אחד המנהגים שככל הנראה שייכים בלעדית לציבור הדתי לאומי, הוא הדילוג של הקינות בתשעה באב.
הנוהל הרגיל בהרבה מאוד בתי כנסת של הציבור הדתי, היא שמיד לאחר הכנסת ספר התורה, מתחילים לומר את הקינות, בדרך כלל את שלוש הראשונות ואז מתחילים לדלג לקינות נבחרות.
המפתחות לקינות שאותם יש להגיד, שמורים בסודי בסודות. אף אחד לא יודע מי התחיל את המנהג ומי קבע אותו. מה שכן, הקינות אותן כן יגידו בבתי הכנסת מחולקים לשלושה: קינות מפורסמות, למשל "ציון הלא תשאלי" או הקינה על עשרת הרוגי מלכות ("ארזי הלבנון אדירי התורה").
קינות ספרותיות, למשל הקינה "אש תוקד בקרבי" המשווה בין "בצאתי ממצרים" ל"בצאתי מירושלים" היא יפה מבחינה ספרותית ולכן גם היא תכנס לקנון של בית הכנסת.
והשיקול הסופי ביותר הוא כמובן, אורך הקינה ובאיזה גודל של אותיות היא מודפסת בקינות של הוצאת "אשכול". לקינה ארוכה באותיות קטנות, יתנו אותו יחס שנותנים למוזיקה מזרחית בגלגל"צ, אפס השמעות.
מנהג דתי-לאומי-אשכנזי
בסך הכל יגידו ברוב בתי הכנסת כעשר עד שתים עשרה פיוטי קינות מתוך הארבעים שמודפסות בחוברות. הקריטריון כאמור, איזו קינה להגיד ועל איזו לדלג הוא לא רציני.
בבתי כנסת פשוטים, יש לגבאי הזקן דף מצהיב ובו סדר הקינות, כשהוא מכריז בכל פעם לאיזה קינה צריך לדלג. בבתי כנסת שמכבדים את עצמם (או שחס וחלילה הגבאי הזקן כבר נפטר) לקחו את הפתקה והדפיסו את הרשימה (במדפסת סיכות) כשבכל שנה מחלקים אותה למתפללים או תולים אותה בלוח המודעות.
ניסיתי לברר מה הסיבה לדילוג ונעניתי כי "טוב מעט בכוונה מהרבה בלא כוונה". מעניין שאת השיקול הזה לא מכירים בבתי כנסת ספרדיים שם יושבים ואומרים קינות ולאחר מכן איכה ואחר כך עוד קוראים ספר איוב, עד כמעט הצהרים.
גם אצל החרדים לא מכירים את החובה למעט בקינות. שם, אומרים את כל הקינות, ומי שלא יכול לשבת הולך באמצע.
לאן אתם ממהרים?
אחת הדרכים להתרכז באבלות היא באמירת הקינות, אותם חיברו גדולי ישראל מר' אלעזר הקליר, דרך ר' יהודה הלוי ועד בעלי התוספות.
הקינות בנויות בעברית מופלאה ומציגות בצורה ספרותית יוצאת מן הכלל את האסונות, הרציחות והזוועות שעבר עמנו מחורבן בית המקדש הראשון והשני דרך הפוגרומים בקהילות היהודיות ברחבי העולם ועד מסעי הצלב. יש קהילות המוסיפות גם קינות על השואה.
אלו שמדלגים על הקינות, בעצם מונעים מעצמם את האפשרות להרהר בחורבן. הישיבה בבית הכנסת במשך כמה שעות, בציבור, תוך אמירת הקינות והאזנה לכל מילה היא דווקא מה שיחבר את היהודי הפשוט אל האסונות שפקדו אותנו. זו המשמעות של האבלות בתשעה באב, החיבור לאסונות הלאומיים שעדיין צריכים תיקון.
לפי ההלכה בתשעה באב אסור לעשות מלאכה, כדי שאדם יהיה מרוכז כולו באבלות ולא יסיח את דעתו. אלו המדלגים על הקינות עושים את זה בשביל מה? כדי להגיע מהר הביתה ושם לא לעשות כלום עד הערב?
ראוי לבטל את הנוהג הזה ולהנהיג במקומו את המנהג המקורי של אמירת כל הקינות בציבור בבית הכנסת.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
דוד
ניתן לומר את דבריך בצורה של יותר מכובדת ומבינה את הדילוג שהרי סדר וכמות הקינות אינם הלכה למשה מסיני אלא אוסף של קינות שנהגו לאמר המנהג שהיום מוסיפים בבתי כנסת...
ניתן לומר את דבריך בצורה של יותר מכובדת ומבינה את הדילוג שהרי סדר וכמות הקינות אינם הלכה למשה מסיני אלא אוסף של קינות שנהגו לאמר המנהג שהיום מוסיפים בבתי כנסת דתיים לאומיים קינות על השואה מורה שלא מחפשים רק את הקיצור אלא גם את הרלוונטעות שחשובה מציע לך לומר דבריך בכבוד שלא נגיע חו למצב של האימרה העממית מדקדקים בקריאת איכה ומזלזלין בקריאת שמע
המשך 21:32 15.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנונימי
דתי לאומי ואומרים אצלנו כ30 קינות
10:02 21.01.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
והיו דילוגים ע"י הרב אמנם פחות מהדילוגים במניין הציוני דתי שהתפללתי בו שנים רבות. כנראה שהדילוגים יסודיותם בהררי קודש.
11:45 15.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קורצ'אק
הצעיר רוצה שנקרא בקצרה על פי הרשימה. נכון, הרשימה מאוד זקנה.
13:16 16.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברוך
מן הראוי היה שתתעסק באבל ולא בהבל הנוסח שקיבלתי מאבי ומסבי שלא היו מודעים לדבר שנקרא צבור דתי לאומי הם ...
מן הראוי היה שתתעסק באבל ולא בהבל הנוסח שקיבלתי מאבי ומסבי שלא היו מודעים לדבר שנקרא צבור דתי לאומי הם היו אנשים שומרי תורה ומצוות בלי טייטלים ובלי קביעת עובדות על סמך והבלים וראות רוח והם אמרו סה"כ 12 קינות לא חרבה ירושלים אלא על שינאת חינם
המשך 16:18 15.07.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאהוד
מצד אחד - הרבה קינות קשורות אחת לשניה לפי הסדר (לפחות בקינות הראשונות). הסיום של קינה אחת הוא "מבוא" לקינה הבאה. כשמדלגים - מנתקים את ההקשר. מצד שני - יש הרבה...
מצד אחד - הרבה קינות קשורות אחת לשניה לפי הסדר (לפחות בקינות הראשונות). הסיום של קינה אחת הוא "מבוא" לקינה הבאה. כשמדלגים - מנתקים את ההקשר. מצד שני - יש הרבה קינות שלא מובנות היום, ולכן "בחירת" הקינות המובנות יותר זה דווקא די הגיוני. צריך גם לזכור שזה יום צום, ולציבור קשה להתרכז הרבה זמן, וגם לא לכולם זה יום חופש - הרבה אנשים צריכים עוד ללכת לעבוד. ולמספר 8 - ספרתי, והרבה בתי כנסת נוהגים לאמר רק 12 קינות + קינה על השואה. ולא רק בנוסח אשכנז אלא גם בנוסח ספרד. דווקא בסליחות ערב ראש השנה ראיתי שלא מדלגים.
המשך 11:07 10.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאהוד
עיינתי באתר דברי הבלע הנ"ל, ולא ראיתי בו שום רמז לאריה יואלי. לעומת זאת מצאתי אזכורים לאדם אחר בשם יואל אלחנן. האם יש סיכוי שאתה קצת התבלבלת?
10:58 10.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שונא שקרים יחיה
האיש הוא הבעלים של ארגון אזמרך בלאומים הממומן בידי קרנות מחו"ל ונועד לשבור את הרבנים הדתיים הלאומיים ואת הציבור הדתי לאומי בכלל. האיש מפרסם שמחה על כל רב שנרצח או מת...
האיש הוא הבעלים של ארגון אזמרך בלאומים הממומן בידי קרנות מחו"ל ונועד לשבור את הרבנים הדתיים הלאומיים ואת הציבור הדתי לאומי בכלל. האיש מפרסם שמחה על כל רב שנרצח או מת במידה ומשתייך לציבור הדתי לאומי. בקיצר, הבנאדם פסיכופט.
המשך 00:04 10.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנן
מסורת הדילוג בקינות עתיקה המסורת מתחילה , נכון באשכנז ולא חדרה לליטא ולפולין מסורת זו מצויה בעיקרה בציבור הדתי לאומי ונובעת :1 אנשים הלכן לעבודה [ פעם עבדו גם...
מסורת הדילוג בקינות עתיקה המסורת מתחילה , נכון באשכנז ולא חדרה לליטא ולפולין מסורת זו מצויה בעיקרה בציבור הדתי לאומי ונובעת :1 אנשים הלכן לעבודה [ פעם עבדו גם בתשעה באב] ולכן קיצרו בקינות 2. מוטב לאמר פחות קינות וכיום מקובל לאמר מעל 25 קינות כך נוהגות חלק מהישיבות הציוניות , ההחלטה על מה לדלג לא שמורה לגבאי , בדרך כלל נהוג לאמר את קינות הקליר, עשרת הרוגי המלכות, קינות מסעות הצלב, ועוד כמה פיוטים ריהל, שאלי שרופה באש ועוד ומוסיפים קינה או קינות לזכר חללי השואה הפתקים יסודם במנהגי הישיבות מתוך התחשבות עם ציבור הלומדים שמעדיפים ללמוד מדרש איכה או גמ גיטין אני לא מכיר בית כנסת דתי לאומי שאומר יוצרות , מדלגים בסליחות בערב ראש השנה אין כאן זלזול , גם במנין חרדי שהשנה התפללתי , אמרו הכל, אבל חלק נכבד עזב באמצע לכן אנא, אל תתקוף ותשמיץ גבאים [ אנחנו לא זקוקים לא לתודה ולא להשמצה ] אל תזלזל במנהגי הקהילות
המשך 23:54 09.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שיודע לשאול
14:05 09.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר