יומן מלחמה | יום השיבה הביתה - בתי-הספר, מכוניות שרופות ובתים חרוכים

יומן מלחמה | יום השיבה הביתה - בתי-הספר, מכוניות שרופות ובתים חרוכים

ימים ארוכים שתושבי השכונות היהודיות והמעורבות בלוד סובלים מפחד ואימה המטילים עליהם שכניהם הערבים ברחובה של עיר. הבוקר (א') חזרו חלק מהתושבים לאמוד את הנזקים

author-image
יומן מלחמה | "באנו לגור בלוד, לא בשדה קרב"
  השיבה הביתה (צילום: פלאש 90)

לאחר שבוע נוסף של פרעות בערים המעורבות ובהם נמצאת בעיקר לוד, חלק מהתושבים שברחו מהתופת חזרו לבתיהם השרופים. אחת מהמשפחות היא משפחת דנין.

מהחופה – ללוד

"הגענו ללוד ישר עם השמלת כלה", מספרת סיוון. היא ונהוראי, זוג צעיר שנישא בטרום הקורונה, הגיעו ללוד כי שמעו על הקהילה הנפלאה שיש שם, נוסף על הקירבה להורים ולמקומות העבודה.

בהתחלה לא הוסבר להם שהשכונה מעורבת: "עד שאתה לא גר שם, אתה לא מבין איך זה מתנהל. רק אחרי שנכנסו לבית הבנו את הלך הרוחות ויחסי הכוחות", היא מתארת את הפחד וחוסר הביטחון. "הפרעות התחילו ביום שני וביום שלישי כבר ארזנו דברים ליומיים-שלושה, ונסענו להורים שלי. יום למחרת כבר התחילו אזעקות בלוד. השכנים שלנו התלבטו אם לרדת להיות עם השכנים הערבים במקלט ובחדרי המדרגות – או להישאר בבית, צמודים לקיר".

עוד באותו נושא

תושבי לוד זועמים: "שוב מפקירים אותנו לגורלנו"


19

בעקבות הפרעות וכל התחממות הגזרה, הם החליטו להישאר עוד מספר ימים אצל הוריה. ביום חמישי התחילו לרוץ הודעות בווטצאפ השכונתי על הצתה בבניין שלהם. "התחלתי להרגיש שמשהו לא בסדר", היא מספרת. לאחר כמה טלפונים, אחת השכנות חזרה אליהם והתעקשה לדבר רק עם בעלה. "הפורעים נכנסו דרך חדר השינה שלנו. הם שברו עם פטיש קיר בטון, לא סתם צעצוע. משם הם הבעירו את כל הבית".

"הבית שלנו נשרף כליל. לא נחזור ללוד"

בשלב זה קולה של סיוון נשנק. שומעים את חוסר האונים והכאב בקולה: "אין לנו קירות בחדר השינה. רק לבנים. הכל נשרף כליל. הזעקנו למקום כוחות כיבוי ומשטרה, אבל הם לא הגיבו". רק הבוקר הם אזרו אומץ ללכת ולראות את המצב בעיניים.

"כרגע אין לנו תחושת ביטחון אישית בכלל. היא לא ירדה ולא התקטנה, היא פשוט נעלמה. לא נמצאת. כרגע אני יודעת שלא נחזור ללוד", היא מספרת. מס רכוש מלווה אותם בהערכת הנזקים והקהילה מחבקת בסיוע נפשי. "איזה עם אנחנו, עם ישראל. מאז שזה קרה – לא מפסיקים לתמוך בנו ולחבק אותנו. הערבות ההדדית שיש בעם הזה מטורפת!", היא מסיימת בנימה קלה של אופטימיות.

משפחת דנין בביתם השרוף (צילום: פלאש90)

רכב שרוף בלוד, הבוקר (צילום: פלאש90)

אבטחה לא מאבטחת

אמש (מוצ"ש) יצאה הודעה מטעם חמ"לוד, ובה צויין כי: "בשל אילוצים בירוקרטיים, חברת האבטחה הפרטית לא תוכל לאבטח את תלמוד התורה ומוסדות החינוך היהודיים במאבטחים חמושים מחר", זאת לאחר שמערכת החינוך בעיר הייתה סגורה לאחר שפורעים ערבים הציתו את אחד מבתי הספר בעיר, והבוקר (ראשון) הייתה אמורה להיפתח מחדש, ביחד עם הסרת המגבלות על תושבי הדרום והעוטף תוך הגברת השמירה והאבטחה על בתי-הספר.

מאחר והובטח לתושבים מאבטח אחד לא חמוש שיפטרל מסביב לבתי הספר, הוחלט כי "לא יתקיימו לימודים במוסדות היהודיים ברמת אשכול", ההורים החליטו לא לקחת סיכון על חיי ילדיהם.

שוטרי מג"ב מאבטחים בכניסה לבית-ספר בעיר (צילום: פלאש90)

אחת האימהות שעדיין לא חזרה לביתה בלוד וכרגע נמצאת עם משפחתה ו- 3 ילדיה היא שבות הלפרין, תושבת רמת אשכול מזה 6 שנים.

"שלומי.. יכול להיות יותר טוב", היא נאנחת. "אנשים לא מבינים שהמצב פה לא קשור לעזה ולמערכה שהייתה שם".

כאן אין הפסקת אש

הלפרין מתייחסת לעניין שבעזה ראשי החמאס חטפו מכה קשה, אך אחראי הפורעים בלוד רק ממשיכים להתסיסם ולא נענשים: "הם רואים ומבינים כמה קל לפגוע בנו. הם לא חטפו פה כמו שחטפו בעזה, אין להם אינטרס לעצור. הבוקר זרקו אבנים על מוסדות החינוך של הילדים שלי, למרות שהיו סגורים".

"אני לא מרגישה שזה עומד להסתיים", היא עונה לשאלתי בקשר לחזרתם הביתה. "השקרים שהם מפיצים ברשתות ובכלל הם נוראים. באנו לגור בלוד, לא בשדה קרב. 6 שנים אנחנו גרים פה, הילדים שלי נולדו פה.

אנחנו סך-הכל רוצים לחיות בשגרה נורמאלית", היא משתפת בכאב.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אתם רוצים לבצע...
נאשם בשוחד | 24-05-2021 10:29
אתם רוצים לבצע טיהור אתני? האם דאגתם שיהיה גן שעשועים כמו שיש אצלכם בכל שכונה בלוד,האם דאגתם שהעברות כספיות למיגזר הערבי יהיו שווים לכספים המועברים אליכם? האם בכם שכונה בלוד יש מתנ''ס כמו המתנ''ס שלכם? יש עוד הרבה שאלות,אבל חוץ מלבכות ולהוריד דמעות תנין אתם לא תורמים לקהילה אחרת.
זוהי סיבה לרצח?
זקנה | 24-05-2021 18:21
שפלים. יהודים גרו עם ערבים באותו בית!!!!יבוא יומכם!! צריך לומר שיהודי שגר עם ערבי בבית שלערבי יש המפתח למקלט, לא קרא כלום על פרעות חברון. צר לי להגיד שקרובה שלי מבית הרוס אמרה על החרדלים, שאני הצבעתי כמותם ואמשיך, שעם ערבי הם ייתחיו אבל עם ילד או ילדה של אישה /איש מבית הרוס, הם ישמרו מרחק. דניאלה וייס למשל לא מאפשרת לגרושים לגור בסביבתה. יש בזה לדעתי סנוביות וגזענות. עת לעשות לתיקון המידות במגזר.
2
השילה אחי גדולה...מאתי...
ביבי אתא קבר בן72 שתילח 120 לא תיקח איתחה אפילו שקל | 24-05-2021 17:32
השילה אחי גדולה...מאתי ו עד מעתי ביבי יתן לכול הזריחי ישריאל את משה מגיע להם .ועד מאתי ביבי אשיפ מלאח אל הפצים שליזרחי ישריאל,גם ליודים וגם לארבים.
3
ח'ברה מהזה הפחד...
קשקשתא | 24-05-2021 23:51
ח'ברה מהזה הפחד הזה בלי צבא יום אחד לא הייתם ביהודה ושומרון . מפתיעים לרעה !