בישיבות של הציונות הדתית דברים כאלה לא היו קורים - סרוגים

בישיבות של הציונות הדתית דברים כאלה לא היו קורים

בישיבה החרדית 'חברון' בגבעת מרדכי, הכריז שיעור א' חרם על שיעורי הישיבה, בשל סירובם של ראשי הישיבה להחזיר לספסלי הישיבה שני בחורים שסולקו מהישיבה לאחר שמחו על ההחלטה לבטל את אירוע 'רב פורים' בישיבה. וזה לא האירוע היחיד.

בישיבות של הציונות הדתית דברים כאלה לא היו קורים
  מה עם המידות? ישיבת חברון. (פלאש90)

ישיבת 'חברון' הייתה תמיד סמל ומופת לשאר הישיבות החרדיות-ליטאיות, אך נראה שמשהו שם מתחיל להשבר.

זה התחיל ב'זמן אלול', כשמפאת חוסר מקום במגורי התלמידים, שוכנו תלמידי שיעור א' במבנים מאולתרים במבנים של חנויות ועוד. מכיוון שבאותם מבנים, לא היו מקלחות, הגיעו תלמידי שנה א' להתקלח עם הותיקים, מה שיצר חיכוכים וצעקות.

גם מבחינת שיעור א' הגיעו הדברים לכדי כך, שרכבו של מנהל הישיבה ניזוק על ידי אחד התלמידים ומגב מכוניתו נשבר כנקמה על היחס לתלמידים החדשים.

מרד בישיבה

הפעם נראה כי התלמידים בחברון שברו את השיא של עצמם. אתר 'כיכר השבת' דיווח אתמול (א') כי בחורי הישיבה הודיעו לראשי הישיבה ולר"מים על חרם, ולא יכנסו לשיעורים הסדירים בישיבה.

הסיבה לחרם, נעוצה בחיכוכים הרבים בין הנהלת הישיבה ובהם הרב יוסף חברוני לבין חלק מהתלמידים שאחראיים על מספר אירועי ונדליזם בפנימית הישיבה. בעקבות הנזקים, החליטה ההנהלה לבטל את מעמד "רב פורים" של הישיבה בניגוד לדעת הבחורים שהמשיכו להפגין ולמחות על הצעדים.

בעקבות המחאות, ולאור ההתנהגות לאורך כל החורף, החליטו ראשי הישיבה לסלק שני בחורים. שאר התלמידים שניסו לשכנע את הרבנים להחזיר את המסולקים לישיבה, ומשלא נענו בחיוב, החליטו על החרמת השיעורים.

בישיבה רגילה, היו זורקים את כל התלמידים הביתה, על העזות והחוצפה, אך כנראה שבעולם החרדי, למושג חוצפה יש קריטריונים אחרים.

איפה הם ואיפה אנחנו

כבר בחודש אלול, כתבנו במאמר ארוך, כי בישיבות של העולם הציוני דתי, אירוע כזה לא יכול היה לקרות.

מעבר ליחס המועדף לתלמידים הצעירים, לא יעלה על הדעת של אף בחור ישיבה להשחית את רכוש הישיבה. ההתנהגות הזו דומה יותר לפרחחים בימים הרעים של מדרשיית נועם, ולא לבחורי ישיבה שתורתם אומנותם.

לא כל אחד מגיע ל'חברון', מתקבלים לשם רק המוכשרים (או העשירים והמקושרים) של הציבור החרדי. יכול להיות שמדובר בידעני תורה גדולים או באנשים עם יכולת אנליטית להבין סוגיות בגמרא. אבל מסתבר כי מדובר בתלמידים בעלי מידות רעות.

בישיבות של הציבור הדתי, קודם כל מלמדים את התלמיד להיות בן אדם, רק אחר מלמדים אותו להתפלפל בגמרא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
למה אין קישור לכתבה בכיכר השבת?
אפרים | 07-05-2012 17:33
צרי לראות את הדברים במקור. אני מקווה שאתה מודע לזה שהאמירות המאוד נחרצות, מכלילות ומתנשאות שלך מתבססות על "עד מי עד".
2
עוד אחד שמשמיץ את המדרשיה
נדב הרשקוביץ,מדרשיסט | 07-05-2012 17:49
לפי צורת ההתבטאות שלך אני רק יכול לנחש שלמדת בכפר הרואה או בנתיב מאיר, כי כמובן רק במדרשיה היו "פרחחים" כלשונך, וכמובן שרק שם השחיתו ציוד. ואם אתה כבר עושה השוואה למדרשיה מעניין שאתה עושה זאת רק בנושא השחתת הציוד ולא בהקשר של הגיבוש המחזורי, שביתה בגלל שהעיפו את אחד החברים זה מאפיין מדרשיסטי הרבה יותר מובהק מאשר להשחית ציוד.
3
האיזכור של המדרשיה פה הוא השמצה מיותרת
מדרשיסט | 07-05-2012 17:57
ומעיד בעיקר על הכותב. גם ההשמצות שלך על הישיבות של החרדים הן די מיותרות. אין לנו שום עניין לריב איתם או לעשות השוואות מטופשות למי יש ישיבות יותר טובות. אם היית מספיק בטוח בצדקת הדרך שלך, לא היית נזקק להשוואה הנ"ל. כשקורה דבר כזה בישיבה (ולא חשוב אם זה פוניבז', חברון או ישיבה דתית-לאומית) - זה אירוע מצער וסיבה לחשבון נפש אצל כולם, ולא סיבה לחגיגות או להתפארות "אצלי זה לא היה קורה".
4
למה ללכלך??
זאב | 07-05-2012 18:21
האמירה לגבי המדרשיה פשוט לא שייכת.. "קשה כשאול קנאה", אה?!?!
5
בשביל מה אתה משמיץ את המדרשיה ועל סמך מה?
דודי | 07-05-2012 18:25
המדרשיה היתה (וחבל שאינה עוד) המוסד המובחר ביותר והמיוחד ביותר. בוגריו מעידים על כך בכל מקום בו הם נמצאים.
6
השמצה של המדרשיה
נט מנפח | 07-05-2012 18:37
איך אתה לא מתבייש לכתוב השמצות על מקום כזה גדול שהפך ילדים לקידמה של מדינת ישראל! מדרשיית נועם זה מקום שבונה את התלמידים שלו בצורה הטובה ביותר!
7
תגובה על השמצת המדרשיה
רונן קנדל | 07-05-2012 19:02
הנני בוגר המדרשיה. כיום אינני חובש כיפה אך אחד הדברים החשובים ביותר שלמדתי שם הינו להיות בן אדם וחבר. אלו ערכים שגם היום כאדם מסורתי ולא דתי, אני גאה בכך שרכשתי אותם במקום זה. אני חושב שבעבר כאיש צבא וכיום כמורה ומחנך, אני בהחלט מיישם ערכים אלו. לכן לדעתי ההשמצה אינה רלוונטית ואינה במקומה. רונן קנדל מחזור לז.
8
לא היה באמת טעם להזכיר את המדרשיה
מה זה משנה | 07-05-2012 19:51
איך אוהבים לזכור למדרשיה רק את הדברים הרעים.. למה לא הזכרת בקטע של השבתת הלימודים את המדרשי'ה?? כי זה מראה על איחוד על גיבוש על הקרבה למען האחר.. אבל את זה שוכחים שהיה שם.. אף ישיבה בארץ לא הגיעה לעקב של המדרשי'ה בקטע הזה.. זאת סתם הייתה עכשיו צרות עין.. וגם בימיה ה"רעים" (כמו שאוהבים לכנות) היא הוציאה אנשים איכותיים ביותר גם אם הם לא חובשים כיפה היום.. בקיצור,זה לא היה קשור, סתם צרות עין..
9
בושה וחרפה.
מדרשי סט גאה | 07-05-2012 19:58
כותב אידיוט. !! כתבה פשוט בושה!
10
אצלנו ואצלם גם לומדים ספר חפץ חיים
ירון | 07-05-2012 19:59
מערכת סרוגים איכזבתם אין לכם סינון? לשון הרע נטו. חבל ומצער
11
תביעת דיבה של בוגרי המדרשיה
מישהו מעוניין? | 07-05-2012 20:02
נגד הכותב והאתר מי מרים את הכפפה?
12
ממש לא אהבתי
משה | 07-05-2012 20:57
צורת התנסחות כמו זו של הכותב ממש מביישת אותי. ודאי בימים אלה, (וכמו תמיד) צריך להרבות באהבת חינם. בנוסף לכל זה, אני בטוח שחלק מהנכתב פשוט לא אמת. אני חושב שכדאי לפרסם התנצלות.
13
בישיבתת חברון ישנם הרבה ת"ח עם מידות מעולות, אסור ללכלך
ישראלי | 07-05-2012 21:30
וצריך להזהר מאוד מהוצאת שם רע ולשון הרע. ק"ו על ישיבות כאלו קדושות וחשובות.
14
בחייאת... מה הקטע לעשות השוואות? מה זה נותן??
סתם מישהו | 07-05-2012 22:00
אז אנחנו הכי טובים.. מול מי אתה מתווכח..?? גם עלינו אפשר לומר הרבה דברים, פתח עיניים ותראה... תתרכז בלתקן את עצמך.. טיפים לאחרים תיתן אחר כך..
15
בוגר ישיבה תיכונית
דוד | 07-05-2012 23:05
מה ההיתממות החסדנית הזאת?בישיבות תיכוניות לא משחיתים ציוד לפני הכתרת רב פורים? בישיבות תיכוניות לא משתוללים בסוף שנה ? ושנדבר על ההופעות ה"צנועות" וה"יהודיות" של בני ובנות ה"תנועה הקדושה" בני עקיבא בחודש הארגון ? אממה החרדים אוכלים אותנו בלי מלח בכל מה שקשור לרוחניות ובא נרכין ראש ונודה באמת, בואו ונצמיח דור של למדנים ושקועים בתורה בישיבות נורמאליות שלומדים בהם רק תורה, בוא נוציא מחוץ להגדרה של ישיבה את חלק מישיבות ההסדר שבהם ספרי פסיכומטרי ומיקי שיינפלד יחד עם גמרא שוטנשטיין באותו תא, בואו נוקיע ישיבות שמגדלים בהם בעלי בתים פשוטים ביותר, בואו ונעלה את רמת הלימוד והיראת שמים אצלנו במקום לחפש אצל אחרים חסרונות
16
דעתי האישית
גם אני מדרשיסט | 08-05-2012 0:25
1. לכותב- מגעיל אותי צורת הכתיבה הזאת של מציאת הרע והמכוער אצל האחר ולפי זה הגדלת ההערכה העצמית שלך. אם אתה אדם טוב ומתנהג בצורה נכונה תתן לעצמך טפיחה על השכם ותמשיך הלאה. אין שום סיבה סתם לקנטר ולהשמיץ אחרים בגלל זה. 2. למדרשיסטים- הוא לא צודק? נכון שהיו המון דברים טובים במדרשיה, אבל לא היו גם מעשי ונדליזם והשחתת רכוש? הגיע הזמן שיתחילו להבין שעד כמה שהיה טוב ו"מגובש" במדרשיה, היו שם גם דברים נוראיים.
17
מה זה מוסיף?
שי | 08-05-2012 1:58
דוחההה איכסס
18
הייתם מתים ללמוד במדרשיה של פעם
מדרשיסט | 08-05-2012 7:50
חברים, אני מבין את הקנאות של כולכם במדרשיסטים של פעם. תעשו בדיקה מה מספר החברים שלמדו אתכם בבית ספר ועדיין יש לכם קשר כל שהוא, אחרי שתראו שהגעתם לחמישה שישה חברים בקושי במקרה הטוב, או אז תבינו שזה ההבדל בין המדרשיה לבין הבית ספר המעפאן שלמדתם בו וכל הזמן חשבתם על המדרשיה... אני לא אתחיל עכשיו למנות פה כמה דברים ערכיים עשינו בתקופת הלימודים מעבר לכל השטויות, כי לא יישאר מקום.. נ.ב אני לא אתפלא אם ראובן "המגיב הצדיק שלא ברא המלאך" בזמן היותו באור עציון רצה ללמוד במדרשיה...
19
לא שווה התייחסות הכותב המאופס
מדרשיסט | 08-05-2012 15:52
20
כל מילה בסלע
דוד | 08-05-2012 20:07
כל הכבוד לכתב