מבין האיחולים הרבים שקיבלתי לכבוד השנה החדשה, היה מוטיב אחד שחזר שוב ושוב אצל מברכים רבים – "שנזכה לשנה של אהבת חינם". אהבת חינם! צמד מילים קסום, המשרה אווירה של נינוחות ורוגע, קבלת האחר באשר הוא ונכונות לחיות יחדיו. אולם כאשר בוחנים את אותו מושג בשורשו, כאשר שמים בצד את הרגשות המתעתעות בנו ומאפשרים לשכל למשול עליהן, מגלים כי "אהבת חינם" רחוקה מלהיות פסגת המידות הנאצלות, ולאמיתו של דבר מדובר בכישלון, כישלון צורב של התיחסות בלתי נכונה למציאות, שלא לומר מנותקת.
לכאורה, "אהבת חינם" מהווה את היפוכה של המידה המגונה "שנאת חינם", אשר גרמה לחורבן בית שני. אולם כאשר מעיינים למדים, כי אין ב"אהבת חינם" משום היפוכה של "שנאת חינם", אלא יש כאן שתי מידות מגונות, המהוות את שני הצדדים של אותו מטבע. שנאת חינם היא מגונה משום שאדם שונא את חברו בלא סיבה. בכך הוא מבטל את המצווה הנעלה של אהבת ישראל. ואמנם, לעיתים יש מצווה לשנוא אדם מישראל, כגון בעל עבירה – ראה בבא מציעא ל"ב:. ועל-כן קיים המושג של "שנאת חינם", שאדם שונא את מי שאסור לו לשנוא.
גם דוד המלך כותב – "הלא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט" (תהילים קל"ט, כ"א), ושלמה המלך אמר בחכמתו – "עת לאהב ועת לשנא" (קהלת ג', ח'). אהבת חינם אינה ההפך של שנאת חינם, משום שכפי שאדם יכול להיכשל בלשנוא את מי שצריך לאהוב, כך הוא יכול להיכשל בלאהוב את מי שצריך לשנוא. והאדם היהודי שמשעבד את דעותיו ומעשיו להלכה המסורה מסיני, אינו נכשל לא באהבת חינם, וגם לא בשנאת חינם. מי שאינו שונא יהודי שמזיק לעם ישראל ולארץ ישראל אינו באמת אוהב את קרבנותיו של אותו רשע שמזיק. מי שרואה את אחיו מוכה ואינו שונא את מכהו – מעיד על עצמו שאינו אוהב באמת את אחיו. ובל נשכח, שמשה רבנו הורה לשבט לוי הירגו איש באחיו על שעבדו את העגל. ואמנם הראי"ה קוק זצ"ל אמר ש"מוטב שניכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם", אך אלו המצטטים את דבריו נכשלים גם בהבנת הנקרא. מה אמר הרב קוק? הוא אמר שמבין שני הכישלונות, הוא מעדיף את זה של "אהבת חינם". אולם אף זהו כישלון! מדוע בכל אופן סבר שזה עדיף? ניתן להביא כמה וכמה הסברים, אך מכל מקום זהו כישלון. ויותר מכך – חז"ל גילו לנו סוד גדול, והוא שהכישלון האחד בסופו של דבר מוביל לשני. וכך אמרו בקהלת רבה פרשה ז' (א', ט"ז) – "אל תהי צדיק הרבה שסופו של המרחם על אכזרים להתאכזר לרחמנים.
איננו מעוניינים להיכשל, גם לא בכישלון הפחות חמור לפי הרב קוק. ויותר מכך – אסור לנו להיכשל, במיוחד כאשר אנו עוסקים במה שנוגע לכלל ישראל. עלינו לכוון את דעותינו ואת רגשותינו לפי הפלס המדויק של דבר ה'. אחרת נשלם מחיר יקר. ונסיים במשפט אותו מו"ר הרב כהנא היה נוהג לומר כאשר השמיעו לו את אותה אמרה של הרב קוק, לפיה מוטב שניכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם. כל אימת שהיה שומע זאת, היה מפטיר – "מוטב שלא ניכשל בכלל".
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
1 דיונים
א.ב
א. כל הרוצה לדעת את דעתו של הרב קוק בעניין מומן לעיין באורות הקודש עמ' שכ"ג, ולא להביא ראיות מחצאי סיפור שמסופר עליו. ולהלן מספר ציטוטים "אהבת חנם, שאור השלום...
א. כל הרוצה לדעת את דעתו של הרב קוק בעניין מומן לעיין באורות הקודש עמ' שכ"ג, ולא להביא ראיות מחצאי סיפור שמסופר עליו. ולהלן מספר ציטוטים "אהבת חנם, שאור השלום והאושר רק בה הוא גנוז" "ואם נחרבנו, ונחרב העולם עמנו, על ידי שנאת חנם, נשוב להבנות, והעולם עמנו יבנה, על ידי אהבת חנם". ועוד. ב. ל5, הרב קוק לא המציא את המושג, הוא מופיע בספר רבבות אפרים חלק ג' עמ' י"ז (נראה לי לבעל הכלי יקר שחי בזמן השו"ע והרמ"א). וגם הר"א גוטמכר במכתב שבתחילת ספר נפש חיה. ועוד.
המשך 16:36 24.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
ואח"כ יתפנה לכתיבת מאמרים.
00:28 18.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחמן
וזה היופי. אך לא צריך לתת לכל אחד במה להוכיח זאת........
22:07 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
ניתן להבין מהי אהבת חינם. שמעתי מרבותי ששנאת חינם היא בעצם לא לקבל שמישהו אחר בעם ישראל חושב שונה ממני. אם כך אהבת חינם הוא לקבל שמישהו חושב שונה ממני. לצערי לא מדובר...
ניתן להבין מהי אהבת חינם. שמעתי מרבותי ששנאת חינם היא בעצם לא לקבל שמישהו אחר בעם ישראל חושב שונה ממני. אם כך אהבת חינם הוא לקבל שמישהו חושב שונה ממני. לצערי לא מדובר האם צריך לבקר מעשים שליליים. כמובן שעלינו לבער את הרע מקירבנו. באלפי מקומות הרב מתייחס לביעור הרע מקירבנו.
המשך 10:21 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חוה
יש מקורות במאמר עצמו מבבא מציאה ויש חוץ מזה רמבם שפוסק שיש יהודים שצריך לשנוא הוא נותן שם רשימה אני לא זוכרת טזה לא מולי אבל אחד מהרשימה זה...
יש מקורות במאמר עצמו מבבא מציאה ויש חוץ מזה רמבם שפוסק שיש יהודים שצריך לשנוא הוא נותן שם רשימה אני לא זוכרת טזה לא מולי אבל אחד מהרשימה זה למשל חוטא ומחטיא הרמבם אומר את זה על כי תראה חמור שונאך ....עזוב תעזוב עמט הוא אומר שפשיטה שלא בגוי כי גוי מעלים ולא מורידים ובוודאי שאין מצווה לעזור לו . ואז הוא מסביר לגבי רשימה של יהודים שמצווה לשנוא.... הרב קוק לא הביא מקורות לאהבת חינם.....
המשך 08:15 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
לשנוא אותך זו מצווה שכן לא ידעו יושבי ירושלים לשנוא את ביריונה בזמן יתכן ולא היינו עוסקים באיש כמוך אגב כמי שמסכן את עם ישראל ומדינת ישראל אינך ראוי לקורטוב...
לשנוא אותך זו מצווה שכן לא ידעו יושבי ירושלים לשנוא את ביריונה בזמן יתכן ולא היינו עוסקים באיש כמוך אגב כמי שמסכן את עם ישראל ומדינת ישראל אינך ראוי לקורטוב של אהבה ולו גם בחינם ועל רשעים כמוך דיברה הגמרא
המשך 08:02 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גבי
אהבת חינם שלנו אל החילונים ואל תרבותם דרדרה וסילקה משורותינו עשרוות אלפי בנים ובנות יקרים והעבירה אותם אל תת התרבות החילונית אותה לא פסלנו ולא הדרנו ולא מידרנו - אלא...
אהבת חינם שלנו אל החילונים ואל תרבותם דרדרה וסילקה משורותינו עשרוות אלפי בנים ובנות יקרים והעבירה אותם אל תת התרבות החילונית אותה לא פסלנו ולא הדרנו ולא מידרנו - אלא חיבקנו באבת חינם אוי לנו כי חטאנו, צודק מאד ברוך מרזל!!!
המשך 06:39 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
למגיב מס׳ 1
אין שום בעיה בלשנוא את המושג השגוי של אהבת חינם. אהבת חינם היא, למשל, לאהוב את המחבל שרצח בכוונה את הבן שלך, חס ושלום. האידיאל הוא אהבת אמת והמושג אהבת...
אין שום בעיה בלשנוא את המושג השגוי של אהבת חינם. אהבת חינם היא, למשל, לאהוב את המחבל שרצח בכוונה את הבן שלך, חס ושלום. האידיאל הוא אהבת אמת והמושג אהבת חינם נולד, כביכול כקונטרה לשנאת חינם אך זו טעות גדולה. הלאה אהבת החינם, תחי אהבת האמת!
המשך 01:45 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תוכן
00:40 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
!
00:40 17.09.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר