיך דורש אותה תמיד עיני ה׳ אלהיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה (דברים י״א, י״כ), וממנה מתפשט האור לכל העולם, כמש״ה מלא כל הארץ כבודו (ישעיה י,ג׳), כנר המונח אצל נר וממנו יוצא אור לכל הבית.

ואך צדיק הדר בחו״ל אף אשר באמת יש לו אלוה, דומה כמי שאין לו, מאחר שלא רצה לדור בארץ שבחר בה ה׳.

הראת לדעת שרשע או גוי ־ הדר בא״י עדיף מצדיק הדר בחו״ל"

על הלל ביום העצמאות לספרדים

ועוד מדברי הרב יוסף משאש זצ"ל על יום העצמאות:

"עוד שאלת על יום העצמאות, שיש אומרים בו תחנון וסליחות. תשובה: אין לך לסכסך דעתך בעניינים אלו, אתה ספרדי חרד, עשה מה שאנחנו עושים, עושים אותו יום טוב בהלל גמור (בברכה) והודאה למלך הכבוד ברוך הוא, ואוכלים ושותים ושמחים ואין לנו עסק עם אחרים"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
אחיו שלום משאש בסוף פסק כראש הספרדים הגר"ע יוסף
יניב | 01-05-2017 21:31
לאמור הלל בלא ברכה. וכך רוב הספרדים עושים. ולהגיד שגוי שגר בארץ עדיף על צדיק בחו"ל זה לא נכון. וכי גוי גדול מהרבי מחב"ד? ודאי לא. גם כתב אהבת חיים שיהודי שחי בא"י ועושה מצווה שכרו גדול משל העושה מצווה בחו"ל אך גם המרשיע בארץ עוונו גדול מהמרשיע בחו"ל.
דיוק בעובדות
מאיר טולדאנו | 30-07-2018 22:44
רבי שלום משאש הוא הבן של רבי מימון ורבי מימון הוא בן דוד של רבי יוסף משאש.
הרב שלום משאש היה אחינו של הרב יוסף משאש
אור | 03-05-2017 13:59
2
איזה רשעים היו רש"י והרמב"ם - ממש נורא
מאן דאמר | 01-05-2017 21:37
אנא ענה לעניין
בנימוס | 02-05-2017 23:14
הרב המחבר לא ענה שמי שדר בחו"ל הוא בגדר רשע, אלא אפילו רשע הדר בא"י (ולדברי הרב המחבר אפילו גוי רשע הדר בא"י) יש לו מעלה מבחינה זו על פני צדיק הדר בחו"ל (מדובר בזה אשר מרצונו מואס בארץ חמדה! בניגוד לרמב"ם ולרש"י שהיו אנוסים כמו כל היהודים בתקופת הגלות להיות רחוקים מארץ חמדתנו). וראיה לכך, נסיונות חלק ניכר מגדולי ישראל לזכות לעלות לארץ אף בתקופות שמעשה זה היה מסוכן וסיכוי ההצלחה היו נמוכים (וראה לדוגמא את הרמב"ם שהבאת קודם). האם הקביעות הנ"ל נכונות, זו שאלה בין תלמידי חכמים ולא לנו הקטנים, אך אנא אל תעקם דברי כבוד הרב משאש זצ"ל. אנא השתדל פעם הבאה לקרוא את המאמר לפחות שלוש פעמים בטרם תכתוב דברים לא מדוייקים בתגובה. בהצלחה
הם לא יכלו לעלות, לא עליהם מדובר
לא הבנת | 02-05-2017 22:41
3
כבר קדם לו בחידוש הזה בעל ההפלאה רבו של החתם סופר
שאולי | 02-05-2017 20:49
בחידושיו על כתובות שם. וכן הענין נמצא בחסד לאברהם. ומי דיבר על גוי מר יניב?
4
הרב מאשש חכם.מה שעושים אחרים
| 03-05-2017 0:21
זה לא ענייננו.עושים מה שצריך.כך מביאים את השלום.