אחד הריקולים הגדולים שהתבצעו בישראל: צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי סקודה, סיאט, פולקסווגן ואאודי – הודיעה היום (ראשון) על קריאת שירות בהיקף חסר תקדים שבה מעורבים לא פחות מ-97,384 כלי רכב שונים.

נכון לרגע זה, מכוניות מהמותגים פולקסווגן ואאודי – לא כלולים בריקול.

התקלה

לדברי צ'מפיון מוטורס, על בעלי המכוניות להביא אותן למוסך לצורך בדיקת תקינות של כרית האוויר הקדמית בצד הנהג. במידה ויתגלה כשל, תידרש החלפתה. כרית האוויר המותקנת בכלי רכב אלו היא מתוצרת חברת טאקאטה היפנית, מספקיות כריות האוויר הגדולות בתעשייה. פגמים שהתגלו ב-2013 בתהליך הייצור בחברה ושהתבצעו במשך שנים ארוכות, הניעו את היצרנית להודיע ב-2016 על ריקול במרבית מותגי הרכב בעולם ובהיקף הגדול בהיסטוריה – מעל 100 מיליון כלי רכב.

(צילום: שאטרסטוק)

הדגמים

סקודה פאביה 2013-2018

סקודה רפיד 2013-2018

סקודה יטי 2013-2018

סקודה אוקטביה 2013-2018

סקודה סופרב 2013-2018

סיאט איביזה 2014-2017

סיאט טולדו 2014-2017

סיאט לאון 2014-2017

סיאט אטקה 2016-2017

סיאט אלהמברה 2014-2017

בסופו של תהליך בדיקה ארוך נקבע כי רכיב מתכתי האחראי על ניפוח כרית האוויר במקרה של תאונה, עלול להתפרק בעת ניפוח הכרית כתוצאה מחשיפה ללחות ואוויר שהצטברו במשך השנים, ולשגר חלקי מתכת לכיוון הנוסעים.

(צילום: שאטרסטוק)

חלקי מתכת אלה גרמו בעבר לפגיעות קטלניות.

נכון לסוף שנת 2022, הכשל בכרית האוויר גרם למותם של 24 בני אדם ולפציעתם של כ-400, ותהליך החלפת כריות האוויר הפגומות בוצע עד היום בכ-56 מיליון כלי רכב. בעקבות מידת הסיכון לנוסעי כלי רכב עם כריות מסוג טאקאטה, פרסמה הרשות הלאומית האמריקאית לבטיחות בדרכים המלצה על "הפסקת שימוש" למספר דגמים לאורך השנים.

במסגרת הריקול יוודאו במוסכי היבואנית צ'מפיון מוטורס כי אכן מדובר בכרית מתוצרת טאקאטה. כריות מתוצרת אחרת אינן מחייבות החלפה. עוד הובהר כי בידי היצרנית מלאי כריות אוויר חליפיות לכל כלי הרכב המעורבים.

משך זמן החלפת הכרית אורך כשעה והתהליך אינו כרוך בתשלום מצד הלקוח. תקנות הרכב בישראל קובעות כי בעל הרכב לא יישא בכל הוצאה הקשורה לקריאה חוזרת לתיקון. בנוסף, קובעת התקנה כי חובה לבצע את התיקון בתוך שישה חודשים, וכי מי שלא יעשה זאת לא יורשה לחדש את רישיון הרכב או להעביר עליו בעלות.