פרשת שמיני: אש זרה אשר לא ציווה אותם – על חריגה מסמכות של נבחרי ציבור
פרשתנו פותחת בחנוכת המשכן. חנוכת המשכן נמנה בשורה אחת עם אירועים מכוננים שחוו דור המדבר שיצא ממצרים. אלא שבעיצומה של חנוכת המשכן אנו קוראים על טרגדיה שמתרחשת במשפחת הכהונה הבכירה, שני בני אהרון, נדב ואביהוא, מוצאים את מותם. וכך הדברים מתוארים: "ויִּקְחוּ בְנֵי-אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִיבוּ לִפְנֵי ה' אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם. וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי ה'.
הסיבה לעונש הטרגי מפורש במקרא: הקרבת "אש זרה". חז"ל ופרשני המקרא ניסו לפרוט לפרטים את החטא 'אש זרה' ומהותו. היטיב לסכם את הפירושים ר' שלמה אפרים מלונטשיץ, ראש ישיבה ואב בית הדין בפראג של המאה ה-16, בעל החיבור "כלי יקר" על התורה, שכתב: "במהות חטא זה רבו הדעות… שנכנסו שתויי יין, ועל ידי שנכנסו בלא רחיצת ידיים ורגלים, ויש אומרים שהיו מחוסרי בגדים והיינו המעיל, ויש אומרים על שלא היה להם בנים, ויש אומרים על שלא שני זקנים הללו ואני ואתה ננהיג שררה על הציבור, ויש אומרים שעוון העגל שעשה אהרן גרמה להם".
המעיין בפרשנותם של חז"ל ופרשני המקרא יכול לזהות שתי תפיסות בסיבת עונשם. יש הרואים את הסיבה לעונשם באקט ביצועי שעשו ללא הסמכה מפורשת, ויש הרואים במעשיהם חטא שנעשה בניגוד להוראה מפורשת. הצד השווה בכל הפרשנויות שחטאם של בני אהרון אירע בעטיו של התנהלות איש ציבור במרחב הציבורי.
אולם, יהא חטאם אשר יהא, עולה התהיה מדוע ההוצאה לפעול של עונשם – מוות, נקבע לאלתר בעיצומה של חנוכת המשכן? הלוא מצינו במקומות אחרים במקרא שבעלי תפקיד ציבורי חטאו, ולא נענשו על מעשיהם מיד?
ר' שמשון רפאל הירש, הרש"ר הירש, על חטאם של בני אהרון מנסה לשרטט בקווים כללים את הדברים, וכך הוא משמיענו: "אין ספק שכוונתם היתה רצויה, שהרי הם קרואים קרובי גם לאחר שחטאו… במסגרת עבודת הקרבנות אין מקום לשרירות סובייקטיבית. אפילו קרבנות הנדבה חייבים להיעשות במסגרת הצורות שנקבעו להם… הננו מבינים אפוא את מות בני אהרן; מותם בשעת חנוכה ראשונה של המקדש הוא אזהרה לכל הכהנים שלעתיד; הוא מוציא כל שרירות מתחום המקדש – שכל עצמו איננו אלא מקדש לתורה! פעילות כהני ישראל תתבטא לא בהמצאת חידושים בתחום העבודה – אלא במתן תוקף למצוות ה'".
הרש"ר הירש קובע שחרף חטאם בני אהרון המתואר בפסוקים, הנחת המוצא שבני אהרן אנשים כשרים היו שכוונתם רצויה. כמו כן מפירושו המקפל בתוכו את מכלול הפירושים שהציעו פרשני המקרא ניתן לחלץ עקרון לפיו חטאם של בני אהרון נתפס כדגם ואבטיפוס לנושאי משרה ציבורית שבתפקידם יכולים למצוא עצמם פועלים מבלי כל סמכות חוקית, בין אם בדרך של עשיית דבר שלא צֻוו עליו ובין אם בדרך של הרחבת הסמכות מעבר לזו שמוענקת להם.
כאן המקום להזכיר, מושכל יסוד במשפט מינהלי ואחד מענפיו המרכזיים של עקרון שלטון החוק, 'עקרון חוקיות המנהל'. העקרון קובע כי אין סמכות לשום רשות מינהלית לפעול אלא בהתאם להסמכה מפורשת שהעניק לה החוק. הנורמה החוקית מהווה מקור חיות לפעולות השלטון. היטיב לנסח את הדברים פרופ' ברוך ברכה שכתב:"עקרון חוקיות המינהל הוא האל"ף בי"ת של המשפט המינהלי. רשות מינהלית נהנית אך מאותן סמכויות שהוענקו לה מכוח הדין. ללא הוראת הסמכה בת תוקף אין בכוחה של הרשות לפעול. הדין הוא אביה ומולידה של זו, ואין לה אלא מה שהראשון קצב לה, התיימרה הרשות לחרוג מהתחום המוקצב, יוצאת היא מתחום הכרתו של הדין, ומבחינתו של זה מעשיה כמוהם ולא היו"
עקרון חוקיות המנהל אינו נחלת המשפט המודרני בלבד ואושיותיו נטועות בעולמה של המשפט העברי, כך למשל ר' שלמה בן אברהם אבן אדרת, הרשב"א, מגדולי חכמי ספרד במאה ה-13, שבתשובותיו הניח תשתית להלכות ציבור מניח אף יסודות להיקף סמכותם של נבחרי הציבור. לימדנו שהסמכות הציבורית המוענקת לנבחרי הציבור הינה תוצר של הסכמת הציבור, סמכות זו שונה ממקום למקום ואינה אחידה. כאשר ברי שאלמלא הסכמת הציבור אין במעשי נבחרי הציבור ולא כלום, וכך הוא משמיענו: "כל ענייני הציבור אין למקצת הציבור רשות לעשותם בלתי הסכמת הציבור כולו, שהציבור כשותפין הם בכל העניינים המוטלין על הציבור, ובכל המנויים הצריכים לציבור כנאמנים וגובי המס ושלוחי הציבור וכל כיוצא בהם, וכן באיזה עניין יפסקו מה שיפסקו וכל כיוצא בזה…ויש מקומות שבוררין להם מוקדמין ונותנין להם כח, בכל מקום ומקום כפי מה שמסכימים עליהם. ורוב המקומות עכשו גדולי הקהל בעצה והסכמה עושין כל צורכי הציבור, לפי שאי אפשר לנשים ולקטנים ולחלושי הדעת להסכים בצרכיהם, והיחידים בעלי העצה מן הסתם כאפוטרופין עליהם לפקח על כל העניינים הצריכים…"
דברים דומים אנו מוצאים בספר החינוך המעניק סמכות לנבחרי הקהל לפעול לטובת הציבור, כאשר הוא מוסיף פן חינוכי מוסרי לנבחרי הציבור לבל יסטו מהנורמות המקובלות, וכך לשונו: "יש לכל קהל וקהל שבכל מקום למנות ביניהם קצת מן הטובים שבהם שיהיה להם כח על כולם להכריחם בכל מיני הכרח שיראה בעיניהם בממון או אפילו בגוף על עשית מצוות התורה ולמנוע מקרבם כל דבר מגונה וכל הדומה לו"
ואם כך הרי שחטאם של בני אהרון מצביע על חובת הזהירות הרובצת על כל העוסקים בצורכי ציבור לבצע את תפקידם בדייקנות ובזהירות, שמא התפקיד והעָצמה המסורה בידיהם יביאו אותם לפעולה שרירותית נעדרת כל סמכות. עיקרון זה מצטרף לכמה ציוויים נוספים המופנים לעוסקים בצורכי ציבור ותכליתם לרסן את כוח השלטון. רש"י, למשל, כותב במסכת פסחים "אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה" כי "על ידי שמתנשאים ברבנות הם מתים".
דברים ברורים וחדים יותר אנו מוצאים אצל ר' משה איסרליש, הרמ"א, מגדולי פוסקי אשכנז במאה-16,[1] שקבע נחרצות "דבר פשוט שאין כח לטובי העיר לתקן דבר כי אם על פי הדין והמשפט…ולכן פשוט הוא שאין כח ביד בני העיר לתקן תקנות רק מה שבידן מכח הדין ולא מה שתעלה על רוחם, וזה לא היה ולא יהיה". מדברי הרמ"א עולה בבירור שסמכותם של נבחרי הציבור יונקת אך ורק ממה שהדין והמשפט התירו להם, ואין להם רשות לפעול בהתאם למה שנראה בעינם כנכון או כמחוייב.
ואולי עונשם המיידי מבקש לחדד את המסר ואת הזהירות הרבה שעל איש ציבור להיזהר כאשר הואמבצע את שליחותו הציבורית. על דרכי ההנהגה של מנהיג ועל כובד האחריות הרובצת על נושא משרה ציבורית אנו מוצאים בדברי הרב וולדנברג, מחבר שו"ת "ציץ אליעזר", אשר בדרכו שלו עומד על פרט זה באומרו:[2] "הנבחרים לשמש כרועי ומנהיגי ישראל מקבלים עליהם עם קבלת ההתמנות תפקיד נשגב מלא אחריות שאינו סובל היסח הדעת כל שהוא. מלאכתם מלאכת שמים וכל יתר או חסר במלאכת הנהגתם ביכולתו להחריב את הציבור המונהג, ולכן הדקדוק בהם כחוט השערה, וכל סטיה מקו-תפקידם הבאה מתוך הסחת דעת עולה להם לזדון.
מהמקובץ עד כה עולה שפרשת חטאם של בני אהרן מבקשת להעביר מסר חד וברור לנוטלים עליהם את עול ההתעסקות בענייני הציבור. לפיו כל פעולה חייבת להתחבר אל סמכות קבועה ומפורשת בחוק. ולו זו בלבד אלא שאיש ציבור צריך להקפיד הקפדה יתרה שלא להוסיף או לשנות מהסמכות המוענקת לו מקום שאין כל נורמה שמורה ומצווה לעשות כן. כל פעולה צריכה להיכנס אל מתחם החוק, כל חריגה גם אם היא מבקשת להיטיב, כמו במקרה של נדב ואביהוא אסורה ויכולה להיתפס כשלילית שתגרור בעקבותיה סנקציה.
==
אלישי בן יצחק, עורך דין ומגשר, מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט' ובעלים של משרד עורכי דין.
[1] שו"ת הרמ"א סימן עג
[2]הרב אליעזר יהודה וולדנברג, הלכות מדינה, חלק ג' שער ב' פרק א, אחריות התפקיד מהדורת תשס"ז, עמ' נז
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
עמית
חריגה מסמכות ופרשת השבוע חיבור מעניין. יש במאמריו של בן יצחק לחבר בין התורה לבין המציאות, כל הכבוד
13:11 19.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
ישר כח גדול - הכל מצוי בהלכה דרושים אנשים שידלו וישקו את הכל ממקורות היהדות. כל הכבוד לעו"ד בן יצחק
10:03 17.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דנה אוחיון
הרבה פעמים נדמה כי התורה מביאה סיפורים מופרכים ממציאות האדם אך מחבר המאמר עושה קשר הדוק יפה ונכון בין סיפור מקראי הנראה תמוה וכואב להנחייה תפעולית יומיומית לכל אדם כשמכהן...
הרבה פעמים נדמה כי התורה מביאה סיפורים מופרכים ממציאות האדם אך מחבר המאמר עושה קשר הדוק יפה ונכון בין סיפור מקראי הנראה תמוה וכואב להנחייה תפעולית יומיומית לכל אדם כשמכהן בתפקיד. לרבות אישה / איש בבית. כולנו מכהנים בתפקיד ציבורי כזה או אחר. על כולנו החובה לא להוסיף ולא להפחית מדבר השם. וזה גבול דק מאוד כי כוונותינו יכולות להיות רצויות אך מעשינו כאש זרה לפני המזבח.
המשך 10:03 17.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. הכל אמת , נכון , יציב ונהיר . במיוחד פיסקת הסיכום של המאמר. אך עניינם של בני אהרון היה שונה ואחר לא היה כאן חוסר סמכות או הרחבתה...
בס"ד. הכל אמת , נכון , יציב ונהיר . במיוחד פיסקת הסיכום של המאמר. אך עניינם של בני אהרון היה שונה ואחר לא היה כאן חוסר סמכות או הרחבתה . היה כאן זדון נפשע שנבע ממניעים אישיים של אגו ורצון לגנוב הצגה. לגזול תשומת לב והכל על חשבון שי השיאים על חשבון הקרבה הכי אנטימית בין ישראל לאלוהיו . הם הרי קלקלו את האינטימיות הכי אופטימלית שכל פולחן יכול להניב. שיא הפולחן שלאחריו אין ולא כלום הניב את שיא התנובה גילוי שכינה על כלל ישראל שעימו באה שמחת עולם של "וירונו". אותה שמחה מלשון שמו של אהרון לסמל את מיצוי תפקידו . והנה אחרי כל זה כל פעילות כהונה במרחב הזה היא מעבר לזדון היא אש זרה הבא להפוך את יחסי השכינה עם ישראל לזרים האש. היא אש זרה אותה האש של איש זר המתערב לקלקל ממניעים אישיים. ועל כן מה הפלא שאלה "הוסרו" מיד מלהמשיך ולקלקל .
המשך 06:16 17.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון .
הנרטיב של הפשט הפשוט (משה אהרון ) נדב ואביהוא הרסו את ההרמוניה החד פעמית של : גילוי שכינה על כל עם ישראל ושמחת עולם על ראשם בס"ד. מתי אתה יודע שמשרתי הקודש בכלל...
הנרטיב של הפשט הפשוט (משה אהרון ) נדב ואביהוא הרסו את ההרמוניה החד פעמית של : גילוי שכינה על כל עם ישראל ושמחת עולם על ראשם בס"ד. מתי אתה יודע שמשרתי הקודש בכלל משרתים את עצמם ולא את הקודש. כשהם מתעקשים להמשיך בפולחן שמעמיד אותה בראש הדרמה כשלמעשה זה מכבר. מעשה הפולחן מיצה עצמו ועמך ישראל הגיע אל היעד שהפולחן היה אמור להביאו. והנה בטרם אלה ייכנסו לתמונה בגחמתם האישית כל תהליך הפולחן מיצה עצמו והביא לגילוי שכינה נדיר . התגלות ה' לכלל ישראל. - דבר חסר תקדים ככזה . קודם לכן ברכו משה ואהרון את העם ואחר כך נאמר : "וירא כבוד ה' אל כל העם" עד כי השיגו שמחת עולם שנאמר : "וירא כל העם וירונו ויפלו על פניהם .[וירונו מיצוי אופטימלי של כהונת אהרון] ובשלב הזה של שיא השיאים במקום לאפשר את חווית הרגע ולהירתם למיצויו. נכנסו אלה לתמונה ולפוקוס בפולחן גחמתי אישי שלא רק לא הוסיף אלא קילקל - קילקול נורא.. וכך במקום לאחוז בזה הפשט ולהסיק ממנו מסקנות ראויית הפכו את אלה לצדיקים וניסו לחפש מעלות במעשיהם. הטעות נובעת מפרשנות שגוייה של הביטוי : "בקרוביי אקדש" אין הכוונה להגדיר את המעוולים כקרובים לה' . אלא להיפך,להסביר מדוע מידת הדין חרכה אותם. שכך אמר הקב"ה מי המתיימר להתקרב אלי להיקרא קרוב אלי שיידע כי עליו לבוא נקיא וטהור ונטול אינטרסיים זרים . אחרת קדושתו תבחן במידת הדין ומי שלא יהא ראויי יחרך במידת הדין. שהרי התיימר הוא כזר להקריב אש וגם אישו הופכת זרה
המשך 23:50 16.04.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר