"הגיע הזמן להודות בכך: אני מתחרט שעשיתי הסדר" - סרוגים

"הגיע הזמן להודות בכך: אני מתחרט שעשיתי הסדר"

הגיע הזמן להודות בכך: אני מתחרט שעשיתי הסדר. מתחרט ששירתי שירות צבאי חלקי. ביום הזיכרון האחרון התחושה התחזקה ואז הבנתי: החרטה הפכה לבושה של ממש

author-image
"הגיע הזמן להודות בכך: אני מתחרט שעשיתי הסדר"
  אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

מדובר בטור אישי, אז ראשית חכמה גילוי נאות. הייתי דתי שגדל במרכז, כיפה סרוגה והכל. למדתי במדרשיית נועם בפרדס חנה, ולאחר מכן בישיבת ההסדר בעתניאל. אני מאמין באלוהים ובמשה עבדו, ובעיקר מאמין במסמך המדהים והמטורף שהם יצרו – התורה.

עזבתי את העולם הדתי בלי לטרוק את הדלת, ואני משתדל ומקפיד ללמוד תורה גם כיום. אני סבור שהמסורת היהודית והתורה צריכות להיות חלק ממדינת ישראל, חלק מהמורשת שלה, חלק ממערכת החינוך והערכים שלה. בעיקר אני סבור שהתורה – במובן הרחב שלה, הכולל את התורה שבכתב ואת כל התורות שבאו לאחריה, היא אחת מיצירות הרוח הגדולות שנכתבו על פני הפלנטה הזו.

אני גאה ושמח להיות שייך לעם שמשה, רבי עקיבא, האר"י ור' חיים מוולוז'ין הם מבניו. אני גאה ושמח שהתורה היא חלק מחיי, ולא הייתי מוותר על כך בעד שום הון שבעולם. כל התחושות שאתאר כאן אינן פרי עטו של שונא דת מצולק נפשית, אלא פרי עטו של מי שמאמין ש"עֵץ חַיִּ֣ים הִ֭יא לַמַּֽחֲזִיקִ֣ים בָּ֑הּ וְֽתֹמְכֶ֥יהָ מְאֻשָּֽׁר".

ואחרי כל זה, אני מתבייש. לא משום שאני לא אוהב את התורה, אלא משום שמסלול ההסדר לא באמת מאפשר לאחוז גם בספרא וגם בסייפא במדינה הזו. הוא לא מהווה פשרה מושכלת בין "עדינו" ל"העצני" ולא פותר את הדילמה המוסרית הכרוכה בשירות צבאי חלקי. מסלול ההסדר הוא פשרה מוסרית הנובעת מבינוניות, ולא מחיבור של קודש וחול. הוא סרח עודף של הסטטוס קוו שמנהל את המדינה שלנו שהגיע זמנו למות.

נצרבה בי תחושת הבושה

אני זוכר היטב את מסדר הסיום שקיימו חבריי לפלוגה, ביינישים ממחזור גיוס שקדם לי. היינו אז במחנה סופה, ליד כרם שלום, בתקופה שבה נכנסו לרצועת עזה אחת לשבוע. בין לבין ניהלנו מלחמת אין ברירה בזבובים הרבים שתקפו את המחנה הלוהט מחום. באחד מאותם ימי צהריים משמימים, בחזרה ממקלחת שלישית לאותו היום, הבחנתי ב"חית" משונה, חריגה לאותו מקום.

החיילים שהרכיבו אותה היו חברי מחזור מרץ 06', שפשוט סיימו את שירותם הצבאי. וכך, עמדו שם, מולי ומול יתר חברי הפלוגה, במדי א', מזיעים מכל נקבובית אפשרית, ושומעים את הלהג המטופש של מפקדם שלא ידע באמת מה אומרים במסדר שחרור.

נפרדנו מהם נרגשים, אבל בעיקר נצרבה בי תחושת הבושה. בתור מי שעתיד להשתחרר 4 חודשים לאחר מכן ולנוכח המראה המעט ביאזרי, היה לי קל להבין איזו תחושה ממלאת את מי שנגזרו עליו 3 שנות שירות מלא. כל חייל מכיר את זה: את הכאב הממאיר שיש לך בבטן כשחיילים עוזבים את הבסיס בשעה שאתה נאלץ לסגור שבת.

למזלי, השחרור שלי התבצע במהלך קו בגזרת שכם ובלי מסדר כבוד מפוקפק. נטלתי את חפצי ונמלטתי מהבסיס, עולה על האוטובוס מאריאל לבית הוריי. לעולם לא אשכח את הנסיעה הזו, דווקא משום שגם במהלכה לא ידעתי האם אני עושה את הצעד הנכון.

רציתי למות

התגייסתי לצבא ההגנה לישראל באוגוסט 2006. שנה לאחר ההתנתקות ובמקביל לפרוץ מלחמת לבנון השניה. הגירוש מגוש קטיף לא הותיר בי צלקות כלפי צה"ל, שבו ראיתי שחקן משנה. למרות שאני משתמש במילה "גירוש", לא התייחסתי אז בחומרה לאקט שאותו תפסתי כסביר בסך הכל, גם אם בוצע בדרסנות האריק שרונית הטיפוסית.

מלחמת לבנון הייתה זו שעניינה אותי. קיוויתי מאוד שלמרות היותי טירון, אשלח ביחד עם חבריי לנשק לאיזו שהיא פעילות מלחמתית. רב סרן שמועתי פעל לטובתי, אבל כנראה שהמחירים הכבדים שגבתה המלחמה ההיא מנעו ממקבלי ההחלטות להסתכן ולשלוח טירונים ירוקים לאזור הגבול. אם בארזי הלבנון הירוקים של גולני נפלה שלהבת, מה יגידו אזוביה הסגולים של גבעתי?

מלחמת לבנון השנייה (Photo by Pierre Terdjman / Flash90)

רק בשנים שלאחר מכן ניסיתי להבין למה כל כך רציתי להשתתף באותה מלחמה. השאלה התחזקה לאחר ש"פספסתי" גם את מבצע עופרת יצוקה. אם לא הייתי משלים את מסלול ההסדר, הייתי משתתף במבצע זה, שנערך בסוף שנת 2008, כשנה לאחר שחרורי המוקדם מצה"ל. ה"פספוס" השלישי התרחש במבצע צוק איתן. אז דווקא גוייסתי בצו 8, במסגרת שירות מילואים פעיל, אבל במקום לשלוח את כאבי הגב שלי לחסל את מחבלי חמאס, גדוד הפרדות שבו הוצבתי במיל' נשלח לאבטח מסעדות בשרים ומעיינות ברמת הגולן. במקום להילחם ביליתי שלושה שבועות נהדרים במזג אוויר מושלם, הרחק מהסירנות ומהפחד.

היה נדמה שהמלחמה ברחה ממני, או יותר, נכון שאני ברחתי ממנה. שהרי אם הייתי מבצע שירות צבאי מלא, הייתי משתתף בלפחות מבצע צבאי אחד.

רק ביום הזיכרון האחרון הבנתי. היה זה כשצפיתי ב"הילדים של כולנו", סרט מצויין בהפקת "כאן", על שלושה חיילים בודדים בחטיבת גולני שנהרגו ביום הראשון של הכניסה הקרקעית לעזה במהלך מבצע צוק איתן. אחרי שניגבתי את הדמעות הבנתי: רציתי להיות כמותם. רציתי למות, או לכל הפחות את האפשרות למות, כדי להיות זכאי לחיות כאן, בתוך האתוס הישראלי בארץ הזו.

חלחלה לתוכי ההבנה שמי שלא הישיר מבטו אל המוות, לנצח ישפיל את עיניו. שמשהו באופן שבו התעצבה צורת החיים כאן, בארץ הזו, גרם לי לרצות לשלם את מחיר החיים. העובדה שהשירות שלי היה בסך הכל באורך של שנה וארבעה חודשים העצימה את הריחוק שלי מאותו אתוס. את העדרה של שורת הקרב מקורות החיים שלי.

זה מעבר לסולידריות ולזכות לשיוויון, זה נוגע להגדרה שלי כישראלי, כך הבנתי השנה. לזכות שלי לטעון שאני גם חלק מהממלכה המתחדשת. כמו המנהג לצרוב קעקוע עם סמל היחידה בכוחות המיוחדים בצבא ארה"ב, השירות הצבאי בישראל הוא כולו קעקוע גדול של ישראליות, קעקוע שאצלי נשטף במהירות בתורה שנמשלה למים.

הטירונות שעברתי הייתה גיהנום

הספקות החלו כבר בישיבה. עתניאל היא מקום שמעודד ספקות, והדיון הנצחי על שירות ההסדר ליווה אותי ואת חבריי למן היום הראשון ועד לגיוס. היו כאלו, רבים יחסית, שבחרו להשלים את שירותם הצבאי. באופן מסורתי ולמרות היותה ישיבת הסדר, עתניאל מספקת אחוז גבוה יחסית של קצינים לצבא. ישנם כאלו שמורידים את הכיפה במהלך השירות הצבאי, אחרים שמתגייסים ליחידות מובחרות וכאלו שפשוט בוחרים להשלים מסלול. אני, לצערי, לא נמניתי על כל אלו. למרות כל ההתלבטויות וההתחבטויות, בסופו של דבר מצאתי את עצמי מתרחק מחטמ"ר שכם באותו יום שחרור ונוסע הביתה.

חייו של בייניש בצבא ההגנה לישראל אינם קלים. המעבר מהלימוד בישיבה, בוודאי כשמדובר בישיבה ליברלית, צינית וחופשיה כמו עתניאל, למסגרת הצבאית הנוקשה יגרום גם ללוחות הקשים ביותר להישבר. הטירונות שעברתי בגדוד "צבר" בגבעתי אכן הייתה גיהנום צרוף.

פגשתי לראשונה ב"עם ישראל" שהציונות הדתית כה אוהבת לדבר עליו לעת מצוק. אתיופים, דרוזים, מזרחיים, פריפריה ומה לא. הורים גרושים, משפחות הרוסות, ת"ש גבוה יוצע לרבים. העובדה שהמפקדים שלי היו צעירים ממני, וגם, איך לומר, פחות מפותחים מבחינה רוחנית ומחשבתית, לא עזרה. היו אלו ארבעה חודשים של מריטת עצבים, דיכוי הרוח ותחושת שביזות חזקה שליוותה אותי בכל יום ראשון.

אבל אז הגיע האימון המתקדם, ופתאום התחלנו להיות חיילים. פתאום, גם, גיליתי את הגוף. בשיעור שלי בעתניאל היו לא מעטים שנערכו לשירות הצבאי, התאמנו ורצו על שביל הביטחון המקיף את היישוב. אני טמנתי את ראשי בסטנדר. רק באימון המתקדם בהר קרן גילה גופי הרופס את היכולות שלו, את חדוות הריצה וההזעה, את השרירים המשתרגים ואת הכתפיים המתרחבות.

1.85 ואשליית ההתלהבות שהצלחתי לתחזק בעיניי מפקדיי, זיכו אותי ב"נגב" – מקלע מחלקתי. חשתי גאווה על כך, עד היום אני חש גאווה על כך ומדמיין את עצמי לעתים מסתער עם כלי הנשק המגושם הזה מול אש האויב. נהניתי לסחוב את סבך הברזל המשונה הזה בחיקי, נהניתי לרסס בהסתערויות באימונים ונהניתי לחלום גבעתי. רק בשבתות, בשעת רעוא דרעוין, מצאתי את עצמי מוצא פינה שקטה בבסיס, שר "בני היכלא" וכוסף כפי שכספנו אז, בישיבה.

אמרי עם הנגב- בעת השירות

מעולם לא היו לי חברים חילוניים

גם במישור החברתי ראיתי ישועות. לאט לאט נרקמו קשרים חברתיים ביני לבין החברים החילוניים במחלקה. העוינות והחשדנות הראשוניות ירדו, ואחוות הלוחמים תפסה את מקומן. זה נשמע קלישאה, אבל בעבורי היה זה המפגש הראשוני היומיומי עם חילונים. גדלתי בבית פתוח וליברלי, צרכתי את התרבות החילונית מגיל אפס לצד התרבות הדתית, אבל מעולם לא היו לי חברים "חילונים". הצבא היה הפעם הראשונה, ונהניתי מכך.

הכיף נמשך בעליה לגדוד. קווים, אימון נוסף ברמת הגולן הנפלאה, יהודה ושומרון ועזה, היו חוויות שילוו אותי לכל החיים. השירות הצבאי הקצר שלי היה גדוש להפליא בפעילויות ב"שטחים". אולם כיום אני מתבייש לספר עליהן. "ביינישים משרתים שנה וארבע ומדברים על השירות הצבאי שלהם כל החיים", היה מקובל לומר אצלנו, בשעה שהקשבנו, הצעירים, מרותקים, לסיפוריהם של החוזרים מהקרב – בני השיעורים הבוגרים ששבו לשיעור ד' בישיבה אחרי שנה וארבע בלבוש מדים.

גם אני שבתי לישיבה, לשנתיים פוריות ומרתקות. אפילו הוספתי שנה מעבר למסלול ההסדר שבה שהיתי בישיבה. באותו זמן לא חשבתי שאוריד את הכיפה, והתקיים בי הכתוב: "לוּלֵ֣י ת֭וֹרָֽתְךָ שַֽׁעֲשֻׁעָ֑י אָ֝֗ז אָבַ֥דְתִּי בְעָנְיִֽי". אבל ידעתי שהגזמתי. ידעתי שהעולם שבחוץ לא מחכה לי. כשראש הישיבה, הרב רא"ם הכהן, שאל אותי למה עזבתי בסופו של דבר, ציטטתי לו ברוב ידענות את דברי רבא על התורה אשר שם משה: "זכה, נעשית לו סם חיים, לא זכה, נעשית לו סם מיתה". יצאתי, וגיליתי שאיחרתי את השעה.

הצער שלי על כך שלא השלמתי את שירותי הצבאי נוגעת בעיקרה לרגש הבושה ולזכות ההתקבלות לחברה הישראלית, לבושה מפני אלו שעשו 3 שנים ולסולידריות הבסיסית שבה בגדתי כשלא מילאתי את החובה הגדולה מכולן. קשה לי פיזית לעמוד בבתי עלמין ביום הזיכרון. אני תמיד חושש שאצטרך לספר על שירותי הצבאי הקצר מדי.

לימוד בישיבת הסדר- אילוסטרציה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

הציונות הדתית מפספסת בענק כשהיא ממשיכה לדבוק במסלול ההסדר

כפי שפתחתי, אני מאמין גדול בערכו של לימוד התורה, אולם לא סבור שהוא מצדיק את קיצור השירות הצבאי. אין בנמצא מתמטיקה שיכולה להסביר את הצורך בקיצור שירות כדי להבטיח את לימוד התורה. זה קשה במיוחד במדינה שבה ישנו ציבור גדול של לומדי תורה שכלל אינו משרת בצבא. אין ספק שהייתי פחות "תלמיד חכם" אם הייתי משרת שירות צבאי מלא, אבל האם ה"פחות" הזה שווה לרעות נשאנוך בלי מילים? מבחינתי ודאי שלא.

יתרה מכך, אני סבור שהציונות הדתית מפספסת בענק כשהיא ממשיכה לדבוק במסלול ההסדר. אני מכיר היטב את הטיעונים נגד. אצלנו בישיבה פיתחו טיעון מורכב ומעניין, כשדיברו על התרומה אדירה להתפתחותה של המדינה שתושג באמצעות אזרחים פרודוקטיביים השואבים השראה עמוקה מתורת ישראל. טיעונים אחרים ברוח הוואטאבאוטיזם מדברים על ספורטאים וזמרים שמקבלים פטור דומה מהמדינה. אחרים מדברים על מסלול הנח"ל המקביל, או את העובדה ששירותם הצבאי של רבים מצה"ל הוא במסלול "אפס ביחסי אנוש". יש כאלו שמציינים את תרומתם של חיילי ההסדר במלחמות ישראל. כל הטיעונים האלו לא מספקים אותי. לא פותרים את המשוואה המוסרית שיש בה רק נעלם אחד: יש כאלו שמשרתים באופן מלא ואלו שלא.

כותב שורות אלו אינו אדם מוסרי במיוחד. אין לי סט ערכים שאני מאמין בו. אין לי אידיאולוגיה גדולה שאני הולך לאורה. אני בן אדם סביר ביותר, וגם זה בדוחק. אבל לפעמים, ברבות השנים, מתברר מחירה של הכרעה ערכית שביצעת. ובמקרה זה המחיר הוא מחיר הבושה.

אני לא שופט אף אדם שעושה הסדר, וגם לא שופט משתמטים. אני לא שופט אף אדם שקיבל החלטה משום שאני מאמין ומכבד את הבחירה האנושית. לא אהבתי את הקמפיין הרעיל שניהל אלעזר שטרן בנושא, שגם היווה טעות טקטית. אבל לכל בחירה יש מחיר.

הבית היהודי נשאר יהודי ולא ישראלי

הבחירה של הציונות הדתית להמשיך ולדבוק במסלול ההסדר היא לטעמי, חלק מכתם עיוור שמונע ממנה להיות גורם משפיע יותר על מדינת ישראל. הבית היהודי נשאר יהודי, ולא ישראלי, והציונות הדתית ממשיכה לבחור פעם אחר פעם במגזריות, על פני לאומיות. זה היה נכון בממשלה האחרונה, כשנציגי המחנה בחרו להיאבק על נושאים מדומיינים שחשיבותם הציבורית פחותה (בג"ץ, חמאס, חאן אל אחמר) ולא עסקו, כדרכם בקודש בנושאים שבאמת מעסיקים את כלל ישראל.

זה נכון בנוגע לסוגיית שירות ההסדר ובעוד שורת הנחות שהציונות הדתית, תנועה אוונגרדית ופורצת דרך, עושה לעצמה. הנחות שמונעות ממנה לממש את הפוטנציאל האדיר שלה. אני עוד זוכר היטב את ימי ההתנתקות ואת חשבון הנפש שעשתה הציונות הדתית שמיהרה אז לעבור דלת דלת בקרב בתי מתפקדי ליכוד (גם אני פלשתי לבתיהם של תושבי באר שבע המופתעים) ונזכרה "להתנחל בלבבות".

בציונות הדתית נחים על זרי הדפנה של שלטונו הממושך של נתניהו, ולא לוקחים בחשבון שהתנתקות נוספת עשויה לעמוד בפתח, פינוי נוסף עשוי להגיע. סולידריות לא בונים בדקה התשעים, אלא בשורה של הכרעות בשורה של צמתים.

אני מציע להתחיל בהסדר.

 

אמרי לוי סדן הוא מפתח, כותב, בלוגר ומרצה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
87 תגובות - 66 דיונים מיין לפי
1
חברה בונה חברה הורסת
אב | 04-07-2019 18:15
תלוי מה בוחרים
ואוו כתבה מאלפת! יישר כח!
החזן מלוזן | 05-07-2019 17:37
ממש טמן את ראשו בסטנדר ובגלל זה לא היה בכושר היה ממש עילוי ונשאר עוד שנה בישיבה מ-ד-ה-י-ם!! אלמלא התפלק לו המשפט הבא גדלתי בבית פתוח וליברלי, צרכתי את התרבות החילונית מגיל אפס כלומר לא הצלחת לשרש את המזרוחניקיות מהבית והלכת לישיבה שמעוררת ספקות כדברך, ולא קבעת לעצמך דרך ברורה וישרה וגם עכשיו אתה נראה מבולבל מאוד השירות הצבאי שלך נובע ממניעים חילוניים מובהקים שרירים, להיות כמו כולם ועוד ולא מצוות מסירות נפש על עם ישראל ובקיצור מזרוחניק היית מזרוחניק נשארת אבל בלי התחפוסת של הכיפה שאני מניח שלא היית כל כך גדולה.. משהו חדש פה?..
באמת תתבייש על...
יוצא סיירת | 05-07-2019 12:07
ההשתמטות האמיתית שלך משמירת תורה ומצוות. על קיצור השירות אתה מלין (שהוא הרבה מעל הממוצע הארצי...), ועל הבגידה שלך בתורה אתה שלם עם עצמך??
כיפה סרוגה מטמאים את עם הקודש בשחיתות
מתנחל אבל ישר. | 05-07-2019 0:39
ממליצים להמליך שוחד מרמה והפרת אמונים בחסות מתנחלים על בני ישראל.
אתר סרוגים חיפש מהפכנים כמוך
ברור שלא ברחנו בך | 04-07-2019 23:15
מהפכן שמחפש רק צרות
2
בהחלט. ההסדר הוא קומבינה מסריחה
יפה דרשת | 04-07-2019 18:15
כל חייל קרבי ששירת יחד עם ההסדרניקים מכיר מקרוב את הנחת החבר שמסדרים להם במיגזר.
צודק. שנתיי אחרי הישיבה רואים אותם
דני | 06-07-2019 23:11
במסיבות של בר אילן
בלבולי מוח
יוצא סיירת | 05-07-2019 11:46
תפסיקו לחיות על פי סולם ערכים של קיבוצניקים אפיקורסים מלפני 50 שנה...
3
הבנתי - אתה מצטער שעשית הסדר כי בגלל הגופה
אז תתבייש בשקט | 04-07-2019 18:17
וואוו....גילית שחיילים בסדיר רגיל מפתחים גופה יותר שווה....
אבל אין שיוויון כדי לחיות בה
למות למען המדינה | 04-07-2019 23:19
משרתים 5 שנים ועוד כי השנה לא מתחילה בדיוק בזמן. המדינה לא משתתפת בשכר הלימוד שנאלצים לשלם כי זאת לא ישיבה חרדית ואין חוק הסדרים על הסדר. מה אתה רוצה? להרוס אותנו גם פיסית ונפשית ולא רק כלכלית?
4
כתבה נפלאה.הלוואי וירבו כמותך.
ארי | 04-07-2019 18:20
מודה ועוזב ירוחם.
למה להוציא את כל הרע עלינו
בור ששתית ממנו | 04-07-2019 23:18
ההורים משלמים שכר לימוד מלא גם כשהבן בצבא, כי אי אפשר לשמור מיטות. משלמים כדי שהילד גם יעשה צבא וגם ישאר אולי דתי, לא כמוך
5
מה?
הסדרניק | 04-07-2019 18:35
הם בסופו של דבר משרתים יותר (לפעמים הרבה יותר) מחייל רגיל שמשרת 3 שנים.. הבעיה שאתה לא מספיק מחבר בין תורה לצבא, אלו לא שני ערכים נפרדים. שלא נדבר על המילואים.
אמת
ק | 05-07-2019 18:33
ת
תגובה כזאת מתאימה לאתר חילוני
אביח | 04-07-2019 19:02
חילוני, לא לאתר דתי שבו רובנו מכירים את הציונות הדתית. אני חושב שמסלול ההסדר הוא מסלול נפלא רק הבעיה היא שהוא לא מתאים לכל מי ששם. ויותר מזה צריך ללמוד עוד כמה שנים בישיבה לפני
איך יותר?
שקרן | 04-07-2019 18:58
איך 16 חודשים זה יותר מ 36? לא מלמדים חשבון בישיבה?
6
דעת עמי ארץ הוא היפך דעת תורה...
בן ציון | 04-07-2019 18:44
נשמע מה יש לרבנים לומר מפיהם אנו חיים...
אם באמת
גדולי התורה האמיתיים | 05-07-2019 15:45
חשובה לך דעת גדולי הדור- לך שאל את רבי חיים קנייסבקי מה הוא חושב על הסדר.
עמי ארצות לא חסרים בקרב הרבנים
בהחלט | 04-07-2019 19:01
תקועים בימי הביינים ואין להם שום מושג מה קורה בצבא ומה עודה חייל קרבי. כבר עדיפים החרדים שלא משרתים כלל
7
קו מחשבה נכון מהסיבה הלא נכונה
יואב | 04-07-2019 18:50
זה שפיספסת מלחמה לא פוסל את השירות המקוצר. הוא פסול בפני עצמו. סתם תיחמון.
8
פספסת את העיקר
דוד | 04-07-2019 18:52
אני מבין שבישיבת עותניאל עובדים הרבה על הרגש ומרבים בחוויות רוחניות שונות. אני חושב שפה מפספסים את העיקר, יהדות זה לא בנק של חוויות שבעת משבר נגשים לכספומט ושולפים פיסת חוויה עד... עד שנגמר האוצר. במקרה כזה אי אפשר להיכנס למינוס, וזה מה שקרה לך. מצאת קופה ריקה ונזכרת בחווית הגבריות שעטפה אותך בעת השירות. חביבי, מה אגיד לך, כל זה מתחבר לעודף מיסטיקה שאינה אופיינית ליהודות. תמצא ביוטיוב אין ספור סרטונים בהם אנשים מספרים על החוויות הדתיות שהם עברו, רק מה, הם מספרים על נצרות ואיסלם. מה שמייחד את היהדות זה לימוד תורה והוא הערובה האמיתית להמשך העם היהודי. חיילי ההסדר, החיילים היקרים של ההסדר מצליחים לשלב לימוד תורה ושירות צבאי, מוותרים על החוויה הגברית ומשקיעים את מרצם בלימוד שזיפי ומעייף רק בשביל לקיים את עם ישראל. יישר כוח לכם. זאת אופנה חדשה ללכלך על אנשים ערכיים, אל תשימו לב לזה
ממש לא לכלך. דיבר בגוף ראשון וכיבד את העולם
דני | 06-07-2019 23:15
שבא ממנו
9
אחת ההוכחות..
משה | 04-07-2019 18:56
...אחת ההוכחות שכתיבה יפה ומסוגננת לא מעידה על עומק,תוכן ורציפות מחשבתית. רדוד!
10
כתבה אומללה , לא חסרים נופלים לצערינו מבין
נתנאל טאוב | 04-07-2019 18:57
ההסדרניקים . ללא לימוד התורה אין קיום לעם ישראל . למרות שלך זה לא כל כך חשוב .
11
נוסעתי בזמן
שבתי הבייתה | 04-07-2019 18:57
משהו מימה שכתבת מזכיר לי אותי -פליטות. המושג הזה נורא צף בימינו נהיינו פליטים בארצנו . אנחנו לא יודעים מה ומי אנחנו. אני באתי מגן עדן מערב חיים מתוקים וניפלאים חממה נהדרת עם עמוד ענן ועמוד שלמה כמו דודי האהוב. שהיזכיר לי לאחרונה את הרמבם. אדם שפירנס את עצמו והיה מישענת לקהילה קטנה ידע אנגלית ועיברית וערבית ורפואה והיה מודרני ומשכיל וידע תלמוד גמרא וזוהר ותנך והמונים שיחרו לפיתחו מהקהילה. הקים קרן ועדית שתלווה כספים. חייתי בביתו לאורו הקסום ולא ידעתי כמה ישפיע עלי. באתי קטנה לאורו של השני אחיו מתוק לא פחות ניפלא . שניהם היו הילה ניפלאה של תמיכה וערבות וביפנים קסם וטוב. מיזמן מיזמן . ועכשיו אני פליטה כולנו פליטים. ועברו לדעתי אלפיים שנה שהם כמו שיבעים שנה חחחחחח. כי אנחנו נוסעים בזמן. צריך פשוט סיעור מוחין. בעיני שבתי הבייתה לאבא זה מגן עדן שבתי לאלוהיי שבתי לסיפור אדם וחווה סיפור גן עדן .אני קרובה יותר מיכל לא משנה מתי. היתקרבתי לסיפור.
12
מדהים
ג | 04-07-2019 18:59
יש לי הרבה מה לומר לך אבל לא חשבת שההסדר לא מספק אותך יכולת תוך כדי השירות לחתום ולהמשיך את השירות למה לא עשית זאת ?! בנוסף יש בעיה בציונות הדתית נראה שחבריה מבינים טוב יותר מהרבנים שלהם מהי תורה!! הרבנים אומרים הסדר ואתה אומר ההיפך הרבנים אומרים לא נשים בצבא ואתה אומר ההיפך הרבנים אומרים לא נשים בפוליטיקה ואתה אומר ההיפך - יש בעיה כנראה שכחנו שיש ציווי לשמוע לחכמים ולהלכה אבל הבעיה של מקצועיות צבאית היא לא בעיה רק של ההסדר היא בעיה כלל צהלית לא מכשירים את הלוחמים למלחמה כוללת ארוכת טווח עם מצבי קיצון וכו הכל הוא רק השרדות כנס ליוטוב תסתכל איך מכישירים בצרפת את הלוחמים הליגיונרים שהם באים בהתנדבות ותראה את הפער בינם לבין הםינוך של צהל ללוחמיו ודבק אחרון יש לך עוד שנים רבות של מילואים אז תתן כל מה שאתה יכול ותתקן את מה שלא עשית בסדיר
13
הכתבה בלבלה אותי לגמרי. האמת, לא הבנתי הכל
אנטי אהוד ברק | 04-07-2019 18:59
ואלי לא אני הוא המסטול? נראה אשאל מחר את דוידוב
14
חוסר דיוק מובנה
רפי | 04-07-2019 19:01
א. השאלה היא מה הצבא הרוויח. ולא תחושות בטן אישיות. הצבא מקבל חברה ערכיים שמבינים יותר לעומק למה הם משרתים והם באים עם מכפלת כוח מתוך תורה. ב.בהמשך כשרואים את אחוז משרתי המילואים מבינים מדוע זה נכון. כמה מחבריך שאינם שומרי תורה יגיעו עד גיל 40 ולא יפספסו מילואים? כמה יתנדבו אחר כך להמשיך במילואים עוד כמה שנים. אני אישית כבר בן 49 בגדוד שלי כבר לא נשארו חיילים מתקופתי רק המח''ט ואני נשארנו... נכון יש היום יותר מידי ישיבות הסדר שהן לא ממש ישיבות אלא מתכון לעבור את הצבא במינימום מאמץ ופגיעה בחיי תורה, וזו תעודת עניות לישיבות התיכוניות. את ישיבות ההסדר צריך לא בשביל לשמור על החברה שלא ''יתקלקלו'' אלא בשביל להביא אותם לגבהים יהודיים. לחיות חיים יהודיים הגדלות ובריאות, שידעו להוביל את עם ישראל לגאולה השלימה.
כמו מונה במונית?
יוני ש | 15-07-2023 20:09
לא, חילונים משרתים 36 חודש ואתה פחות מחצי, תתבייש
15
כשאין לעיתונאי טור לכתוב אז הוא כותב
ישעיהו | 04-07-2019 19:02
טור דרכנו לאן... די אמרי, אתה בחור חכם, אולי תכתוב מאמר עיוני אמיתי ולא חיבוטי נפש של ילד מתבגר שרב עם ההורים?
16
אוי, נו, באמת
ליבנה | 04-07-2019 19:06
כמו שאתה יודע, הצבא הסתדר יפה מאוד גם בלעדיך. זו לא התרסה. אני פשוט מתכוון שחוק גיוס חובה מחליש את הצבא. מי שהצבא רוצה אותו והוא רוצה את הצבא- שיתגייס. לכמה זמן שהוא רוצה. אין עניין שיהיו בצבא חיילים שלא עושים כלום, ושהתגייסו רק בגלל "הסולידריות". איך אמר בעבר איש חשוב? יעקב אייכלר תרם למדינה יותר מיאיר לפיד, כי אייכלר לפחות לא נהנה ממשכורת צבאית, מדים, הטבות ליוצאי צבא. הוא לפחות לא קילקל.
17
אאמלק את הטור הפופוליסטי בכמה משפטים
שי | 04-07-2019 19:09
רציתי לקפץ על ג'בלאות ולפגוש חבר'ה מגניבים, אבל הוכרחתי ללמוד תורה ולעשות שירות מקוצר, אוי אוי אוי. בפעם הבא תקנה כרטיס לדיסנילנד בשביל הריגוש.
18
ישיבת עתניאל מה רציתם...
יהודי | 04-07-2019 19:11
ישיבה של הזויים ותפיסות רפורמיות...מחללי שם שמיים בצבא, באמת עדיף שלהם לא יהיה הסדר
לשון הרע על רבים
מוכיח | 05-07-2019 1:34
גם הכתרת את הכותב כרפורמי ברגע שהוריד את הכיפה (אז מהם החילונים לדעתך? לא רוצה לשמוע), וגם השלכת על ישיבה שלמה ורבת זכויות (שזו ממש לא ההשקפה שלה והיא מחנכת להסדר). לא רוב עם ישראל רפורמים, אבל הכל באבק לשון הרע נכשלים, וזה מדאיג אותי מאוד
19
למה מפרסמים בלוגים של פנאטים?
הסדרניק גאה | 04-07-2019 19:26
איגוד ישיבות הסדר קיבל פרס ישראל. רוב רובו של הציונות הדתית תומך ומוקיר במפעל האדיר הזה שנקרא ׳ ישיבות הסדר ׳. אז למה נותנים במה לכאלה דברים? האם יפרסמו גם דברים שבחור בן 25 יכתוב שהוא לא מעוניין להתחתן ? האם ייתנו במה לצעיר שיכתוב שהוא רוצה לרדת מן הארץ? מה המטרה של האתר הזה כאשר הוא מפרסם כאלה דברים?
תגובה לכתבה אמרי לוי סדן
ציונית מאמינה | 05-07-2019 0:51
צודק מאוד. ממש מילים כדורבנות.
20
להתחיל בהסדר
ירושלמי | 04-07-2019 19:27
נכון ומדויק רק לא גילית לקוראים דבר חשוב והוא כמה מההסדרניקים הולכים לצהל במסגרת ההסדר לא מתוך להט גדול להמשיך בלימוד לשמה ואולי אף להמשיך אותו ברמת מטיבציה בינונית לאחר מסגרת ההסדר אלא בכוונה לשרת שרות נוח עם אנשים שהם כמוהם ואחכ להמלט לישיבה ולהתחיל להתארגן על פסיכומטרי או על איזו מכינה לאוניברסיטה. היה נכון להמשיך אם מצבם היה לימוד בלהט תורני אבל הכמות שממשיכה בלימוד תורה (כלשהוא) מעבר למסגרת היא אפסית. והדבר השני שצריך להפנים אותו ואני מכיר אותו מקרוב, הוא שיש בממשיכי לימוד תורה שנים רבות במסה אדירה מתוך הישיבות הגבוהות מסירות נפש ממשית בנכונתם להפסיד את התקן הישראלי המצוי ( שתארת יפה מאוד) שהמינימום שלו הוא להיות לוחם ולשאת בעומס כמו כולם (באורך השירות ובאיכותו) כדי לא להתבייש עם השנים כמו שקרה לך ובצדק. ( גם ללכת להסדר וגם להעיף את הכיפה זה מסלול ישיר למחלקת הבושה אבל גם הסדר וגם לימוד תורה בינוני גם הוא באותה מחלקה וטוב שהעלית) כי צריך בעם הזה באופן הרבה יותר קריטי תלמידי חכמים ממשיים מאשר לוחמים כדי לבנות עתיד לאומי באוקטבה נבואית ולא לאמץ כאן עוד ועוד קני מידה עולמיים הזויים ( כמו החיבוק האינפנטילי שההמון וראשיו מחבקים באטרף ממש את הורה 1 והורה 2 או את טרוף הלהטביות) בן אדם יכול להיות מפקד סיירת מטכל ולהיות רמטכל ( בקיצור להיות פצצה ישראלית סופר תקנית ומצויד בגלורי ישראלי שיחזיק מעמד לגביו גם אלף שנים וביחד עם זה לאמץ את הטרוף הזה כיוון שאין לו מושג מה האתוס של העם הזה, וזה נראה לו נחמד ו p c סתם כי אין לו מושג בנווט בהיסטוריה הישראלית ובמגמות העתידיות שלה שהם עמוקות וחזקות בהרבה מכל עוצמה זמנית ואפילו ארוכה בזמן שסותרת בשעתה) או מההגדרות של ההוגים והפסוודו הוגים של התרבות העכשווית. כן, צריך את עצומי הלימוד שימשיכו ללמוד גם בהסדר אם כאלה קיימים שם אבל את אלה שבאו לסגור עסקה של נוחות או שהם גם ספרא וגם סייפא זה מגמגם זה לא ספרא ולא סייפך (תברר מי אמר את המגמם הזה.)
21
קשקוש ארוך ומייגע. לך לא התאים הייתה צריך לעז
חיים | 04-07-2019 19:27
ולא לשקר לחברה הישראלית. אבל לאחרים זה מתאים. זו אידאולוגיה ואמת צרופה ובודאי עדיף על שירות צבאי שרובו מבוזבז בפלוגות ותיקות עם משחקי כבוד. ביום המסלול מאפשר שירות מילואים ארוך טווח עליו צהל בונה. בתור מי שלמד בהסדר וגם הנה קצין וגם שירת במילואים 20 שנה ההסדר הוא הכי טוב לחברה שרוצים לשלב תורה עם שירות בצבא. וזה לא מתאים לכל אחד.
22
לא מסכים
איתן עמיר | 04-07-2019 19:28
אמרי, אתה כותב מקסים, באמת, מתבטא באופן מרתק, אבל זה מה שגורם לאשליה שאולי אתה צודק. גם חיילי המכינות שתורמים הרבה יותר משלש שנים, לא הפכו ממש לגורם משפיע יותר על מדינת ישראל, אולי קצת. למה? כי מונעים מאיתנו להשפיע, מלכלכים אם שירתנו מעט ומלכלכים אם שירתנו יותר. אין לנו מה להתבייש, השירות הצבאי הוא חלק אחד מהשירות למדינה הכולל גוונים רבים, ושנות הלימוד בישיבה הפכו אותנו לתורמים יותר לערכיותה של המדינה, הרבה יותר משמעותי מעוד שנה ושמונה חודשים בצהל. ולא נעים לי לאכזב אותך, יש גם הסדרניקים שמתו בזמן שרותם הצבאי על הגנת עם ישראל. אתה פשוט פספסת, סתם חוסר מזל...
23
בושה שממדרשיית נועם יצא אחד כמוך
נעמי | 04-07-2019 19:30
מכירה את המדרשיה ובני למד שם. לא קיבלת שם ערכים מהרב יוגל?? נזכרת להצטער אחרי 14 שנה שגמרת את השירות הצבאי -למה לא המשכת עם רצית??
24
איזה חופר!
רוויה | 04-07-2019 19:42
מאתים אלף מילים שיכולת לומר בפסקה אחת. חפרת!!
25
סחתיין על הניסוח. אצילות צרופה
ימות המשיח/ה | 04-07-2019 19:51
תמשיך חביבי ותרחיב את יריעת השומעים. תודה. יש עגיין סיכוי לחסור לערכים של קום המדינה . בן גוריון היה נהנה לקרוא אדר כתבת. יש תקווה.
26
להתחזק!
א. ג. | 04-07-2019 20:55
אני בהחלט מבין את תחושת הפיספוס על כך שאדם לא נהרג על קידוש ה' בטרם טעם טעם חטא. אבל אמרי חביבי! לא מאוחר. אפשר לחיות מתוך קידוש ה'. שערי תשובה לא ננעלו!
27
שאתה לא מצ'ו מספיק?
מה הבעיה? | 04-07-2019 21:06
אני כמעט היחיד שהיה בייניש והייתי כמעט היחיד מהמפקדה שלחם בציוק איתן ואני כמעט היחיד שעושה מילואים
28
ברצינות דווקא
לוי | 04-07-2019 21:22
ברצינות עורכי סרוגים זה מה שאתם צריכים בתקופה פרועה זו שבה כל אחד מרשה לעצמו לקצץ בנסיעות די תפסיקו עם ההלקאה העצמית אז יש לבחור בעיה!!! הלא אפשר לשים במקומו אלפים שלא מתחרטים על ההסדר.....
29
ההסדר ההחלטה הטובה ביותר שקיבלתי בחיים
בנימן | 04-07-2019 21:25
קראתי את כל המאמר הארוך עד סופו, ועל אף אורכו היה לו טיעון אחד בלבד ולדעתי סוביקטיבי לחלוטין הבושה שכותב המאמר מרגיש. הבושה שאותה הכותב מרגיש יכלה להיות גם לבחור חילוני ששירת 3שנים והולך למודיעין ולא לקרבי, או לכל החלטה כזאת אחרת ובחיים מקבלים החלטות. הבושה היתה נעלמת אם השירות המילואים היה משמעותי, או במקרה היה נלחם באחד מהמבצעים שיד הגורל דאגה שיספחו עליו. ההסדר היה עבורי (מודה שזה סוביקטיבי לחלוטין) משמעותי לכל שלב ונדבך בחיים, כולל היום במילואים פעילים ומשמעותים. ההסדר נתן לי את הזכות לחיות חיי תורה לתרום לעם ישראל בהרבה מישורים ואפיקים,(הצבא אינו האידיאל היחיד בציונות הכללית, טבעי שלא בציונות הדתית) ההסדר הינו לכתחילה, ומההצלחות הגדולות של הציונות הדתית, והשפעתו על עם ישראל הינה בכל קנה מידה, חברתית, דתית, צבאית.
30
כנס
אחד | 04-07-2019 21:43
מענין אם היית עושה שלוש שנים היית מצטער על זה שלא למדת תורה מספיק
31
הינה עוד יצירת מופת הפעם של עתניאל
המיואש | 04-07-2019 22:27
אם היה אפשר הייתי מחזיר אותך להשלים את השנה ושמונה שהפסדת
32
מאמר ילדותי
אדיר | 04-07-2019 22:41
33
עם כל הכבוד לדרוזים-הם לא חלק מעם ישראל..
הערה | 04-07-2019 23:06
.
מה שנכון
מי שלא יהודי. | 06-07-2019 7:27
אמת אמת.ואמת
שמע אתה אידיוט.
עידו | 05-07-2019 8:51
אולי לא יהודים, אבל בהחלט חלק מהעם
34
ההסדרניקים משרתים בקרבי ומסתכנים
שטויות | 04-07-2019 23:13
די להסית נגד ההסדר
35
אל תזלזל בהם
הם מבזבזים 5 שנים | 04-07-2019 23:14
לא באתר ולא בכל מקום
36
ואו... יובל דיין 2...
יהודי | 04-07-2019 23:14
אתם רציניים? סרוגים חסר לך כתבות או כותבים? עתניאל והספקות. חבל שהם קיימים.
37
תתנצל
מנצל את זה שאתה כתב? | 04-07-2019 23:14
יש ציבור שמשרת בצבא בלי לקבל הטבות. האשה לא יכולה ללמוד כי הבעל מחוץ לבית. מתחתנים מוקדם ויש תינוק בלי כסף ובלי דירה
38
טעות בידך , קבע לעצמך ולא לכולם.
נעל אדומה | 04-07-2019 23:15
לדעתי אתה יכול להתנדב ולהשלים שרות סדיר מלא , אולי גם קבע . אך למה לך לקבוע נורמות על אחרים ? אני עשיתי שרות סדיר 3 שנים פלוס שנה קבע , ויצאתי נכה נפשית ולא הגשתי בקשה לנכות לצהל , לדעתי אנשים רגישים צריכים לעשות מסלול בצורה שונה , יותר מבוקרת ולא עם חיילים פושעים שגונבים מכוניות ועוד , חשבתי שאני מתגייס על מנת לשמור על עם ישראל ולא ידעתי שאני צריך לשמור על עצמי מפני חברי לנשק ואני לא הייתי בקרבי , לאחר מעשה עשיתי טעות ששירתתי 4 שנים ואיבדתי את היכולות שלי בחיים . עדיף היה לי להשתחרר ולהשאר שפוי.
39
על הכתב המסכן שלא יודע מה זה חילוני
ממש רחמנות | 04-07-2019 23:16
חילוני אחד. רק מי שלמד יכול להיות אפיקורןס וזה אחד כמוך
40
מחפש להיות בחדשות?
תפסיק לנבל את הפה | 04-07-2019 23:17
לא צריך להשמיץ את הדתיים בשביל להיות כתב
41
ממש אבל ממש רואים שלא השכלת להבין
הסדרניק | 05-07-2019 0:18
את הערך של לימוד התורה, ואם היית זוכה להבען היית מבין שהבעיה בישיבות ההסדר זה השנה ו-5 של ביטול תורה בצה''ל... הערך העליון של לימוד התורה כל כך חשוב שהשירות הצבאי הוא הטפל.. אבל שנרשמים לישיבת הסדר 'בשביל לעקוץ את הצבא', ולא משכילים להבין את ערכה של התורה במשך 3 וחצי שנים, לא פלא שאחר כך יש כאלו שבוכים על ההחלטה שעשו..
42
מי שלומד ברצינות יש בהחלט מקום שמסלול ההסדר
רונן | 05-07-2019 0:58
סופך מעיד על תחילתך כנראה, שגם בישיבה לא למדת יותר מידי ברצינות. לכן את הצודק, שלגביך אישית, לא היתה הצדקה מוסרית לקיצור השירות. אבל, אל תשפוך את התינוק עם האמבטיה. מי שכן לומד ברצינות, ומאמין שגם בתקופת הלימוד הוא תורם לעם ישראל, יודע שהוא שירת את המדינה 5 שנים ולא שנה וחצי. נכון, לא כל חילוני יבין ויסכים עם זה, אבל גם אני לא מסכים עם כל מה שהחילוניים עושים בכספי המיסים שאני משלם... אגב, מנסיוני, כאשר רואים שאתה באמת רציני בלימוד התורה, ומכירים אותך ורואים שאצלך זה באמת נתפס כתרומה לכלל ולא כדאגה לפרטיות שלך, רובם מבינים זאת. גם אם לא תמיד מסכימים. בקיצור, אל תשליך מעצמך על כלל המסלול. יש כאן בהחלט קריאה מוצדקת שהמסלול מוצדק רק למי שלומד ברצינות.
43
מילים כדרבנות, אך חסר הצד השני
יסודו מעפר | 05-07-2019 1:27
'לא עם הארץ חסיד' אמרו חכמים, וחוששני שכן התקיים בציונות הדתית. ההשקעה בתורה היא תנאי בסיסי לצמיחה להיות לא גדול בתורה, אלא איש שחייו ממשיכים את מסורת ישראל. מי שלא מבין שלימוד התורה שלו תורם לחברה הישראלית הרבה מאוד (או לא משקיע בו כדי שיתרום הרבה מאוד), מחמיץ את הנקודה הזו - כדי שהחברה הישראלית תהיה חברה יהודית ולא רק חברה של יהודים, צריך בה יותר אנשי תורה. וכאן מגיע עניינו של ההסדר. ראשית, פרקטיות היא לא מילה גסה - ואי אפשר לבקש מכולם להתחיל את החיים רק בגיל 23 (שנתיים ישיבה+3 שנים צבא, חשבון פשוט). אנשים רוצים (וצריכים) להתחיל להתבסס ולהקים משפחה - וזה בדרך כלל תהליך שלא קורה כולו ברגע השחרור. זאת ועוד: חרפה היא לנו שאין כמעט ערעור ציבורי על כך שהמדינה רואה את טיפוח הקריירה התקשורתית של צעירים כחלק מהשירות הצבאי שלהם (=גלצ), ותמיד כל היום שם ההסדר מנואץ. היכן הקשר בין המדינה לעולם התורה כשזה מגיע להכרה בלימוד התורה כשירות? כיוון ש'חילונים' רבים לא רואים את ערכו, אנחנו לא מאמינים בכך? ההסדר יכול וצריך להיות התגלמות עדינו העצני. אם הוא לא יהיה הבחירה האוטומטית, מתוך נוחות, ואם מי שהולך למסלול הזה באמת ייקח אותו ברצינות.
44
לא מבין מה אתה רוצה
איש יהודי | 05-07-2019 2:46
אני הסדרניק - גאה, צנחן - גאה, פצוע מלחמת לבנון השניה - גאה, אברך בהסדר(הרבה מעבר לחובת ההסדר) - גאה, משרת מילואים פעמיים בשנה כל שנה וקו אחת לשלוש שני - גאה, אבא לחמישה ילדים ברוך השם - גאה, אחי החיים לא שחור ולבן ואין יעוד פרטי זהה
45
הסדר טוב לכתחילה לאלה שתורתם אומנותם
אריק | 05-07-2019 7:26
חלק ניכר מחילי המלואים הם הסדרניקים שרוח התורה נותנת להם כח בקרבי . כל המלואימניקים בגיל 35 משתחררים והבנישים עם יותר משישה ילדים ממשיכים להתנדב אפילו בגיל 48 . שנית חללי סולטן יעקב בשלום הגליל וחטיבה 679 חלקם הגול בוגרי ישיבות הסדר במלואים . אולי לא יודעים אבל גם אנחנו תרמנו קרוב ל-700 חללים במערכות ישראל . אז תעשה טובה אל תשמיץ
46
אתה אכן משתמט, אבל לא בגלל הצבא
יוצא סיירת | 05-07-2019 11:44
גם אני חשבתי כמוך, אבל עברתי את שנות העשרה... כ50% מהמלשבים לא מתגייסים, 80% מהחיילים לא קרביים ורובם משרתים 8-4 או 8.0.4, ובתוך יחידות השדה יש כמות אדירה של תומכי לחימה... מי שעשה שנה וארבע בגבעתי עשה הרבה מעבר לממוצע!!!!! וללב העניין. נראה שהמאמר שלך נובע מסולם הערכים שלך. כתבת שהשירות הצבאי חשוב מכולם. ופה הטעות שלך. מי שלא לומד תורה הוא משתמט! מי שלא מקיים מצוות הוא משתמט! מי שלא נושא בעול העברת המטען הרוחני של עם ישראל, בתורה ומצוות הוא משתמט! וזה בדיוק מה שאתה עכשיו!
47
מעניין ונחמד, חוץ מהמסקנה
מרדכי | 05-07-2019 11:50
החוויות שלך בהחלט מרתקות, אבל אין קשר בינן לבין המסקנה שההסדר זה דבר פסול. נכון, חיילי הסדר משלמים מחיר, אבל גם מי שעושה 3 שנים ולומד פחות משלם מחיר, וגם החברה משלמת. אז בעצם לא כל כך תרמת לדיון.
48
חשוב להבין את הכוח של התורה ואז...
מאיר ט | 05-07-2019 11:52
אני לא מכיר אותך, אבל לפי מה שכתוב בטור הזה אני חושב שאם רק היית מודע לכוח של התרומה של לימוד התורה לעם ישראל- היית חושב אחרת. אולי תרומה זו אינה נראית לעין כמו שירות בצבא- אך אין לזלזל בה ולרמוס את מסלול ההסדר המבורך.
49
גיבוב של שטויות
הסדרניק לשעבר | 05-07-2019 11:59
בתור מי ששירת בחטיבת גבעתי, במסגרת ישיבת הסדר, ומכיר את המסלול , שירתנו כמוך בפלוגות מסלול פעמיים. בשל כך כל השירות שלנו היה פעילות מבצעית נטו . חיילים מקבילים לנו ששירות 3שנים עשו קו שלם בלבנון , 4 חודשים , שמירות מטבחים וניקו את המצב. ככה זה כשאתה טוחן צעירות בפלוגות הותיקות הרובאית והמסייעת. בהנחה שלא יצאת לפיקוד. מי שחרור מצהל ממסלול ההסדר לא הייתה שנה שלא עשיתי פחות 30 יום מילואים בשנה בתעסוקה מבצעית ואימון שבועיים אחרי החתונה שלי לפלוגה היה שרות מילואים הכריחו אותי לשבוע וחצי האחרונים של המילואים להגיע. ככה כל שנה כולל במלחמת לבנון השנייה- חודש לא היינו בבית. מי אתה שתחליט איזה מסלול טוביותר ואיסה פחות טוב. כואב לך ? תתגיס עכשין לצבא תגיד שאתה רוצה להשלים את השירות שחסר לך. אבל תשלים אותו בדיוק כמו שהיקות שהפסדת . טחון שנה צעירות הפלוגות הותיקות.
50
משרותי בצבא סדיר אני מעיד כי 36 חודש זה בזבוז
זמן.... | 05-07-2019 14:07
מספיק בהחלט 18 חודש. וכל מי שהולך להסדר לא ממש חוסך מעצמו אלא הוא מחוייב ל 5 שנים במסגרת. יקוצר צבא הסדיר ל 18 חודש בלבד!!
51
אמרה נכונה עם טיעונים מפגרים
עדיאל | 05-07-2019 15:46
אתה צודק שמסלול ההסדר מיצא את עצמו ויש הרבה חברה שנמצאים במסלול ולא מתאימים לו וצריך ללמוד הרבה יותר משנה וחצי לפני הגיוס, אבל הדחף שלך לרצות להשתתף במלחמה הוא חולני, כדאי שתיבדק, אנחנו לא אוהבי מלחמות, לך לפסיכולוג במקום ללכלך על ציבור שלם
52
השתמטות
גדי ליים | 05-07-2019 18:15
חבורה של דרקים שמנצלים את הדת לטובתם האישית , גם בשנה וחצי אתם עושים לא מעט בעיות .
53
ראשית סיפור החיים שלך לא מעניין. חשוב שתדע
רע | 05-07-2019 18:32
החלט מה שהחלט, תתפנןן. אבל הסיפםור שלך לא מעניין, ואל תלאה אותנו.
54
אל תצביע למפלגת המתחרדים הלאומנים
שוקי | 05-07-2019 19:49
הביית היהודי איננו ביתם של הדתיים המתונים שאינם חרדל. לא אצביע למפלגת הרב פרץ וסמוטריץ בגלל מסע ההסתה של ביבי כנגד מפלגות המרכז והשמאל ושותפות הביית היהודי להסתה. לא אבחר במפלגה שתסייע לביבי להתחמק ממשפט. לא אבחר במפלגה רבנית שמדירה נשים ומבזה בנות המתגייסות לצהל.
בקיצור את שמאלני. מה אתה רוצה מאיתנו?
ימני | 05-07-2019 22:23
?
55
לא מעניין אותנו
בעיה פרטית שלך | 06-07-2019 21:30
למה אתה סתם מחפש להגיע לחדשות על חשבון הציבור הדתי לאומי המקופח ששלוח את בניו לקרבי? כמה חללי צהל דתיים היו במלחמת יום הכיפורים? איך גייסו אלפי בחורים ביום כיפור עוד לפני שהתכוננו למלחמת יום הכיפורים?
56
חיילי ההסדר הם הרוב, גם בעלי משפחות
פגיעה בחללי צהל | 06-07-2019 21:31
תעיפו אותו מכאן מהר לפני שנתבע אותו בשם חללי ההסדר
57
נקודת האש
יחידת אגוז | 06-07-2019 23:53
מה שקרא לך זו בעיה שדיברו אצלנו הרבה בישיבה ואף העבירו שיעורים כדי שיהא לא תקרה. אני לא נגד הסדר. אני חושב שכל אחד צריך לבחור מה ה' רוצה ממנו ולעשות את רצון ה' מה שקרא לך זה שהלכת בתלם! אתה לא בחרת מעצמך נגררת! יכול להיות שקרא לך מש שאני הכי מפחד שיהיה לבינשים להיות בישיבה ממקום של נוחות, זו לא תורת הגאולה התורה דורשת התמסרות להמית עצמו באוהלה של תורה גם שיש שאלות צריך לברר ולא לזרוק. נב אם חשוב לך להשלים את הפער אחרי שתמצא סיבות טובות יותר ללכת לביטחון ישראל (לא רק כדי להיות כמו כולם, ושוב תלם..)אתה יכול להשלים את הפער לחזור לצבא ללכת למשרד הביטחון וכו.. ולא רק להביע כאב.
58
אחי זה לגמרי אישי
ברול | 07-07-2019 2:44
זה מאוד אינדיווידואלי. יש כאלה שמסלול ההסדר מתאים להם פיקס. יש כאלה שרווקא שלוש שהים בצבא עושה להם טוב. לכן יש מסלולים שונים. כל 4חד יבחר מה טוב לו. ומה טוב למדינה.
59
נבל ברשות התורה
אוהד | 07-07-2019 7:37
כתבה ארוכה מייגעת ירודה ובעיקר מלמדת על בחור ללא עמוד שדרה. בא לך לקבל חיזוק לתאוותיך תהיה גבר כך את עצמך בשקט ואל תירק למקום ששתית ממנו. אם היתה לך אהבת תורה גדולה כמו שקשקשת, היית מעריך את חבירך הגיבורים המשקיעים 5 שנים כחיילים לכל דבר במסלול ארוך ומיגע באמת בגלל אהבתם לתורה ולארץ ישראל. גילית כי אהבתך היחידה היא עצמך, לא היינו רוצים אותך כחייל לצידנו במלחמה, סיכוי גדול שבזמן אמת אם חס ושלום היו נפגעים היית משאיר את חבירך מדממים ובורח להשתזף ב'חוף מבטחים'.
60
עוד אחד שמחפש תשומי
בוגר הסדר גאה | 07-07-2019 8:46
הלו!!! תתעורר!!! התבגרת. תתחיל להיות בוגר ותפסיק לחפש כותרות. את מי זה מעניין החרטות שלך. מטרתך היחידה היא להכפיש!!! בור ששתית ממנו מים על תזרוק אבנים. כפויי טובה!!! חוץ מזה. מי לא מתחרטת על כל מיני החלטות שקבל במהלך חייו?? בושה שנותנים במה שלבחור זול עם דעות שמעניינות בקושי את הסבתא שלו.
61
תמונה ששווה אלפי מילים
הסדרניק בוגר סיירת | 07-07-2019 8:51
רק לפי התמונה שבחרת אני מבין עם מי יש לנו עסק. פרחח מצוי מהזן של המערב הפרוע. כדאי לך להתבא בחור שלך ושלא יראו אותך. כלומניק!!
62
חיילי הסדר
נחי | 07-07-2019 10:23
משרתים שירות מילואים מלא ויותר, תקפות ממושכות, גם בהיותם ראשי משפחות גדולות, והתרומה שכל משפחתם תורמת היא רבה ומהותית. כל אחד רשאי לבחור את המסגרת בה הוא מעוניין לשרת את המדינה. המדינה צריכה לחייב כל אדם בריא לשרת בה שירות צבאי או אזרחי. מי שמתחמק משירות כלשהו הוא הבעייתי.
63
בושה
אור | 07-07-2019 12:09
אתה מהווה בזיון ליהדות ואני בתור אחד שעשה 3 שנים בצבא הצנחנים ומילואים מצטער על כל רגע שלא ישבתי ללמוד תורה במקום ללכת לצבא שכל המהות שלו זה לחלן את כולם ולאבד את הציון היהודי של המדינה ולהפוך אותנו למדינת להטבים ושבנות תהיינה בתוך הטנקים והנגמשים וחיילים דתיים יתביישו בעצמם בזיון לאומי
64
צודק כ"כ!עיסוק בנושאים כלל ישראלים חסר וקריטי
איתמר | 07-07-2019 13:41
יוקר מחיה, מחירי הדיור, יש מיליון נושאים שללא סותרים לא את האמונה ולא בנושא המדיני, ואפשר וחובה לעסוק בהם. את התוצאות של ההתרכזות בנושאים מגזריים רואים גם ביחס למגזר ובקלות בה ניתן להתסיס ולהסית נגדו.
65
קשקוש.
יאיר האמיתי! | 09-07-2019 21:59
כמה שטויות מרוכזות במאמר אחד. כל כך הרבה חוסר עיקביות בטיעונים. אתייחס רק לעיקר- בצבא בו יש אבטלה סמויה ומלחמת תרבות בלתי פוסקת, הדרך היחידה להכנס ולצאת מהצבא בשלום, מבחינה רוחנית, תוך כדי שירות משמעותי של ארבע שנים* הוא מסלול ה'הסדר'. * אני עדיין מחכה למאמר של בוגר נח''ל מוצנח שבוכה על זה שהוא בזבז שנה שלמה בגרעין של 'השומר הצעיר' על חשבון השירות הצבאי שלו. רק מי שהיו דתיים - וחלקם עדיין - מתביישים באידיאלים שלהם! נ.ב. מעניין שרק מי שהיו דתיים- בין אם עדיין, בין אם כבר לא - בוכים על זה. כל חילוני מבית ששאל על המסלול הגיב ב'אה' אחרי שהסברתי והמשיך הלאה. יש מספיק מוזיקאים וספורטאים וכד' בצבא. באימון מילואים בצאלים באמצע הקיץ לא מזיז לאף אחד שהקשר עשה בסדיר שנה וחצי שירות פעיל במקום שלוש.
?
יהודה | 13-12-2023 22:01
אנחנו לא הולכים להסדר כדי לצאת בשלום מהצבא. תדרוש מעצמך ותהיה אדם גדול שלא נופל אחרי החברה לא משנה באיזה סוג שירות אתה משרת...
66
צודק אבל לא
יהודה | 13-12-2023 21:59
מצד אחד אני מסכים שלא לכל אחד מתאים שירות שלוש שנים בין אם אותו אדם קשה לו לשבת שנים מול סטנדר והוא מוצא את עצמו ממלא את ייעודו בשירות הצבאי והגנה על עמו ובין אם הוא מרגיש שהוא פשוט טוב בזה ובזה הוא ימלא את ייעודו בצורה הטובה ביותר. מצד שני אתה חייב להבין שיש אנשים שהעסק מורכב להם :שמצד אחד הם רוצים להגן על עם ישראל בצורה הטובה ביותר ומצד שני הם רוצים להיות תלמידי חכמים גדולים ולא רק חיים חיי תורה(ואין מה לעשות ששירות שלוש שנים מקשה על כך ובנוסף הרצון להתקדם בחיים להקים משפחה וכו שמקשה...) אז הם נאלצים להחליט ללכת על דרך האמצע שבה הוא גם יישרת בצבא וגם יוכל לגדול בתורה עוד זמן מכובד בישיבה לא משנה מה אתה מחליט העיקר שזה יבוא מהחלטה ברורה ומבירור עצמי אמיתי ושלם. אם הלכת להסדר רק כי לא באמת החלטת מה אתה חושב פספסת הכל. גם לא שרתת שירות מלא וגם עשית את מחוסר אידיאל. לא משנה מה תעשו, תעשו את זה מבחירה ומבירור אמיתי.