האמון בבתי המשפט בימים אלו נמצא בשפל חסר תקדים. יש שדורשים תופעה זו לגנאי – שהרי אלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו (אבות ג ב); ויש שדורשים זאת לשבח, שאין לך הרמת יד בתורת משה יותר משפיטה שלא ע"פ חוקי התורה שנתנו בחורב (רמב"ם, סנהדרין כו ז).
אבל נדמה כי למרות הטענות לכאן ולכאן נקודה אחת עומדת בבסיס הבעייתיות שיש בתפיסה המשפטית הנוכחית. הבעיה עליה אנו רוצים להצביע לא נובעת מעצם החוקים בלבד, אלא עמוקה הרבה יותר. היא קשורה למגמת המשפט, למה שעומד בבסיס החוק, או יותר נכון בתיאוריה שמניעה את כל גלגלי אולמות המשפט, מחשבות השופטים, ובכלל שלטון החוק בימינו.
המחלוקת שבין הגישות השונות למשפט, בין אם יהיו הם שמרנים הרוצים להציב גבול להתערבות בתי המשפט בזירה הציבורית והפוליטית; ובין אם יהיו הם מתנועת "הכל שפיט" פרי יצירתו של השופט אהרון ברק; שניהם גם יחד מונעים מתפיסה אחת לגבי סיבת השפיטה בכלל. הסיבה ששופט נדרש להתערב בסכסוכים בין בני אדם; בתהליכים ציבוריים, ולפעמים גם באירועים פוליטיים, היא הצורך לייצר סביבה חברתית ציבורית, שאין בה דורסנות ואלימות, שיש בה גבולות גזרה בה כל פרט יוכל לחיות את חייו על פי תנאי החיים והתפיסות השונות שיש לו.
התפיסה הזו כמובן שונה לחלוטין מכל מה שחכמינו זכרונם לברכה הורונו בדברם על המשפט. ההבדל בין המשפט העברי לבין המשפט הנוכרי איננו רק בחוקים כאלו או אחרים, אלא במגמת המשפט. עד כדי כך הם הדברים, שהראי"ה קוק מסביר כי גם אם חוק מסוים דומה בכל פרטיו לדין עברי, ישנו הבדל מהותי שנובע מעצם המגמה של השופט.
כשחז"ל דיברו על משפט שבין אדם לחבירו הם דיברו במושגים של בריאה: דיין שדן דין אמת לאמיתו שותף לקב"ה במעשה בראשית (שבת י).
יתירה מזו. בזמן שדיין עוסק בדין הדבר נחשב לו כלימוד תורה (ברכות ו ). מה שייך לימוד תורה ויישוב סכסוכים בין בני אדם?
התשובה היא פשוטה אך עמוקה להפליא, והיא מקבלת את ביטויה בדברי המהר"ל. בספר תפארת ישראל (פר' יא) מעלה החכם מפראג שאלה עתיקה: כיצד יתכן, כי מילים יבשות כמו שור שנגח את הפרה ונמצא עוברה בצידה וכו', יגרמו לאדם כל שהוא התעלות שכזו, עד שתגרום לנפשו להגיע לגן העדן העליון? מה יש בהם באותם מקרים שהרבה פעמים אינם ריאליים או גם לא כל כך אקטואליים שעושה אותם בעלי יכולת להאיר את נפש האדם?
המהר"ל עונה תשובה מפליאה. האמת האלוקית, איננה יכולה להיכנס להגיונו של האדם אלא דרך מקרים אלו. כאשר אדם משחזר במוחו את אותו מקרה, ונצמד בשכלו להכרעה התלמודית; אזי צורת מחשבתו הופכת להיות דומה יותר ויותר לתצורה ההגיונית אותה רוצה הקב"ה להנחיל בעולם.
צורת הגיון זו, אמנם מקבלת ביטוי בדיונים התלמודיים דרך שור שנגח את הפרה, אך אלו רק דוגמאות בהם השכל האנושי צועד במסלולו של ההגיון האלוקי, ומתחקה אחריו. אדם שעוסק בשור שנגח את הפרה, מקבל אט אט צורת הסתכלות אחרת על המציאות, וצורה זו היא גם שיוצרת תפיסה משפטית אחרת והתייחסות שונה למציאות. קוראים לזה 'שכל של תורה'.
כשהקב"ה ברא את העולם, הוא רצה שבני האדם יהיו שותפים עמו ביצירה המופלאה הזו. איך? בזה שהם יבראו את עצמם, את שכלם – "ועשיתם אותם – ועשיתם אתם" (סנהדרין צט ב), תעשו את עצמכם. תחנכו את שכלכם עד שיאיר.
כשבתי המשפט שלנו יתמלאו באנשים בעלי צורה שכזו; מגמת המשפט לא תהיה רק להשליט סדר ומשטר – אף על פי שזה דבר חשוב. בעולם שמואר ברצון ובנטייה טבעית לצדק אלוקי, לא תיתכן הטיית משפט, או ניגוד עניינים חריף כמו שמרעיד כיום את הקירות הגדולים שבגבעת רם.
בעולם שכזה מגמת המשפט תהיה להאיר את העולם בצדקו של הקב"ה. השררה המשפטית ממילא כבר לא יהיה לה שום מקום, והמחלוקות אם הכל שפיט, או שיש גבול גם למשפט לא יתקיימו כלל; כיון שבעולם בו האמת האלוקית שחוללה את כל המציאות מאירה כל כך, אין מקום להשתלטות, כי כולם "חפצים ליראה את שמך" (נחמיה א יא).
=======
הרב טל חיימוביץ' הוא ר"מ לשעבר בישיבות הסדר וגבוהות , יוזם ומייסד תוכנית 'רבנן דאגדתא'
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
1 דיונים
שלמה
אין משפט בישראל
17:43 12.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידו 2
קחו למשל את השופט מזוז. עם הארץ דאורייתא ודרבנן. לולי היותו מרוקאי לא היה נבחר, ומה לו ולמשפט. שאר שופטי בג''ץ, נבחרו ע''י חבריהם. ''שמור לי ואשמור לך''. או בלשוננו...
קחו למשל את השופט מזוז. עם הארץ דאורייתא ודרבנן. לולי היותו מרוקאי לא היה נבחר, ומה לו ולמשפט. שאר שופטי בג''ץ, נבחרו ע''י חבריהם. ''שמור לי ואשמור לך''. או בלשוננו ''חבר מביא חבר. לאף אחד מהשופטים/השופטות, אין השכלה מי יודע מה, סך הכל היו עו''ד כמה שנים ועברו לשבת על כסא השופטים. כל השופטים משתייכים לשמאל [להוציא 3.5 שופטים מהימין, שבמשך הזמן קיבלו זריקות והפכו לשמאלנים. אז שלא יבלבלו לנו את המח עם ''מערכת המשפט'', אין מושג כזה. 99 מהשופטים הנם עלי כרס נפוח. בעלי נכסים, דירות מכוניות. לא נותר לנו אלא לברך את השופטים שיכניסו אותם לכלא על עיוות דינים במשך שנים. שחיקי טמיא
המשך 12:47 12.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
התמים
ועכשיו לעובדות : השופטים לא נבחרים על ידי חבריהם. יש וועדה לבחירת שופטים המונה 9 אנשים. 3 שופטים, 4 שרים וחברי כנסת, ו2 חברי לשכת עורכי הדין. ב12 השנים האחרונות לימין היה רוב בוועדה. כל מי שהתקדם או מונה בתקופה זו - מונה על דעת הימין, כולל השופט מזוז. שופטי בית המשפט העליון הם משפטנים בכירים ומנוסים, חלקם הגיעו מבית המשפט המחוזי, חלקם מן האקדמיה וחלקם מגופים אחרים. רובם בעלי השכלה רחבה ולכולם נסיון מקצועי רב שנים. זה שהם לא עניים כי עבדו וצברו נכסים - לא חסרון. מה רע בכך שהם בעלי מכוניות ודירות ? סתם קינאה ובורות.
17:30 12.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחמה
אלה כופים את הדת על אזרחי אירן. ואלה בארץ מכתיבים לציבור את תורתם השמאלנית האנטישמית.
18:47 12.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איפה אצ''ל?
אם אצ''ל היה קיים, החברה היו תופסים את כל הבג''ץ באזניים - אזני חמור, והיה מביאם לעזה או לעזאזל. ועם ישראל היה חוגג יום טוב כבימי המקדש שהתפטרו מהצדוקים. ומה עוד שכל עם ישראל תובע מאצ''ל לפעול
01:14 14.06.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר